Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSanteri Saaristo Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Tuumasta toimeen – opiskelijahuollon suunnitelmat eläviksi Jipot ja jekut Loimaa 10.11.2010 Mervi Leino Projektikoordinaattori
2
Opiskelijahuoltoon liittyviä suunnitelmia Oppilaitoksen velvollisuus laatia opiskelijahuoltoon suunnitelmat: -Opiskelijahuollon suunnitelma -Opinto-ohjauksen suunnitelma -Erityisopetuksen suunnitelma -Menettelytapoja ongelmatilanteisiin -Keskeyttämisen ehkäisyohjelma -Toimintaohjeet Suunnitelmat ja ohjelmat sisältävät käytännön toimenpiteitä opiskelijan ohjaamiseen ja tukemiseen
3
Mihin suunnitelmia tarvitaan vai tarvitaanko niitä? -Johtoryhmän vahvistamia toimintaohjeita, joihin voi tukeutua, ei tarvitse itse tietää/päättää, mitä tehdä? -Meidän oppilaitoksen tapa toimia erilaisissa tilanteissa -Osoittaa vastuun ja vallan; kuka tekee, mitä, missä tilanteessa -Esim. oppilaitoksen vastuu olla aktiivinen koulun ja kodin välisessä yhteistyössä
4
Mihin suunnitelmia tarvitaan vai tarvitaanko niitä? - Opiskelijoiden oikeudenmukainen /tasavertainen kohtelu - Opettajan työn helpottaminen - Varmuus omaan työhön; vastuut - Uuden henkilöstön perehdyttäminen - Yksin ei tarvitse selviytyä, täällähän on muitakin! - Suunnitelmat ja toimintaohjeet; käytännön toimenpiteitä koottuna ja kirjattuna, ei lakitekstiä uudelleen kirjoitettuna
5
Opiskelija tutuksi, miksi? -Tutustuminen käytössä olevaan tietoon uudesta opiskelijasta -Tiedonsiirrossa saatu tieto; kuka ottaa vastaan ja kuka välittää edelleen, tiedon hyödyntäminen -Ryhmänohjaajan rooli erittäin tärkeä -Alkukartoitukset (lomakkeet) -Alkuhaastattelut (lomakkeet) -Ryhmäyttäminen (ohjeet) -Kotiyhteistyön aloittaminen positiivisissa merkeissä (toimintaohje) -Tärkeintä alussa on tavalla tai toisella tutustua uusiin opiskelijoihin yksilöinä -Ryhmänohjaaja/ opettaja on aikuinen, joka on oikeasti kiinnostunut - Tiedätkö mistä ohjeet löytyy?
6
Haasteita ja mietteitä -Miten aika riittää kaikkeen perehtymiseen, kun on niin paljon kaikkea? -Iso talo, paljon toimijoita, kuka tekee mitäkin? -Pitäisi ehtiä opettamaankin, kun ops vaatii niin paljon! -Opiskelijat eivät ole täällä päivähoidossa, jos homma ei kiinnosta….
7
Kannattaako kasvatus kuitenkin? Työkaluja arjen ongelmatilanteisiin -Opiskelijahuoltohenkilöstön osaamisen hyödyntäminen, silloin kun omat toimenpiteet ei riitä -Työparin käyttö -Kotoa löytyy useimmiten paras asiantuntemus nuoresta -Laajempi verkoston käyttö, oppilaitoksen ulkopuolelta
8
Käytännön työkaluja •Opiskelijan opintojen etenemisen seuranta, se puuttuu joka huomaa •Opettajan arvio ykköstärkeä! •Tukiopetus •Yksittäisten aineiden mukauttaminen •Erityisopetus, HOJKS määritellään annettava lisätuki •Tiedon siirto oppilaitoksen sisällä; jaksoittain, opettajien välillä vrt. salassapito
9
•Erityistuen tarpeen huomiointi työssäoppimisen ja näyttöjen yhteydessä •Oppilaitoskohtaisia erilaisia järjestelyjä, joilla halutaan varmistaa opiskelijoiden etenemisen seuranta •Erva-opettajat •Ammattimiehet eri aloilla •Rästipajan käyttö
10
Palaute opiskelijoilta ja kotiväeltä -Opiskelijakyselyt -Vastausten hyödyntäminen -Toimenpiteet kyselyjen johdosta -Kotiyhteistyön jatkuminen täysi-ikäisyyden jälkeen -Arviointiraportit 2. ja 4. jaksolla, miten toimii? -Vanhempaintoimikunnat, olisiko tarvetta -Jaksopalautekokeilu -Koulutuskokonaisuudet, keskustelumahdollisuudet, ope-treffit
11
MAST jatkaa… Keskeisiä toimenpiteitä: -Tiedonsiirron toimintamallien edelleen kehittäminen -Kehityskeskustelulomakkeet 2. ja 3. vuodelle -Keskeyttämisen ehkäisyn ja läpäisyn edistämisen toimintamallin suunnittelu -Keskeyttämisaikeissa olevien tai keskeyttäneiden opiskelijoiden tiedot kotikuntaa, nivelvaihetyöntekijälle vrt. nuorisolaki -Nivelvaiheen uraohjaajan työnkuvan mallintaminen -Nivelvaiheen koulutukset –oppaan julkaiseminen -Siirtyminen perusopetuksesta toiselle asteelle –infopaketin julkaiseminen -Hyvien käytäntöjen kehittäminen työelämään siirtymisen nivelvaiheeseen -Työelämään siirtymisen teemaviikot -Oppilaitosten ja pajojen välisen yhteistyön edelleen kehittäminen -MAST-koulutusten jatkaminen
12
Aikataulu ja rahoittajat 1.1.2009 alkanut hanke päättyy 31.8.2011. Hankkeen rahoittajina toimivat Euroopan sosiaalirahasto, Suomen valtio ja hankkeen toteuttajaorganisaatiot. Lisätietoja: Mervi Leino 044 7704 213 mervi.leino@sskky.fi www.mastohjaus.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.