Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAuvo Kivelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto 30.1.2006
2
opetussuunnitelmatyö –kokonaisuuden hallinta opetussuunnitelmaviestintä –Tutkinnon ja koulutuksen tavoitteet opetussuunnitelman arviointi –palautetiedon hyödyntäminen Katariina Alha 2006
3
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT JA TYÖTAVAT -ARVIOINTI OPETUSSUUNNITELMA TARKOITTAA KOULUTUKSEN TIETOISTA SUUNNITTELUA TAVOITTEELLISEKSI KOKONAISUUDEKSI O P S W5W-KOULUTUS. 16.3.2004. OULUN YLIOPISTO
4
OPSin kehittämisen vaiheet 1.koulutuksen perustehtävän määrittely 2.kompetenssien ja yleistavoitteiden määrittely 3.opetussuunnitelmamallin määrittely 4.opintokokonaisuuksien ja oppikurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely 5.opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely Katariina Alha 2006
5
OPSin kehittämisen prosessi tavoitteet OPSin sisältö OPSin rakenteet arviointi 2 1 3 4 tutkintorakenne ops-malli ohjaus tieteenalan tieto opintojen kuormittavuus 5 Katariina Alha 2006
6
1. Perustehtävä ja tavoitteet perustehtävän selvittäminen –mihin yhteiskunnalliseen tarpeeseen ja mihin tieteelliseen/ammatilliseen tarpeeseen tämä koulutus vastaa? tavoitteet, tavoiteltavat kompetenssit –’reunaehdot’ tutkintoasetuksista –alan tavoitteet –korkeakoulun tavoitteet –oppimiseen liittyvät tavoitteet –? huom! mitkä ovat resurssit Katariina Alha 2006
7
2. OPSin rakenne OPSmallit –blokki –opintojaksoperustainen –moduli –juonne kuvaus malleista ks. Akateeminen opetussuunnitelmatyö; http://www.oulu.fi/w5w/tyokalut/kirjallisuus.html Katariina Alha 2006
8
ASIAOSAAMINEN TUTKIJAN TAIDOT AMMATILLISET TAIDOT ONGELMANRATKAISUKYKY KOMMUNIKAATIO JA SOSIAALISET TAIDOT JATKUVA OPPIMINEN, HALU KEHITTÄÄ ITSEÄ OSAAMISEN RAKENTUMINEN TIEDEOPINNOISSA Tek1 2003 TIETEELLINENAJATTELU perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot laboratoriotyöt erikoistyöt diplomityö harjoittelu työskentely tutkimusryhmissä
9
3. OPSin sisältö ydinainesanalyysi –ydinaineksen eri määritelmät opintojen mitoitus; kuormittavuuslaskenta –eri laskentamallit –tulosten vertailtavuus tärkeää mitä voidaan saavuttaa valitsemalla tiettyjä sisältöjä ja mitä puolestaan valitsemalla tiettyjä pedagogisia ratkaisuja? Katariina Alha 2006
10
Ydinaines – eri tulkintoja ammatillinen ydin: käytännön työnhallinnan kannalta keskeisin tieto, taito tai asenne tieteellinen ydin: jonkin oppiaineen sisällä oleva tietämys integroiva ydin: useille oppiaineille (tai käsityksille) yhteinen tietämys (taito, asenne) pakollinen ydin: tietämys (taito, asenne) joka jokaisen opiskelijan on pakko hallita minimiydin: tietämys jonka hallinta on välttämätöntä jatkon kannalta pragmaattinen ydin: sisältö joka on mahdollista opettaa tietyssä rajallisessa ajassa Katariina Alha 2006
11
Ydinainesanalyysi tutkitaan opetettavan aineen sisäistä rakennetta suhteessa –tieteelliseen osaamiseen –ammatilliseen osaamiseen luokitellaan opetettavat tiedot (taidot, asenteet) 2 - 4 luokkaan tärkeyden mukaan opetettavien tietojen hierarkia ja yhteydet tutkinnon tavoitteet opiskelijan käytettävissä oleva aika Katariina Alha 2006
12
Aika ja oppiminen aika on oppimisen laatutekijä opettaja ohjaa opiskelijan työskentelyä ajan avulla opiskelijan ajantarve yksilöllistä, mutta opintoja ei voi mitoittaa yksilöllisesti opintojen mitoitus opiskelijan ajankäytön ohjaajana? Katariina Alha 2006
13
Kuormittavuus ja opiskelijoiden ajankäyttö opintojaksojen mitoituksen oltava realistinen –tavoitteena ymmärtävä oppiminen jos laskentamalli ei käy >> kuormittavuuden selvittäminen opiskelijoiden ajankäyttöä seuraamalla –kuormittavuus; tunne vs. todellinen ajankäyttö? Katariina Alha 2006
14
4. Arviointi; menetelmiä saavutetaanko tavoitteet näillä rakenteilla ja sisällöillä? –miten osaaminen rakentuu? millaisella arviointijärjestelmällä koulutusta seurataan –suunniteltu opintopolku –toteutuva opiskelijapolku ja: mitkä ovat hyvän opetussuunnitelman tuntomerkit? –laadulliset ja määrälliset? Katariina Alha 2006
15
HYVÄ OPETUSSUUNNITELMA ON TEHTY TURVAAMAAN OPPIMISEN LAATU JA SYVYYS 1. POHJAA TIETOISEEN OPETUSAJATTELUUN 2. OHJAA OPISKELIJAN OPINTOJA 3. ON OPETUKSEN LAATUJÄRJESTELMÄN KULMAKIVI 4. ON OPETUKSELLISEN YHTEISTYÖN VÄLINE Asko 2004
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.