Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Nollatoleranssi 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Nollatoleranssi 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo."— Esityksen transkriptio:

1

2 1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Nollatoleranssi 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo 9. Oppimisympäristöt 10. Jatkuva oppiminen 11. Eläkeläiset kouluun 12. Kotikoulu 13. Relevantti tieto 14. Sosiaalinen media 15. Itseoppiminen 16. Opettaja sivistysagenttina III Oppiminen ja yhteiskunta 2030

3 Teesien kolmijako

4 III Oppiminen ja yhteiskunta 2030

5 Todennäköinen ja toivottava tulevaisuus 2030 Teesi ja kiistakysymys ei- todennäköinen ja toivottava todennäköinen ja toivottava ei- todennäköinen ja ei-toivottava todennäköinen ja ei-toivottava

6 PuolestaVastaan Kilpailu tulee myös kouluihin, ja tulokset ratkaisevat. Huonot palveluntuottajat karsiintuvat ja opetuksen ostajat määrittelevät tavoitteet. Ei kuulu reaalimaailmaan perusopetuksessa. Pieni koululainen tarvitsee oman ja pysyvän opettajan, joka voi rauhassa keskittyä kasvatukseen ja opetukseen vailla "suorituspaineita". Väittämä on kovin arvolatautunut, mutta idea sisällä ihan hyvä. Itse en usko 2030 meille kellekään yhteen professioon (esim. vain ope) tai yhteen malliin – palkkatyö ja yrittäjyys lomittuvat ja värjäytyvät. Tämä on hyvä tulevaisuudenkuva! En kannata missään tapauksessa. Ruotsissa on esimerkkejä, joissa koulujen tuottama voitto menee pääomasijoittajille. Koululaitoksen pitää olla yhteiskunnan peruspalvelua, ei yritystoimintaa! Ostettujen opetuspanosten kohdalla on suuri riski opetuksen laadun ja toisaalta pysyvien opettaja-oppilaskontaktien säilymisen kannalta. Toisaalta ostetut opetusjaksot voivat parhaimmillaan nostaa oppilaiden opiskelumotivaatiota ja todella rikastuttaa oppimisympäristöä ja tilanteita. Stor risk för att skolan därefter skulle vara mycket ojämlik och inte kunna garantera en likvärdig grundutbildning för alla. Mindre orter skulle lida mest. Finlands befolkning skulle än mera koncentreras till Nyland och huvudstads- regionen samt några få andra större orter ! Icke önskvärt - skulle medföra betydligt större samhälleliga problem. Argumentaatio

7 Oppivelvollisuus alkaa viisivuotiaana. kiista Oppivelvollisuusikä 2012 (2010)

8 kiista Oppivelvollisuusikä 2012 (2010)

9 kiista Oppivelvollisuusikä 2012 (2010)

10 Koulun päätavoite on tasa-arvon sijaan jokaisen lapsen lahjakkuuden esillekaivaminen ja tukeminen. dialogi Lahjakkuus 2012 (2010)

11 dialogi Lahjakkuus 2012 (2010)

12 dialogi Lahjakkuus 2012 (2010)

13 Jatkuva kiire ja tehokkuusajattelu on työnnetty syrjään. Vanhempien, opettajien ja terveysviranomaisten on epäsopivaa perustella nuoren kohtaamattomuutta kiireellä, resurssipulalla tai ajankäytön ongelmilla. dialogi Yhteinen aika 2012 (2010)

14 dialogi Yhteinen aika 2012 (2010)

15 dialogi Yhteinen aika 2012 (2010)

16 Suurissa kaupungeissa joka toinen perhe valitsee lapsilleen englanninkielisen perusopetuksen. kiista Suomen kieli 2012 (2010)

17 kiista Suomen kieli 2012 (2010)

18 kiista Suomen kieli 2012 (2010)

19 Suomalaisissa kouluissa on rasismin ja vihapuheen nollatoleranssi. Rasistinen kommentti tai toiminta johtaa lapsen tilapäiseen erottamiseen. dialogi Nollatoleranssi 2012 (2010)

20 dialogi Nollatoleranssi 2012 (2010)

21 dialogi Nollatoleranssi 2012 (2010)

22 Merkittävä osa jokapäiväisestä koulunkäynnistä tapahtuu virtuaalitodellisuudessa. kiista Virtuaalimaailma 2012 (2010)

23 kiista Virtuaalimaailma 2012 (2010)

24 kiista Virtuaalimaailma 2012 (2010)

25 Kunnat lakkauttavat opettajien vakanssit ja ostavat opetuspanokset keikkaopettajafirmoilta. Palkkiot on sidottu opetussuoritteisiin, opettajan osaamiseen, maineeseen ja kykyyn neuvotella sopimuksensa. kiista Ulkoistettu opetus 2012 (2010)

26 kiista Ulkoistettu opetus 2012 (2010)

27 kiista Ulkoistettu opetus 2012 (2010)

28 Suomessa on alueita, joilla ei tarjota perusopetusta. dialogi Alueellinen tasa-arvo 2012 (2010)

29 dialogi Alueellinen tasa-arvo 2012 (2010)

30 dialogi Alueellinen tasa-arvo 2011 (2010)

31 Toiminta verkossa, työpaikoilla, järjestöissä ja julkisella sektorilla muodostaa luonnollisen ja tavallisen tavan oppia ja koulun toiminnallinen yhteys ympäröivään yhteiskuntaan on sisäänrakennettu opetussuunnitelmiin. ratkaisu Oppimisympäristöt 2012 (2010)

32 ratkaisu Oppimisympäristöt 2012 (2010)

33 ratkaisu Oppimisympäristöt 2012 (2010)

34 Jatkuva uusien kykyjen, voimavarojen ja taitojen hankkiminen on paras tulevaisuuden selviytymisstrategia. Sitä varten koulun oppisisällöt on perattu, oppiaineita on hävinnyt ja olemassa olevistakin oppiaineista on poistettu valtava määrä turhaa ja vanhentunutta. ratkaisu Jatkuva oppiminen 2012 (2010)

35 ratkaisu Jatkuva oppiminen 2012 (2010)

36 ratkaisu Jatkuva oppiminen 2012 (2010)

37 Eläkeläiset osallistuvat erilaisin tavoin ja toimintamuodoin koulun työhön. dialogi Eläkeläiset kouluun 2012 (2010)

38 dialogi Eläkeläiset kouluun 2012 (2010)

39 dialogi Eläkeläiset kouluun 2012 (2010)

40 Huoltajalähtöisen kotiopetuksen määrä Suomessa on moninkertaistunut vuoden 2010 tasosta (n. 300 kotioppilasta). dialogi Kotikoulu 2012 (2010)

41 dialogi Kotikoulu 2012 (2010)

42 dialogi Kotikoulu 2012 (2010)

43 Vuoden 2030 koulussa dynaaminen ja staattinen tieto on erotettu toisistaan. Ensinmainittu on tietoa ilmiön tai oppiaineen keskeisistä käsitteistä ja niiden keskinäisistä suhteista. Jälkimmäisessä on kyse tiedettävistä tapahtumista ja asioista kuten siitä, että Luang Prabang on kaupunki Mekong- joen rannalla Pohjois-Laosissa. Opetuksen ja opettajan ensisijaisena tehtävänä on huolehtia dynaamisen tiedon välittymisestä ja prosesseista, joiden avulla staattinen tieto tarttuu ja karttuu omaksuttuun dynaamiseen käsite- ja tietokarttaan. ratkaisu Relevantti tieto 2012 (2010)

44 ratkaisu Relevantti tieto 2012 (2010)

45 ratkaisu Relevantti tieto 2012 (2010)

46 Sosiaalinen media on vuoteen 2030 mennessä mullistanut tapamme tuottaa ja jakaa tietoa. Koulussa se on merkinnyt sitä, että mm. "yhteistoimintakyky, ryhmädynaamiset taidot yms. kehittyvät samalla, kun koulu toteuttaa primaaritehtäväänsä tietojen ja taitojen opettajana". ratkaisu Sosiaalinen media 2012 (2010)

47 ratkaisu Sosiaalinen media 2012 (2010)

48 ratkaisu Sosiaalinen media 2012 (2010)

49 ”Vuoden 2030 peruskoulussa opetellaan ja opitaan kyky organisoida - valita ja toteuttaa - omaa oppimista sekä myöhemmän koulutuksen että työ- ja kansalaistoiminnan resurssiksi. Rikastuvat fyysiset ja virtuaaliset oppimisympäristöt mahdollistavat erilaiset oppimisen polut ja tavat, joiden itseohjautuvasta käyttötaidosta tulee yksi sivistyksen avaintaidoista.” ratkaisu Itseoppiminen ja oppimisympäristöt 2012 (2010)

50 ratkaisu Itseoppiminen ja oppimisympäristöt 2012 (2010)

51 ratkaisu Itseoppiminen ja oppimisympäristöt 2012 (2010)

52 ”Vuonna 2030 peruskoulun opettaja(kunta) on yhteiskunnan tärkein sivistysagentti, joka moniammatillisen yhteistyön johtajana sekä formaalin ja informaalin oppimisen sillanrakentajana ohjaa oppilaita riittävään yleissivistykseen, joka on elinikäisen oppimisen tiedollinen ja asenteellinen perusta.” dialogi Opettaja sivistysagentiksi 2012 (2010)

53 dialogi Opettaja sivistysagentiksi 2012 (2010)

54 dialogi Opettaja sivistysagentiksi 2012 (2010)

55 Sisä- ja ulkopaneelin erot


Lataa ppt "1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Nollatoleranssi 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google