Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEija Lehtinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Oppiva Lappi 2001-2005 Etäopiskelijaa ohjaamassa ja opettamassa Aikuisten muuntokoulutus Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Liiketalouden koulutusohjelma Anu Pruikkonen Rovaniemen ammattikorkeakoulu Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Eija Turunen
2
2001 Tavoitteet Etäopiskelun kehittäminen Lapin alueella Virtuaalisen oppimisympäristön kehittäminen Etäopetustaitojen kehittäminen Opiskelijoiden ohjauksen kehittäminen •Verkkoasiointi •Paikallisen tuen tarve •Ohjauksen erilaiset muodot Toimijalähtöisen virtuaaliopetuksen kehittämismalli Etätyön tekniikat Sisällöntuotanto Työtavat
4
2001 Suunnittelu •6 opiskelijan etäryhmä Sodankylässä (RAMK) •7 etäopiskelijaa Kolarissa (KTAMK) •”Paikalliset” opiskelijaryhmät (Roi ja Kemi) •Yhteinen toteutusaikataulu •HOPS-työskentely •Sähköisen tiedotuksen suunnittelu Oppimiskeskus Digitaalinen materiaali Samanaikaisuus -Videoneuvottelu -Puhelin -Oppimisalustat
5
2001 Toteutuksen suunnittelu Monimuoto-opetuksen tekniikoiden soveltuvuuden kokeilu •verkko-opetusmateriaalin tuottaminen ja testaus •verkko-ohjauksen tukeminen •sähköisen asioinnin kehittäminen •Oppimisalustat •Koulutusohjelman verkkopalvelut Opettajan työn kehittäminen •suunnittelun ja ryhmätyön tukeminen •työväline – ja pedagogista koulutusta •palautetiedon kerääminen ja arviointi
6
2002 Palautteita Tekniset ongelmat •Verkkoyhteys epävarma välillä Rovaniemi-Sodankylä •Opiskelijoiden vaihtelevat laiteympäristöt – sovellukset, kj versiot, videolaitteet, työasemat Sisältöön liittyvät ongelmat •Vaihteleva aloitustaso, yksilöllinen HOPS •Vaihteleva ohjauksen tarve Toteutukseen liittyvät ongelmat •Puutteita opiskeluvalmiuksissa •Tottumattomuus etäohjaukseen •Ohjauksen ylikuormitus •Rovaniemen ja etäryhmän ’eriarvoisuus’
7
2003-2004 Yksilölliseen etäopiskeluun Muutoksia (RAMK) Koulutusohjelman verkkopalvelimen palvelujen monipuolistaminen – opetus, tiedotus, vuorovaikutus Yksilöllinen HOPS-työskentely Oppimisalusta ammatillista osaamista tukevissa aiheissa Liikkuvat työasemat etäopiskelijoille Liikkuva Työympäristö - Langaton verkko Digitaalinen Materiaali -Riippumattomuus oppimisalustasta Vaihtoehtoisuus -Kontaktiopetus -- Ryhmätyöskentely -Itsenäisyys
8
2003-2004 Yhteisöllistä etäopiskelua Paikallisella oppimiskeskuksella iso merkitys Vertaisryhmän tuki korvaamatonta Käytännössä opiskelu monimuotoista Paikallinen oppimiskeskus Vertaisryhmän tuki Monimuotoiset opiskelutavat
9
2004 Itsearviointi Aineiston hankinta Osallistuminen suunnitteluun ja toteutukseen Opintojaksojen toteutusarvioinnit ja palautteet Suoritusrekisterin tiedot Tiedonhankinta verkossa http://www.ramk.fi/OppivaLappihttp://www.ramk.fi/OppivaLappi Haastattelut Toteutustekniikoiden ja pedagogisten ratkaisujen arviointi Yleinen opetusympäristön kehittyminen
10
2004 Havaintoja Opiskelijan ongelmat Alueen pitkät etäisyydet Opintojen tiukka aikataulu Ohjauksen yleisluontoisuus ohjaajan tuntuma etäopiskelijan tarpeisiin ei riittävän syvällinen Teknisten työvälineiden saatavuus ohjelmalisenssien saatavuus opiskelijan koneelle Vertaisryhmän tuki vähäistä etäopiskelijan ryhmätuki - keskustelupalstat tottumattomuus verkkoympäristöön Muuttuvat opetus- ja opiskelutekniikat Puutteet opiskelutaidoissa ja -valmiuksissa Tiedotuksen saavutettavuus Ilmoitustauluihin ja sähköpostikansioihin perustuva tiedottaminen riittämätöntä
11
2004 Havaintoja Opiskelijan toiveet Verkkotoimintojen kehittäminen Intranet käyttöön myös Internetin kautta Verkko-opintojen tarjonnan laajentaminen Etäohjauksen tehostaminen Oppimisprosessin aikainen ohjaus Vaihtoehtoisuuden lisääminen tutkinnon rakenteessa Ammatilliset valinnaisuudet Työelämäsidonnaisuus Verkko-opetuksen ja kontaktiopetuksen yhdistäminen Intensiivijaksot viikonloppuina
12
2004 Havaintoja Opettajan ongelmat Suunnittelu Opetussisältöjen ja teknisen toimintaympäristön suunnitteluprosessit erillisiä Suunnittelun aikaresurssin sijoittaminen työaikasuunnitelmaan? Liian lyhyt aikajänne suunnittelussa Ennakoinnin vaikeus Verkko-opetuksen työvälineet Oppimisalustat Työaikasuunnitelman sisältö Tehtävien vaihtuvuus
13
2004 Havaintoja Opettajan ongelmat Toteutus Teknisen toimintaympäristön ongelmat – tilojen käyttö Tottumattomuus verkko-opetukseen – ongelmien ratkaisu opetustilanteessa Verkko-opetusmateriaalin tuottaminen •Pedagoginen suunnittelu Etäohjauksen haasteellisuus •Heterogeeniset opiskelijaryhmät •Opiskelijoiden vaihtuvuus – poissaolevaksi ilmoittautuvat ja siirtyvät opiskelijat
14
2004 Havaintoja Opettajan toiveet Työvälineistön kehittäminen Verkkoyhteydet – toimintavarmuus, helppous Työvälinekoulutus Työympäristön pysyvyys Opetusmateriaalin saatavuus ’Verkko-opetusmateriaali toistaiseksi tuotettava pääosin itse’ Työparit (pdagogisen osaamisen jakaminen) Ohjauksen kehittäminen Opintojakson tuutorointi Opintojen etäohjauksen menetelmät Projektien ja opinnäytetyön etäohjaus Etäviestintä opiskelijan työpaikalle
15
Yhteenveto Keskeisiä tuloksia ..vaihtoehtoja työlle ja opiskelulle ..riippumattomuus etäisyyksistä ..oppimiskeskuksen ja verkkotyöskentelyn yhdistäminen ..verkkotyöskentely osaksi opettajan ja opiskelijan työtapaa ..opintoihin liittyvän verkkoasioinnin kehittyminen
16
Yhteenveto Keskeisiä kehityskohteita ovat ..työympäristön tekninen tuki, myös maakunnassa ..opiskelun tuki maakunnassa ..verkko-opetusmateriaalin saatavuus ..etäopiskelijan pääsy sisäisiin palveluihin ..etäohjauksen syventäminen ..resurssien jatkuvuus koulutuksen ajan – toimijat, työvälineet, palvelut, tiedotus Liikkuva Työympäristö -Langaton verkko -Käyttäjän tukiyksiköt Digitaalinen Materiaali -Yhdenmukaisuus -Saatavuus -Itsenäisyys Vaihtoehtoisuus -Kontaktiopetus -- Ryhmätyöskentely -Itsenäisyys -Ohjaus! Paikallinen oppimiskeskus
17
Yhteystiedot Anu Pruikkonen 040 556 4632 anu.pruikkonen@tokem.fi Eija Turunen 040 761 5673 eija.turunen@ramk.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.