Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHeidi Väänänen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku
2
Lähde: OneRiot Inner Workings of a Realtime Search Engine http://www.docstoc.com/docs/16947406/OneRiot-Inner-Workings-of-a-Realtime-Search-Engine
3
Mitä reaaliaikainen tiedonhaku on? • Tavallisessa internethaussa hakukoneet seulovat internetsivuja ja ajan myötä sivustoille kehittyy ranking- järjestys. • Ranking eli sivuston nouseminen hakutuloksen kärkeen johtuu yhdeltä osaltaan sivuston linkityksen paljoudesta. Tästä syystä Wikipedia nousee hauissa yleensä kärkeen. • Hakutulosten ranking on melko staattinen ja se saattaa muuttua aika ajoittain. • Perinteiset hakukoneet eivät siis tämän toimintaperiaatteensa takia pysty luotaamaan sitä, mitä on juuri nyt julkaistu internetissa. • Reaaliaikaisen aineiston hakukoneet on tehty sitä varten, että ne luotaavat sitä sisältöä, mihin perinteiset hakukoneet eivät yllä. • Tavallisessa internethaussa hakukoneet seulovat internetsivuja ja ajan myötä sivustoille kehittyy ranking- järjestys. • Ranking eli sivuston nouseminen hakutuloksen kärkeen johtuu yhdeltä osaltaan sivuston linkityksen paljoudesta. Tästä syystä Wikipedia nousee hauissa yleensä kärkeen. • Hakutulosten ranking on melko staattinen ja se saattaa muuttua aika ajoittain. • Perinteiset hakukoneet eivät siis tämän toimintaperiaatteensa takia pysty luotaamaan sitä, mitä on juuri nyt julkaistu internetissa. • Reaaliaikaisen aineiston hakukoneet on tehty sitä varten, että ne luotaavat sitä sisältöä, mihin perinteiset hakukoneet eivät yllä.
4
• Reaaliaikaisessa haussa haetaan materiaalia, joka on julkaistu reaaliaikaisesti. • Reaaliaikaista sisältöä eli esim. Twitter tweetteja julkaistaan 27.3 miljoonaa jopa päivä ja Facebook statusviestejä 40 miljoonaa päivittäin. • Reaaliaikaisesti julkaistun materiaalin tuottamisella ja sen julkaisulla on lyhyt tai olematon aikaväli. • Esimerkiksi julkaiset ottamasi valokuvan saman tien kuin se on otettu tai julkaiset ajattelemasi ajatukset saman tien Twitterissa, kun olet ne ajatellut. • Reaaliaikaisessa haussa haetaan materiaalia, joka on julkaistu reaaliaikaisesti. • Reaaliaikaista sisältöä eli esim. Twitter tweetteja julkaistaan 27.3 miljoonaa jopa päivä ja Facebook statusviestejä 40 miljoonaa päivittäin. • Reaaliaikaisesti julkaistun materiaalin tuottamisella ja sen julkaisulla on lyhyt tai olematon aikaväli. • Esimerkiksi julkaiset ottamasi valokuvan saman tien kuin se on otettu tai julkaiset ajattelemasi ajatukset saman tien Twitterissa, kun olet ne ajatellut. Mitä reaaliaikainen tiedonhaku on?
5
• Reaaliaikainen julkaisemista ei esimerkiksi ole bloggaaminen. Blogikirjoitukseen on käytetty usein aikaa. • Sen sijaan mikrobloggaus esim. Twitterissa on reaaliaikaista. • Reaaliaikainen julkaisemista ei esimerkiksi ole bloggaaminen. Blogikirjoitukseen on käytetty usein aikaa. • Sen sijaan mikrobloggaus esim. Twitterissa on reaaliaikaista. Mitä reaaliaikainen tiedonhaku on?
6
Esimerkkejä reaaliaikaisesta sisällöstä • Huolestuneet kansalaiset raportoivat katastrofeista ja poliittisista levottomuuksista esim. Haitin katastrofi ja Iranin presidentin vaalit. • MTV-fanit kommentoivat kollektiivisesti Kanye Westia MTV Video Awards- showssa. • Jalkapallofanit saavat tämän hetkistä tietoa lempijoukkueistaan. • arvostelut, suositukset • Michael Jacksonin kuolema • World cup
7
Google Search (päivitykset) • Haettuasi Googlella saat perinteisen hakutuloksen, mutta sitä on mahdollista nyt muokata kohdentaen reaaliaikaiseen sisältöön.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.