Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Markkinoinnin perusteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Markkinoinnin perusteet"— Esityksen transkriptio:

1 Markkinoinnin perusteet
MAR1LK001 Markkinointiviestintä Mainonta, myynnin edistäminen, PR Anna Hankimaa

2 MARKKINOINNIN KILPAILU-
Markkinointi VISIO MISSIO Markkinoinnin strategiset päätökset Segmentointi, asemointi Liiketoimintastrategiat MARKETING MIX (4 P’s) eli MARKKINOINTIOHJELMA, MARKKINOINNIN KILPAILU- KEINORATKAISUT Product Tuote Price Hinnoittelu Promotion Markkinointi- viestintä Place Saatavuus MARKKINOINTI- VIESTINNÄN RATKAISUT Henkilökohtainen myyntityö Mainonta SP, Myynnin edistäminen PR Tiedottaminen ja suhdetoiminta

3 Marketing Communications Mix
Advertising Maksettua, tavoitteellista viestintää. Mainonta ei ole henkilökohtaista viestintää vaan siinä käytetään jotain viestinnän välinettä. Sales Promotion Lyhyt aikaisia kannustimia, joilla rohkaistaan ja innostetaan ostamiseen.

4 Marketing Communications Mix
Public Relations Luodaan ja ylläpidetään hyviä suhteita yrityksen erilaisiin yleisöihin. Personal Selling Myyntihenkilöstö on henkilökohtaisesti asiakkaan kanssa vuorovaikutuksessa. Tavoitteena asiakkaan ostaminen ja asiakassuhteiden rakentaminen ja ylläpitäminen.

5 Markkinointiviestintä on muutoksissa
Tämän päivän markkinointiviestintä on muutosten kourissa, koska: Massamarkkinat ovat fragmentoituneet -> markkinoijat siirtyvät pois massamarkkinoinnista Teknologia mahdollistaa nopean ja kohdistetun markkinointiviestinnän

6 Integrated Marketing Communication
Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

7 Push vs. Pull Promotion Strategy
Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

8 Mainonta Mainonta on maksettua ja tavoitteellista viestintää tavaroista, palveluista, tapahtumista, aatteista tai yleisistä asioista. 4/3/2017

9 Vrt. Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Mainonnan muotoja Mediamainonta Lehti-ilmoittelu, Tv-mainonta, Elokuvamainonta, Radiomainonta Ulko- ja liikennemainonta Verkkomainonta Banner- ja luokiteltu mainonta Sähköiset hakemistot ja hakusanamainonta Suoramainonta Painettu suoramainonta: Osoitteellinen / Osoitteeton Sähköinen Sähköpostimainonta, Mobiilimainonta Muu mainonta Toimipaikkamainonta, myymälämainonta Mainonta painetuissa hakemistoissa, luetteloissa Tapahtumiin messuihin ja sponsorointiin liittyvä mainonta Mainoslahjat Mainonnan muotoja voidaan luokitella mainosvälineittäin 4/3/2017 Vrt. Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi

10 Suunnittelematon viestintä
Wom, Referenssit, suosittelijat Uutiset Huhut Verkkokeskustelut, sosiaalinen media Mainontaa voi ostaa, tämä ansaitaan toiminnalla! 4/3/2017

11 AIDA A = Attention I = Interest D = Desire A = Action 4/3/2017

12 Keskeistä mainonnassa
Tavoitteet asetettu Määrä ja mielikuvatavoitteet Kohderyhmä määritetty Budjetti määritetty Viesti muotoiltu -> halutaan vaikuttaa Mainosvälinevalinnat Seuranta ja tavoitteiden saavuttamisen mittaaminen 4/3/2017

13 Mainonnan valvonta ja säätely
Mainos ei saa olla totuudenvastainen tai harhaanjohtava Hintavertailujen oltava totuudenmukaisia, testitulosten objektiivisia Mainoksen on erotuttava ympäristösään Superlatiivien käytössä on syytä olla varovainen Pääpaino tuotteessa, ei kilpailuissa tai arpajaisissa Ei huonoja tapoja, vaarallinen 4/3/2017

14 Mainonnan valvonta ja säätely
Lakisääteinen säätely Kuluttajasuojalaki Kuluttaja-asiamies Muitakin lakeja mm. tuotetruvallisuus, henkilötietolaki yms. Sopimuspohjainen säätely Liiketapalautakunta Mainonnan kv. Perussäännöt (Kansainvälinen kauppakamari) Keskuskauppakamarin Mainonnan eettinen neuvosto 4/3/2017

15 Sales Promotion Myynnin edistäminen
Monia keinoja. Uusia keksitään koko ajan. Tuotteen myyntiä edistävät mm. Asiakaskilpailut Kupogit Keräilymerkit Kylkiäiset Pakettitarjoukset Ilmaisnäytteet Myymäläpromootiot (point-of-sale promotion) Tuote-esittelyt, kilpailut, ständit, tapahtumat

16 Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing
Sales Promotion Today’s food marketers are using more and more push promotions, including consumer price promotions. Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

17 Sales Promotion tavoitteita
Chapter 1 Sales Promotion tavoitteita Myynnin edistäminen kohdistetaan sekä kuluttajiin että jakelukanavan jäseniin. Consumer Promotions: lisätään myyntiä lyhyellä tähtäimellä Trade Promotions: saadaan jälleenmyyjät: Ottamaan uusia tuotteita, lisämään varastoa Mainostamaan tuotteita Antamaan tuotteille lisää hyllytilaa Ostamaan etukäteen Sales Force: saadaan myyjät innostumaan, informoida Yleisesti SP:n pitäisi rakentaa pitkäkestoisia asiakassuhteita. Page 17

18 Sales Promotion Myynnin edistäminen
Muita tärkeitä SP:n muotoja: Messut Sponsorointi Tapahtumamarkkinointi

19 Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing
Trade Show More than 4,300 trade shows take place every year, drawing as many as 85 million people. Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

20 Lähde: Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Sponsorointi Henkilön, tapahtuman tai muun kohteen imagon ostamista tai vuokraamista käytettäväksi yrityksen markkinoinnissa myynnin edistämiseksi Molemmat osapuolet hyötyvät: yrityksen ja tuotteiden tunnettuus lisääntyy ja yrityskuva paranee, ja sponsoroinnin kohde saa taloudellista tukea ja enemmän julkisuutta Sponsorointi ei ole varsinaista mainontaa, eikä hyväntekeväisyyttä Lähde: Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi

21 Sponsorointi Sponsorointia voidaan hyödyntää
Mainonnassa: sponsoroinnin kohde näkyy mainonnassa, pakkauksissa, esitteissä. Yrityksen tuotteet näkyvät sponsoroitavan tapahtuman mainoksissa, lipuissa tms. Tiedottamisessa: sponsoroinnsita tehdään lehdistötiedotteita ja järjestetään tiedotustilaisuuksia. Sponsorointi näkyy henkilöstö- ja asiakaslehdissä Yrityksen tapahtumissa: sponsoroinnin kohde mukana, sponsorointi näkyy yrityksen tilaisuuksien kutsuissa, mainoslahjoissa tms. Sponsorointitilanne v. 2008 Kiira Korpi & Lumene Sponsorointi on osa Sinebrychoffin markkinointiviestintää Sponsoroinnin kohteet muuttumassa v. 2010

22 Football League Sponsors
Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

23 Football Team Sponsors
Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

24 Tapahtumamarkkinointi
Yrityksen oma markkinointitilaisuus Yritystilaisuus, asiakastilaisuus Teema, paikka, ajoitus, sisältö Suunniteltu juuri kohderyhmälle

25 Tiedotus- ja suhdetoiminta
Tavoitteena tiedon ja myönteisen suhtaitumisen lisääminen sekä suhteiden luominen ja ylläpitäminen sidosryhmiin Ulkoista Uutiset, tiedotusmateriaali Vierailijaryhmät PR-tapahtumat, Esiintyminen seminaareissa, tiedotusvälineissä Hyväntekeväisyys, lahjoitukset Sisäistä Oma henkilökunta, omistajat Henkilöstölehti, tiedotteet, intra; juhlat, virkistystilaisuudet


Lataa ppt "Markkinoinnin perusteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google