Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki 14.9.2011 Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki 14.9.2011 Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu"— Esityksen transkriptio:

1 Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki 14.9.2011 Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu http://www.uta.fi/laitokset/yhdt/henkilokunta/haveri.php

2 Sisältö •Elinvoimaisuuden kuntateoria; Ideaalimalli kuntien roolista yhteiskunnan elinvoiman uudistajina •Johtajuus markkinoiden, hierarkioiden ja verkostojen kokonaisuudessa 2

3 Elinvoimaisuuden kuntateoria: mihin kuntia tarvitaan? Demokratia •Läheisyysperiaate: Lähellä oleviin asioihin vaikuttaminen, paikallisten valintojen toteuttaminen •Osallistumisperiaate: Rohkaisee osallistumaan ja toimimaan ja kouluttaa laajempiin tehtäviin •Moniarvoisuusperiaate: Kunnat edustavat moniarvoisuutta yhteiskunnan mosaiikkimaisuutta ja vastavoimaa keskittämispyrkimyksille Tehokkuus •Paikallisuusperiaate: Paikallisten erityispiirteiden huomioiminen ja asioiden paikallinen koordinaatio, erilaiset toimintatavat, riskien hallinta •Yrittäjyysperiaate: Yhteisön vastuu omasta elinvoimastaan ja tähän perustuva aktiivisuus ja kehittäminen • Federalistinen periaate: Paikallisiin tarpeisiin sopiva verojen ja palvelujen yhdistelmä 3

4 Toimintaympäristön näkökulmasta kuntien nykyisessä murroksessa keskeistä on monimutkaisuuden ja dynaamisuuden lisääntyminen Ilkeät ongelmat ja ”suolla johtaminen” 4

5 5 H V M Oma tuotanto, virasto-organisaatio Liikelaitos Yksityistäminen, palvelusetelit Kumppanuudet Kuntayhtymä t. vastaava kuntien yhteistyöelin Palvelujen ostaminen ulkopuolisilta Kunnan omistama yhtiö Sisäinen tilaaja-tuottaja Kuntien yhteinen toimielin Kunnan avustukset järjestöille Muutos hierarkiamallista hybridiin Virasto-organisaation johtaminen Konsernijohtaminen Verkostojohtaminen Sopimuksilla johtaminen

6 Kunnallisten palvelujen ulkoistamisen kenttä 6 Anttiroiko 2010

7 7 Oma tuotanto, virasto-organisaatio Liikelaitos Yksityistäminen, palvelusetelit Kumppanuudet Kuntayhtymä t. vastaava kuntien yhteistyöelin Palvelujen ostaminen ulkopuolisilta Kunnan omistama yhtiö Sisäinen tilaaja-tuottaja Kuntien yhteinen toimielin Kunnan avustukset järjestöille Kuntalaisen eri roolien korostuminen Kuntalainen (aktiivisena) asukkaana Kuntalainen (passiivisena) omistajana Kuntalainen asiakkaana

8 Hybridikunta elinvoiman vahvistamisen näkökulmasta ”Hybridikunta” voi parhaimmillaan vahvistaa kunnan roolia paikallisen elinvoiman edistäjänä ja kehityksen moottorina Johtajuudessa korostuu hallinnan eri välineiden (hierarkiat, verkostot ja markkinat) tapauskohtainen hyödyntäminen sekä proaktiivisuus, (yhteen)sovittelu ja mobilisointi Keskeistä kuntalaisuuden vaaliminen; sosiaalisten ongelmien ratkaisu, elinvoima, siisteys ja monet muut asiat riippuvat lopulta hyvin paljon siitä miten kuntalaiset kokevat kuntansa omakseen


Lataa ppt "Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki 14.9.2011 Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google