Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTommi Nieminen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille
2
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Taustoitusta: Tietomallinnukselle akuutti tarve Käynnissä joukko kansallisia hankkeita, joissa toteutetaan palveluita ja määrityksiä läpileikaten kaikkia koulutussektoreita: KSHJ, SADE Oppijan verkkopalvelut(käynnissä Hakeutujan palvelut, TOR), Vipunen, TipTop, Virta, eOpetussuunnitelmat, jne. Arkkitehtuureissa tunnistettu yhdenmukaisen tietoarkkitehtuurin keskeisyys. Esim. Raketti-opi Arkki rakentuu yhteisten tietovarantojen varaan Tilaisuus yhdenmukaistaa tietoarkkitehtuuria
3
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Taustoitusta: •Konkretiaa OPH:n näkökulmasta: •OKM antanut tehtäväksi uudistaa kaikki Haku- ja opiskelijavalintajärjestelmät sekä tutkinto- ja suoritusrekisterin rakentamisen •Ei tehdä erillisiä järjestelmiä, vaan yksi kattava palvelukokonaisuus -> Tarkoittaa siis myös yhteisiä tietorakenteita •Samalla huomioitava Oppijan verkkopalveluiden OPH:n hankkeita laajempi kokonaisuus sekä sidosryhmien kuten korkeakoulujen tarpeet ja vaatimukset
4
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Taustoitusta: •OT:n yhteinen malli edellyttää yleistystason nostamista •Tämä ei kuitenkaan tarkoita tarkkuustason karkeistamista •Mallinnusta tehdään osallisten auttamiseksi •-> Ei kahle, vaan selkänoja – että kaikkien ei tarvitsisi yksin ja erikseen keksiä pyörää uudelleen.
5
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetustoimen kansallinen tietomalli? Minimissään tietojärjestelmien yhteentoimivuus edellyttää yhteisesti sovittuja rajapintoja -> Käytännössä ei yleensä riitä Onko meillä tietomalli jossa on yhteisiä osia sekä sektorikohtaisia laajennuksia? Onko meillä yhteinen tietomalli, josta n. määrä sektorikohtaisia lokalisaatioita? Näiden yhdistelmä? Miten kokonaisuutta hallitaan? Vastuualueet?
6
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Merkittävin puute nykyisissä käsite/tietomalleissa: ”Substanssiasisantuntijat” esim. opintohallinnon asiantuntijat eivät ymmärrä malleja. Varsinaisen tietomallin päälle tarvitaan yleistajuisia ”kerroksia” Kokonaisarkkitehtuuripuolella puhutaan ”näkökulmista”(viewpoints) samaan kokonaisuuteen -> Eri kohdeyleisölle tarjotaan erilaisia näkymiä
7
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan tietomallinnustyö: ”Ei keksitä pyörää uudelleen” Keskeisimpiä lähteitä: Korkeakoulujen käsitemalli Raketti XDW ja SVY:n opintohallinnon M-määritykset Koulutus- ja opetustarjonnan esittäminen: Metadata for Learning Opportunities (MLO) – Advertising, ECTS Information Package/Course Catalogue MLO Application Profile Opinto- ja tutkintosuoritustiedot: European Learner Mobility EuroLMAI, Europass Diploma Supplement Application Profile of the EuroLMAI KuntaIt- ”Kohti kumppanuutta” käsitemalli ja Asiakastiedon pääjäsennys (Toimija) OKM:n terminologinen sanastotyö
8
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Metadata for Learning Opportunities MLO-AD LO=”koulutus” Perusajatus: Koulutus koostuu koulutuksista, joita jokin organisaatio tarjoaa. Koulutuksissa kaksi tasoa: Pysyvämpi taso sekä ilmentymä.
9
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ECTS Information Package/Course Catalogue MLO Application Profile Perusajatus: ”tutkinnot ja koulutusohjelmat” koostuvat ”opintojaksoista”, joita jokin organisaatio tarjoaa. LO:lla kaksi tasoa: Pysyvämpi taso sekä ilmentymä.
10
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi
14
Kieliversiointi Vähintään tarvitaan ruotsinkielinen kieliversio Englanninkielinen kieliversio olisi tarpeellinen KV- yhteistyön näkökulmasta
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.