Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

4.2.20011 Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "4.2.20011 Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite."— Esityksen transkriptio:

1 4.2.20011 Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.

2 4.2.20012Sisältö  Johdanto: tuotteenhallinnan osa-alueet Johdanto: tuotteenhallinnan osa-alueet  Komponentit, konfiguraatiot Komponentit, konfiguraatiot  Versioituminen Versioituminen  Vaihetaso Vaihetaso  Muutosten hallinta Muutosten hallinta  Työkalut Työkalut

3 4.2.20013 Johdanto: tuotteenhallinnan osa-alueet

4 4.2.20014 Tuotekehitysnäkökulma vs. asiakasnäkökulma  Tuotekehitysprosessin kannalta keskeisin tavoite on antaa tuotekehitystiimille stabiili ja kontrolloitavissa oleva ympäristö => versionhallinta, pelisäännöt, työskentely- ympäristö, testiversioiden rakentaminen.  Asiakasprosessin (toimitusten) kannalta keskeisin tavoite on asiakastoimitusten konfiguraatioiden hallinta: mitä tarkkaanottaen asiakkaalle toimitetaan / on toimitettu, miten toimitettava kokonaisuus kootaan ja paketoidaan. •Joku #@! on muuttanut moduulia X siten, että se ei enää toimi (kuka, milloin). •Korjattu virhe ilmaantuu uudelleen. •Kehitetty ja testattu piirre katoaa. •Versioräjähdys (useita korjauksia samaan moduuliin samanaikaisesti).

5 4.2.20015 Tuotteenhallinnan ongelmia Ongelma asiakkaalla X, tuote Y, versio a.b.c  On pystyttävä rakentamaan versio a.b.c (konfiguraation versio, komponenttien versiot).  Kun korjaus on suunniteltu ja tehty syntyy muutettujen komponenttiversioiden uudet versiot ja tuotteen uusi versio. On vielä aikamoinen urakka selvittää:  Missä muissa korjattujen komponentien versioissa esiintyy sama virhe.  Johtaako virheen korjaus muutoksiin virheellistä komponenttia hyödyntäneissä komponenteissa.

6 4.2.20016 Tuotteenhallinnan ongelmia (jatkuu) Ja lopulta, kun kaikki muutettavat komponentit on löydetty: mihin muille asiakkaille toimitettuihin tuotteen versioihin korjaukset vaikuttavat. Seuraavia ongelmatilanteita ei siis pitäisi syntyä: Tuotteen versiota X on päivitetty, versio Y lakkaa toimimasta. Asiakkaan raportoima virhe on korjattu, mutta asiakas ei pysty ottamaan järjestelmän korjattua versiota käyttöön, koska hänellä on liian vanha versiolaitteistosta/ käyttöjärjestelmästä/ tietokantajärjestelmästä jne... Moduulin X versiosta Y on löytynyt vakava virhe. Mille asiakkaille pitää toimittaa korjattu versio?

7 4.2.20017 Komponentit, konfiguraatiot

8 4.2.20018 Hallinta-alkio

9 9 Versioituminen

10 10 Vaihetaso

11 4.2.200111 Muutosten hallinta

12 4.2.200112 Työkalut  Versioituminen – SCCS, RCS, PVCS...  Konfiguraatioiden hallinta – Komentotiedostot (Shellscript), Make...  Tuotteenhallintatyökalut – ClearCase...  Toimintatavat – Komentotiedostot, sähköposti, asianhallintajärjestelmät (work flow management)

13 4.2.200113 Tuotteenhallinta  Mistä hallinta-alkioiden versioista tietty tuotteen versio koostuu  Mitä toimenpiteitä tekemällä ko. versio saadaan tuotettua

14 4.2.200114 Tuotehallintasuunnitelma  Organisaatio – Henkilöt – Vastuut – Mahdollisen tuotteenhallintaryhmän (CCB, configuration control board) kokoonpano – Mahdollisen FCBn (Fault Control Board) olemassaolo – Liitynnät muihin toimintoihin  Menetelmät – Mitä vaihetasoja syntyy – Miten ne nimetään – Miten vaihetasojen tilasta pidetään kirjaa – Mitä työkaluja käytetään – Miten auditointeja järjestetään

15 4.2.200115 Tuotteenhallintasuunnitelma (jatkuu)  Toimintatavat – Miten vaihetasot hyväksytään – Miten tiedottaminen hoidetaan – Miten virheistä raportoidaan – Miten muutospyyntöjä tehdään – Miten muutokset dokumentoidaan,jne  Muita mahdollisia kohtia – Resurssointi – Muualta hankittujen komponenttien hallinta – Laitteistokomponenttien hallinta


Lataa ppt "4.2.20011 Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google