Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Strategiaprosessi Varpu Ylhäinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Strategiaprosessi Varpu Ylhäinen."— Esityksen transkriptio:

1 Strategiaprosessi Varpu Ylhäinen

2 Esityksen sisältö Strategia-ajattelu kehittyy Strategia – mikä se on?
Strategian peruselementit Strategian peruskäsitteet Strategiaprosessi Strategiatyön tukeminen klubeissa – top 11-lista Kertaus on opintojen äiti 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

3 Strategia-ajattelu kehittyy
Sai alkunsa Harvardissa 1960-luvulla => tarkoitti lähinnä yrityksen PTS:ää ja perustui yritysjohdon kokemuksiin 1970 arvosteltiin ankarasti ja pilkottiin eri osa-alueisiin => ajateltiin olevan lähellä operaatioita ja alettiin tutkia yrityksen uhkia Strategiset linssit: Suunnittelulähtöisyys, Kokemuslähtöisyys, Idealähtöisyys Richard Whittingtonin 4 näkökulmaa: Klassinen näkökulma luku, Evolutionaarinen näkökulma, Prosessinäkökulma, Systeeminäkökulma Strategiset tasot: Yhtymästrategia, strategiset liiketoimintayksiköt , toimialastrategia, operaatiostrategia Strateginen johtaminen => Strategisten päätösten teko Strateginen positio Strategiset haastet => Ajelehtiminen => keskeytetty tasapainotila 2010 Strategian toteutuminen, Strategiatarina, brändilupaus, organisaation tunnetila Business Intelligence 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

4 Strategia – mikä se on? Strategia on sellainen tarina yrityksen tulevaisuuden suunnasta, joka jokaisen jäsenen tulee pystyä kuvailemaan tai kertomaan. Strategian tulee kuvata selkeästi tulevaisuuden toimintaympäristö Parhaat strategiat vangitsevat kuulijansa Strategiatarina on aina myös bränditarina Strategia on yhteistä tietoa yrityksestä, yhdistyksestä tai järjestöstä ja sen toimintatavoista, ja se myös syntyy yhdessä tekemällä. 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

5 Esimerkki ”Hissiversio”
We make the world safer by securing our customers business Being the preferred security partner, everyday, everywhere By offering security beyond expectations Innovation, Trust, Empowerment Hissiversio: Teemme maailman turvallisemmaksi turvaamalla asiakkaidemme liiketoimintaa olemalla arvostettu turvallisuuspartneri joka päivä ja kaikkialla. Ylitämme asiakkaidemme odotukset toimimalla arvojemme innovation, trust ja empowerment –mukaisesti. 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

6 Strategia – mikä se on? Strategia on tarkoituksellinen suunnitelma yrityksen tulevaisuudesta Strategia tarkoittaa yrityksen johdonmukaista – vaikka ei aina etukäteen suunniteltua – toimintaa Strategia on yrityksen valitsema asema markkinoilla Strategia on näkemys yrityksen tulevaisuuden tilasta Strategia on liiketaloudellinen juoni Lähde: Henry Mintzberg 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

7 Strategian peruselementit:
Missio Nykytila-analyysi Visio Tavoitteet ja toimintaohjelmat Arvot (nykyään sisältää myös kannanoton laatuun, energiapolitiikkaan, turvallisuuteen ja ympäristöasioihin) 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

8 Missio Missio on yrityksen toiminta-ajatus, sen olemassaolon syy.
Missio vastaa kysymykseen siitä, mitä organisaatiossa halutaan pysyvästi tehdä. Missio liittyy vahvasti yrityksen perustarkoitukseen ja sen ydintoimintaan. Se kertoo yrityksen roolista ja tehtävästä yhteiskunnassa. 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

9 Esimerkkejä missioista
Fazer: Missiomme on tarjota makuelämyksiä. Nokia: Connecting people to what matters empowers them to make the most of every moment Niscayah: We make the world safer by securing our customers business 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

10 Visio Visio on aktiivinen tahtotila, jota voidaan arkikielellä kutsua myös unelmaksi. Visio on arkijohtamisen peruskivi. Sen avulla pyritään luomaan jokaiselle jäsenelle kuva tulevaisuudesta joka vetoaa sekä ajatteluun että tunteisiin. Visio on jotakin, jonka yksilö haluaa saavuttaa ja joka innostaa häntä. Ilman visiota työssä ei ole merkitystä, suuntaa eikä ohjetta esimerkiksi siihen, miten tehtäviä ja kehitystoimintaa priorisoidaan. 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

11 Esimerkkejä visioista
Fazer: Tavoitteemme on olla johtava ruokailu- ja palvelualan yritys valituilla markkinoilla. Nokia: We want to become the leading provider of mobile solutions Niscayah: The preferred security partner, everyday, everywhere 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

12 Nykytila-analyysi Toimintatilanteen hahmotus
Ympäristö: globaalit ja kansalliset yhteis-kunnalliset tekijät, tehtäväympäristö, muut toimijat Organisaatio: rakenne, voimavarat, kulttuuri, uskomukset, arvot, odotukset, tunnetila Analyysityökalut: mm. SWOT-analyysi tai Michael Porterin viiden kilpailuvoiman malli 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

13 Tavoitteet ja toimintaohjelmat
Sunnitelma strategian ja tavoitteiden toteutukseen Yleiset suuntaviivat päätöksentekoa varten 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

14 Strategiaprosessi Onnistunut strategia edellyttää sekä onnistunutta strategian luomista että sen toteuttamista. 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

15 Uudistumisstrategia Missio Arvot Toiminta- ympäristön muutosvoimat
Sidosryhmien odotukset Missio Prosessien, järjestelmien ja rakenteiden kehittäminen Vision mukainen toimintamalli Toiminnan, osaamisen ja kulttuurin kehittämien Nykyinen toimintamalli Strategiset toimenpiteet, kriittiset perustekijät ja kehityssalkun hallinta Varpu Ylhäinen 5/08/2010

16 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

17 Arkielämän top 11 Pidä strategia osana kaikkea työskentelyä – ei erillisenä prosessina Luo strategia yhdessä ihmisten kanssa Käytä paras idea voittaa –periaatetta (ei korkea-arvoisin henkilö) Selkiytä strategiatyöhön liittyvät ajatukset ja mallit Muista konkreettisuus, yksinkertaisuus, arkikielen käyttäminen Puhu strategiasta rohkeasti – mihin olemme menossa, mitä pitää saavuttaa ja keinot päämäärän saavuttamiseksi 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

18 Arkielämän top 11 7. Unohda jalkauttaminen – sen aika on ohi!
8. Katso jatkuvasti tulevaisuuteen 9. Muista tiimien merkitys 10. Kokonaiskuvan hallinta on tärkeää strategian toimeenpanossa 11. Toiminnassa pitää olla idealismia mukana, koska sen avulla voidaan saavuttaa enemmän 5/08/2010 Varpu Ylhäinen

19 Ja kertauksena koko prosessi
Nykytila-analyysi – Hei jätkät, mis me ollaan ja miks? Ja oonks määki siel? (Matti Nykänen) Visio – Mihin me oikke olla menos? Ja jätkät hei, milt me oikke näytetä? Missio – Miks me just sinne mennä? Strategia – Miten me sin sit päästä? Millo? Arvot – Minkä puolesta me sit yhres seisota ja ajatel vähän samalviisii? Tunnelma – ”Hei jätkät tää on piru kiva, kun eihän tää mittä vakavaa ol.” Mikään raha maailmassa ei voi ostaa tunnelmaa, luottamusta ja kiintymystä. Sen päälle on hyvä rakentaa! 5/08/2010 Varpu Ylhäinen


Lataa ppt "Strategiaprosessi Varpu Ylhäinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google