Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntien taloustietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelman esittely 18.1.2017 Jani Heikkinen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari 5 JulkICT-osasto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntien taloustietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelman esittely 18.1.2017 Jani Heikkinen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari 5 JulkICT-osasto."— Esityksen transkriptio:

1 Kuntien taloustietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelman esittely
Jani Heikkinen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari 5 JulkICT-osasto

2 Muutosseminaarin ohjelma
Aamukahvi Ajankohtaista Kuntatieto-ohjelmasta, Jani Heikkinen, valtiovarainministeriö Yhteisen tiedonhallinnan kärkihanke, Jari Kallela/Jani Heikkinen, valtiovarainministeriö Lounas (tarjoillaan VM:n kokouskeskuksessa) Valtiokonttorin käyttöönottoprojekti, Anne Melanen/Olli Ahonen Valtiokonttori Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttönoton tiekartta kunnille, Pekka Linna/Esko Ala-Peijari, CSC Tilaisuuden loppusanat, Jani Heikkinen, valtiovarainministeriö Iltapäiväkahvi Seminaarin aikana kommentteja ja kysymyksiä tai TILAISUUDEN AINEISTO OSOITTEESSA: muutosseminaarit/kuntatieto-ohjelman-muutosseminaari-5

3 Päivän tavoitteet

4 Osallistujille jää kokonaiskuva seuraavista:
Yleiskäsitys Kuntatieto-ohjelmasta ja sen toteutuksen tilanteesta Perustiedot Kuntatieto-ohjelman tulevista käyttöönottotoimista Yhteisen tiedon hallintahankkeen Työpaketti 4 Valtiokonttorin raportoinnin käyttöönottoprojekti Tiekartta kuntien koskevien toimenpiteiden edistämiseksi Herättää kysymyksiä käyttöönoton eri näkökulmista Kunnat, kuntayhtymät (maakunnat) Palveluntarjoajat Järjestelmätoimittajat Miten ottaa yhteyttä Kuti-ohjelmaan ja käyttöönottoon lisätietojen saamiseksi Selviää paikka mistä videot on katsottavissa myöhemmin

5 Miksi Kuntatieto-ohjelma? Kertaus ohjelman tavoitteista

6 Nämä asiat olivat korjausta vailla 2012 ohjelmaa asetettaessa (ja myös tällä hetkellä)
Tieto kuntien julkisen talouden tilasta ja tehtävien kustannuksista käytössä vasta n kk vuoden päättymisen jälkeen Eri lähteiden tiedot epäyhtenäisiä, ei yhteentoimivuutta, ei vertailtavuutta Taloustiedon raportointikustannus yhdelle raportoijalle htp/ulkoinen raportti Taloustietojen käsittelykustannukset valtionhallinnossa suuret tietomäärään nähden Tietojen tuotannon prosessit epäyhtenäiset ja monesti manuaalisia Tyypillisesti tiedot kunnissa pirstaleisia, ei tietovarastoja Kehittämiskulut suuret, kehittämistyötä ei voi skaalata

7 Kuntatieto-ohjelman tavoitteet (n. vuonna 2020–25)
Asettamiskirjeestä ” kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen tuotannon, jalostuksen ja jakelun tuottavuuden parantumista niihin käytetyn työajan säästymisenä” Kattaa sekä kunnan (ja maakunnan) että valtion prosessit Tuottavuuden kasvu prosesseissa: - tietohallinto - raportointi - jalostaminen - tietojen käyttö Tehokkuuden kasvu prosesseissa: - raportointi - jalostus - käyttö Nykytila € Ohjelma mahdollistaa! Tavoite -tila € Kestävyys-vajeen umpeen kurominen Ohjelma mahdollistaa! JTS Raportointi Jalostus Käyttö 11kk Raportointi Jalostus Käyttö 5kk+1vko

8 Kuntatieto-ohjelman yleinen aikataulu
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 Tietostandardien määrittäminen Tietostandardien päivittäminen Tiedonkeruun ja -hankinnan kehittäminen Raportoidun tiedon käsittelyn ja analysoinnin kehittäminen Kuntien yhteisten tietohallinnon vaatimusten määrittäminen Avoimen tiedon edistäminen Viestintä Käyttöönoton tukitoimet Ohjelman hallinta Toteutuksen arviointi

9 Kuntatieto-ohjelman kehityspolku osana muita uudistuksia
9/2012 6/2015 2/2016 1/2019 6/2019 Tietojohtamisen tavoitteet Sote/maakunta -linjaukset Maakunnat ja uusimuotoiset kunnat aloittavat toimintansa Hallitusohjelma Säädöstyö Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelma Ohjelman uudelleen asettaminen Kuntien taloustiedon tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelma Hyödyt, mallit, tuotokset SoTe- uudistus Maakuntien perustaminen

10 Hallinnon tehostaminen Tuottavuushyödyt kansantalouden tasolla
Ohjelman hyötytavoitteet liittyvät myös muiden hankkeiden onnistumiseen Kuntatieto-ohjelma Kuntatieto-käyttöönottotoimet (VK:n projekti, tiekartta) Kansallinen yhteentoimivuusmalli (YTI-hanke) Hallinnon tehostaminen Maakuntauudistus Tulorekisteri Tilinpäätösrekisteri ”Digitaalinen julkinen hallinto” Kansallinen palveluarkkitehtuuri Kuntien tehtävien vähentäminen ”Uusi kunta” Tiedonhallinnan kokonaislainsäädäntö Taltio Tuottavuushyödyt kansantalouden tasolla Lohkoketjuteknologia ja muu uusi ICT

11 Kuntatieto-ohjelman tavoitteet
Edistää paikallishallinnon talous- tietojen tietohallinnan tuottavuuden ja tehokkuuden kehittymistä Edistää yhteisten talous- tietojen käyttöä ja saatavuutta päätöksenteossa Kuntien ja kuntayhtymien taloustiedon laadun parantuminen Ohjelman tehtävät Ohjelman tuotokset Kuntien ja kuntayhtymien taloustiedon tuotantoprosessien tehostuminen Kuntien ja kuntayhtymien taloustiedon raportoinnin tehostuminen Kuntien ja kuntayhtymien taloustiedon jalostuksen ja käsittelyn tehostuminen Kuntien ja kuntayhtymien taloustiedon avoimuuden ja käytettävyyden parantuminen

12 Kuntatieto-ohjelma luo edellytyksiä
Julkishallinnon Uusi Toimintatapa Tavoite Ohjelman tavoitteena on parantaa edellytyksiä kuntien ja kuntayhtymien taloustietojen tuotannon, raportoinnin, jalostuksen ja tietojen käytön prosessien tuottavuuden parantamiseen niin kunta-, (maakunta), kuin valtiotasolla. Digitaaliset toimintaprosessit Yhteiset standandardit Yhteiset ylläpitoprosessit Yhtenäinen tiedonhallinta Yhteisen tiedon käyttö Kuntien, maakuntien ja valtionhallinnon käyttöönottotoimet Standardointityö Yhteiset ylläpitomallit Käyttöönotto-mallit Yhteiset palvelumallit Kuntatieto-ohjelman kehittämistehtävät

13 Yleisiä tavoitteiden toteutumisen edellytyksiä
Taloushallinnon ja raportoinnin yhteiset luokitukset osapuolten käytössä ajantasaisesti ja aina Kunta, kuntayhtymä tai maakunta voi avata taloustietonsa yleisen tietoverkkoon käyttäen ulkoisen raportoinnin sisältöä ja määrittelyjä Saamaa jo kertaalleen syntynyttä tietoa voi hyödyntää päätöksenteossa usean kertaan eri tasoilla Ulkoisen ja sisäisen raportoinnin tietopohja mahdollista muodostaa samaksi Kaikkien yksiköiden ulkoinen raportoinnin tiedot saadaan vertailukehittämisen pohjaksi kansallisesta palvelusta niiden valmistuttua

14 Käyttöönotettava Kuntatieto-ohjelman toiminnallinen tavoite
Tilinpäätös-rekisteri Tietojen käyttö päätöksenteossa Tiedon käyttö-sovel- lukset Tilinpäätös-palvelu Tieto-palvelut Julkishallinnon päätöksenteko Tietojen muodostaminen Yhteistyö-malli Viran-omais-yhteistyö Koodistot ja tukitiedot Päätöksenteon tietotarve

15 Mitä Kuntatieto-ohjelmassa tehdään? Tuotokset ja tilanne

16 Kuntatieto-ohjelman päätuotokset
Tietostandardien määrittäminen JHS-suositukset: Tililuettelo, Toimipaikka, Tehtävä- ja palveluluokitus, XBRL-taksonomia, Tilinpäätöskerto- muksen rakenne, Talousarvio ja -suunnitelma sekä Taloudellisuus ja tuottavuusmittarit, Kustannuslaskentamallit Yhteinen taloustietojen koodistopalvelun toiminta- ja ylläpitomallit Kuntien yhteisten tiedon- hallinnan vaatimusten määrittäminen Kuntien johtamisen viitearkkitehtuuri Kuntien tiedonhallinnan taloustietojen vaatimusten, yhteisten mallien ja kehittämisvälineiden määrittäminen Tiedonkeruun ja -hankinnan kehittäminen Automaattinen taloustietojen raportointimalli Tilastokeskuksen uusi tiedonkeruusovellus Kuntataloustilastoon Toimipaikkarekisterin vaatimusmäärittely Raportoidun tiedon käsittelyn ja analysoinnin kehittäminen Kuntien ja kuntayhtymien tilinpäätösrekisterin toimintamalli Tilastokeskuksen uusi Kuntataloustilasto Kuntatalousohjelman seurantatiedon toteutusmalli Kuntien taloustietojen palveluoperaattorin toimintamalli Tilastokeskuksen kuntakohtaisen tilastotiedon uusi julkaisumalli Malli kuntien ja kuntayhtymien taloustiedon avaamiseen Avoimen tiedon edistäminen

17 Kuntatieto-ohjelman päätuotosten tilanne
1. Yhteiset ylläpitomallit (kansallinen taso) Kuntatalouden koodistopalvelun ylläpitomallin kuvaus 10/2016 2. Yhteiset standardit 8kansallinen taso) JHS-Tehtävä- ja palveluluokitus 2/2017 JHS-Tililuettelo 9/2015 (päivitys 2017) JHS-Toimipaikkatieto 12/2015 JHS-kuntien XBRL 9/2015 (päivitys 2017) JHS-Talousarvio ja -suunnitelma 6/2016 (päivitys 2017) JHS-Tilinpäätöskertomuksen rakenteinen malli 6/2017 JHS-Kuntien taloudellisuus ja tuottavuusmittarit 12/2017 JHS-Kuntien kustannuslaskentamallit 12/2017 Tehtyjen JHS-suositusten kokonaispäivitys 12/2017 (laajennus maakuntiin omana hankkeena) 3. Kuntien yhteiset mallit Kuntien johtamisen viitearkkitehtuuri 5/2016 BI-EDW tietomalli 5/2016 Kuntien yhteinen käsitemalli 6/2016 Automaattisen raportoinnin testitoteutukset Palveluluokituksen ja muiden JHS-suositusten testaus Täydentävä JHS-standardien testaus Pilottien arviointimalli 5/2015 Toimipaikkarekisterin vaatimusmäärittely 10/2015 4. Tiedonkeruun ja hankinnan kehittäminen Kuntien taloustilaston uudistaminen (TK) 6/2016 XBRL Raportointimallin kuvaus 2/2016 Tilinpäätösrekisterin kuvaus 2/2016 5. Tiedonkäsittely ja -avoimuus Kuntatilastotiedon käytön edistäminen (TK)1/2016 Palveluoperaattorin kuvaus 2/2016 VM:n kuntatalousohjelman ohjaustietopalvelun kuvaus 2/2016 6. Toimintaa tukeva VM Linjatyö hankehallinta ja raportointi säädösmuutostarpeiden arviointi tavoitetilan tarkentaminen sidosryhmätyö projektien ja toteutusten arviointi Muutosviestintä 6/2019 asti HUOM! Kuntatieto-ohjelman toiminnallisena tavoitteena on tuottaa nämä tuotokset muun hallinnon käyttöönotettavaksi

18 Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttöönotto valtionhallinnossa

19 VM:n tukivalikoima ohjelman tuotosten käyttöönotolle
Normiohjaus, suora Laki Asetus Normiohjaus, välillinen: Muut valtionhallinnon määräykset Muut valtionhallinnon ohjeet Rahoitus, suora Budjettirahoitus Projekti- ja hankerahoitus Valtionapu Rahoitus, välillinen Määräyskirje virastolle Muut toimet, ”herras-miessopimukset” Tulosohjaus, suora Valtionapumääräysten tulostavoitteet Tulosohjaus, välillinen: Valtion sisäisten tulossopimusten tulostavoitteet Informaatio-ohjaus Standardit JHS Yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset Vaatimusmäärittelyt Omat suunnitelmat ja muiden suunnittelun kommentointi Asetetut yhteistyöelimet Viestintä -Tilaisuudet -Työpajat -Tiedotteet -Tietopankit -Sivustot -Pöytäkirjat, muistiot Toimenpiteiden valinta kohteen kautta (arvioitava vaikuttavuus, tehokkuus)

20 Valtionhallinnon käyttöönottotoimet
Yhteiset palvelut käyttöönotetaan Valtiokonttorissa – käyttöönoton suunnitteluprojekti valmis – käyttöönottoprojekti käynnissä 11/2016-xx/2018 1. laajennuksena maakunnat 2. mahdollisuutena OKM:n varhaiskasvatus, ”41-taulu”, muut kustannustiedot Otetaan käyttöön kunta-/maakuntatalouden osalta YTI-välineet, palvelut ja toimintamallit (YTI työpaketti 4, n. 1/2017-2/2018) Kuntien tiekartta Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttöönottamiseksi tuotetaan käytettäväksi palveluksi Tulevat maakuntauudistuksen toimeenpanotehtävät eri viranomaistasoilla Ylläpitoyhteistyö perustetaan VM:n asettaman ryhmän muodossa Käyttöönotto vaatii sääntelyä eri vastuutahoilta (VM, jne.) Tarpeen mukaan suunnitellaan lisää (mm. koulutus)

21 Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttöönotto kuntasektorilla (ja maakunnissa)

22 Kunnissa, kuntayhtymissä ja tulevissa maakunnissa oleva tavoitteenmukainen yleinen toimintamalli
Tietojen muodostaminen kunnassa ja maakunnassa Avoin tieto Avoin Rajapinta XML-julkistus XBRL-sanomat Sisäiset Raportit Talous- järjestelmät Tieto-varastot Raportointi-palvelut Toiminta-järjestelmät Ulkoiset Raportit Semanttinen yhteentoimivuus Kansalliset tietovarannot Kansalliset koodisto- ja yhteentoimi- vuus-palvelut -Sanastot -Koodistot -Tekniset kuvaukset -Raportointiohjeet -Käsitemallit -Laskentaohjeet Tietojen käyttö päätöksenteossa

23 Kriittiset menestystekijät uudelle toimintamallille
Kunnilla, kuntayhtymillä ja tulevilla maakunnilla sekä näiden talous- ja henkilöstöhallinnon palvelutoimittajilla on kyky XBRL-raporttien muodostamisen ja lähettämiseen Valtionhallinnolla on kyky XBRL-raporttien vastaanottoon ja edelleen jakeluun Q1/2019. Molempien osapuolten kyky on todennettu Q2/2018 mennessä. Raportoinnin toteutus, aikataulu ja sisältö on säädelty riittävän velvoittavaksi Q3/2018 mennessä. (Laki, asetus, määräys ja/tai ohje) Sidoshankkeet pysyvät lähes aikataulussa

24 Käyttöönottoa helpottavia seikkoja
Kuntien ja kuntayhtymien muutokset tehtävä osana sopeutusta maakuntauudistukseen, talousseuranta uudistuu Maakuntien muutokset osana maakuntien sekä niiden talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen perustamista

25 Ulkoisen raportoinnin tehostaminen yksittäisen kunnan kannalta
Ulkoisen raportoinnin tehostaminen yksittäisen kunnan kannalta. Helppoa on, jos: ETL-prosessit ovat kunnossa ja mahdollistavat tapahtumatason tiedon ulossaamisen perusjärjestelmistä Tapahtumatason tiedot kootaan tietovarastoon/-toihin Tietovarastossa hyödynnetään JHS-standardeja (osittain myös perusjärjestelmissä) Tietovaraston päälle on toteutettu julkaisuominaisuudet, jotka mahdollistavat XBRL ja muun XML muotoisen tietojen julkaisun Kehittäminen yhdistetään oman tietojohtamisen kehittämiseen tai esim. maakuntauudistukseen liittyviin sopeutustoimiin Kirjanpitodata Raportointikoodisto Ja SBR-taksonomia XBRL-raportit

26 Kuntatieto-ohjelmassa syntyvien tuotosten käyttö kehitystyössä
Käyttöönoton edistäminen (VM) Kuntien, kuntayhtymien (ja maakuntien) oma kehitystyö MAAKUNTA- UUDISTUS! Pilotti tuotokset Pilotti tuotokset Yhteiset Käyttöönottomallit - Käyttöönoton tiekartta Pilotti tuotokset Kuntatieto- ohjelman standardit ja toimintamallit

27 Tilaisuuden loppusanat
Jani Heikkinen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari 5

28 Tarvetta käyttöönotettavien kokonaisuuksien pilotointiin
Kuntatieto-ohjelmaan tarvitaan VM:n rahoittamia kuntapilottiprojekteja toteuttamaan: Raportointitoiminnallisuuksien toteutusta ja kuvauksia Raportoinnin tukitietojen (koodistot yms. ja muut tukitiedot) hyödyntämistä Tiekartan osien testausta, tiekartan täydentämistä Testejä eri järjestelmäympäristöissä yhdessä kumppaneidensa kanssa Tavoitteena käyttöönotolle vapaa on ympäristö, jota kaikki saavat kokeilla omaehtoisesti: Raportointia Yhteentoimivuusvälineitä Hyödyntämistä omassa toiminnassa Pilottien suunnitteluaika kevät 2017 ja toteutus 2017 syksy-2018 kevät Mikäli kunnalla tai kuntayhtymällä on kiinnostusta ota yhteyttä osoitteeseen tai

29 Valmiit JHS suositukset ja käynnissä olevat hankkeet
JHS sivustolla JHS 192 Kuntien ja kuntayhtymien tililuettelo JHS 194 Kuntien ja kuntayhtymien XBRL-taksonomia JHS 195 Toimipaikan ja toimipaikkaan liittyvien käsitteiden määritelmät JHS 199 Kuntien ja kuntayhtymien talousarvio ja –suunnitelma JHS XXX Kuntien ja kuntayhtymien tehtävä- ja palveluluokitus JHS XXX Kuntien yhteiset taloudellisuus- ja tuottavuusmittarit JHS XXX Kuntien ja kuntayhtymien tilinpäätösrakenne JHS XXX Kutien ja kuntayhtymien kustannuslaskenta (suunnitteluvaiheessa) JHS XXX 192, 194 ja 199 päivitys ja vastaavat maakuntien hankkeet

30 Muu informaatio Pilotti- ja osatuotoksia Kuntien JVA (avoindata.fi)
Ohjelman pilottiprojektien tuotokset (Kuntatieto-ohjelman Wiki-sivut) Tilastokeskuksen uusi Kuntatalous –tilasto (Tilastokeskuksen sivut) Tilastokeskuksen aluetiedon tiedonjakeluportaali (Tilastokeskuksen sivut) Sidoshankkeiden tietoja Taltio –hanke (Oma sivusto) Verohallinnon Tilinpäätös 2.0 (Verohallinnon sivut) Tieke ry:n Raportointikoodisto –määritykset ja vaatimukset järjestelmille (Tirke ry:n sivut) Tilaisuuden videoesitys osoitteessa:

31 Kiitos! Jani Heikkinen Niina Huotari
Projektipäällikkö erityisasiantuntija Puh (vaihde) Valtiovarainministeriön viestintä Mediapalvelunumero (arkisin 8–16)


Lataa ppt "Kuntien taloustietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelman esittely 18.1.2017 Jani Heikkinen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari 5 JulkICT-osasto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google