Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palaute oppimisen ja arvioinnin välineenä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palaute oppimisen ja arvioinnin välineenä"— Esityksen transkriptio:

1 Palaute oppimisen ja arvioinnin välineenä
Palautteen antaminen työssäoppimisessa ja tutkintotilaisuudessa Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

2 Näyttöverkoston työryhmä 2009
Palaute palaute kuvaa minua toisten näkemänä. Se tutustuttaa minua “sokeaan minääni”. Palaute ei kuvaa objektiivista totuutta kenestäkään. Se on palautteen antajan kokema kuva minusta tehokas palaute avaa uusia näköaloja ja uudistaa vanhaa. Vaikuttavaan palautteeseen sisältyy idea, joka rikkoo entisen ajatusrakennelman ja antaa uutta ajateltavaa jokainen ratkaisee kuitenkin itse, millä tavalla hän antaa saamansa palautteen vaikuttaa toimintaansa Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

3 Näyttöverkoston työryhmä 2009
Palautteen antaminen on luvallista –ja tarpeen- myös tutkinto-tilaisuuden aikana! on toteutuneen toiminnan tarkastelua antaa mahdollisuuden toiminnan korjaamiseen palautteen tulee johtaa vahvuuksien ja kehittymistarpeiden tiedostamiseen lisää opiskelijan/ tutkinnonsuorittajan itsetuntemusta, itseluottamusta, ammatillista kasvua Opiskelijan /tutkinnon suorittajan oikeusturva ja eettinen näkökulma Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

4 Näyttöverkoston työryhmä 2009
Hyvä palaute on säännöllistä, jatkuvaa on vuorovaikutuksellista; antaa mahdollisuuden tarkistaviin kysymyksiin on rakentavaa ja kannustavaa on tilannekohtaista ja perusteltua kytkeytyy ammattitaitovaatimuksiin ja arviointikriteereihin annetaan välittömästi, mutta harkiten on tietoinen tapahtuma, ei hallitsematon tunteenpurkaus on selkeää, oikeudenmukaista, rehellistä 4 Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

5 Palautteen antamisen vaikeuksia
kulttuurimme normit persoonalliset tekijät herättää tunteita sekä antajassa että vastaanottajassa –pelottavaa pelätään väärinymmärrystä, riitoja yms avoimuuden ja luottamuksen puute energian säästäminen omien ja/tai toisen resurssien aliarvioiminen Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

6 Palautteen antamisen hyviä käytäntöjä (1)
kuvaa havaintojasi ja ajatuksiasi sekä toisen toimintaa, ei ominaisuuksia anna palaute konkreettisesta, näkyvästä toiminnasta; mitä näit, mitä kuulit käytä minä-ilmaisuja, kysymyksiä, pyydä lisätietoa ohjaa kysymyksillä, pyydä lisätietoa / perusteluja anna palaute tutkinnonsuorittajan hyväksi perustele Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

7 Palautteen antamisen hyviä käytäntöjä (2)
Erityisesti silloin kun annat negatiivista palautetta, muista seuraavat näkökulmat: -sinulla on oikeus antaa kehittävää palautetta, jotta tutkinnon suorittaja parantaa toimintaansa ja velvollisuus tukea häntä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen -sinulla on oikeus arvioida toimintaa ja velvollisuus tehdä se kunnioittavasti Anna kehittävä palaute kahden kesken Valmistaudu palautteen antamiseen huolellle Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

8 Näyttöverkoston työryhmä 2009
Hampurilaismalli kehittävä palaute “leivotaan” positiivisen palautteen väliin positiivisella palautteella aloittaminen tekee saajan avoimeksi palautteen vastaanottamiseen suoraan negatiivisilla asioilla aloittaminen voi saada aikaan torjuntaa lopussa palautteen saajan korviin jäävät soimaan positiiviset sanat, jolloin hän kokee palautteen antajan kaikesta huolimatta arvostavan häntä ja uskovan palautteen saajan pystyvän muuttamaan käyttäytymistään Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

9 Palautteesta oppiminen
Palaute on tarkoitettu tutkittavaksi Palautteesta oppimiseen ja siihen suhtautumiseen vaikuttavat monet henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten itseluottamus, tahdonvoima, uskallus Jokaiselle annettava erilaista palautetta ”tarpeidensa mukaisesti” Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

10 Ohjausta ja palautetta tarpeen mukaan
Hidas; tuetaan aikatauluissa ja tehtävistä selviämisessä Nopea; heti menossa, edellytetään perusteellisuutta Hiljainen; vedetään mukaan positiivisella palautteella Hyppelijä; vauhdikkaasti asiasta kolmanteen; pysäytetään Muistuttaja; jankkaa epäolennaista, tuo itseään esiin; tarkkaillaan todellista osaamista Omenan kiillottaja;yliavulias nuoleksija; tarvitsee tiukkaa ohjausta Uneksija; vedetään mukaan ja laitetaan töihin Kukonpoika; huomion keskipisteenä; annetaan tilaa muillekin Vastustaja;osaa kaiken; tiukkuus, osoitetaan opettavia as. Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009

11 Palautteesta oppimisen tyypit
itseluotta- mus korkea TAISTELI-JA VASTUUN-OTTAJA mus matala LUOVUT-TAJA TUEN- HAKIJA suhtautuminen palautteeseen kielteinen suhtautuminen palautteeseen myönteinen Ammattitaidon arviointi Näyttöverkoston työryhmä 2009


Lataa ppt "Palaute oppimisen ja arvioinnin välineenä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google