Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaija-Leena Pakarinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
KT Jukka Lerkkanen Tampere 28.10.2010
2
Käsitteet Opintojen keskeyttämiseen yhteydessä olevat tekijät Päätelmät: Miten voimme ehkäistä opintojen keskeyttämistä? “Elämänsuunnittelua sekä koulutus- ja ammattiuranvalintaa haittaavat ajatukset ovat yhteydessä opintojen ennalta suunnittelemattomaan keskeyttämisen” 28.10.2010Jukka Lerkkanen2
3
= Career management skills ”Career management skills refer to a whole range of competences which provide structured ways for individuals and groups to gather, analyse, synthesise and organise self, educational and occupational information, as well as the skills to make and implement decisions and transitions” Peter Plant in http://cimo.uutiskirje.fi/eNewsletter4/eurogu idance_eng/2010/october/front.php 28.10.2010Jukka Lerkkanen3
4
… on dysfunktionaalinen ajatellen elämänsuunnittelua sekä koulutus- ja ammattiuranvalintaa (ks. edellinen dia) “ En vieläkään tiedä, millaisen työpaikan haluaisin.” - vs. ”Minulla on nyt hyvä tilaisuus pohtia, millaiseen työpaikkaan haluaisin” + ”Minua kiinnostavat niin monet työpaikat, että en osaa valita niistä parasta.” - vs. ”Minulla on monia hyviä työpaikkavaihtoehtoja”+ Haittaavien ajatusten kolme ryhmää: ◦ Päätöksenteon vaikeus ◦ Sitoutumisen vaikeus ◦ Ulkoinen vaikeus 28.10.2010Jukka Lerkkanen4
5
Negatiivinen opintojen keskeyttäminen - ei-tavoitteellinen ja suunnittelematon: ajautuu ulos opinnoista, negatiivinen elämäntilannemuuttuja Positiivinen opintojen keskeyttäminen - virhevalinnan korjaaminen - tavoitteellinen ja suunniteltu: pääsy ensisijaiseen vaihtoehtoon, positiivinen elämäntilannemuuttuja 28.10.2010Jukka Lerkkanen5
6
◦ Yhteiskunnan näkökulma ◦ Oppilaitoksen näkökulma ◦ Yksilön näkökulma ◦ Tilapäinen vs. lopullinen keskeyttäminen = ei ole ennen keskeyttämistään suorittanut tutkintoa tai siirtynyt toiseen koulutukseen. ◦ Koulutusalan tai-ohjelmanvaihto ◦ Opintojen keskeyttäminen ei ole synonyymi syrjäytymiselle. 28.10.2010Jukka Lerkkanen6
7
Työntö- ja vetotekijät: ◦ Päätöksentekoon liittyvät tekijät: siirtyminen toiseen oppilaitokseen tai töihin ◦ Ulkoiset tekijät: kumppani, raha, terveys… Akateeminen ja sosiaalinen vuorovaikutus ja sitoutuminen oppimisen tavoitteisiin. ◦ Voimakas päämääräorientaatio voi johtaa tutkinnon suorittamiseen, vaikka akateeminen ja sosiaalinen sidos on heikko ◦ Kustannus-hyöty-analyysi. 28.10.2010Jukka Lerkkanen7
8
Tyytymättömyys koulutusvalintaan, opetukseen tai toimintatapoihin Kiinnostumattomuus alaa kohtaan Sukupuoli (Honkonen 1997) 28.10.2010Jukka Lerkkanen8
9
Epäselvät, epärealistiset ja epävarmat koulutus- ja uratavoitteet Haittaavat ajatukset Pohjakoulutus (Lerkkanen 2002) 28.10.2010Jukka Lerkkanen9
10
28.10.2010Jukka Lerkkanen10
11
Opintojen aloitusvaiheessa ilmenneet ja mitatut haittaavat ajatukset olivat yhteydessä tulevaan opintojen keskeyttämiseen Erityisesti päätöksenteon vaikeus (kiinnostuksen vähyys, aloittamisen vaikeus, tiedon puute) olivat yhteydessä tulevaan suunnittelemattomaan ja ei-tavoitteelliseen opintojen keskeyttämiseen (eroaminen, koulutusalan tai –ohjelman vaihto) 28.10.2010Jukka Lerkkanen11
12
Ylioppilaista 69,9 % ja toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaneista 80,1 % jatkoi ammattikorkeakouluopintojaan ilman opinto- ja urasuunnitelman muutoksia Pohjakoulutusryhmien välillä oli tilastollisesti merkitsevä ero (χ 2 = 24,663; p=0.000), mutta ero oli pieni (C=0.168). Ammattikorkeakoulu oli ”kakkosvaihtoehto” Lukion opinto-ohjauksen tila 28.10.2010Jukka Lerkkanen12
13
Opintojen keskeyttämisen sijasta voidaan puhua “muutoksesta opiskelupolussa” - keskeyttäjää ei tule leimata syrjäytyjäksi - missä määrin vallitsee “joko-tai –ajattelu” - onko sallittua pohtia keskeyttämistä. 28.10.2010Jukka Lerkkanen13
14
Holistinen käsitys opiskelijan hyvinvoinnista. ◦ Oppilaitoksen toiminnot, onko oppiminen keskiössä? ◦ Akateeminen ja sosiaalinen sidos. ◦ Kuinka hyvin tno-palvelut (tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut) toimivat? ◦ Missä määrin voidaan vaikuttaa ulkoisiin tekijöihin? 28.10.2010Jukka Lerkkanen14
15
Negatiivisen keskeyttämisen ennakointi arvioimalla ohjaustarpeita. ◦ Tyytyväisyys valintaan ◦ Tulohaastattelu, hops-keskustelu, ohjauskeskustelu ◦ Niveltiedon hyödyntäminen ◦ Ohjaustarvearvio 28.10.2010Jukka Lerkkanen15
16
Lisätietoja: jukka.lerkkanen@jamk.fi Lerkkanen, J. 2002. Koulutus- ja uravalinnan ongelmat. Jamk julkaisu 14. Tilattavissa: http://www.tahtijulkais ut.net/kauppa/product _catalog.php?c=11&pa ge=2 28.10.2010Jukka Lerkkanen16
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.