Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TSoft Mittaaminen ja prosessin parantaminen Vesa Tenhunen 13.11.2002.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TSoft Mittaaminen ja prosessin parantaminen Vesa Tenhunen 13.11.2002."— Esityksen transkriptio:

1 tSoft http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Mittaaminen ja prosessin parantaminen Vesa Tenhunen 13.11.2002

2 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.20022 Sisällys 1. Johdanto 2. Mittaaminen 3. Mittauksen kohteita 4. Mittaaminen prosessin parantamisessa 5. Yhteenveto

3 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.20023 "Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." - Albert Einstein "If you can not measure it, you can not improve it." - William Thomson, Lord Kelvin

4 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.20024 Johdanto n Ohjelmistotuotannossa käytettävät menetelmät eivät nykyisellään tuota tarpeeksi korkeaa laatua, pienempiä kehityskustannuksia, nopeampaa kehitysaikaa tai parempaa ohjelmistotuotteiden ja -prosessien ennustettavuutta ja kontrolloitavuutta n Ongelmia voi ratkoa prosessien parantamisella ja siinä mittaaminen on tärkeässä roolissa n Mittaaminen luo pohjan, jolta ohjelmistotuotanto voi kehittyä insinööritoiminnaksi

5 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.20025 Mitä mitataan? n Mittaaminen kohdistuu tavallisimmin tuotteeseen, projektiin tai prosessiin. n Tuote: lopullinen ohjelma sekä välitulokset (toteutus- suunnitelma, testausraportti jne.) l esim. koko, rakenne, ymmärrettävyys n Projekti: yhden tuotteen tekeminen l esim. henkilömäärä, aikataulussa pysyminen n Prosessi: työskentelytavat projektissa tai sen vaiheissa l esim. työmäärä, työskentelyn tehokkuus, aikataulussa pysyminen

6 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.20026 Miksi mitataan? n Mittaamisen tavoitteet: l prosessin tai tuotteen ymmärtäminen l prosessin tai tuotteen arvioiminen l prosessin ohjaaminen l ennustaminen n Tarkoitus täytyy selvittää ennen mittaamista n Tarkoituksen saavuttamiseksi mittaamisen tulee perustua järkevään ja testattavaan teoriaan

7 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.20027 Mittajärjestelmät n Mittajärjestelmät eli metriikat ovat kvantifioituja mittaus- tapoja n Esimerkkejä mittajärjestelmien käyttökohteista: l tavoitteiden asettelu l tuottavuuden parantaminen l projektisuunnittelu l ohjaaminen l asiakkaan luottavaisuuden parantaminen l laadun parantaminen

8 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.20028 Esimerkit n Tavoitteiden asettelu l mittajärjestelmä yrityksen johdon apuvälineenä l tavoitteeksi esim. tuotannon tehokkuuden kaksinkertaistaminen kolmessa vuodessa  määritellään mittajärjestelmä, jolla mitataan tuottavuuden nykytaso sekä sen kasvu n Tuottavuuden parantaminen l mittajärjestelmällä lyhyempi toimitusaika ja parempi aikataulussa pysyminen l osana prosessien parantamista

9 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.20029 Esimerkit (jatkuu) n Projektisuunnittelu l aiempien mittausten perusteella voidaan suunnitella ja arvioida uusia projekteja (kompleksisuus, aikataulu, henkilöstö, budjetti) l parempia liiketaloussuunnitelmia, parempi ROI n Ohjaaminen l mittaustuloksilla voi parantaa projektien ohjaamista ja seurantaa l korjaavat toimenpiteet ajoissa l testauksen määrän arviointiin

10 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200210 Esimerkit (jatkuu) n Asiakkaan luottavaisuuden parantaminen l asiakas odottaa laadukkaita tuotteita l mittajärjestelmien käyttö osoittaa asiakkaalle yrityksen panostavan laatuun n Laadun parantaminen l mittajärjestelmä yrityksen laatujärjestelmän tukena l mitataan tuotteen tai prosessin nykyinen laatutaso sekä sen muutokset

11 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200211 Prosessin parantaminen n Ohjelmistoprosessin parantaminen (Software Process Improvement, SPI) on pitkäjänteistä työtä eri työvaiheiden laadun ja tuottavuuden parantamiseksi n Prosessien parantumisen voi todeta vain mittaamalla tilanne ennen ja jälkeen parannustoimenpiteiden

12 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200212 Prosessin mittaaminen n Ensin mitataan prosessin keskeiset ominaisuudet l mallinnetaan prosessi n Valitaan tai kehitetään mittajärjestelmä merkitsevien ominaisuuksien perusteella l käytetään mittareita, jotka antavat tietoa prosessista n Luodaan tuloksista indikaattoreita, jotka johtavat prosessin parantamiseen l nähdään heikkoudet ja vahvuudet

13 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200213 Prosessin mittaaminen (jatkuu) n Prosessista voidaan mitata suoraan käytetyn panoksen ja ajan määrä n Prosessin laadulliset ominaisuudet voidaan mitata vain epäsuorasti eli johtamalla mittajärjestelmät prosessista saatavien tulosten perusteella l mm. virheiden määrä kehitystyön aikana, käyttäjien raportoimat virheet, tuottavuus n Prosessin mittaamisessa tarvitaan yleensä myös tuotteen, projektin tai molempien mittaamista

14 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200214 Prosessin mittaaminen (jatkuu)

15 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200215 Esimerkki mittaamisesta n Pienen yrityksen kannattaa aloittaa yhdestä prosessista ja kerätä siitä helposti saatavaa tietoa aiemmista projekteista n Esimerkki: tavoitteena muutospyyntöjen arviointiin ja toteuttamiseen kuluvan ajan vähentäminen n Mitataan: l aika (tunteja tai päiviä) pyynnön saapumisesta arvioinnin valmistumiseen l työpanos (henkilötyötunteja) arvioinnin tekemiseen l aika (tunteja tai päiviä) arvioinnin valmistumisesta muutoksen täytäntöönpanoon

16 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200216 Esimerkki mittaamisesta (jatkuu) l työpanos (henkilötyötunteja) muutoksen tekemiseen l aika (tunteja tai päiviä) muutoksen tekemiseen l muutostyön aikana ilmitulleiden virheiden määrä l asiakkaalle toimituksen jälkeen ilmitulleiden virheiden määrä n Kerätyt tiedot analysoidaan tilastollisesti l tavoitteena trendin selvittäminen n Saadaan selville mahdolliset parannuksen kohteet l "pullonkaulat" l puutteiden korjauksen tehokkuus

17 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200217 Mittaus käytännössä n Mittaus haittaa työntekoa l automatisointi avuksi n Liian monta mittajärjestelmää ei kannata ottaa käyttöön l maksimissaan viisi riittää n Mittauksen ei pidä olla itsetarkoitus l tuloksilla täytyy olla merkitystä n Mittaustuloksia ei käytetä henkilöiden palkitsemiseen tai rankaisemiseen

18 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200218 Mittaus käytännössä (jatkuu) n Erotellaan mittaustulokset yksityisiin ja julkisiin l yksityiset: esim. yksittäisen henkilön tekemän koodin puutetiheys, kehitystyön aikana löydetyt virheet l julkiset: tiimin tekemän koodin puutetiheys, tarkastuksissa löydetyt puutteet, moduulien ja funktioiden LOC tai toimintopisteet l yksityiset tiedot vain kyseisen henkilön omaan käyttöön, julkiset tiedot kehitystiimien käyttöön

19 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200219 Mittaus käytännössä (jatkuu) n Mittaustulokset kannattaa tallentaa ja ylläpitää keskitetysti n Tulokset helposti irrotettavissa analysointiin n Yleensä tallennuspaikkana joko erillinen tietokanta tai laatutietokanta

20 http://cs.joensuu.fi/tSoft/ Vesa Tenhunen 13.11.200220 Yhteenveto n Mittaaminen on oleellinen osa prosessin parantamista ja yleensä laadunhallintaa n Ennen mittaamista täytyy selvittää itselleen tavoitteet l sekä kohteet että mittajärjestelmät määritellään tavoitteiden mukaan n Mittaaminen on sulautettava osaksi tuotantoprosessia n Tulosten analysointi tehdään tilastollisesti l yksittäinen tilannekuva ei riitä, tarvitaan tietoa trendistä


Lataa ppt "TSoft Mittaaminen ja prosessin parantaminen Vesa Tenhunen 13.11.2002."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google