Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalisen median verkkopalveluja Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalisen median verkkopalveluja Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra."— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalisen median verkkopalveluja Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra

2 Sisältö  Twitter  LinkedIn  Facebook

3 Twitter - mikrobloggauspalvelu  on pikaviestin  voi lähettää korkeintaan 140 merkin mittaisia pikaviestejä eli tweettejä  käytetyin sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookin jälkeen  perustuu muiden käyttäjien seuraamiseen  kuka tahansa voi seurata ketä tahansa

4 Twitter  amerikkalainen - suositumpi englanninkielisessä maailmassa  300 miljoonaa käyttäjää (kesäkuussa 2011)  Yli 400 miljoonaa pikaviestiä päivässä  nykyään suomenkielinen

5 Twitter sopii  verkostoitumiseen  kiinnostavien uutisten ja artikkelien löytämiseen tai jakamiseen  mielenkiintoisten henkilöiden ja yritysten seuraamiseen  työpaikkojen seurantaan  reaaliaikaiseen tiedonhakuun

6

7 Reaaliaikainen tiedonhaku  Twitterin sisältö on reaaliaikaista verkon sisältöä; uutisista ja tapahtumista voi raportoida välittömästi  Reaaliaikaisesti julkaistun materiaalin tuottamisella ja sen julkaisulla on lyhyt tai olematon aikaväli.  Twitteriin ei tarvitse kirjautua tai rekisteröityä hakiessasi ajankohtaista tietoa osoitteesta: Twitter search http://search.twitter.com/http://search.twitter.com/  Esim. voi katsoa avoimet työpaikat tai julkisuuden henkilöitä

8 Seuraaminen  Luodessasi oman Twitter-sivun sinne ilmestyy niiden seurattavien päivityksiä eli tweetteja, joita seuraat.  Aihepiirejä merkitään hastagilla eli risuaidalla #  Hastagien avulla voi seurata tiettyjä aiheita käsitteleviä keskusteluja esim. #opettajat  @nimi on tapa viitata Twitter-käyttäjään  RT tarkoittaa, että käyttäjä on välittänyt eteenpäin toisen käyttäjän viestin (ReTweet)

9

10 LinkedIn - verkkoyhteisöpalvelu  on ensisijaisesti tarkoitettu—verkostoitumiseen, mutta sitä voi käyttää myös työnhaussa  ammattilaisten suosima sosiaalinen media  175 miljoonaa jäsentä, 350 000 suomalaista  ennustettu kasvavan lähivuosina nopeammin kuin mikään muu sosiaalinen media  Pohjoismaissa on toiseksi eniten käytetty sosiaalinen media heti Facebookin jälkeen

11 Profiloituminen  LinkedInissä luodaan profiili omalla nimellä  Profiilin voi luoda sen mukaan käyttääkö palvelua työnhakuun, ammatilliseen kehittämiseen vai verkostoitumiseen  Profiilissa kannattaa kertoa omasta osaamisestaan ja taustastaan  Omat päivitykset näkyvät kaikkien verkostoosi kuuluvien etusivulla

12

13 Sähköinen CV  Työpaikat tulevat näkyviin profiilissasi aika- järjestyksessä. Profiilissa voi tuoda esiin koulut ja oppilaitokset sekä kuvailla tarkemmin opintojaan. Myös harrastukset ja kiinnostuksen kohteet  Suositukset ovat yksi LinkedInin tärkeistä ominaisuuksista. Käyttäjät voivat pyytää suosituksia entisiltä työnantajilta, työkavereilta tai suositella muita  Helppo tapa pitää yllä ansioluetteloa

14

15 LinkedInin toimintoja  Home. Etusivu, missä näet verkostoosi kuuluvien ihmisten, ryhmien tai yritysten päivityksiä.  Contacts niiden henkilöiden lista, joiden kanssa haluat verkostoitua  Groups. Voit etsiä sinua kiinnostavia ryhmiä tai perustaa oman ryhmän.  Companies. Seuraa yrityksiä ja niissä tapahtuvia muutoksia  Jobs. Voit hakea työpaikkoja tai ilmoittaa työpaikoista

16 LinkedIn työpaikkojen markkinoinnissa ja rekrytoinnissa • Hyödyntää vapaiden työpaikkojen markkinoinnissa • Erään tutkimuksen mukaan 80 % käyttäjistä käyttää LinkedIniä työpaikan etsimiseen ja 70 % yrityksistä käyttää sitä työntekijöiden löytämiseen. • Jokaisen yrityksen omassa yritysprofiilissa voi listata avoimet työpaikat, jotka LinkedIn-sivuston työpaikkahaku sitten löytää. • LinkedIn jopa etsii automaattisesti hakijalle juuri heille sopivia työpaikkoja heidän profiilinsa perusteella ja suosittelee niitä hakijalle

17 LinkedInin ryhmiä  eri ammattien ja teollisuudenalojen ympärille rakentuneita ryhmiä  sisäiset keskustelupalstat, joissa jäsenet aktiivisesti jakavat mielipiteitään ja kommentoivat toistensa ajatuksia  LinkedInissä on tällä hetkellä yli miljoona ryhmää, joihin voi liittyä  Osa ryhmistä on ns. avoimia ryhmiä, joihin kuka vaan voi nappia painamalla liittyä, kun taas osaan täytyy pyytää ylläpitäjien lupaa

18 Facebook - yhteisöpalvelu  Suosituin sosiaalisen median palveluista, joka on kaikille avoin  Verkostoitumiseen työn, ystävyyden, harrastusten tai muun kiinnostuksen perusteella  Voi välittää lyhyitä viestejä, jakaa valokuvia ja videoita  Käyttäjä luo palveluun oman profiilinsa haluamillaan tiedoilla sekä yksityisasetuksilla ja alkaa jakaa viestejä muiden käyttäjien kanssa

19 Facebookin käyttö  Käyttäjät viettävät enemmän aikaa nykyään Facebookissa kuin muualla verkossa  Tällä hetkellä käyttäjiä on jo miljardi  Suomessa käyttäjiä on 2 miljoonaa  Jos Facebook olisi valtio se olisi maailman kolmanneksi suurin Kiinan ja Intian jälkeen

20 Toimintatapoja  voi pitää yhteyttä ystävien kanssa  tavata uusia ihmisiä  verkostoitua  jakaa valokuvia,  seurata uutisvirtaa ja saada tietoa tulevista tapahtumista  pelata  liittyä erilaisiin yhteisöihin

21 Facebook-ryhmät  Vuorovaikutus tapahtuu suoraan käyttäjien välillä tai erilaisiin tarkoituksiin luoduissa ryhmissä tai sivustoissa.  Ryhmät voivat olla suljettuja tai avoimia kaikille palvelun käyttäjille.  Facebookissa voi perustaa myös omia ryhmiä liittyen harrastuksiin tai johonkin muuhun yhdistävään tekijään.

22

23 Yritykset Facebookissa  Monille yrityksille Facebookin sivustosta on tullut pääasiallinen verkkosivu kotisivujen sijasta. Internet- näkyvyyttä halutaan liiketoiminnalle, brändille tai jollekin muulle kaupalliselle tuotteelle.  Käyttäjät voivat tilata uutisvirtaansa kiinnostavien yritysten tai organisaatioiden uutisia.  Facebookin julkisiin sivustoihin ei tarvitse kirjautua sisään vaan uutisvirtaa voi lukea, vaikka ei olekaan yhteisöpalvelun jäsen.

24 Lähteitä ja lisätietoa  Roope Heinilä: LinkedInin sivu markkinoinnissa http://www.smarp.fi/?p=435  Tom Laine: LinkedInin käyttö työnhaussa http://www.slideshare.net/tomlaine/linkedin- tynhaussa-pikaopas  Piritta Seppälä: Näin käytät LinkedIniä http://www.slideshare.net/Piritta/linkedin-profiili-ja- ryhmt  Chris Taylor: http://articles.cnn.com/2011-06- 27/tech/limits.social.networking.taylor_1_twitter- users-facebook-friends-connections?_s=PM:TECH

25  Brafton: http://www.brafton.com/news/twitter- reaches-400-million-tweets-per-day-most-come-from- mobile-users  Kalliala, Eija & Toikkainen, Tarmo: Sosiaalinen media opetuksessa. (2012)  Niemi, Hannele & Sarras, Riitta: Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa


Lataa ppt "Sosiaalisen median verkkopalveluja Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google