Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTommi Karjalainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
-
2
Markkinoinnin tulee olla
asiakaslähtöistä suunnitelmallista pitkäjänteistä
3
Markkinoinnin perustehtävät
luo tapahtumia, joita asiakkaat haluavat tuo tapahtumat asiakkaiden tietoon ja saavutettaviksi luo kysyntää ja synnyttää asiakassuhteita ylläpitää asiakassuhteita
4
Markkinoinnin teesejä
asiakaslähtöistä ja segmentoitua pitkäjänteistä ja kestävää määritellyt tavoitteet johdonmukaista ja linjassa kirjaston tavoitteiden kanssa ohjaa toimintaa kirjastotoiminnan tavoitteiden kautta
5
Markkinoinnin prosessi
Tavoitteet Tuote Kohderyhmä sisäinen markkinointi ulkoinen markkinointi vuorovaikutus- markkinointi
6
Markkinointi verkossa
pirstaloitunut toimintakenttä avaintekijöitä löydettävyys ja näkyvyys ilmiökulttuuri, kiehtovuus pitkä häntä relevanttius
7
Verkkokampanjoinnin lähtökohdat
määritä tavoitteet määritä kohderyhmä määritä välineet seuraa toteutuvatko tavoitteet
8
Verkkomainonnan keinoja
Bannerimainonta Hakukonemainonta Verkkohakemistot Interaktiivinen markkinointi: pelit, virtuaalimaailmat Blogit Kampanjasivusto Videot (YouTube, upotettuina omille sivuille), Internet TV Viraali Verkkoyhteisöt (Facebook, Twitter, Flickr)
9
Sosiaalinen media Sosiaalinen media muuttaa perinteisiä palveluja
Tarvitaan sosiaalisen median viestintästrategia, jossa tapahtumaviestintä oma osionsa Strategiaa on mietittävä osana koko organisaation toimintastrategiaa Strategiassa sovitaan, miten sosiaalisessa mediassa toimitaan ja ollaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja kollegoiden kanssa Strategia on jatkuva prosessi
10
Tapahtumaviestinnän tiloja somessa…
Sisällönluonti- ja julkaisutyökalut : Blogit: vuoropuhelua lukijan kanssa, linkittymistä, henkilökohtaista Twitter, Qaiku: <160 merkin viestejä, käyttö esim. kännykällä Podcastit: Ääni- ja videotiedostoja, jotka jaetaan verkon toisto-ohjelmien kautta
11
… viestintätiloja somessa
Sisällönjakamispalvelut: Delicious, Digg.com, Diigo Kirjanmerkkivirtaa, asiasanoituksia linkkeihin Auttaa verkottoitumaan Suosittelukulttuuri – auttaa löytämään relevanttia aineistoa
12
… lisää sometiloja Yhteisöpalvelut:
Julkinen / osittain julkinen käyttäjäprofiili Listattu ystäväjoukko, verkostot Omien ja muiden yhteyksien selaus Facebook, IRC-galleria, LinkedIn, Ning
13
… sometiloja Virtuaalimaailmat: Second Life, MySpace, Habbo Hotel
14
… ja vielä somea Kuvien jakaminen:
Flickr Videoiden jakaminen: YouTube
15
Viestintä – asialista: 5 tärkeää kysymystä
kuka viestii kenelle viestitään mitä viestitään milloin viestitään viestinnän välineet ja kanavat
16
Hyvä viesti on sisällöltään ja kielellisesti mietitty
kaikki oleellinen tieto selkeästi esitettynä pituus korkeintaan yksi A4, mieluummin lyhyempi ei liitteitä, kuvat pakattuina liitetiedostoina tieto henkilöistä, jotka voivat antaa lisätietoja tarpeelliset yhteystiedot lähettäjän verkkosivuille, sähköpostiosoite
17
Viestinnän kanavat henkilökohtaiset kontaktit sähköpostiviestintä
verkkosivut sosiaalinen media printtimedia sähköinen media mobiili
18
… kanavat kunnan tai kirjaston omat tiedotuslehdet
muut mahdolliset kunnalliset kanavat esitteet, mainokset, julisteet jne. graafinen aineisto ilmoitustaulut
19
Viestintä vaihe vaiheelta
Kaiken aikaa jatkuva prosessi Läpäisee koko kirjaston palvelutuotannon Muotoutuu joustavasti Suunnitteluvaiheessa mietitään viestinnän tavoitteet ja kokonaisuus Seuraavaksi mietitään tavat viestiä, kanavat ja käytännön toteutus
20
… vaihe vaiheelta Kartoitetaan resurssit Oma graafinen ilme ja logo
Median kiinnostuksen herättäminen
21
Viestintä tapahtuman suunnitteluvaiheessa
laadi kokonaissuunnitelma määrittele tavoitteet valitse keinot ja välineet suunnittele tehtävänjako ja vastuut aikatauluta resurssien määrittely graafisen ilmeen suunnittelu
22
Viestintä tapahtuman kestäessä
tiedota välitavoitteista ja vielä tulevista tapahtumista kutsu median edustajat osallistumaan järjestä tilaisuus henkilöhaastatteluihin huolehti verkkosivujen päivityksistä levitä tietoa mahdollisimman tehokkaasti sosiaalisessa mediassa varmista, että lisätietojen antajat ovat tavoitettavissa dokumentoi tapahtumat ainakin kirjaston arkistoon
23
Tekijänoikeuksia valvovat organisaatiot
Sanasto: Tuotos: Teosto: Gramex: Kopiosto: Kuvasto:
24
Turvallisuuskulttuuri
Turvallisuus on tilanteiden hallintaa. Turvallisuus on henkilöstö-, tila – ja tietoturvallisuutta, Toiminnan varmistamista, työturvallisuuden ja pelastustoiminnan hallintaa sekä Kriisienhallintaa ja kriisiviestintää
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.