Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppiva Lappi 2001-2005 Etäopiskelijaa ohjaamassa ja opettamassa Aikuisten muuntokoulutus Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Liiketalouden koulutusohjelma.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppiva Lappi 2001-2005 Etäopiskelijaa ohjaamassa ja opettamassa Aikuisten muuntokoulutus Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Liiketalouden koulutusohjelma."— Esityksen transkriptio:

1 Oppiva Lappi 2001-2005 Etäopiskelijaa ohjaamassa ja opettamassa Aikuisten muuntokoulutus Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Liiketalouden koulutusohjelma Anu Pruikkonen Rovaniemen ammattikorkeakoulu Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Eija Turunen

2 2001 Tavoitteet  Etäopiskelun kehittäminen Lapin alueella  Virtuaalisen oppimisympäristön kehittäminen  Etäopetustaitojen kehittäminen  Opiskelijoiden ohjauksen kehittäminen •Verkkoasiointi •Paikallisen tuen tarve •Ohjauksen erilaiset muodot  Toimijalähtöisen virtuaaliopetuksen kehittämismalli Etätyön tekniikat Sisällöntuotanto Työtavat

3

4 2001 Suunnittelu •6 opiskelijan etäryhmä Sodankylässä (RAMK) •7 etäopiskelijaa Kolarissa (KTAMK) •”Paikalliset” opiskelijaryhmät (Roi ja Kemi) •Yhteinen toteutusaikataulu •HOPS-työskentely •Sähköisen tiedotuksen suunnittelu Oppimiskeskus Digitaalinen materiaali Samanaikaisuus -Videoneuvottelu -Puhelin -Oppimisalustat

5 2001 Toteutuksen suunnittelu  Monimuoto-opetuksen tekniikoiden soveltuvuuden kokeilu •verkko-opetusmateriaalin tuottaminen ja testaus •verkko-ohjauksen tukeminen •sähköisen asioinnin kehittäminen •Oppimisalustat •Koulutusohjelman verkkopalvelut  Opettajan työn kehittäminen •suunnittelun ja ryhmätyön tukeminen •työväline – ja pedagogista koulutusta •palautetiedon kerääminen ja arviointi

6 2002 Palautteita  Tekniset ongelmat •Verkkoyhteys epävarma välillä Rovaniemi-Sodankylä •Opiskelijoiden vaihtelevat laiteympäristöt – sovellukset, kj versiot, videolaitteet, työasemat  Sisältöön liittyvät ongelmat •Vaihteleva aloitustaso, yksilöllinen HOPS •Vaihteleva ohjauksen tarve  Toteutukseen liittyvät ongelmat •Puutteita opiskeluvalmiuksissa •Tottumattomuus etäohjaukseen •Ohjauksen ylikuormitus •Rovaniemen ja etäryhmän ’eriarvoisuus’

7 2003-2004 Yksilölliseen etäopiskeluun Muutoksia (RAMK)  Koulutusohjelman verkkopalvelimen palvelujen monipuolistaminen – opetus, tiedotus, vuorovaikutus  Yksilöllinen HOPS-työskentely  Oppimisalusta ammatillista osaamista tukevissa aiheissa  Liikkuvat työasemat etäopiskelijoille Liikkuva Työympäristö - Langaton verkko Digitaalinen Materiaali -Riippumattomuus oppimisalustasta Vaihtoehtoisuus -Kontaktiopetus -- Ryhmätyöskentely -Itsenäisyys

8 2003-2004 Yhteisöllistä etäopiskelua Paikallisella oppimiskeskuksella iso merkitys Vertaisryhmän tuki korvaamatonta Käytännössä opiskelu monimuotoista Paikallinen oppimiskeskus Vertaisryhmän tuki Monimuotoiset opiskelutavat

9 2004 Itsearviointi Aineiston hankinta  Osallistuminen suunnitteluun ja toteutukseen  Opintojaksojen toteutusarvioinnit ja palautteet  Suoritusrekisterin tiedot  Tiedonhankinta verkossa http://www.ramk.fi/OppivaLappihttp://www.ramk.fi/OppivaLappi  Haastattelut  Toteutustekniikoiden ja pedagogisten ratkaisujen arviointi  Yleinen opetusympäristön kehittyminen

10 2004 Havaintoja Opiskelijan ongelmat Alueen pitkät etäisyydet Opintojen tiukka aikataulu Ohjauksen yleisluontoisuus  ohjaajan tuntuma etäopiskelijan tarpeisiin ei riittävän syvällinen Teknisten työvälineiden saatavuus  ohjelmalisenssien saatavuus opiskelijan koneelle Vertaisryhmän tuki vähäistä  etäopiskelijan ryhmätuki - keskustelupalstat  tottumattomuus verkkoympäristöön Muuttuvat opetus- ja opiskelutekniikat Puutteet opiskelutaidoissa ja -valmiuksissa Tiedotuksen saavutettavuus  Ilmoitustauluihin ja sähköpostikansioihin perustuva tiedottaminen riittämätöntä

11 2004 Havaintoja Opiskelijan toiveet Verkkotoimintojen kehittäminen  Intranet käyttöön myös Internetin kautta  Verkko-opintojen tarjonnan laajentaminen  Etäohjauksen tehostaminen Oppimisprosessin aikainen ohjaus Vaihtoehtoisuuden lisääminen tutkinnon rakenteessa  Ammatilliset valinnaisuudet  Työelämäsidonnaisuus Verkko-opetuksen ja kontaktiopetuksen yhdistäminen  Intensiivijaksot viikonloppuina

12 2004 Havaintoja Opettajan ongelmat Suunnittelu  Opetussisältöjen ja teknisen toimintaympäristön suunnitteluprosessit erillisiä  Suunnittelun aikaresurssin sijoittaminen työaikasuunnitelmaan?  Liian lyhyt aikajänne suunnittelussa Ennakoinnin vaikeus  Verkko-opetuksen työvälineet  Oppimisalustat  Työaikasuunnitelman sisältö  Tehtävien vaihtuvuus

13 2004 Havaintoja Opettajan ongelmat Toteutus  Teknisen toimintaympäristön ongelmat – tilojen käyttö  Tottumattomuus verkko-opetukseen – ongelmien ratkaisu opetustilanteessa  Verkko-opetusmateriaalin tuottaminen •Pedagoginen suunnittelu  Etäohjauksen haasteellisuus •Heterogeeniset opiskelijaryhmät •Opiskelijoiden vaihtuvuus – poissaolevaksi ilmoittautuvat ja siirtyvät opiskelijat

14 2004 Havaintoja Opettajan toiveet Työvälineistön kehittäminen  Verkkoyhteydet – toimintavarmuus, helppous  Työvälinekoulutus  Työympäristön pysyvyys  Opetusmateriaalin saatavuus  ’Verkko-opetusmateriaali toistaiseksi tuotettava pääosin itse’  Työparit (pdagogisen osaamisen jakaminen) Ohjauksen kehittäminen  Opintojakson tuutorointi  Opintojen etäohjauksen menetelmät  Projektien ja opinnäytetyön etäohjaus  Etäviestintä opiskelijan työpaikalle

15 Yhteenveto Keskeisiä tuloksia ..vaihtoehtoja työlle ja opiskelulle ..riippumattomuus etäisyyksistä ..oppimiskeskuksen ja verkkotyöskentelyn yhdistäminen ..verkkotyöskentely osaksi opettajan ja opiskelijan työtapaa ..opintoihin liittyvän verkkoasioinnin kehittyminen

16 Yhteenveto Keskeisiä kehityskohteita ovat ..työympäristön tekninen tuki, myös maakunnassa ..opiskelun tuki maakunnassa ..verkko-opetusmateriaalin saatavuus ..etäopiskelijan pääsy sisäisiin palveluihin ..etäohjauksen syventäminen ..resurssien jatkuvuus koulutuksen ajan – toimijat, työvälineet, palvelut, tiedotus Liikkuva Työympäristö -Langaton verkko -Käyttäjän tukiyksiköt Digitaalinen Materiaali -Yhdenmukaisuus -Saatavuus -Itsenäisyys Vaihtoehtoisuus -Kontaktiopetus -- Ryhmätyöskentely -Itsenäisyys -Ohjaus! Paikallinen oppimiskeskus

17 Yhteystiedot Anu Pruikkonen 040 556 4632 anu.pruikkonen@tokem.fi Eija Turunen 040 761 5673 eija.turunen@ramk.fi


Lataa ppt "Oppiva Lappi 2001-2005 Etäopiskelijaa ohjaamassa ja opettamassa Aikuisten muuntokoulutus Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Liiketalouden koulutusohjelma."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google