Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Millaisia linjauksia ja toimenpiteitä ehdotetaan Kansallisessa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmassa? Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Millaisia linjauksia ja toimenpiteitä ehdotetaan Kansallisessa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmassa? Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin."— Esityksen transkriptio:

1 Millaisia linjauksia ja toimenpiteitä ehdotetaan Kansallisessa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmassa? Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin yliopisto INTO2011-seminaari 3.2.2011 Joutsenon koulu, Lappeenranta Suunnitelma ja lisämateriaalit: www.arjentietoyhteiskunta.fi blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun www.arjentietoyhteiskunta.fi

2 Millaisia taitoja tarvitsemme tulevaisuudessa? 3 A:ta? Abundance toilet brush Asia 7000e  1000e Automatic John Henry (Friedman; Pink; Robinson; Trinh 2011) A  B

3 ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” -William Gibson- We have powerful tools… http://www.youtube.com/watch?v=thOxW19vsTg

4 Miksi muutos on välttämätön? TVT:n opetuskäytön haasteet ja esteet 1.Kouluittain vaihteleva ja riittämätön tekninen infrastruktuuri 2.Teknisen ja pedagogisen tuen puute 3.Oppijan aktiivisuutta ja yhteisöllistä opiskelua tukevien pedagogisten mallien ja käytänteiden vähäinen käyttö 4.E-oppimateriaalin saatavuus, laatu ja levittäminen 5.Koulun toimintakulttuurin haasteet ja yhteisöllisyys 6.Koulujen johtamiskäytänteiden kehittäminen ja muutoksen johtaminen 7.Yritysten ja koulujen kumppanuus koulujen palveluiden organisoimiseksi 8.Opettajankoulutuksen ajantasaistaminen

5 Visio Osaava oppilas ja osallistava koulu – tieto- ja viestintätekniikka mahdollistajana Tieto- ja viestintätekniikka oppimisen voimavarana - koko maailma koulun arjessa!

6 Use of ICTs at home vs. at school (OECD, 2009)

7 1. Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos Seuranta- ja itsearviointi- järjestelmä Tutkimus- ja kehittämis- hankkeet Tuloksellinen muutos koko koulutusjärjestelmässä Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos Opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus Kansallinen tietopalvelu Koko koulutus- järjestelmän tavoitteet

8 Tulevaisuuden taidot ja osaaminen - Ennakointikysely / kevät 2010 Salo ym.

9 2. Oppijan tulevaisuuden osaaminen Kansalaisen taidot Oppimaan oppimisen taidot Henkilökohtaiset oppimispolut Tulevaisuuden taitojen oppiminen tieto- ja viestintätekniikan tuella Oppijan tulevaisuuden osaamisen kehittäminen Yhteisöllisen työskentely Oppilasarviointi

10 Lonka (2010) is developing a new synthetic model, where the components are: 1) Diagnosing and activating, 2) Supporting the process of learning and studying, 3) Assessing the learning outcomes Feedback is essential feature in each of these steps. (Lonka & Ahola, 1995; model is based on Vygotsky's (1962, 1978) ideas, process-oriented instruction, and research on applied cognitive science (Bereiter & Scardamalia, 1987; Carey, 1986; Chi, Glaser & Farr, 1988).

11 3. Pedagogiset käytänteet Aktivoivia työtapoja hyödyntävä täydennyskoulutus Aktivoivat ja osallistavat työtavat Yhteisöllinen opiskelu Omaehtoinen tuottaminen Oppijan aktiivisuutta ja opiskelun yhteisöllisyyttä tukevien pedagogisten mallien käyttö Pedagogisten käytänteiden kehittäminen http://www.koulumestari.fi/2010/11/koulumestarissa-tapahtuu/

12

13 Yhteisöllinen tiedonrakentelu → Edistetään tieto- ja viestintätekniikan keinoin yhteisöllistä tiedonrakentelua Kenttätutkimuksesta nousi esiin erinomaisia esimerkkejä käytännöistä, joissa opetusteknologiaa käytetään yhteisöllisen tiedonrakentelun tukena ja välineenä (esimerkiksi tutkiva oppiminen, ilmiöpohjainen oppiminen, pari-, tiimi- ja ryhmätyönä toteutetut projektityöt ja tutkielmat ja niiden yhteinen kommentointi, keskusteleminen, asiantuntijan roolissa toimiminen) → Tuetaan sellaisen opetusteknologian käytön vakiintumista, jonka käyttö tukee yhteisöllistä työskentelyä sekä vuorovaikutteista, yhteisöllistä tiedon rakentelua tukevaa toimintaa → Siirrytään “toiminnoista ja tiedon siirtelystä” ideoiden tuottamiseen ja niiden vastuulliseen kehittämiseen Järvelä ym. 2010

14 Tieto- ja viestintätekniikalla tärkeä merkitys koulujen arjessa Rehtorikysely 2010 Kankaanranta ym. - kaikilla osa-alueilla lukioiden rehtoreista suurin osuus arvioi tvt:n käytön merkityksen erittäin tärkeäksi, alakoulujen rehtoreista pienin osuus - tietotekniikan opetuskäyttö sisältyy koulun tavoitteisiin 98 % kouluista

15 - Tietotekniikka vastaa koulun tarpeita oppimisen ja opetuksen välineenä 78 % kouluista: lukiot 93 %, yläkoulut 83 %, alakoulut 74 % -Tietotekniset laitteet ja sovellukset mahdollistavat tavoitteiden mukaisen opetuskäytön 74 % kouluista Tietotekniikka vastaa koulun tarpeita Rehtorikysely 2010

16 Tietotekniikan käyttömahdollisuuksissa kouluastekohtaisia ja alueellisia eroja Kankaanranta ym. - oppilaiden määrä tietokonetta kohden hyvä suuressa osassa kouluja: - koulujen väliset erot suuria - lähes 80 % kouluista suhdeluku alle 10 - alle 5: lukiot 50 %, yläkoulut 36 %, alakoulut 35 % - kosketustaulujen, opiskelun hallintajärjestelmien sekä opetus- ja tai/harjoitteluohjelmien käyttömahdollisuudet lisääntyneet selvästi vuodesta 2006 - kosketustaulut hankintalistan kärjessä vuonna 2010 (49 % kouluista ei ollut tauluja, mutta ne koettiin tarpeellisiksi) - noin 30 % kouluista ei vielä tiedetä, mitkä sovellukset ovat koulun kannalta hyödyllisiä - koulujen saamat tieto- ja viestintätekniikan palvelut ovat parantuneet viimeisen kahden vuoden aikana - lukiot 79 %, yläkoulut 72 %, alakoulut 71 % - pääkaupunkiseudulla parantunut eniten (87 % kouluista) - kuitenkin 9 % rehtoreista arvioi palveluiden heikentyneen Rehtorikysely 2010

17 Innovatiiviset opetuskäytänteet edellyttävät pedagogista tukea Kankaanranta ym. - rehtorit: innovatiiviset opetuskäytänteet tavoitteena, koulun yhteinen visio tärkeää - opettajat: perinteiset menetelmät vallitsevina, pääpaino opetussuunnitelman mukaisten oppiainetavoitteiden saavuttamisessa, innovaattorit yksittäisiä opettajia - innovatiivisten opetuskäytänteiden vakiinnuttaminen edellyttää koulukohtaista ja innovaatiolähtöistä pedagogista tukea

18 4. E-oppimateriaalit ja oppimissovellukset Kansallinen hakupalvelu Elämyksellinen ja havainnollinen e-oppimateriaali ALV-kohtelun tarkistus Immateriaali- oikeudet E-oppimateriaalien saatavuus, laatu ja levittäminen E-oppimateriaalien ja oppimissovellusten kehittäminen Kustantajien ja opettajien yhteistyömalli

19

20 5. Koulujen infrastruktuuri, oppimisen tilat, hankinnat ja tukipalvelut Koulujen tavoitetaso Hankinta- malli Ajanmukaiset tietoverkot Tuki- järjestelmä Valtakunnallinen kokonais- arkkitehtuuri Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa, oppimisessa ja hallinnossa Infrastruktuurin, hankintojen, oppimisen tilojen ja tukipalveluiden kehittäminen Avoimet rajapinnat http://jarkitehdas.blogspot.com/

21 22.4.20 08 Vahtivuori-Hänninen, Suomalainen & Karaharju-Suvanto21 www.helsinki.fi/sokla/media/

22 6. Opettajuus, opettajankoulutus ja opettajan pedagoginen asiantuntijuus Ajanmukainen välineistö ja sovellukset Opettajien ja opettajan- kouluttajien tvt:n opetuskäytön osaaminen Tutkintovaatimusten päivitys Täydennys- koulutus Opettajuuden, opettajankoulutuksen ja opettajan pedagogisen asiantuntijuuden kehittäminen Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaaminen http://www.koulumestari.fi/2010/11/koulumestarissa-tapahtuu/

23 Knowledge Creation Lab for Teacher Education (Lonka 2010) Motivation Interaction, support for sharing Multimodal use of ICTs Authentic learning situations Blended learning, F2F and web 2.0 applications

24 7. Koulun toimintakulttuuri ja johtajuus Opettajien yhteistyö Visio ja suunnitelma osana OPS:aa Opetustoimen ja oppilaitosjohdon osaaminen Vertaistuki- järjestelmä Päättäjien ja oppilaitosjohdon tietoisuus Yhteisöllinen toimintakulttuuri, strateginen johtajuus ja tvt:n käyttöönotto Koulun toimintakulttuurin kehittäminen yhteisölliseksi ja johtajuuden tukeminen

25 pelot Luovuus Rikastava yhteisö Luottamus Kohti yhteisöllistä toimintakulttuuria Visio Haasteet Resurssit Kysy- mykset Castells & Himanen, 2002; Himanen, P., 2008. Unelma Pelot

26 What makes the impact? 1.Evidence-based decision making 2.Willingness - ability to break the barriers, to share, collaborate and to co-create 3.Passion and action!

27 8. Yritys- ja verkostoyhteistyö Eettiset pelisäännöt Pitkäkestoiset yhteistyö- suhteet Tietopaketti yhteistyö- mahdollisuuksista Modulaariset kokonais- konseptit Tutkimus- ja kehittämis- hankkeet Koulun toimintakulttuuriin sulautunut yritys- ja verkostoyhteistyö Yritys- ja verkostoyhteistyön kehittäminen http://prezi.com/lozmtv4apzdr/cmaps-connecting-continents/

28 1. Toimivan yritys- ja verkostoyhteistyön edellytykset Yhteiset edellytykset  Yhteinen visio ja yhteiset arvot  Yhteistyön osapuolia hyödyttävät ja kiinnostavat yhteistyömuodot  Resurssit yhteistyön rakentamiseksi  Jatkuvuus ja pitkäkestoiset suhteet  Käyttäjien osallistuminen kiinnostuksen ja sitoutumisen lisäämiseksi Edellytykset koululle  Koulun sisäisen ja ulkoisen palveluverkoston hahmottaminen  Avoin ja aktiivinen yhteistyökumppaneiden etsintä  Koulun toimijoiden yritys- ja verkostoyhteistyötaidot  Kehitysmyönteisyys ja –valmius  Yritysyhteistyö osana koulun toimintamallia ja kulttuuria  Ajattelu oppijan ja tarpeiden näkökulmasta (vrt. tekniikan kehitys) Edellytykset yritykselle  Tietoa koulusta, sen prosesseista ja yhteistyömahdollisuuksista Ei-kaupallinen yhteistyöKaupallinen yhteistyö Koulut -Motivaatio ja kannustimet yhteistyön tekemiseen -Hyvät yhteistyön perustelut päättäville tahoille -Keskittyminen ydintoimintaan ja asiakkaan roolissa toimiminen -Palvelutason vaatiminen, palvelumittarit ja käytännön ohjeet Yritykset -Kyky ja kiinnostus pitkäaikaisiin kumppanuussuhteisiin -Yhteiset, selkeät ja ilmaistut tavoitteet -Tehokkuus esim. ajankäytössä: neuvottelusta nopeasti käytäntöön -Integroituminen olemassa oleviin ratkaisuihin -Koulujen segmentointi ja markkinoinnin sekä yhteistyön kohdentaminen -Nälkäisyys (esim. pieni kehitysorientoitunut kasvuyritys) -Julkisen sektorin ja koulujen huomioiminen potentiaalisina asiakkaina -Kansallisesti toimiviin ja kannattaviin ratkaisuihin pyrkiminen -Tuotteistaminen

29 2 Opettajankoulutuksen ja opettajien osaamisen kehittäminen tutkintovaatimusten päivittäminen opettajankoulutuksen opetustilojen välineistön ajantasaistaminen tietoiskut ja verkkokoulutukset 2 Opettajankoulutuksen ja opettajien osaamisen kehittäminen tutkintovaatimusten päivittäminen opettajankoulutuksen opetustilojen välineistön ajantasaistaminen tietoiskut ja verkkokoulutukset Rahoituksesta sopiminen Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen 1 Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet seuranta- ja itsearviointijärjestelmä kansallinen opetuksen vuorovaikutteinen tietopalvelu opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus 1 Kansalliset tavoitteet ja systeeminen muutos yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet seuranta- ja itsearviointijärjestelmä kansallinen opetuksen vuorovaikutteinen tietopalvelu opetuksen järjestäjien strateginen johtajuus 3 Perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin tietoverkoista ja yhteyksistä huolehtiminen tavoitetasosuositus hankintaprosessin kuvaus yhteensopivuus ja avoimet rajapinnat alueellinen pedagoginen ja tekninen tuki 3 Perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin tietoverkoista ja yhteyksistä huolehtiminen tavoitetasosuositus hankintaprosessin kuvaus yhteensopivuus ja avoimet rajapinnat alueellinen pedagoginen ja tekninen tuki 4 Laadukas e-oppimateriaali kaikkien saataville elämyksellinen ja ymmärtävää oppimista tukeva materiaali oppimisen ja opetuksen kansallinen hakupalvelu alv-kohtelun tasapuolistaminen 4 Laadukas e-oppimateriaali kaikkien saataville elämyksellinen ja ymmärtävää oppimista tukeva materiaali oppimisen ja opetuksen kansallinen hakupalvelu alv-kohtelun tasapuolistaminen

30 7 Yritys- ja verkostoyhteistyö pelisäännöt  tietopaketit yhteistyömahdollisuuksista  modulaariset kokonaiskonseptit 7 Yritys- ja verkostoyhteistyö pelisäännöt  tietopaketit yhteistyömahdollisuuksista  modulaariset kokonaiskonseptit 6.Osaamisen kehittäminen ja pedagogiset käytänteet kansalaisen taitojen tukeminen ja uudet arviointikäytänteet  aktivoivat ja osallistavat työtavat  yhteisöllinen opiskelu ja henkilökohtaiset oppimispolut 6.Osaamisen kehittäminen ja pedagogiset käytänteet kansalaisen taitojen tukeminen ja uudet arviointikäytänteet  aktivoivat ja osallistavat työtavat  yhteisöllinen opiskelu ja henkilökohtaiset oppimispolut 5.Koulun toimintakulttuurin kehittäminen oppilaitosjohdon osaaminen ja muutosjohtaminen  opetussuunnitelmassa tvt-suunnitelma  vertaistukijärjestelmä, yhteistyömallit ja tvt-tietopaketit 5.Koulun toimintakulttuurin kehittäminen oppilaitosjohdon osaaminen ja muutosjohtaminen  opetussuunnitelmassa tvt-suunnitelma  vertaistukijärjestelmä, yhteistyömallit ja tvt-tietopaketit Rahoituksesta sopiminen Toimijoiden vastuuttaminen Kehittämisaikataulun määrittäminen Toimintamalliesimerkkejä: http://blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun/2010/12/01/kansallinen-tieto-ja-viestintatekniikan-opetuskayton-suunnitelma/ http://blogs.helsinki.fi/oppiailoakouluun/2010/12/14/koulujen-videoklippeja/

31 Laitteet: Opettajien ja opetustilojen laitteet ja esitystekniikka Palvelut: Esimerkiksi oppilaskohtainen sähköinen työpöytä ja siihen liittyvät pilvipalvelut Täydennyskoulutus: Täydennyskoulutus sisältää Osaava-ohjelman ja valtion rahoittaman opetustoimen henkilöstökoulutuksen. Koulutuksissa panostetaan opettajaverkostojen synnyttämiseen. Tutkimus- ja kehittämishankkeet: Kohdennetaan koulujen oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen. Arviointi ja seuranta: Seurantajärjestelmän kehittäminen Kustannusarvio

32 Esimerkki tieto- ja viestintäteknisen varustuksen tavoitetasosta OPETTAJAT: Tietokone (á 500 €) Mobiililaite (á 250 €) OPETUSTILAT: oppilaskoneet (5 kpl/luokka) (á 400 €) + äänentoisto mobiililaitteet (5 kpl/luokka) (á 300 €) esitystekniikka (esim. vuorovaikutteinen esitystaulu, datatykki, dokumenttikamera, yht. 4500 €)

33 Kustannusarvio 20112012201320142015 Yhteensä 2011—2015 Laitteet10 milj.29 milj. 57 milj. 182 milj. Laajakaista3 milj.2 milj. 11 milj. Palvelut7 milj.10 milj.25 milj.35 milj. 112 milj. Täydennyskoulutus8 milj.10 milj.8 milj.6 milj.5 milj.37 milj. Opettajien peruskoulutus 2 milj. 1 milj.0,5 milj. 6 milj. Tutkimus ja kehittäminen 7 milj. 8 milj. 38 milj. Arviointi ja seuranta 1,2 milj.0,2 milj. 2 milj. E-oppimateriaalit1 milj.2 milj. 9 milj. Kustannukset yhteensä 39,2 milj.62,2 milj.75,2 milj.110,7milj.109,7 milj.397 milj.

34 OPTEK – Educational Technology in School’s Everyday Life Research Project

35 OPTEK in short OPTEK is a research project which is funded by Tekes (Finnish Funding Agency for Technology and Innovation), private companies and participating universities. The research consortium consists of 12 multidisciplinary research units, 28 enterprises and 20 pilot schools, Ministry of Transport and Communications, Ministry of Education and Finnish Board of Education. The project includes four research packages (seven sub projects) Leader of the research consortium: Professor Marja Kankaanranta, Agora Center, University of Jyväskylä Co-ordinator of the project: Sanna Vahtivuori-Hänninen, CICERO Learning, University of Helsinki Tekes (Finnish Funding Agency for Technology and Innovation) is preparing an extensive R&D programme for creation of Innovative Learning Enviroments

36 TVT Teaching Studying Learning EducationMedia Profiency Web environments and virtual communities Collaboration And co-creation Life-long and life-wide learning Mediated communication and activities (Tella, Vahtivuori, Wager, et al. 2001) From Media Literacy Towards Media Profiency ”Learning happens everywhere!”

37 Media Education 2.0 and use of ICTs: Participatory culture Kupiainen, R.(2009), [http://www.mediakasvatus.fi/publications/] Being open Peering Sharing Acting Globally Tapscott & Williams 2008, Wikinomics Contribution Connection Collaboration Creation Leadbeater 2008, We-think. Mass innovation, not mass production Affiliations Expressions Collaborative problem solving Circulations Jenkins et. al. 2006, Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for 21th Century Social media.. http://www.youtube.com/watch?v=sIFYPQjYhv8

38 Steps Towards the Future School 1 Reliable infrastructure, learning materials and support services for teachers and students (community-oriented approach) 2 Structural changes to support collaborative school culture (trust and bravery) 3 Strategic school leadership 4 Pedagogical models and collaborative working methods 5 Teaching—studying—learning process 6 Creative, innovative learners, customised modular PLEs

39 Kiitos! Lisätietoja: Sanna Vahtivuori-Hänninen sanna.vahtivuori@helsinki.fi Media Education Research Group CICERO Learning Helsingin yliopisto www.cicero.fi


Lataa ppt "Millaisia linjauksia ja toimenpiteitä ehdotetaan Kansallisessa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmassa? Sanna Vahtivuori-Hänninen Helsingin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google