Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus."— Esityksen transkriptio:

1 Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus

2 Miksi tukea tarvitaan?  opettajien ilmeinen tarve •opiskelijat osaavat vaatia (kilpailu opiskelijoista) •ensisijainen tieto opiskelupaikoista Kyu opiskelijat n.70% www sivuilta  digitaalisella materiaalilla saavutetaan •kustannussäästöjä? •parempaa oppimista? •laajempaa kurssivalikoimaa (pienet lukiot)

3 Miten Kuopion yliopistossa?  Oppitupa hanke ja ISVY hanke •yhteensä 4 henkilöä •oppitupa hankkeen kohderyhmässä myös Savonia-ammattikorkeakoulun opettajat  koulutuksen järjestäminen  tukipalvelujen tarjoaminen  erilaisten ohjelmien tuottaminen

4 Kuopion yliopiston oppimiskeskus  yleinen pedagoginen kehittäminen •yliopisto-opettajien pd- koulutus  opetusteknologinen koulutus ja tuki  hankkeiden välinen yhteistyö  tieto- ja opetuspalveluiden yksikkö •oppimiskeskus, tietotekniikkakeskus (ATK), kirjasto ja kuvalaitos

5 Miten Kuopion yliopistossa?  koulutus •koulutuksissa lähtökohtana opettajan oman materiaalin suunnittelu  taitokursseja  asiantuntijaluentoja  ohjelmistojen koulutuksia

6 Miten Kuopion yliopistossa?  tukipalvelut •oppimisalustojen ylläpito ja hallinnointi  tuki sekä yliopiston että AMK:n alustat •tekninen, pedagoginen ja visuaalisen suunnittelun neuvonta •opettajille tilat työskennellä (tukipalvelut lähellä) •yhteydenotot: puhelin, s-posti, paikanpäällä

7 Miten Kuopion yliopistossa?  ohjelmat (ohjelmoinnit) •opettajien ’tilaamat’  sanasto •opettajien tarpeiden ’kuulostelu’  lomake •oppimiskeskuksen henkilöstön yhteistyönä  päiväkirja (tuutorointihanke)  ilmoittautuminen

8 Alueellinen palvelukeskus?  Yhteiset resurssit •tukipalveluita tuottava henkilöstö •tilat ja laitteet (esim. video editointi) •yhteiset oppimisalustat (pystytään vastaamaan paremmin opettajien erilaisiin tarpeisiin) •yhteiset koulutukset (erityisesti taso III)

9 Alueellinen palvelukeskus? •materiaalien säilytyspaikka •materiaalin jakaminen useiden medioiden kautta •tunnistaa yhteneväisyydet oppilaitosten välillä  aktiivinen yhteistyön edistäjä •tekijänoikeusneuvonta (sopimusmallit) •”rahoitusmallit” kurssivaihtoon

10 Alueellinen palvelukeskus? •asiantuntijapankki  luennoitsijat  harjoitustyön tekijät / tarjoukset  opiskelijat (esim. graafikot)  palveluita tuottavat yritykset •esim. International Health Care •yhteinen portaali koulutuspalveluihin??

11 Tukipalvelu esimerkki

12 Asiakaspalveluviestintä ja lääkeneuvonta (esimerkki)  opiskelijoita vuosittain n.150  opetus koostuu ryhmäopetuskerroista  tukimateriaali verkkoon ryhmäopetusten tueksi  materiaalia kehitetään vuosittain opiskelijapalautteen mukaan

13 Asiakaspalveluviestintä ja lääkeneuvonta (esimerkki)  aluksi vain keskustelualueet  tehtäviä ennen ryhmäopetuskertoja  orientoivat videot ennen ryhmiä  apteekkiharjoitteluun tehtävät ensimmäisenä vuonna (lomake)  seuraavalle vuosikurssille tehtävät edellisistä jne.  lääkeinformaatiokeskuksen kyselyt

14 High-tech Low-tech Traditional instruction Application-driven learning Douglas D. Mann

15 High-tech Low-tech Traditional instruction Application-driven learning Web-streamed lecture with synchronized slides Douglas D. Mann

16 High-tech Low-tech Traditional instruction Application-driven learning Web-streamed lecture with synchronized slides PBL based on paper cases Douglas D. Mann

17 Yhteenvetona  opettajat tarvitsevat tukipalveluita  tekninen ja pedagoginen  alueellinen yhteistyö resursoinneissa Pasi KarvonenKiitos! Kuopion yliopisto oppimiskeskuspasi.karvonen@uku.fi


Lataa ppt "Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google