Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskus
Kv-ryhmä
2
Ryhmän kokoonpano Helena Turunen (pj) Sari Lamminpää (siht.)
Mikko Mäntyneva Martti Majuri Henrik Räsänen Katja Rönkkönen Seija Mahlamäki-Kultanen Sanna Ruhalahti Tauno Tertsunen (asiantuntijajäsen, kutsutaan tarvittaessa) Riitta Metsänen (asiantuntijajäsen, kutsutaan tarvittaessa) Vesa Parkkonen (asiantuntijajäsen, kutsutaan tarvittaessa)
3
KV-ryhmän tarkoitus - Opiskelijaliikkuvuuden aktivoiminen
Ryhmän tarkoituksena on toimia KT-keskuksen kansainvälistymisen ohjausryhmänä ja edistää yksikön kansainvälistymistä. KV-ryhmä on kokoava ja koordinoiva ryhmä, joka valmistelee esim. seuraava tavoite- ja tulossopimusta KV-asioiden osalta, koordinoi kumppanuuksia ja seuraa kansainvälistymisen tilaa. Ryhmä määrittelee KT-keskuksen kansainvälistymisen laadulliset ja määrälliset tavoitteet sekä seuraa näiden toteutumista. KV-ryhmä toimii kv-toimijoiden taustatukena ja antaa asiantuntemustaan kansainvälistymisen eri osa-alueisiin: - Opiskelijaliikkuvuuden aktivoiminen - Henkilöstön kansainvälistyminen - Koulutusviennin edistäminen - Kansainväliset koulutusohjelmat, kotikansainvälistyminen - Maahanmuuttajakoulutuksen kehittäminen - Alueen kilpailukyvyn ja kansainvälistymisen edistäminen - Kansainvälinen hanketoiminta
4
Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskuksen kansainvälistymisen taustaa
OPM:n kansainvälistymisstrategia FUAS strategia (erityisesti kotikansainvälistyminen, liikkuvuus) HAMKin visio 2015 ”HAMK on arvostettu kansainvälinen korkeakoulu” HAMKin kv-toimintasuunnitelma OKM:n rahoitusmalli AOKK:n kansainväliset toimintamallit ja partnerit YAMKin kansainväliset toimintamallit ja partnerit Ylermi –hankkeen tavoitteet
5
Kansainvälistymisen visio 2015
HAMK on arvostettu kansainvälinen korkeakoulu Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskus on tulevaisuuden osaamistarpeita ennakoiva valtakunnallinen ja kansainvälinen työelämää ja koulutusta kehittävä ja uudistava verkostomainen KT-keskus. (visiota tarkennettava)
6
OKM:n rahoitusmalli
7
Sisältö Tavoite Toimenpiteet
Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskuksen kansainvälistymisen toimintasuunnitelma KV-toiminnot Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskuksessa Sisältö Tavoite Toimenpiteet Opiskelijaliikkuvuus Pitkät vaihdot Lyhyet / intensiivikurssit Incoming vaihdot AOKK: 25 opiskelijaa lähtee, 15 saapuu /vuosi YAMK: 3 lähtee, 3 saapuu / vuosi Henkilöstön kansainvälistyminen Henkilöstövaihto Henkilöstökoulutus AOKK 16 lähtee, 16 saapuu/vuosi YAMK 4 lähtee, 4 saapuu / vuosi Määritellään strategiset tavoitteet henkilöstövaihdolle. Kansainväliset tutkinnot / pätevyydet (kotikansainvälistyminen) BME ja IPTE FUAS Graduate School KV-opintojaksot Koulutusohjelmien säilyminen vetovoimaisena Vakiintunut toiminta Tarjonnan lisääminen Laadukas toteutus FUAS-yhteistyön tiivistäminen Maahanmuuttajien koulutuksen kehittäminen Koulutusvienti Vientituotteet, myyntikanavat Osaamisen lisääminen, tuotteistaminen, myynti, Xx euroa/vuosi Kannattavaa toimintaa Kumppanuudet Tuotekehitys Markkinoinnissa ja myynnissä FUAS-yhteistyö, KOVIKE, Global Activities Alueen kilpailukyky ja kansainvälistäminen Verkostojen luominen Yritysverkostot Uudet täydennyskoulutustuotteet YAMK-opiskelijoiden /opintojaksojen hyödyntäminen Verkostoitumistilaisuudet Täydennyskoulutuksen tuotekehitys BME- ja IPTE –opintojaksojen hyödyntäminen alueen kansainvälistymisessä Kansainväliset tutkimus- ja kehittämishankkeet Pääsy EU:n puiteohjelmiin Uudet rahoituslähteet Selvitettävä rahoituslähteet Selvitettävä yhteistyökumppanit
8
Keskustelua / ajatuksia
Kansainvälistymiselle määriteltävä selkeä visio Kansainvälistymisessä tehtävä pitkäjänteistä suunnittelua esim. strategisten kumppaneiden kanssa Kansainvälistymiseen varatut resurssit määriteltävä kv-budjetointi (työajat, matkakulut, ym.) OKM:n rahoituspohjassa opiskelijaliikkuvuus 3 %, henkilöstöliikkuvuus 1 % Maahanmuuttajia valmentava koulutus vaikuttaa myös rahoitukseen (erilliset opinnot), mahdollisesti 1% Rakennerahastoissa varattu rahaa mm. maahanmuuttajien integraatioon ja kotouttamiseen Riskit tunnistettava ja määriteltävä, kuinka paljon otamme riskiä esim. koulutusviennissä
9
Keskustelua / ajatuksia
Alueen kansainvälistäminen on nostettu yhdeksi kansainvälistymisen osa-alueeksi. Miksi Kanta-Häme on yksi Suomen vähiten kansainvälistyneitä alueita? Mitkä ovat korjaavat toimenpiteet? Asiakkaan ymmärtäminen tärkeää Mallinnettava esim. BME:n ja IPTEn opintotarjontaa alueen kansainvälistymisen edistämiseksi (Ylermi-hankkeessa). Neuvottelukunnan / ohjausryhmien kytkentä kansainvälistymiseen 7.3. paneelikeskustelu kilpailukyky-teemasta, kohderyhmänä ohjausryhmät, Advisory board, yms. (tämä ei toteudu nyt, pitää järjestää myöhemmin. Ylemmän korkeakoulutuksen kt-keskuksen suhde muiden KT-keskusten toimintaan esim. alueen kilpailukyvyn kehittämisessä? Mikä on Business Pointin rooli?
10
Keskustelua / ajatuksia
Tavoitteena global mindset läpi organisaation Vieraskielisten ohjelmien alumnien hyödyntäminen Henkilöstön kielikoulutus jatkuvaa Tarvitaanko muuta kv-koulutusta?
11
Jatkotyöskentely/lähitavoitteet
Työaikasuunnitelmiin sisällytettävä henkilöstöliikkuvuus (johtotiimi) Lähiesimiehet vastaavat työaikasuunnittelusta Henkilökohtaiset kansainvälistymisen tavoitteet määritellään kehityskeskusteluissa jokaisen kanssa. Opiskelijaliikkuvuutta edistetään esim. Nanchang / IPTE (Helena ja Katja) KV- täydennyskoulutustuotetta kehitetään Ylermi-hankkeessa (Esa ja Helena) BME:n opintojaksojen mallinnusta alueen kansainvälistymiseen selvitetään Ylermi-hankkeessa (Helena) Menossa olevia tarjousprosesseja hoidetaan eteenpäin (mm. Afrikka insinöörikoulutus, Kiina / Haaga-Helia) (Martti) FUAS Global Activities –päällikön valinnan vaikutukset selvitetään (johtotiimi) Lisätietoa KOVIKE-hankkeesta. Kutsutaan Ulla Weijo ja Vesa Parkkonen kertomaan KOVIKE-hankkeen tuloksista. Työskentelyn tehostamiseksi otetaan käyttöön Kanban-projektityökalu (sovittiin jo edellisessä kokouksessa) Seuraava kv-ryhmän kokous Visamäessä.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.