Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous 16.3.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous 16.3.2009."— Esityksen transkriptio:

1 1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous 16.3.2009

2 2 Virkamiesryhmä asetettu 24.1.2008 Toimeksianto 1)ehdotukset ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoituksen kriteereiksi, 2)laskelmat uusien rahoitusperusteiden vaikutuksista rahoitusjärjestelmään kokonaisuutena ja järjestäjäkohtaisiin valtionosuuksiin, 3)luonnokset muutosten vaikutuksista lainsäädäntöön. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2007-2012: Ammatillisessa lisäkoulutuksessa käyttöön tuloksellisuusrahoitus Tutkinnon merkitystä rahoituksen perusteena vahvistetaan  Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuusrahoituksen neuvottelukunnan näkemykset väliraporttiluonnoksesta 25.4.2008  Väliraportti 15.5.2008 – lausunnot ja kuuleminen 15.8.2008  Loppuraportti 14.10.2008, esitelty tulosrah. neuvottelukunnalle 29.10.2008  Lausunnot 2008 loppuun mennessä  Akku-johtoryhmän II väliraportin kannanotot Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus

3 3 Tuloksellisuusrahoitusjärjestelmän kohde Oppilaitosmuotoinen ja oppisopimusmuotoinen lisäkoulutus Rahoitus VTA 2009 mukaan 214,4 milj. euroa –Oppilaitosmuotoinen 128,6 –Oppisopimusmuotoinen 85,8 –Rahoituksesta 75-80 % tutkintoon valmistavaan koulutukseen Suoritemäärät VTAE 2009 –Oppilaitosmuotoinen 15 665 opiskelijatyövuotta –Oppisopimusmuotoinen 27 200 opiskelijapaikkaa Suoritettujen tutkintojen määrät, vuosien 2006-2007 keskiarvo –Oppilaitosmuotoinen 8 222 –Oppisopimusmuotoinen 7602 Tavoitteena tutkinnon suorittamisasteen nosto 43 % > 80 % vuoteen 2012 mennessä.

4 4 Vuoden 2009 aikana tehty valmistelutyö Lausuntokierroksen tulokset –Tulosrahoitus kannatettava –Tutkinnon osat osaksi järjestelmää Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen johtoryhmän kannanotot –Järjestelmä tulee käynnistää tutkintoon perustuvan tulosrahoituksen mukaisena –Alkuvaiheessa tulosrahoituksen osuus 3 % Uudet laskelmat ja laskentatekninen toteutus

5 5 Tuloksellisuusrahoitusjärjestelmän rakenne Tuloksellisuuden määräytymisperusteena kahden aikaisemman vuoden aikana suoritettujen tutkintomäärien keskiarvo –Vuoden 2010 tulosrahoitus vuosien 2007-2008 tutkintojen määrien perusteella Tuloksellisuuden perusteella 3 % (6 milj. euroa) vos-rahoituksesta Perusrakenne; valtionosuuspotista vähennetään 3 %:n mukainen euromäärä, joka jaetaan tutkintojen määrillä ja maksetaan järjestäjille tutkintokohtaisen euromäärän perusteella Laskentaperusteena lisäkoulutuksen laskennallinen valtionosuus kokonaisuutena Lasketaan erikseen oppilaitos- ja oppisopimusmuotoiseen koulutukseen Rahoitus kohdennetaan valmistavan koulutuksen järjestäjille

6 6 Oppilaitosmuotoinen lisäkoulutus Laskentatekninen toteutus; 1) koulutusalakerroin, 2) tulosrahoitusvakio, 3) järjestäjäkohtainen laskenta Koulutusalakerroin Koulutusalalla suoritettujen tutkintojen määrä Koulutusalalla toteutuneet opiskelijatyövuodet Kuvaa tulosrahoituksen koulutusalakohtaisia eroja Mitä vähemmän koulutusalalla tuotettuja tutkintoja, sitä korkeampi kerroin tutkinnon arvoa laskettaessa Mitä korkeampi koulutusalan mukainen kerroin, sitä korkeampi koulutusalan tutkinnon arvo Opiskelijatyövuodet ja tutkinnot lasketaan samoilta vuosilta Koulutusalakohtaisina kertoimina käytetään ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun asetuksen mukaisia lisäkoulutuksen kertoimia Koulutusalan mukainen kerroin *

7 7 Tulosrahoitusvakio Kuvaa euromääräistä tutkinnon hintaa Valtakunnallinen vakio, jossa huomioitu alakohtaiset painotukset Laskentakaava: Tulosrahoituksen valtionosuuden laskennallinen peruste (3 %) Koulutusalakerrointen ja tutkintojen määrien tulojen summa Oppilaitosmuotoinen lisäkoulutus (jatkoa)

8 8 Koulutuksen järjestäjäkohtainen tulosrahoituksen peruste: Laskentakaava: Tulosrahoitusvakio * (koulutuksen järjestäjäkohtaiset koulutusaloittaiset tutkintojen määrät * koulutusalakerroin) Tulosrahoituksen vaikutuksen tasoittaminen: Mikäli tulosrahoituksen peruste ylittää 8 % valtionosuuden perusteesta (siis kasvua olisi yli 5 %), niin tulosrahoitusta leikataan sen ylittävältä osuudelta 2/3 Oppilaitosmuotoinen lisäkoulutus (jatkoa)

9 9 Omaehtoinen ja henkilöstökoulutus Kerrotaan erikseen omaehtoisen ja henkilöstökoulutuksen laskennallinen peruste omilla valtionosuusprosenteilla Huomioidaan em. tulosrahoituksen perusteen laskennan jälkeen Tulosrahoituksen osuus on korkeintaan 3 % Tulosrahoituksen vaikutusten tasoittamisen aiheuttamia vähennyksiä ei ole lisätty tulosrahoitukseen Koelaskelmassa leikkauksen määrä oli 38 358 euroa (0,03 %, jolloin tulosrahoituksen osuudeksi jää 2,97 %) Oppilaitosmuotoinen lisäkoulutus (jatkoa)

10 10 Oppisopimusmuotoinen lisäkoulutus Tutkintokohtainen tuloksellisuusrahoituksen mukainen euromäärä sama kaikilla järjestäjillä Kahden vuoden aikana suoritettujen tutkintojen keskiarvo Rahoituksen kokonaismäärästä 3 % = tutkintokohtainen euromäärä Järjestäjäkohtainen tuloksellisuusrahoitus: –Tutkintokohtaisen euromäärän ja tutkintomäärän tulo –Tutkintomääränä kahden vuoden keskiarvo; vuoden 2010 tulosrahoituksessa keskiarvona vuosien 2007-2008 tutkintomäärät

11 11 Tuloksellisuusrahoitusjärjestelmän käyttöönotto Kahdessa vaiheessa –Ensimmäinen vaihe: laskennallinen järjestelmä 2010 –Toisen vaiheen jatkovalmistelu käyntiin ammatillisen koulutuksen tuloksellisuusrahoituksen neuvottelukunnassa: tutkintojen osat, laadulliset kriteerit


Lataa ppt "1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous 16.3.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google