Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvä hallinto ja johtamistapa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvä hallinto ja johtamistapa"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvä hallinto ja johtamistapa
Päijät-Häme Kehitysjohtaja Kaija Majoinen

2 Alustuksen sisältö Miksi kysymys hyvästä hallinnosta ja johtamisesta on tärkeää kunnissa? Hyvä hallinto ja johtamistapa kuntakonsernissa – entä ydinkunnassa? Majoinen

3 Kuntajohtamisen monet tekijät haastavat johtamisen kehittämiseen
Kaksoisjohtaminen Moniarvoisuus Monimutkaisuus Kuntakonsernin ja omistajapolitiikan merkitys korostuu Siirtymä hallinnosta hallintaan. Majoinen

4 KUNTAJOHTAMISEN MUUTOKSEEN VAIKUTTAVIA MUITA TEKIJÖITÄ
Uusi julkinen johtaminen: Kehittämisverkostojen, yksityisten ja julkisten toimijoiden strateginen kumppanuus korostuu. Demokratia ja pormestarimallin käyttöönotto. Toimintaympäristön trendit ja epävarmuudet edellyttävät strategista johtamista ja nopeaa reagointikykyä. Lainsäädännön aiheuttamat muutokset Johtamisen miljööt muuttuvat: kasvavat kunnat, väestöä menettävät kunnat, kuntaliitoskunnat, isäntäkunnat, ”riisutut kunnat”. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen vaikutukset – muutos- ja toimeenpanokyky korostuvat. Majoinen

5 Majoinen

6 Kunnan palvelutuotannon vaihtoehdot monipuolistuvat – miten johtaa tätä kokonaisuutta?
kunnan oma yksikkö kunnan oma liikelaitos kunnan oma osakeyhtiö kuntayhtymä toinen kunta yhden tai useamman kunnan puolesta (isäntäkuntamalli) liikelaitoskuntayhtymä kuntien yhteinen osakeyhtiö yksityiset yritykset, säätiöt, yleishyödylliset yhteisöt ja seurakunnat (ostopalvelut). Majoinen

7 KONSERNIJOHTAMISJÄRJESTELMÄN OSAT
Johtamisjärjestelmän luominen ja ylläpito Konserniorganisaatiosta päättäminen Konserniohjeen hyväksyminen Budjetointi-, mittaus- ja seurantajärjestelmien luominen Toimintapolitiikkojen hyväksyminen Keskitettyjen palvelujen järjestäminen Konsernin johtaminen Edustajien valinta ja ohjeistaminen Strategioiden luominen Vuotuinen talousarvioprosessi Tavoitteet Resurssien jako Tavoitteiden toteutumisen arviointi Majoinen

8 Toiminnallinen kokonaisuus lähtökohtana
Tuotantotapojen uudistaminen Johtamisen vahvistaminen (poliittinen ja ammatillinen johtajuus) Aidon asiakaslähtöisyyden luominen Uudistuksen osatekijät nähtävä yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena Johtamisen vahvistaminen Tuotantotapojen uudistaminen asiakaslähtöisyys (prosessit) Majoinen

9 Hyvä hallinto ja johtamistapa kuntakonsernissa – entä ydinkunnassa?
Majoinen

10 Hyvän hallinnon ja johtamisen lähtökohtana
Kuntalaki, hallintolaki Osakeyhtiölaki, yhdistyslaki, säätiöls Eurooppalainen menettelyohjeisto kunnallisille ja alueellisille luottamushenkilöille Kuntaliiton yleiset konserniohjeet Corporate governance (Keskuskauppakamarin suositus 2003) Kuntien konserniohjeet, hyvän hallinnon ja johtamisen periaatteet (Päijät-Häme, Espoo, Tampere, Kuopio) Hallinta julkisessa johtamisessa (from local government to governance) Kuntaliiton suositukset: valtuustotyön arviointi, hyvä hallitustyöskentely, johtajasopimus Erillisiä tutkimuksia (esim. Harisalo ja Stenvall) Ydinkunta, kuntakonserni, verkosto Majoinen

11 Hyvän hallinnon ja johtamisen periaatteet
Yhtenäistä toimintapolitiikkaa rakentava. On osa omistajaohjausta sekä oikeudellinen, taloudellinen, omistajan arvot huomioon ottava perusta. Täydentää konserniohjeita Majoinen

12 Hyvä hallinto ja johtaminen – eri ulottuvuudet
Verkostojen johtaminen Hyvä hallinto ja johtaminen kuntakonserneissa KUNTA VERKOSTOISSA Hyvä johtaminen ja hallitustyöskentely YDINKUNTA KUNTAKONSERNI Miten eri ulottuvuudet otetaan huomioon johtamista kehitettäessä? Majoinen

13 Hyvä hallinto ja johtaminen
KUNTAKONSERNISSA Omistajaohjaus Hyvä hallinto- ja johtamistapa osakeyhtiöissä (yhtiökokous, hallitus, toimitusjohtaja ja muu toimiva johto, sisäinen valvonta, tilintarkastus, tiedottaminen, asiakirjajulkisuus, vastuuvakuutukset) Hyvä hallinto- ja johtamistapa muissa yhteisöissä ja säätiöissä Lahjoman vastaiset periaatteet Vaitiolovelvollisuus YDINKUNNASSA Vastuu kuntalaisille Hyvä hallinto- ja johtamistapa kunnassa (Johtamisroolit valtuusto, tarkastusltk, hallitus, kuntajohtaja, suunnittelu ja arviointi, johtamisen työkalut, johdon strateginen palkitseminen) Osin samoja periaatteita kuin kuntakonsernin hyvän hallinnon ja johtamisen peroaatteita Majoinen

14 Toimiva poliittinen johtajuus on monen tekijän summa
Kuntavaalit 2008 Valtuusto strategisena toimielimenä Uuden valtuustokauden strategia Työvälineet: Valtuustotyön arviointi, valtuustosopimusmenettely, valtuustoryhmien toimintaedellytysten turvaaminen Hyvä hallitustyöskentely Konserniohjaus ja omistajapolitiikka Hyvän hallinnon ja johtamisen periaatteet Hallitussopimus (ohjelma) ydinkunnan johtamisen tueksi Lautakuntien rooli Luottamushenkilöiden työskentelyedellytysten vahvistaminen Majoinen

15 Majoinen

16 Kunnanhallitusten tyypittely
LAKIMÄÄRÄINEN HALLITUS Kumileimasin Ei keskustele Vähäinen lisäarvo OSALLISTUVA HALLITUS Keskusteleva Kyseenalaistava Konsensusta etsivä Huomattava lisäarvo VAHTIMESTARIHALLITUS Seremoniallinen Muodollinen MÄÄRÄÄVÄ HALLITUS Saneleva Valtaansa käyttävä Suuri lisäarvo, mutta voi johtaa johtamisongelmiin Majoinen

17 Hyvä ammatillinen johtajuus
1. Roolien selkeyttäminen 2. Vastuu- ja valtasuhteiden täsmentäminen Luodaan selkeät johtamislinjat 3. Johtamisosaamisen vahvistaminen Johtajaksi valitaan pätevän johtamisosaamisen perusteella Riittävä ja säännöllinen johtamiskoulutus 4. Johtamistyön arvostaminen Varataan riittävästi aikaa johtamistehtävään. Majoinen

18 Hyvä ammatillinen johtajuus (2)
5. Palkitsemisjärjestelmien monipuolistaminen Myös johdolle strateginen palkitsemisjärjestelmä 6. Henkilöstöyksiköiden strategisen työotteen vahvistaminen Tuetaan muutosjohtajuutta ja lähiesimiehiä muutosagentteina. 7. Aidon yhteistoiminnan rakentaminen henkilöstön ja johdon kesken. Nähdään perustaksi kaikessa toiminnassa. LÄHDE: HUMARE-projekti (Kuopion yliopisto) Majoinen

19 KUNTAJOHTAJIEN TYÖN KEHITTÄMISTYÖRYHMÄ
Kuntaliiton toimitusjohtaja on perustanut määräaikaisen työryhmän selvittämään kuntajohtajien työhön liittyviä kysymyksiä. Työryhmässä ovat edustettuina: Kuntajohtajat ry:n hallituksen edustajat, Espoon kj, KEVAn, KT:n, FCG-Efekon johto sekä Kuntaliitosta lakiyksikön ja kuntakehitysyksikön johtajat. Työryhmän työssä ovat tarkastelussa: Kuntajohtajien rekrytointi ja työn houkuttelevuus Johtajasopimukset Kuntajohtajien palkkaus ja palvelussuhde, johdon tulospalkkausjärjestelmän pilotointi Johtamiskoulutuksen tuotteistaminen Hallitustyöskentelyn kehittäminen Kuntajohtajien työn erilaistuminen ja muuttuvat vaatimukset toimintaympäristön muuttuessa. Majoinen

20 Uudistuva kuntajohtaminen –hankkeen gradut 2007 yhteistyössä Kuntaliiton kanssa – aiheesta lisää
2008 toteutumassa Johtoryhmätyö kunnissa Kyllä johtajakin on palkkansa ansainnut 2007 toteutetut Sopimuksilla johtaminen kunnissa (Riku Rekonen) Verkostoilla johtaminen (Sanna Tuurnas) Projektit muutosjohtamisen välineenä (Noora Lindfors) Balanced scorecard henkilöstöjohtamisen välineenä (Johanna Kivimäki) Seutujohtajan rooli seutuyhteistyössä (Sirpa Köppä) 2006 toteutetut Allekirjoitettu johtajuus. Kuntajohtajien näkemyksiä kuntajohtamisen ja johtajasopimuskäytännön nykyhetkestä ja tulevaisuudesta (Anu Kurkinen-Supperi) Kuntapäättäjät uhattuna. Tutkimus kuntien ylimpien luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden kokemasta uhkailusta ja väkivallasta (Sanna Luotio) Majoinen

21 Kuntajohtajien kehittämistyöryhmä
Työryhmä tuottaa kuntajohtajapäiville ( Turku) kuntajohtamisen kehittämisasiakirjan. Kehittämisasiakirja toimitetaan myös kunnanhallituksille. Työryhmän linjausten mukaan on tavoitteena käynnistää 5-6 kaupungin/kunnan kanssa pilottihanke, jossa kehitetään hyvän johtamisen ja hallitustyöskentelyn periaatteita sekä kuntajohdon strategista palkitsemisjärjestelmää. Samoin tuotteistetaan ylimmän johdon johtamiskoulutusohjelma FCG Efekon johdolla. Kuntapäiville 2009 tuotetaan julkaisu Kuntien uudistuva johtamisesta. Majoinen

22 Lopuksi Kuntien toimintaympäristö ja tuotantotapojen uudistaminen haastaa kunnat uudistamaan johtamistaan. Hyvä hallinto ja johtamistapa selkeyttää rooleja ja pelisääntöjä ja on kilpailuvaltti. Kuntien samansuuntaiset konserniohjeet ja hyvän hallinnon periaatteet vahvistavat omistajaohjausta. Kuntakonsernin lisäksi on syytä kehittää ydinkunnan hyvää hallintoa ja johtamista Hyvän hallitustyön sopimus (hallitusohjelma) kunnan menestystekijäksi. Majoinen


Lataa ppt "Hyvä hallinto ja johtamistapa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google