Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AY410014Y Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä LUENTO5: Suunnittelu ja pedagogiset mallit.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AY410014Y Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä LUENTO5: Suunnittelu ja pedagogiset mallit."— Esityksen transkriptio:

1 AY410014Y Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä LUENTO5: Suunnittelu ja pedagogiset mallit

2 http://www.edu.fi/opetustilan_tieto_ja_ viestintatekniikan_varustetaso http://www.oph.fi/download/139848_p ops_web.pdf http://www.oph.fi/download/140104_s osiaalisen_median_opetuskayton_suosit ukset.pdf http://oulunopetussuunnitelma.wordpre ss.com/ http://liveohje.files.wordpress.com/201 1/09/tietostrategia_oulun_opetustoimi_ 2011.pdf http://kaukovainio.fi/uus/ops/2.4.html

3 EDU.FI: opetustilan tvt-tekniikan varustesuositus Yleinen varustus:Varustus oppimistilanteessa: 1-6lk 7lk -> Ohjelmistot Levytilaa tallentamista varten Sähköinen oppimisalusta http://www.edu.fi/opetustilan_tieto_ja_viestintatekniikan_varustetaso

4 http://liveohje.files.wordpress.com/2011/09/tietostrategia_oulun_opetustoimi_2011.pdf

5

6 Suunnitelkaa jakson RUNKO Välineet: tablet, kamera, läppäri, tietokone Sovellukset: pilvipalvelut, tietokoneohjelmat Aihe: ympäristöprojektin osa, kulttuurimatka, matemaattiset muodot ympäristössä jne.. Työskentelymuodot: yksi oppilas, pienryhmä, koko luokka http://oulunopetussuunnitelma.wordpress.com/

7

8 ”The emphasis shifts from teaching- as-exposition and teaching-as- interaction to teaching-as-design” (Goodyear & Retalis, 2010).

9 Opetuksen ja oppimisen suunnittelu abstraktilla tasolla

10 (Tietokoneavusteisen) yhteisöllisen oppimisen suunnittelu From PPT by Jermann, P. Scripting collaboration with ManyScripts http://manyscripts.epfl.ch/

11 Edellinen kuva suomennettuna Koska yhteisöllinen oppiminen ei yleensä tapahdu itsestään, vaan sitä pitää tukea: – Miten ryhmä(t) muodostetaan? – Miten toimintaa ohjeistetaan? – Miten vuorovaikutusta tuetaan? – Miten työskentelyä vaiheistetaan? Eli miten suunnitellaan kognitiivinen, motivationaalinen ja emotionaalinen tuki?

12 Opettajan tehtävä on järjestää oppimistilanteita – orkestroida.. Dillenbourg, P. (2010), The appeal of motionless devices in a world where everything moves. Keynote talk at the 6th IEEE WMUTE 2010 Conference, Kaohsiung, Taiwan, accessed on June 29, 2011 at http://wmute2010.cl.ncu.edu.tw/ Pierre%20DILLENBOURG.pdf.

13 Suunnittelun tulisi olla ”epäsuoraa” : personal learning environments (PLE) Joustavat tehtävänkuvaukset/välinevalinnat – Tarvittavien välineiden ja resurssien kuvaus, lopullinen valinta opiskelijalle/opiskelijoille – Suosittele työskentleymenetelmiä: Parityöskentely, ryhmätehtävä, yksinään Sama taitotaso, sekoitettu taitotaso Tehtävien kuvaus ja työskentelyn tukeminen (scaffolding/scripting) – Mahdollista oppilaiden osallistuminen työskentelykontekstin luomiseen (sosiaalinen, fyysinen)

14

15

16 PEDAGOGISET MALLIT (MUUTAMA LUKUISISTA)

17 Mikä se on? Pedagogisella mallilla viitataan oppimisteoriaan pohjautuvaan käytännön malliin, jonka mukaisesti opetus toteutetaan tai viitekehykseen oppimisprosessin etenemisen vaiheista sekä siitä, kuinka oppiminen tulisi järjestää (Bransford, Brown & Cocking, 1999). Pedagoginen malli on teoriaperustainen työväline teknologiatuetun opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Pedagogisten mallien taustalla vaikuttaa tämän hetkinen ymmärrys oppimisen luonteesta. Pedagoginen malli: kurssin toteutus tai yksittäisen opetustilanteet/ ”kurssin palasen” toteutus

18 A. Käänteinen luokkahuone (Flipped classroom) Käänteinen Opiskelija tekee valmistelevia tehtäviä kotona: Katsoo videon, tekee tehtäviä oppimisympäristössä, kirjoittaa blogia, lukee kirjaa ym. Opiskelijat työskentelevät luokassa Syvällisempi ymmärrys käsitteistä, niiden soveltamisesta ja yhteyksistä Opiskelijat saavat palautetta Perinteinen Opettaja opettaaOpiskelijat tekevät muistiinpanoja Opiskelijat seuraavat demonstraatioita Opettaja teettää kokeitaOpiskelijoilla on kotitehtäviä

19 B. Tutkiva oppiminen http://www.helsinki.fi/science/networkedlearning/fi/tutkivaoppiminenmain.html

20 C. Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL)

21 D. Ilmiöpohjainen oppiminen http://www.slideshare.net/tuijaanneli/ilmiopohjainen-oppiminen-hanke2010-4118167

22 KESKUSTELE: MINKÄLAISISTA PEDAGOGISISTA MALLEISTA SINULLA ON KOKEMUSTA?

23 Oppimisen tukirakenteet (stukturointi)

24 AVAINKYSYMYS Kuinka saavuttavat jaetun ymmärryksen siitä kuinka tehtävä suoritetaan? CSCL määritelmä: “ Roschelle & Teasley (1995) kollaboratiivinen oppiminen on jaetun ymmärryksen rakentamista yhdessä ” => Grounding: mekanismi jossa osapuolet koittavat ymmärtää mitä toiset sanoivat ja pyrkivät korjaamaan väärinymmärrykset

25 Jaetun ymmärryksen saavuttaminen on hankalaa Osapuolet eivät koskaan saavuta täysin jaettua ymmärrystä. => konvergessi-divergenssivaiheiden kautta osapuolet löytävät uusia eroja, joista pitää keskustella jne. during cycle of divergence/convergence phases, what matters is not only final result but also effort towards shared under understanding (swartch, 1995)

26 ..prosessia voidaan hankaloittaa tarkoituksella Näkökulmien eroja (divergence) voidaan lisätä tarkoituksella ja täten lisätä tehtävän haasteellisuutta (CSCL scripts, e.g. arguegraph, jigsaw) Jigsaw Arguegraph

27 Pedagoginen strukturointi Lähestymistapa, jonka perusideana on kuvata oppimisprosessin rakenne, jossa määritellään oppimisprosessiin liittyviä osa-alueita, oppimisen tukena hyödynnettävät työkalut ja vuorovaikutusvälineet, oppimistehtävän luonne ja oppimisprosessia tukeva käsikirjoitus (skripti)

28 Skripti (käsikirjoitus) On kokoelma ohjeita, jotka määrittelevät, kuinka luokka, ryhmän jäsenet tai yksittäiset opiskelijat työskentelevät ratkaistakseen jonkin ongelman tai oppimistehtävän. Skriptit tukevat, jäsentävät ja ohjaavat oppijoiden kognitiivisia prosesseja ja ryhmän vuorovaikutusta Skriptit voidaan integroida suoraan välineisiin (mikroskripti) tai ne voivat kuvata toimintaa yleisellä tasolla (makroskripti). Ne voivat myös sisältää laajemman viitekehyksen (integroiva skripti)

29

30 Osatutkimus I: Ei vaiheistusta, teknologiausko 100% (mikroskripti)

31

32 Osatutkimus II: Vaiheistusta, mutta tarkempana vain tietyissä vaiheissa (makro+mikroskriptit)

33

34 Osatutkimus III (hyvin tarkka vaiheistus, teoreettisesti perusteltu) (makroskripti, integroiva skripti)

35

36 TVT pedagogisena työvälineenä (3op) Digitaalinen media opetuksessa ja oppimisessa (2op) Tietotyön pedagogisia haasteita (2op) Technology Enhanced Learning I (6 op) Technology Enhanced Learning II Theory (7 op) Self-Regulated Learning Collaborative learning Orientoivat opinnot + valinnaiset opinnot Vapaavalintaiset koulutusteknologian opinnot (osa sivuaineesta ja syventävistä opinnoista) Koulutusteknologian sivuaineopinnot LET maisteriohjelma Sivuaine tai tutkinto Kandidaatintyö (TVT + malu ryhmä) Pro gradu Jatko-opinnot Koulutusteknologian jatko-opinnot Tohtorinväitöskirja Olet tässä Avoin oppikirjaprojekti (3 op)

37 KIITOS!


Lataa ppt "AY410014Y Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä LUENTO5: Suunnittelu ja pedagogiset mallit."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google