Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6."— Esityksen transkriptio:

1

2 1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6. Oppimistulokset (k) 7. Yhtenäinen opettajakoulutus (k) 8. Yleissivistyksen näyttö (d) 9. Monialainen opetustiimi (r) 10. Koulu ympäristönsä kehittäjänä (d) I Koulu ja oppiminen 2030

3 Teesien kolmijako

4 I Koulu ja oppiminen 2030

5 Todennäköinen ja toivottava tulevaisuus 2030 Teesi ja kiistakysymys ei- todennäköinen ja toivottava todennäköinen ja toivottava ei- todennäköinen ja ei-toivottava todennäköinen ja ei-toivottava

6 PuolestaVastaan Kilpailu tulee myös kouluihin, ja tulokset ratkaisevat. Huonot palveluntuottajat karsiintuvat ja opetuksen ostajat määrittelevät tavoitteet. Ei kuulu reaalimaailmaan perusopetuksessa. Pieni koululainen tarvitsee oman ja pysyvän opettajan, joka voi rauhassa keskittyä kasvatukseen ja opetukseen vailla "suorituspaineita". Väittämä on kovin arvolatautunut, mutta idea sisällä ihan hyvä. Itse en usko 2030 meille kellekään yhteen professioon (esim. vain ope) tai yhteen malliin – palkkatyö ja yrittäjyys lomittuvat ja värjäytyvät. Tämä on hyvä tulevaisuudenkuva! En kannata missään tapauksessa. Ruotsissa on esimerkkejä, joissa koulujen tuottama voitto menee pääomasijoittajille. Koululaitoksen pitää olla yhteiskunnan peruspalvelua, ei yritystoimintaa! Ostettujen opetuspanosten kohdalla on suuri riski opetuksen laadun ja toisaalta pysyvien opettaja-oppilaskontaktien säilymisen kannalta. Toisaalta ostetut opetusjaksot voivat parhaimmillaan nostaa oppilaiden opiskelumotivaatiota ja todella rikastuttaa oppimisympäristöä ja tilanteita. Stor risk för att skolan därefter skulle vara mycket ojämlik och inte kunna garantera en likvärdig grundutbildning för alla. Mindre orter skulle lida mest. Finlands befolkning skulle än mera koncentreras till Nyland och huvudstads- regionen samt några få andra större orter ! Icke önskvärt - skulle medföra betydligt större samhälleliga problem. Argumentaatio

7 Peruskoulun "lukujärjestys" jakautuu suhteellisen tasan ainepainotteisen (väline- ja harjoitusaineet) ja toiminta- painotteisen (ilmiöt, projektit, teemat) opetusohjelman välillä. ratkaisu Ainejakoisuus 2012 (2010)

8 ratkaisu Ainejakoisuus 2012 (2010)

9 ratkaisu Ainejakoisuus 2012 (2010)

10 Vuonna 2030 koulut ovat avoimia oppimis- ja tapahtumakeskuksia, joissa on yhdistetty eri koulumuotojen, kirjastojen, liikunta- ja kulttuurielämän palveluita. Oppimis- ja tapahtuma- keskuksina koulut pääsevät integroimaan formaalia ja informaalia koulutusta ja oppimista toisiinsa. ratkaisu Koulusta toimintakeskus 2012 (2010)

11 ratkaisu Koulusta toimintakeskus 2012 (2010)

12 ratkaisu Koulusta toimintakeskus 2012 (2010)

13 Arviointi ja oppilaan saama palaute kohdistuu ensisijaisesti oppimisen meta- ja syvätaitoihin ja tapahtuu enimmäkseen oppilaan ja opettajan välisessä dialogissa. dialogi Metataitojen arviointi 2012 (2010)

14 dialogi Metataitojen arviointi 2012 (2010)

15 dialogi Metataitojen arviointi 2012 (2010)

16 Luokkien tai luokattoman mallin asemesta oppilaista muodostetaan pysyviä 6-8 hengen ryhmiä, jotka oppivat yhdessä. kiista Oppivat ryhmät 2012 (2010)

17 kiista Oppivat ryhmät 2012 (2010)

18 kiista Oppivat ryhmät 2012 (2010)

19 Kaikista kouluista löytyy hitaan oppimisen tiloja, joissa ei ole tieto- koneita, ei verkkoyhteyttä eikä muuta- kaan teknologiaa lukuunottamatta ehkä liitutaulua, kyniä ja paperia sekä lehtiä ja kirjoja. dialogi Hitaan oppimisen tila 2012 (2010)

20 dialogi Hitaan oppimisen tila 2012 (2010)

21 dialogi Hitaan oppimisen tila 2012 (2010)

22 Suomalainen peruskoulu on pudonnut kansainvälisten oppimisvertailujen kärjestä. kiista Oppimistulokset 2012 (2010)

23 Opettajakoulutus on yhdistynyt ja tuottaa kelpoisuuden yhtenäisen perusopetuksen opettajaksi. Tältä kelpoisuuspohjalta voi erikoistua erityisopetukseen, maahan- muuttajaopetukseen jne. kiista Yhtenäinen opettajakoulutus 2012 (2010)

24 kiista Yhtenäinen opettajakoulutus 2012 (2010)

25 kiista Yhtenäinen opettajakoulutus 2012 (2010)

26 Yleissivistävään koulutukseen on kehitetty oma näyttö(tutkinto)- järjestelmä. dialogi Yleissivistyksen näyttö 2012 (2010)

27 dialogi Yleissivistyksen näyttö 2012 (2010)

28 dialogi Yleissivistyksen näyttö 2012 (2010)

29 Vuonna 2030 kunkin (perusopetuksen) vuosiluokan vastuuopettajalla on käytössään riittävä opetusresurssi, jonka avulla hän voi tiimiyttää opetusta toisten opettajien, koulun ulkopuolisten asian- tuntijoiden ja vapaaehtoisten avustajien esimerkiksi vanhempien avulla. ratkaisu Monialainen opetustiimi 2012 (2010)

30 ratkaisu Monialainen opetustiimi 2012 (2010)

31 ratkaisu Monialainen opetustiimi 2012 (2010)

32 Koulut ottavat mutta myös saavat tehtäviä ylläpitäjältään tutkia, selvittää tai valmistella toiminta-alueensa palveluja (ympäristö, liikenne, terveys, kirjasto, harrastus) osana koulun oppimis- ja opetustehtävää. dialogi Koulu ympäristönsä kehittäjänä 2012 (2010)

33 dialogi Koulu ympäristönsä kehittäjänä 2012 (2010)

34 dialogi Koulu ympäristönsä kehittäjänä 2012 (2010)


Lataa ppt "1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google