Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJarmo Toivonen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
2
Aiheita Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT
Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
3
Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
4
Korkeakoulujen tietohallinnon ja ICT:n kehittäminen: lähihistoriaa
2000 luvulla: Opiskelijatietojärjestelmäselvitykset, SED –työryhmä, YDW, Proamk, OKM:n tietohallintostrategia, … RAKETTI -hanke tiedon yhteismitallisuus ja yhteentoimivuus, kokonaisarkkitehtuuri, tietohallinto KTPO-CSC palvelusopimuksen uudistaminen v2013 sopimuksesta alkaen, jako neljään osaan: Funet, Laskenta, Tietoinfra, Tietohallinto Rinnalla tapahtunutta: 2011 Tietohallintolaki Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistaminen 2010 alkaen 2010 Suomen virtuaaliyliopiston lakkauttaminen Certia Oy Rakenteellinen kehittäminen Yliopistouudistus 2010, AMK uudistus 2014
5
Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
6
Korkeakoulut, CSC, OKM/KTPO ja arkkitehtuurityö
Korkeakoulujen tietohallinto, ICT-palvelut, kokonaisarkkitehtuurityö, CSC:n palvelut, OKM:n rooli CSC:n palveluiden hankkijana ovat iso (ja monimutkainen) kokonaisuus Kokonaisuudessa kietoutuvat yhteen ICT-palvelut, joita eri tahot tuottavat Kokonaisarkkitehtuurimenetelmä ja kokonaisarkkitehtuurityön ohjaus Eri ryhmät palveluhankinnan, palvelutuotannon ja OKM:n hankinnan ohjauksessa Seuraavassa esitellään kokonaisuus ja eri ryhmien ja menetelmin rooli kokonaisuuden ohjauksessa erityisesti keskitettyjen CSC:n tuottamien palveluiden ja korkeakoulujen omien palveluiden ja toisaalta yhteentoimivuuden edistämisen kannalta
7
Korkeakoulujen ICT–kokonaisuus ja CSC
Korkeakoulut tuottavat/ostavat valtaosan ICT palveluistaan itse (vajaat 200M€/v) Korkeakoulut päättävät ICT:stään ja tietojärjestelmistään valtaosin itse poikkeuksina VIRTA, tiedonkeruut ja OPH:n palvelut OKM/KTPO ostaa CSC:ltä palveluita korkeakouluille (2015 noin 18M€) FUNETin osalta korkeakoulut maksavat palvelusta noin puolet CSC tarjoaa myös kokonaan korkeakoulujen maksamia palveluja CSC:ltä ostettavaa kokonaisuutta ja KTPO:n palveluhankintaa ohjataan yhdessä korkeakoulujen kanssa Korkeakoulujen käyttämät ICT palvelut Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat/ostamat ICT pavelut KK: xx … KK: xx … KK: xx … CSC:n Keskitetyt (ICT) palvelut y z xx OKM/KTPO
8
Korkeakoulujen ICT–kokonaisuus ja CSC
Korkeakoulujen käyttämät ICT palvelut ~200M€ Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat/ostamat ICT palvelut KK: xx … KK: xx … KK: xx … Korkeakoulujen yhteenliittymä, yhteisyritys, tms. xx … OPH:n palvelut Kansallis-kirjaston palvelut FUNET 2,6M€ CSC:n keskitetyt palvelut OKM/KTPO y z y xx 28M€ x x y Muu 2,8 M€
11
Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät OKM/KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
12
OKM on asettanut CSC:n palveluiden ohjausta varten ohjaus/yhteistyöryhmiä
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi Avoimen tieteen ja tutkimuksen (ATT) strategiaryhmä ja asiantuntijaryhmä Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT ohjausryhmä Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Myös korkeakoulujen itse perustamilla ryhmillä/verkostoilla rooli kokonaisuudessa Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto (TUHA)
13
Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
14
OKM/KTPO-CSC sopimus ja CSC:n palvelut
OKM/KTPO hankkii palveluita CSC:ltä korkeakouluille (ja itselleen) Palvelut koostuvat erilaisista ICT-palveluista ja asiantuntijapalveluista: Palvelut vuoden 2015 KTPO/CSC sopimuksessa Käyttäjä OKM KK Korkeakoulujen ja tutkimuksen tietoverkko Funet, tietohallinto- ja arkkitehtuuripalvelut 3,5M Josta Funet-verkon osuus 2,7M ~2,6M Opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarastopalvelut KK/OKM 2,2M Tieteen ja kulttuurin kansallisen tietoinfrastruktuurin palvelut 3,8M Tieteellisen laskennan palvelut korkeakouluille 8,4M Yht. 18M 2,6 Lisäksi KTPO/OKM rahoittaa investointeja ja hankkeiden omarahoitusosuuksia ( M€) Lisäksi korkeakoulut ostavat CSC:ltä palveluja joita OKM ei rahoita, 2,6M€
15
Aiheita Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT
Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
16
KTPO-CSC -sopimus ja tutkimuslaitokset?
KTPO-CSC -vuosisopimuksella rahoitetut palvelut on valtion talousarviossa merkitty korkeakouluille suunnatulle momentille ja tästä syntyy raja-aitoja, jotka haittaavat kansallisesti tehokasta tiede- ja tutkimustoimintaa. OKM ehdotus (ks. muistio) Tutkimuslaitokset ja korkeakoulut saadaan kiinteästi integroitua yhteisten toimialariippuvaisten palvelujen piiriin muuttamalla momentin päätösosan perusteluja siten, että momentin määrärahoja saa käyttää myös tutkimuslaitosten tarpeisiin. Jotta riittävä palvelutaso voidaan turvata, tarvitaan lisäksi momentin määrärahaan lisäys huomioimaan tutkimuslaitosten myötä kasvava palvelujen käyttö siten, ettei käyttäjäkunnan kasvaessa jouduta rajoittamaan korkeakoulujen palveluja. Tämän jälkeen OKM hankkisi palvelut yhtäläisin ehdoin sekä korkeakoulujen että tutkimuslaitosten käyttöön.
17
Aiheita Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT
Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
18
Ryhmien rooli CSC:n ICT -palveluiden ohjauksessa
OKM/KTPO Ryhmä CSC:n palvelu Ryhmät seuraavat CSC:n palveluiden tuottamista ja valvovat laatua ja ottavat kantaa palveluiden kehittämiseen Palvelusta/hankintatavasta riippuen palvelun sisältöä ja raameja ohjaa ylhäältä KTPO/CSC –sopimus, osasta sovittu tarkemmin erikseen KTPO:n kokonaan maksamat palvelut KTPO:n ja korkeakoulujen yhdessä maksamat palvelut (funet) Korkeakoulujen maksamat palvelut: ryhmissä voidaan tuoda esiin palvelutarpeita
19
pitkän aikavälin tavoite?
Kuka katsoo kokonaisuutta? Mihin keskitettyihin palveluihin OKM:n resursseja tulisi suunnata? OKM/KTPO Korkeakoulu-johdon ICT-kokous pitkän aikavälin tavoite? CSC:n palvelu Vuosittainen korkeakoulujohdon ICT-kokous (toukokuussa) Kokoonnutaan keräämään palautetta kokonaisuudesta, sekä keräämään näkemyksiä siitä mihin kokonaisuutta tulisi pitkällä aikavälillä suunnata Kysymyksestä on hyvä keskustella myös kaikissa ryhmissä Korkeakoulujen kannanmuodostuksen fasilitointi
20
Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
21
Arkkitehtuurityö on kokonaisuudessa palveluohjauksen menetelmä ja yhteisen kielen muodostaja
Korkeakoulujen käyttämät ICT palvelut Yhteinen kieli: prosessit, tiedot, järjestelmät, teknologia Arkkitehtuuri- työ ohjaa Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT palvelut KK: xx … KK: xx … Korkeakoulujen yhteistyörakenne: xx … Arkkitehtuuri 1 ”Yhteinen kieli koneille”: yhteentoimi-vuusmalli 2 3 x y CSC:n palvelut OPH:n palvelut Kansallis-kirjaston palvelut z z y z y y xx ww x y x Arkkitehtuurityö tarjoaa yhteisen kielen kohdealueen prosesseista, tiedoista, tietojärjestelmistä ja teknologiasta puhumiseen, sekä mahdollisia suuntaviivoja toimintakulttuurin ja prosessien kehittämiseen ohjaa palveluiden kehittämistä: mitä järkevää tehdään erikseen, mitä yhdessä, tuottaa yhteentoimivuuden ja yhteismitallisuuden tarpeisiin teknisiä määrityksiä (Painotukset vaihtelevat arkkitehtuureittain!)
22
Esim. 1) yhteinen kieli: JY:n opintohallinnon tietojärjestelmäpalvelut hahmotettuna yhteisen opintohallinnon arkkitehtuurin kautta
23
Esim. 2) Tutkimuksen tietoaineistojen kokonaisarkkitehtuurin ehdotukset kansallisesti/paikallisesti tuotettaviksi palveluiksi
24
Esim. 3) VIRTA –tiedonsiirtojen XML -skeemat
25
Ketkä arkkitehtuureja tuottavat, ketkä päättävät?
Yhteiset menetelmät, julkaisu, jne OKM:n hankkima CSC:n konsulttiresurssi Arkkitehtuurityön ohjausryhmänä toimiva ryhmä päättää julkaisusta osana kokonaisuutta OKM:n asettama ryhmä Arkkitehtuuri Korkeakoulujen yhteistyörakenne Arkkitehtuuri Arkkitehtuureja tuotetaan eri ryhmien ohjauksessa OKM:n CSC:ltä hankkiman konsulttityön tukemana Ryhmät voivat olla OKM:n asettamia tai korkeakoulujen itsensä kokoamia. OKM sopii CSC:n kanssa mille ryhmille ja minkä tuottamiseksi tukea tarjotaan Arkkitehtuurityön ohjausryhmänä toimiva ryhmä linjaa menetelmistä ja päättää arkkitehtuurien julkaisusta osana yhteistä kokonaisuutta: prosessi kuvataan korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien hallintamallissa
26
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteiset arkkitehtuurit
Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Tutkimuksen arkkitehtuurit (ATT) Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri Toiminta Korkeakoulujen yhteentoimivuusmalli (tietomallit ja määritykset) Arkkitehtuureissa kuvattavat ulottuvuudet (painotus) Tieto Viranomaistietovirtojen VIRTAistamisen kehittämispolku Tietojärjestelmät Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Kokoavat kuvauskokonaisuudet Teknologia /infra
27
Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
28
Tieteellinen laskenta Tietoinfra FUNET VIRTA & tiedonkeruut
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi Arkkitehtuurit ohjaavat Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Tieteellinen laskenta Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoinfra Kansalliskirjasto: FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) VIRTA & tiedonkeruut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmäohjausryhmä Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri x y Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT palvelut KK: Korkeakoulujen yhteistyö: ”Yhteinen kieli” xx Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri xx xx … KK: … xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä xx …
29
1 2 3 Tieteellisen laskennan yhteistyöfoo-rumi (YTF)
Arkkitehtuurit ohjaavat 1 Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: 2 CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Tieteellinen laskenta 3 Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoaineistop. Kansalliskirjasto: FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) VIRTA & tiedonkeruut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmäohjausryhmä Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri x YTF arvioi erityisesti laskenta- ja sovelluspalvelujen sekä näiden palvelujen käyttäjille tarjottavien tukipalvelujen soveltuvuutta ja kustannustehokkuutta korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten tarpeisiin YTF ehdottaa linjauksia tai toimenpiteitä, jotka edistävät OKM:n toimialan tietoteknistä yhteentoimivuutta ja kokonaisarkkitehtuurityötä tieteellisen laskennan palveluissa niin kansallisesti keskitetyllä kuin paikallisten palvelujen tasolla YTF osallistuu kokonaisarkkitehtuurityön kautta tieteellisen laskennan tavoitetilan muotoiluun y Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT pavelut KK: KK: ”Yhteinen kieli” Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto xx xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri xx xx KK: … … xx xx Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen yhteistyöryhmä …
30
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi
Arkkitehtuurit ohjaavat Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Superlaskenta 1 Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoinfra Kansalliskirjasto: 2 3 FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) VIRTA & tiedonkeruut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmäohjausryhmä Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri x y Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä ATT-hankkeen asiantuntijaryhmän tehtävänä on edistää käytännössä avoimen tieteen ja tutkimuksen palvelujen tuottajien ja käyttäjien vuoropuhelua ATT-hankkeen asiantuntijaryhmän kokonaisarkkitehtuurityön tavoitteena on määrittää tieteen osa-alueen kokonaisarkkitehtuurin tavoitetila tutkimuksen osalta sekä tarkentaa ja syventää olemassa olevia TTA-hankkeessa tuotettuja kokonaisarkkitehtuurikuvauksia. ATT-hankkeen asiantuntijaryhmässä tuotetun tutkimusjärjestelmän kokonaisarkkitehtuurinäkymän kautta vaikutetaan tietoaineistopalvelujen tavoitetilaan Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT pavelut KK: KK: ”Yhteinen kieli” Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto xx xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri xx xx KK: … … xx xx Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen yhteistyöryhmä …
31
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi
Ohjaa ja seuraa lain (484/2013) mukaisen VIRTA -tietovarannon käyttöä ja toimivuutta OKM:n tiedonkeruiden aikataulut, VIRTAistamisen ja tietovarannon kehittämispolku Keskustelee ja sopii laajemmin kaikista OKM:n tekemistä tiedonkeruista ja osallistuu vuosittaisen tiedonkeruukäsikirjan valmistelemiseen Arkkitehtuurit ohjaavat Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Superlaskenta Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoaineistop. Kansalliskirjasto: FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) Viranomaistietovirtojen VIRTAistamisen kehittämispolku VIRTA & tiedonkeruut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmäohjausryhmä Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri x y Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT pavelut KK: KK: ”Yhteinen kieli” Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto xx xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri xx xx KK: … … xx xx Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen yhteistyöryhmä …
32
1 2 3 Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi Arkkitehtuurit ohjaavat Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä Superlaskenta Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoaineistop. Kansalliskirjasto: FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) 1 VIRTA & tiedonkeruut 2 3 Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri Toimii FUNETin työvaliokuntana Toimii arkkitehtuurityön ohjausryhmänä Ohjaa korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila- ja tavoitetilakuvauksen tuottamista: bottom-up Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT pavelut KK: KK: xx xx Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri ”Yhteinen kieli” xx xx KK: … … xx xx Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen yhteistyöryhmä …
33
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi
Arkkitehtuurit ohjaavat TUHA on laaja-alainen yhteistyöverkosto, jonka toimintaan voivat osallistua kaikki tutkimuksen tuen ja hallinnon alueella toimivat yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa, tutkimuslaitoksissa sekä muissa sidosryhmissä. TUHA-viitearkkitehtuurityön tarkoituksena on hahmottaa tutkimuksen ja tutkimushallinnon nyky- ja tavoitetilan kokonaiskuvaa ja kuvata mm. miten prosessit, palvelut, päätiedot, toimijat ja roolit toimivat kokonaisuutena yhteen. TUHA-tietomallityöryhmän tehtävänä on tutkimushallinnon alueen käsitteiden määrittely ja mallinnus. Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Superlaskenta Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoaineistop. Kansalliskirjasto: FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) VIRTA & tiedonkeruut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmäohjausryhmä Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri x y Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT pavelut KK: KK: ”Yhteinen kieli” ”Yhteinen kieli” Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto xx xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri xx xx KK: … … xx xx Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen yhteistyöryhmä …
34
Muodostaa kokonaiskuva digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen ja niihin vaikuttavan ympäristön kehityssuunnista ja kehitystarpeista. Tuottaa tähän kokonaiskuvaan perustuvaa kohdennettua viestintää erikseen määritellyille kohderyhmille. Edistää kokonaisarkkitehtuurityötä opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden osalta siinä määrin kuin tämä on perusteltua kaikkien korkeakoulujen tasolla yhteisesti. Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi Arkkitehtuurit ohjaavat Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Superlaskenta Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoaineistop. Kansalliskirjasto: FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) VIRTA & tiedonkeruut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmäohjausryhmä Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pitää yhteyttä merkittäviin sidosryhmiin Tuottaa näkemys siitä, mitkä ovat tarpeellisia yhteisiä digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen tietojärjestelmäpalveluita ja kehityshankkeita. Edistää ja vahvistaa tietohallinnon ja opintohallinnon toimijoiden välistä kansallista yhteistyötä x y Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT pavelut Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä KK: KK: ”Yhteinen kieli” ”Yhteinen kieli” Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto xx xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri xx xx KK: … … xx xx Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen yhteistyöryhmä …
35
Tieteellinen laskenta Tietoinfra FUNET VIRTA & tiedonkeruut
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi Arkkitehtuurit ohjaavat Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Tieteellinen laskenta Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoinfra Kansalliskirjasto: FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) VIRTA & tiedonkeruut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmäohjausryhmä Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri x y Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT palvelut KK: Korkeakoulujen yhteistyö: ”Yhteinen kieli” xx Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri xx xx … KK: … xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä xx …
37
KIITOS! ilmari.hyvonen@minedu.fi
Historiaa Korkeakoululaitoksen ICT Ohjausrakenteet/yhteistyöryhmät OKM/KTPO-CSC sopimus KTPO-CSC –sopimus ja tutkimuslaitokset: tulevaisuus? Ohjausrakenteiden rooli Arkkitehtuurityö ja sen kolme tarkoitusta Ryhmät, yhteiset arkkitehtuurit ja ICT palvelut: kokonaiskuva
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.