Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija."— Esityksen transkriptio:

1 Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija

2 Nyky-yhteiskunnan elinehto on itsensä jatkuva kehittäminen ja ajantasalla pysyminen Tiedon määrä on kasvanut valtavasti Tieto- ja viestintöteknologian käyttö kasvanut Teknologian käyttötaito ei ole vaatimus vain tiettyihin työtehtäviin Erilaisen teknologian käyttötaito on yksi perustaito nyky-yhteiskunnassa KUVA 1. 21_6_2011_Nokia_N9_414477b.jpg21_6_2011_Nokia_N9_414477b.jpg KUVA 2. 17_11_Taulutietokoneet.jpg17_11_Taulutietokoneet.jpg

3 Opetusteknologia Teknologia yksistään ei tuota oppimista Uuden opetusteknologian käyttö ei ole vain laitteiden asennusta paikalleen Kouluympäristöjen opetusteknologiat muuttuvat, mutta opettajan tiedot ja taidot eivät ole tarpeettomia Uudet opetusteknologiat muuttavat opetusta ja opiskelua Tietotekniikka ei toteuta itse mitään, vaan vaatii mielekästä käyttötapaa

4 Opetusteknologian kehittyessä laitteiston käyttöön tarvitaan vähemmän teknistä ymmärrystä, mutta opetuksen suunnitteluun tarvitaan enemmän verkkopedagogista tietoa Uudet verkkopedagogoset opetusteknologiat muuttavat opettamista, koska se muuttaa myös oppimista Taulukko 2. Opetusteknologia koulutusalana - Kyselytutkimus (2011) Tarukannel IlkkaOpetusteknologia koulutusalana - Kyselytutkimus (2011) Tarukannel Ilkka

5 TAULUKKO 1. Tieto ja viestintäteknologian suhde opetukseen Tieto- ja viestintäteknologian suhde opetukseen: TVT opetuksen kohteena TVT oppimisen välineenä TVT opetuksen järjestämisen työvälineenä

6 TVT:n hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa Nykyisin yhä useammalla koululla on mahdollista käyttää hyödykseen tieto- ja viestintäteknologiaa opetuksessaan  ei kuitenkaan ole hirveästi lisääntynyt Suurimmat ongelmat: - koulukulttuurin ja pedagogiikan vähäinen muutos - opettajilla ei riittävästi pedagogisia malleja teknologian siirrosta opetukseen Peruskoulun olisi pystyttävä takaamaan kaikille teknologian käytön perustaidot

7 Muita teknologian käyttöön liittyviä ongelmia: Taloudelliset rajoitteet Koulujen välinen eriarvoisuus Opettajien osaamisen puute ATK-tilojen ja laitteiden puute Opettajilta puuttuu selkeitä malleja Usein kouluissa kokeillaan uusia teknologioita mielellään, mutta ne eivät silti muuta koulujen toimintaa

8 Opettajat tarvitsevat enemmän pedagogista osaamista teknologisissa ratkaisuissa ja oppimisympäristöjen hyödyntämisessä Opettajat tarvitsevat pedagogista osaamista teknologian mielekkääseen ja opetussuunnitelmaa tukevaan hyödyntämiseen Tulevaisuudessa opettajan pitää osata käyttää teknologiaa tehokkaasti Kouluille ja opettajille tulisi tarjota enemmän pedagogista tukea

9 Lähteet Cicero Learning –selvitysraportti. (2008). Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa Cicero Learning –selvitysraportti. (2008). Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa Tietotekniikka nyky-yhteiskunnassa. (1999). T Tertsunen Opettaminen verkossa ja verkko-opiskelu. (2002/2005). O Lappi Opetusteknologia koulutusalana. (2011). I Tarukannel Tietokoneavusteinen opetus ala-asteella. T Petlin


Lataa ppt "Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google