Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA."— Esityksen transkriptio:

1 Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA Ilmari Hyvönen 13.6.2010

2 Koordinaatioryhmän toiminta –Koordinointi ja tiedonvaihto osahankkeiden välillä –XDW, OPI, TUTKI –OPI/TUTKI (+ käsitemalli) tuottavat varsinaisesti arkkitehtuuriehdotuksia –Dokumentaation säilyttäminen, jakelu –Menetelmä (Kartturi), kuvaukset –RAKETTI –sivut, eduuni, yhteentoimivuusportaali –Koulutus –Mitä: Menetelmä (kartturi) ja olemassaoleva arkkitehtuuridokumentaatio (OPI arkkitehtuuri, XDW – käsitemalli) –Kenelle: Korkeakoulujen henkilökunta (julkinen hallinto laajemmin?) –Kuka: Lähestytään korkeakoulujen rehtoreita – koulutuksen järjestäminen –Arkkitehtuuriperiaatteet – työpaja –Elo-syyskuu –BM –Pilotti (päättynyt) –käsitemallin hyväksyntätehtävät (uusi tehtävä) –Hallintamalli  pelisääntöryhmä

3 Tasoja Yksittäisen korkeakoulun kokonaisarkkitehtuuri - Yksittäisen korkeakoulun opetus- ja tutkimustoiminnan arkkitehtuuri - Arkkitehtuuri mukaan lukien yllämainitun lisäksi, taloushallinto, henkilöstöhallinto, tilahallinto, johto, tietohallinto,... - Arkkitehtuuripilotin ja Kartturi –mallin tuottamisen fokus – korkeakouluille sopiva yhtenäinen malli tämän tuottamiseen. Korkeakoululaitoksen kokonaisarkkitehtuuri? Mitä tällä tasolla pitäisi arkkitehtuuritoiminnan kannalta olla, millaisella mallilla ohjataan? Nykytilassa on erilaisia yhteisiä toimintoja, palveluita, yms. - On säädetysti yhteisiä palveluita (opiskelijahaku) - On sovitusti yhteisiä palveluja ja toimintoja FUNET, HAKA –tunnistus, kirjastojen järjestelmät,... - Tietojen toimittaminen viranomaisille noudatettavana "sidosarkkitehtuurina" - RAKETTI hankkeen osahankkeet (OPI, TUTKI + käsitemalli) laajentavat tätä Opetuksen ja tieteen arkkitehtuuri? Mitä tällä tasolla pitäisi arkkitehtuuritoiminnan kannalta olla, millaisella mallilla ohjataan? Korkeakoululaitoksen, yleissivistävä koulutus ja ammatillinen koulutus & vapaa sivistystyö + muiden hallinnonalojenohjaama koulutus, tekes, Tem ymym.? - Oppijan palvelukokonaisuus (SADe ohjelma) Julkishallinnon kokonaisarkkitehtuuri Julkishallinnon kokonaisarkkitehtuuri. Tietohallintolaki: VM johtaa - luonnosversio lausunnolla, syksyllä virallinen ylempi noudattaa alempaa kunnan /kuntayhtymän arkkitehtuuri

4 Eli.. korkeakoululaitoksen kokonaisarkkitehtuurin alaa voisi olla: –Ainakin –Yhtenäinen käsitemalli kattaen kaikki korkeakoulujen (hallinnolliset) toiminnot:: XDW käsitemalli –käsitemalliin perustuvat "yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset" Eli tiedonsiirtorajapintojen määritykset Millä tasolla? käsitteet, viestien sisältö (XML) vai jopa protokolla ja viestiliikenne virheilmoituksineen? Koko opetustoimelle yhteisiä osia? (SADe –ohjelman oppijan palvelukokonaisuus) –Tietovarannot: XDW viranomaistietovarasto, CSC:n tietovarastopalvelu –osana "todennetun osaamisen rekisteriä"? (SADe –ohjelman oppijan palvelukokonaisuus) –Yhteiset palvelut säädetysti Koulutustiedotus ja hakupalvelut (OPH) –Yhteiset arkkitehtuurit ja palvelut sovitusti OPI... TUTKI... Kirjastoyhteistyö FUNET... –Jonkinlainen hallintamalli tälle kokonaisuudelle? yhtenäinen hallintamalli? –Jälleen: osa tästä yhteistä koko opetustoimelle –Myös yhteistä koko julkishallinnolle (tunnistautuminen,...?)


Lataa ppt "Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google