Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SASTAMALA EDUT JA HAITAT MOUHIJÄRVEN NÄKÖKULMASTA Elinvoimainen ja toiminta- kykyinen kunta Henkilöstö ja talous Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö Elinkeinot.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SASTAMALA EDUT JA HAITAT MOUHIJÄRVEN NÄKÖKULMASTA Elinvoimainen ja toiminta- kykyinen kunta Henkilöstö ja talous Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö Elinkeinot."— Esityksen transkriptio:

1 SASTAMALA EDUT JA HAITAT MOUHIJÄRVEN NÄKÖKULMASTA Elinvoimainen ja toiminta- kykyinen kunta Henkilöstö ja talous Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö Elinkeinot ja työllisyys Demokratia ja johtaminen Palvelut ja asiakkaat

2 Tarkastelu näkökulmat Elinvoimainen ja toiminta- kykyinen kunta Henkilöstö ja talous Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö Elinkeinot ja työllisyys Demokratia ja johtaminen Palvelut ja asiakkaat

3 Palvelut ja asiakkaat +palvelujen järjestäminen on paremmin turvattavissa vahvemmalla kokonaisuudella; koskee niin itse tuotettua kuin ulkopuolelta hankittua palvelua +Sastamala kokonaisuutena tasapainottaa palvelukysyntää eri ikäryhmien välillä +palvelurakenteen kehittäminen ja tehostaminen sekä resurssien jakaminen helpompaa suuremmassa kokonaisuudessa kuin yksittäisissä kunnissa +lähipalvelut voidaan turvata koko Sastamalan alueella +prosessilähtöinen ajattelu tuo mahdollisuuden uudenlaiseen toimintaan laajassa mittakaavassa +tilapäisiin palvelujen järjestämishäiriöihin on helpompi reagoida Palvelut ja asiakkaat+

4 -palvelujen keskittämisen ja hajauttamisen dilemma; miten palvelut keskitetään niin, että saadaan tehokkuusetuja ja mitkä palvelut on toisaalta pidettävä lähipalveluina -keskittäminen vie joitain palveluja kauemmas -uuden kaupungin perustamisessa voi syntyä mielikuvia palvelutason heikkenemisestä, vaikka tilanne olisikin todellisuudessa toinen -asukkaat ja kuntalaiset tuntevat muutosvastarintaa -suuntautumisongelma ja siihen liittyvät kysymykset Palvelut ja asiakkaat Palvelut ja asiakkaat-

5 Miten tärkeänä pidätte, että lukio-opetusta järjestetään kaikissa nykyisissä toimipisteissä? Lukio-opetus Palvelut ja asiakkaat

6 Lukio-opetus / Sastamala Vammalan lukio (apulais)rehtori + opettajat Sastamalan verkostolukio Lukiotoimesta vastaava rehtori Punkalaitumen lukio (apulais)rehtori + opettajat Äetsän Sarkia-lukio (apulais)rehtori + opettajat Mouhijärven lukio (apulais)rehtori + opettajat KK 11102007 Palvelut ja asiakkaat

7 Lukio-opetus / Sastamala Palvelut ja asiakkaat Toisen asteen koulutustyöryhmä pitää verkostolukion sisäistä toimintaa tehokkaana opiskelijan, henkilöstön ja ylläpitäjän näkökulmasta Lukiokoulutus opettajan läsnäoloon perustuvana lähiopetuksena 60-90 %  Kaikissa pakollisissa kursseissa ja valinnaiskursseissa >riittävät opetusryhmät  Täydentävää lähiopetusta videoneuvottelutekniikalla Osa opinnoista monimuotoisesti etäopetuksena, verkko-opetuksena tai näiden yhdistelmänä Yhteinen opetussuunnitelma, kurssitarjotin 1.8.2008

8 Selvityksen mukaan uuden kaupungin palveluverkko tulee sisältämään nykytasoisen Mouhijärven terveysaseman Miten tärkeänä pidätte, että lääkärinvastaanotto järjestetään kaikilla nykyisillä terveysasemilla? Lähipalvelut / Sastamala Palvelut ja asiakkaat

9 Lähipalvelut / Sastamala Miten tärkeänä pidätte, että kunnallinen päivähoito tarjotaan lähipalveluna? Selvityksen mukaan uusi kaupunki tarjoaa päivähoidon kunnallisena lähipalveluna myös Mouhijärvellä Palvelut ja asiakkaat

10 Lähipalvelut / Sastamala Miten tärkeänä pidätte, että vanhuspalveluissa nykyinen palveluverkko säilytetään? Selvityksen mukaan vanhuspalveluissa säilytetään vähintäänkin nykyinen palveluverkko Palvelut ja asiakkaat

11 Lähipalvelut / Sastamala Miten tärkeänä pidätte, että perusopetuksen nykyiset koulut säilytetään? Selvityksen mukaan perusopetuksen nykyiset koulut jatkavat siten, että oppilas- määrät otetaan huomioon Mouhijärvellä laajennus ja kehityspaineita, otetaan huomioon investointisuunnitel- massa Palvelut ja asiakkaat

12 +oikein kohdennetuilla investoinneilla ja kehittämistoimilla tavoiteltu väestökasvu on saavutettavissa +Sastamala tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia kaupunkiasumisesta puhtaaseen maaseutuasumiseen ja kaikkea siltä väliltä +kaavoituksen järjestäminen helpompaa isossa yksikössä +maankäytön suunnittelu helpommin toteutettavissa laajemmalla alueella kuin yksittäisissä kunnissa +osaavien resurssien keskittäminen ja kokoaminen yhteen paikkaan sekä harkittu työnjako mahdollistavat erityisosaamisten hyödyntämisen +haja-asutusalueiden ottaminen mukaan kehittämiskohteiksi mahdollistaa uusien asukkaiden hankinnan maaseutuimagoa hyödyntäen +Mouhijärven jatkaessa itsenäisenä maankäytön suunnittelu ja kaavoitus selkeitä pullonkauloja kehittymisessä Yhdyskunta ja ympäristö Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö+

13 -mahdollinen kilpailu entisten kuntien välillä voi jäädä alkuun elämään -alueelle syntyy usea taajama ja niiden väliset välimatkat voivat tuntua pitkiltä -syntyy kaiken kaikkiaan yhdyskuntarakenteeltaan hyvin laaja maantieteellinen alue Yhdyskunta ja ympäristö Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö-

14 YHDISTYMISAVUSTUKSET Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö

15 YHDISTYMISAVUSTUKSET Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö

16 +Sastamala voi turvata paremmin osaavan ja ammattitaitoisen henkilöstön saannin +henkilöstön on helpompi erikoistua +oman erityisosaamisen hyödyntäminen on helpompaa sekä omasta että koko organisaation näkökulmasta +Sastamala mahdollistaa tiettyjen lakisääteisten palvelujen järjes-tämisen asianmukaiseksi oman organisaation sisällä, esim. maataloushallinnossa sekä sosiaalipuolella (vrt. uusi lastensuojelulaki) ja näin päästään monitahoisista sopimusjärjestelmistä eroon +henkilöstön sijaistaminen sekä yleinen työssä jaksaminen paranee sisäisen verkoston kautta Henkilöstö ja talous Henkilöstö ja talous +

17 +eläköitymisen kautta toiminnan uudelleen organisointi on Sastamalassa helpompaa kuin yksittäisissä kunnissa +Sastamala on kokonaisuudessaan taseeltaan ylijäämäinen kunta +taloudeltaan erilaiset kunnat muodostavat yhdessä huomatta- vasti vahvemman yksikön kuin itsenäisinä jatkavina; yhden heikkoudet korjaantuvat toisen vahvuuksilla +yhdistymisavustusten oikealla kohdentamisella voidaan saada aikaan merkittäviä tulevaisuussuuntautuneita investointeja +yhdistymisavustukset merkittävä piristysruiske kuntien investointitarpeisiin +Mouhijärven kunnan talous itsenäisenä kuntana on kriisissä Henkilöstö ja talous Henkilöstö ja talous +

18 -muutosvaiheen aikana henkilöstöorganisaatio etsii omaa paikkaansa ja oikeaa toimintatapaa -muutosvastarintaa voi esiintyä erityisesti alkuvaiheessa, kun uutta ajattelutapaa pyritään ajamaan organisaatioon sisään -yksittäisissä kunnissa erilaisia toimintatapoja, joilla on pitkä historia ja näille vaaditaan järkevää harmonisointia, joka vie oman aikansa -kuntien talouksien yhdistäminen voi luoda harhaluuloja taloudellisten resurssien ylivertaisuudesta ja aiheuttaa ylioptimistista ajattelua -yhdistymisavustusten luonteen ymmärtäminen voi olla vaikeaa; ne ovat kertavaikutteisia ellei niitä kohdenneta oikein ja viisaasti Henkilöstö ja talous Henkilöstö ja talous -

19 Kuntatalouden tasapaino on paremmin saavutettavissa kuin ilman yhdistymistä KuntatalousHenkilöstö ja talous

20 Itsenäinen kunta  Kunnallisveroprosentti vuosina 2008 – 2011 välillä 20,25 – 20,75  Kiinteistöveroprosentit lähellä ylätasoa  Alijäämää katettavana ainakin 2.820.000 €  Maa- ja metsäalueiden myyminen  Vuokra-asuntokannan myyminen  Yksityistieavustukset puolitettava vuonna 2009 Uusi kaupunki  Kunnallisveroprosentti vuosina 2009 – 2015 maa- kunnallisesti kilpailukykyinen  Kiinteistöveroprosentit kilpailukykyisellä keskitasolla  Alijäämää ei kokonaisalueella katettavana  Maa- ja metsäalueiden käyttö vaihtomaina  Vuokra-asuntokannan säily- minen muodossa tai toisessa  Yksityisteihin kunta voi 2008 kohdentaa omilla päätöksillä osan yhdistymisavustuksista Kuntatalouden tasapaino?Henkilöstö ja talous

21 Itsenäinen kunta  Investointitason merkittävä laskeminen  suunniteltava talouden kestävällä tavalla  Rakenteellisten säästöjen etsiminen  palvelutaso- ja tarjontakysymys Uusi kaupunki  Yhdistymisavustusten koh- dentaminen investointeihin  1.357.500 € omalla päätöksellä  pohjakartta ja yleiskaava- asiat yhteisestä summasta  Tarkka taloudenpito alusta alkaen mahdollistaa palvelutason ylläpidon Kuntatalouden tasapaino?Henkilöstö ja talous

22 +elinkeinorakenne monipuolistuu koko aluetta tarkastellessa +elinkeinojen kehittäminen on helpompaa, kun kyseessä on vain yksi kunta +markkinointi ja mielikuvien luominen hallitumpaa ja helpompaa +uskottavampi toimija, kun kyseessä on isompi kaupunki +uusien yritysten sekä yritysten tarvitseman työvoiman saamisen koordinointi helpompaa +yrityksille voidaan tarjota erilaisia vaihtoehtoja esim. sijoittumisen suhteen +työnjaon selkiyttäminen elinkeinoyhtiön ja kaupungin välillä tehostaa toimintaa Elinkeinot ja työllisyys Elinkeinot ja työllisyys +

23 -häviääkö pienen kunnan joustavuus elinkeinoasioiden hoitamisessa? -pystytäänkö markkinointiin kohdistamaan riittävästi resursseja -hallitaanko ja hyväksytäänkö uusi työnjako ja toimintatapa elinkeinoyhtiön ja kunnan välillä Elinkeinot ja työllisyys Elinkeinot ja työllisyys -

24 +pienen kunnan päätöksenteon etääntyminen kuntalaisista joissain tapauksissa positiivista +uuden kunnan painoarvon lisääntyminen niin maakunnallisessa kuin valtakunnallisessakin päätöksenteossa +luottamushenkilöiden roolin korostuminen +demokratian parempi hallinta, koska päätökset keskittyvät enemmän kunnan sisäisiin asioihin kuin yhteistyöverkoston hallintaan +ohjausryhmän päätös laajennetusta valtuustosta kahdeksi ensimmäiseksi vaalikaudeksi Demokratia ja johtaminen Demokratia ja johtaminen+

25 +johtamisessa siirtyminen enemmän oman organisaation johtamiseen verrattuna yhteistyöverkoston hallintaan +johtamisessa myös mahdollisuus erikoistua ja ottaa erityisosaamiset parempaan huomioon +prosessimainen ajattelutapa myös johtamisessa luo mahdollisuuden uudenlaiseen tehokkaampaan johtamiseen +uuden kaupungin perustaminen luo mahdollisuuden uudenlaiseen ajattelemiseen; se ei ole perinteinen kuntaliitos Demokratia ja johtaminen Demokratia ja johtaminen+

26 -luottamushenkilöpaikkojen väheneminen voi tuoda tunteen demokratiavajeesta -päätöksenteko voi tuntua etääntyvän liiaksi kuntalaisista -muutosvastarinta uuden toimintatavan omaksumisessa -yksittäisten ehdokkaitten läpimeno vaaleissa vaikeutuu -johtamis- ja esimiesvakanssien täyttämisprosessin hallinta todella haastavaa -muutosvastarinta johtamisessa ja uudessa ajattelussa Demokratia ja johtaminen Demokratia ja johtaminen-

27 Suuntautuminen, suuntautuminen, suuntautuminen, suuntautuminen Valtuusto on päättänyt osallistua Lounais-Pirkanmaalle perustettavaan uuden kaupungin selvitystyöhön Mouhijärven kunta ei jatka kuntaliitoksen esiselvitystä Hämeenkyrön kunnan eikä Nokian kaupungin kanssa Valtuusto päättää 10.12.2007 hyväksyykö Mouhijärven kunta uuden kaupungin selvitystyön pohjalta syntyvät hallinnon ja palvelujen järjestämissopimuksen sekä siihen liittyvän suunnitelman hylkääkö Mouhijärven kunta em. sopimuksen sekä suunnitelman ja jatkaa itsenäisenä niiden realiteetti- en kanssa, jotka ovat olemassa Valtuusto ei päätä 10.12.2007 uudesta suunnasta tai uusista neuvotteluista


Lataa ppt "SASTAMALA EDUT JA HAITAT MOUHIJÄRVEN NÄKÖKULMASTA Elinvoimainen ja toiminta- kykyinen kunta Henkilöstö ja talous Yhdyskunta ja ympäristö ja ympäristö Elinkeinot."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google