Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opetusteknologiaa koulun arkeen – Kohti systeemisiä oppimisratkaisuja!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opetusteknologiaa koulun arkeen – Kohti systeemisiä oppimisratkaisuja!"— Esityksen transkriptio:

1 Opetusteknologiaa koulun arkeen – Kohti systeemisiä oppimisratkaisuja!
Professori Marja Kankaanranta, Jyväskylän yliopisto, Agora Center Projektikoordinaattori Sanna Vahtivuori-Hänninen, Helsingin yliopisto, Cicero Learning OPTEK-ensitulosjulkaisu ja Kansallinen tvt-suunnitelma ja lisämateriaalit:

2 ”The future is already here— It is just unevenly distributed.”
-William Gibson- We have powerful tools…

3 Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto 22.4.2008
Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto

4 OPTEK lyhyesti perusteltuja ja kestäviä ratkaisuja tieto -ja viestintätekniikan käyttöön koulun arjessa. Tekes-rahoitteinen hanke, elokuu 2009 – toukokuu 2011 13 tutkimuslaitosta, 28 yritystä, LVM, OKM, OPH tutkimusjohtaja: professori Marja Kankaanranta, Jyväskylän yliopisto Projektikoordinaattori: Sanna Vahtivuori-Hänninen, Helsingin yliopisto, Media Education Research Group ja Cicero Learning Yhteistyöhanke: Tieto- ja viestintätekniikka koulun arjessa 2009—2010 20 kehittämiskoulua OPTEK-blogi: 4

5 Tiedonkäsityksen muutos Uudet sosiaaliset innovaatiot ja käytänteet
Tarve tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämiselle Mitkä ovat mobiilipelien kymmenen käskyä? Entä verkkopelien haasteet? Peli voi olla jopa yksilöllisesti muokattu oppimisen väline edutainmentin muodossa, mutta pelaamiseen voi liittyä myös riskejä. Miten pelejä pitäisi kehittää käyttäjän näkökulmasta? Muun muassa tällaisia kysymyksiä käsitellään Agoran Elektroniset pelit -seminaarissa. Tarkoituksena on koota yhteen alueen osaamista sekä peleistä kiinnostuneita tahoja ja tarkastella mitä alueella tällä hetkellä tapahtuu Jyväskylässä, mutta myös muualla Suomessa. Seminaariin osallistuu mm. tutkijoita, pelin kehittäjiä, yritysten edustajia, opiskelijoita ja koulutuksen edustajia. joka kokoaa pelitutkimuksen taitajia, alan opiskelijoita ja yritysväkeä tarkastelemaan. Puheenvuorojen lisäksi pääsemme tutustumaan muutaman pelintekijän peleihin. Tauoilla on mahdollist tutustua myös postereihin. Johdanto pelien esittelyosuuteen alkaa klo Jorma Kypön puheenvuorolla monen pelaajan symmetrisistä asetelmista, ja pelejä esitellään klo alkaen Agoran tietokoneluokassa.

6 Miksi muutos on välttämätön? TVT:n opetuskäytön haasteet ja esteet
Kouluittain vaihteleva ja riittämätön tekninen infrastruktuuri Teknisen ja pedagogisen tuen puute Oppijan aktiivisuutta ja yhteisöllistä opiskelua tukevien pedagogisten mallien ja käytänteiden vähäinen käyttö E-oppimateriaalin saatavuus, laatu ja levittäminen Koulun toimintakulttuurin haasteet ja yhteisöllisyys Koulujen johtamiskäytänteiden kehittäminen ja muutoksen johtaminen Yritysten ja koulujen kumppanuus koulujen palveluiden organisoimiseksi Opettajankoulutuksen ajantasaistaminen Lähde: Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma 2010

7 Tulevaisuuden taidot ja osaaminen - Ennakointikysely / kevät 2010
Salo ym. 2010

8 Tulevaisuuden osaaminen?
KSAVE-malli ATCS 2009; Uni of Melbourne TVT koulun arjessa -väliraportti 2010, Lankinen, T. 2010, Tulevaisuuden osaaminen? Ajattelemisen taidot luovuus ja innovatiivisuus kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko oppimaan oppiminen ja metakognitio Työskentelyn taidot suullinen ja kirjallinen kommunikointi yhteisöllisyys ja tiimityö Työskentelyvälineiden hallintataidot performanssi ja kompetenssi yhdessä, mediataito (luova, kriittinen, sosiaalinen) tieto- ja viestintätekniikan käyttötaito Aktiivisen kansalaisuuden taidot kansalaisuus ja monikulttuurisuus: globaali ja lokaali osallisuus yhteisön jäsenenä henkilökohtainen ja sosiaalinen vastuullisuus

9 Use of ICTs at home vs. at school (OECD, 2009)

10 Julkaisun sisältö I Lähtökohtia tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle II Tieto- ja viestintätekniikan innovatiivisia käyttötapoja III Kohti mobiiliopiskelua ja omaehtoista sisällöntuotantoa IV Koulujen tietotekniikkapalvelut ja verkostoyhteistyö

11 OPTEK ensituloksia Opetusteknologian käyttö motivoi oppilaita, uudistaa opetusta ja rakentaa uudenlaisia verkostoja Tietotekniikan käyttömahdollisuuksissa ja hyödyntämisessä suuria eroja alueellisesti ja koulukohtaisesti Matematiikan opetus tieto- ja viestintätekniikan avulla motivoi oppilaita Tietotekniikka vauhdittaa ja tukee koulun ja kodin yhteistyötä Sisällöntuotantoa omin voimin Mobiiliopiskelu mullistaa oppimisen vapauden Kouluille vetoapua verkostoyhteistyöstä 11

12 Sosiaalinen media Miksi lasten ja nuorten parissa niin suosittua?
tekninen osaaminen, helppous (yksi klikkaus) luovuus, itseilmaisu, remiksaus, forwardaus, 3) nuorten mediakulttuuri, yhteisöllisyys, ”produsage”  netti-ilmiöt puheenaiheina, huumori, viihde Alle 30-vuotiaista 50% käyttää vähintään kerran viikossa esim. IRC-galleriassa päivittäin yli 60% 13—17-vuoti- aista, rekisteröitynyttä käyttäjää, miljoona kommenttia päivittäin Facebookissa 2010 yli 400 miljoonaa käyttäjää nuoremmat Habbossa, 6 miljoonaa kirjautumista kuukaudessa 2%-20% verkon käyttäjistä tuottaa omaa sisältöä esimerkki Siltamat SecondLifessa ja ConnectPro:ssa

13

14

15 Innovatiiviset opetuskäytänteet edellyttävät tukea
rehtorit: innovatiiviset opetuskäytänteet tavoitteena, koulun yhteinen visio tärkeää opettajat: perinteiset menetelmät vallitsevina, pääpaino OPS:n oppiainetavoitteiden saavuttamisessa, innovaattorit yksittäisiä opettajia innovatiivisten opetuskäytänteiden vakiinnuttaminen edellyttää koulukohtaista ja innovaatiolähtöistä pedagogista tukea Kankaanranta ym.

16 Tieto- ja viestintätekniikalla tärkeä merkitys koulujen arjessa
kaikilla osa-alueilla lukioiden rehtoreista suurin osuus arvioi tvt:n käytön merkityksen erittäin tärkeäksi, alakoulujen rehtoreista pienin osuus tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö sisältyy koulun tavoitteisiin 98 % kouluista Rehtorikysely 2010

17 Tieto- ja viestintätekniikka vastaa koulun tarpeita
Tieto- ja viestintätekniikka vastaa koulun tarpeita oppimisen ja opetuksen välineenä 78 % kouluista: lukiot 93 %, yläkoulut 83 %, alakoulut 74 % Tietotekniset laitteet ja sovellukset mahdollistavat tavoitteiden mukaisen opetuskäytön 74 % kouluista OPTEK 2010 OPTEK / Rehtorikysely 2010

18 Tieto- ja viestintätekniikan käyttömahdollisuuksissa kouluastekohtaisia ja alueellisia eroja
Oppilaiden määrä tietokonetta kohden hyvä suuressa osassa kouluja: koulujen väliset erot suuria, myös alueellisia ja kouluastekohtaisia eroja lähes 80 % kouluista suhdeluku alle 10 alle 5: lukiot 50 %, yläkoulut 36 %, alakoulut 35 % Kosketustaulujen, opiskelun hallintajärjestelmien sekä opetusohjelmien käyttömahdollisuudet lisääntyneet selvästi vuodesta 2006 kosketustaulut hankintalistan kärjessä vuonna 2010 (49 % kouluista ei ollut tauluja, mutta ne koettiin tarpeellisiksi) noin 30 % kouluista ei tiedetä, mitkä sovellukset ovat koulun ja oppimisen kannalta hyödyllisiä

19 Tietotekniset palvelut
Koulujen saamat tieto- ja viestintätekniikan palvelut ovat parantuneet viimeisen kahden vuoden aikana lukiot 79 %, yläkoulut 72 %, alakoulut 71 % pääkaupunkiseudulla parantunut eniten (87 % kouluista) kuitenkin 9 % rehtoreista arvioi palveluiden heikentyneen OPTEK / Rehtorikysely 2010

20 Opetusteknologia koulun arjessa
Loppuseminaari 24.— Loppujulkaisu julkistetaan seminaarissa Lämpimästi tervetuloa!

21 Kiitos! Lisätietoja: Sanna Vahtivuori-Hänninen
Media Education Research Group Opettajankoulutuslaitos CICERO Learning Helsingin yliopisto

22 oppimisen voimavarana - koko maailma koulun arjessa!
Visio Osaava oppilas ja osallistava koulu – tieto- ja viestintätekniikka mahdollistajana   Tieto- ja viestintätekniikka oppimisen voimavarana - koko maailma koulun arjessa!

23 1. Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos
Seuranta- ja itsearviointi-järjestelmä Tutkimus- ja kehittämis-hankkeet Tuloksellinen muutos koko koulutusjärjestelmässä Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos Opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus Kansallinen tietopalvelu Koko koulutus-järjestelmän tavoitteet

24 2. Oppijan tulevaisuuden osaaminen
Kansalaisen taidot Oppimaan oppimisen taidot Henkilökohtaiset oppimispolut Tulevaisuuden taitojen oppiminen tieto- ja viestintätekniikan tuella Oppijan tulevaisuuden osaamisen kehittäminen Yhteisöllisen työskentely Oppilasarviointi

25 3. Pedagogiset käytänteet
Aktivoivia työtapoja hyödyntävä täydennyskoulutus Aktivoivat ja osallistavat työtavat Yhteisöllinen opiskelu Omaehtoinen tuottaminen Oppijan aktiivisuutta ja opiskelun yhteisöllisyyttä tukevien pedagogisten mallien käyttö Pedagogisten käytänteiden kehittäminen

26

27 Yhteisöllinen tiedonrakentelu → Edistetään tieto- ja viestintätekniikan keinoin yhteisöllistä tiedonrakentelua Kenttätutkimuksesta nousi esiin useita esimerkkejä käytännöistä, joissa opetusteknologiaa käytetään yhteisöllisen tiedonrakentelun tukena ja välineenä (esimerkiksi tutkiva oppiminen, ilmiöpohjainen oppiminen, pari-, tiimi- ja ryhmätyönä toteutetut projektityöt ja tutkielmat ja niiden yhteinen kommentointi, keskusteleminen, asiantuntijan roolissa toimiminen) → Tuetaan sellaisen opetusteknologian käytön vakiintumista, jonka käyttö tukee yhteisöllistä työskentelyä sekä vuorovaikutteista, yhteisöllistä tiedon rakentelua tukevaa toimintaa → Siirrytään “toiminnoista ja tiedon siirtelystä” ideoiden tuottamiseen ja niiden vastuulliseen kehittämiseen Järvelä ym. 2010 27

28 4. E-oppimateriaalit ja oppimissovellukset
Kansallinen hakupalvelu Elämyksellinen ja havainnollinen e-oppimateriaali ALV-kohtelun tarkistus Immateriaali-oikeudet E-oppimateriaalien saatavuus, laatu ja levittäminen E-oppimateriaalien ja oppimissovellusten kehittäminen Kustantajien ja opettajien yhteistyömalli

29 5. Koulujen infrastruktuuri, oppimisen tilat, hankinnat ja tukipalvelut
tavoitetaso Hankinta- malli Ajanmukaiset tietoverkot Tuki- järjestelmä Valtakunnallinen kokonais-arkkitehtuuri Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa, oppimisessa ja hallinnossa Infrastruktuurin, hankintojen, oppimisen tilojen ja tukipalveluiden kehittäminen Avoimet rajapinnat

30 Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaaminen
6. Opettajuus, opettajankoulutus ja opettajan pedagoginen asiantuntijuus Ajanmukainen välineistö ja sovellukset Opettajien ja opettajan-kouluttajien tvt:n opetuskäytön osaaminen Tutkintovaatimusten päivitys Täydennys- koulutus Opettajuuden, opettajankoulutuksen ja opettajan pedagogisen asiantuntijuuden kehittäminen Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaaminen

31 Knowledge Creation Lab for Teacher Education (Lonka 2010)
Motivation Interaction, support for sharing Multimodal use of ICTs Authentic learning situations Blended learning, F2F and web applications

32 7. Koulun toimintakulttuuri ja johtajuus
Opettajien yhteistyö Visio ja suunnitelma osana OPS:aa Opetustoimen ja oppilaitosjohdon osaaminen Vertaistuki-järjestelmä Päättäjien ja oppilaitosjohdon tietoisuus Yhteisöllinen toimintakulttuuri, strateginen johtajuus ja tvt:n käyttöönotto Koulun toimintakulttuurin kehittäminen yhteisölliseksi ja johtajuuden tukeminen

33 8. Yritys- ja verkostoyhteistyö
Eettiset pelisäännöt Pitkäkestoiset yhteistyö-suhteet Tietopaketti yhteistyö-mahdollisuuksista Modulaariset kokonais- konseptit Tutkimus- ja kehittämis-hankkeet Koulun toimintakulttuuriin sulautunut yritys- ja verkostoyhteistyö Yritys- ja verkostoyhteistyön kehittäminen

34 Toimiva yritys- ja verkostoyhteistyö
Yhteiset edellytykset Yhteinen visio ja yhteiset arvot Yhteistyön osapuolia hyödyttävät ja kiinnostavat yhteistyömuodot Resurssit yhteistyön rakentamiseksi Jatkuvuus ja pitkäkestoiset suhteet Käyttäjien osallistuminen kiinnostuksen ja sitoutumisen lisäämiseksi Edellytykset koululle Koulun sisäisen ja ulkoisen palveluverkoston hahmottaminen Avoin ja aktiivinen yhteistyökumppaneiden etsintä Koulun toimijoiden yritys- ja verkostoyhteistyötaidot Kehitysmyönteisyys ja –valmius Yritysyhteistyö osana koulun toimintamallia ja kulttuuria Ajattelu oppijan ja tarpeiden näkökulmasta (vrt. tekniikan kehitys) Edellytykset yritykselle Tietoa koulusta, sen prosesseista ja yhteistyömahdollisuuksista Ei-kaupallinen yhteistyö Kaupallinen yhteistyö Koulut Motivaatio ja kannustimet yhteistyön tekemiseen Hyvät yhteistyön perustelut päättäville tahoille Keskittyminen ydintoimintaan ja asiakkaan roolissa toimiminen Palvelutason vaatiminen, palvelumittarit ja käytännön ohjeet Yritykset Kyky ja kiinnostus pitkäaikaisiin kumppanuussuhteisiin Yhteiset, selkeät ja ilmaistut tavoitteet Tehokkuus esim. ajankäytössä: neuvottelusta nopeasti käytäntöön Integroituminen olemassa oleviin ratkaisuihin Koulujen segmentointi ja markkinoinnin sekä yhteistyön kohdentaminen Nälkäisyys (esim. pieni kehitysorientoitunut kasvuyritys) Julkisen sektorin ja koulujen huomioiminen potentiaalisina asiakkaina Kansallisesti toimiviin ja kannattaviin ratkaisuihin pyrkiminen Tuotteistaminen

35 Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen
2 Opettajankoulutuksen ja opettajien osaamisen kehittäminen tutkintovaatimusten päivittäminen opettajankoulutuksen opetustilojen välineistön ajantasaistaminen tietoiskut ja verkkokoulutukset Rahoituksesta sopiminen Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen 1 Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet seuranta- ja itsearviointijärjestelmä kansallinen opetuksen vuorovaikutteinen tietopalvelu opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus 3 Perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin tietoverkoista ja yhteyksistä huolehtiminen tavoitetasosuositus hankintaprosessin kuvaus yhteensopivuus ja avoimet rajapinnat alueellinen pedagoginen ja tekninen tuki 4 Laadukas e-oppimateriaali kaikkien saataville elämyksellinen ja ymmärtävää oppimista tukeva materiaali oppimisen ja opetuksen kansallinen hakupalvelu alv-kohtelun tasapuolistaminen

36 Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen
Rahoituksesta sopiminen Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen Koulun toimintakulttuurin kehittäminen oppilaitosjohdon osaaminen ja muutosjohtaminen opetussuunnitelmassa tvt-suunnitelma vertaistukijärjestelmä, yhteistyömallit ja tvt-tietopaketit Osaamisen kehittäminen ja pedagogiset käytänteet kansalaisen taitojen tukeminen ja uudet arviointikäytänteet aktivoivat ja osallistavat työtavat yhteisöllinen opiskelu ja henkilökohtaiset oppimispolut 7 Yritys- ja verkostoyhteistyö pelisäännöt tietopaketit yhteistyömahdollisuuksista modulaariset kokonaiskonseptit Toimintamalliesimerkkejä:

37 Steps Towards the Future School
6 Creative, innovative learners, customised modular PLEs 5 Teaching—studying—learning process 4 Pedagogical models and collaborative working methods 3 Strategic school leadership 2 Structural changes to support collaborative school culture (trust and bravery) 1 Reliable infrastructure, learning materials and support services for teachers and students (community-oriented approach)

38 Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria
pelot Unelma Luovuus Rikastava yhteisö Luottamus Visio Kysy- mykset Resurssit Haasteet Pelot Castells & Himanen, 2002; Himanen, P., 2008.


Lataa ppt "Opetusteknologiaa koulun arkeen – Kohti systeemisiä oppimisratkaisuja!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google