Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuusseminaari 28.-29.10.2009 Järvenpää Pasi Rentola.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuusseminaari 28.-29.10.2009 Järvenpää Pasi Rentola."— Esityksen transkriptio:

1 1 Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuusseminaari 28.-29.10.2009 Järvenpää Pasi Rentola

2 2 Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaisia asioita Valtion talousarvioesitys vuodelle 2010 –Ammatillinen perus- ja lisäkoulutus Oppisopimuskoulutuksen vuoden 2009 toteumat –Rahoituksen perusteet ja lisäbudjettijaot Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen vaikutukset –Rahoitusjärjestelmä; kustannuspohja, kiintiöt, suoritteen määräytymisperuste –Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen –Lisäkoulutuksen tulosrahoitus Vuoden 2010 talousarvion toimeenpano –Lisäkoulutuspaikkojen jako –Tuettu oppisopimuskoulutus

3 3 Valtion vuoden 2009 talousarvio  Opetusministeriön pääluokka 6,2 mrd euroa  Lisäystä 64 milj. euroa (VOS-uudistuksen vaikutukset mitätöity)  toiminnalliset lisäykset 141 milj. euroa  Koulutus- ja tiedepolitiikka:  Perusopetus 62 milj. euroa (ryhmäkoot, erityisopetus, investoinnit)  Osaava-ohjelman rahoitukseen siirtona 8 milj. euroa (34 000 opettajan täydennyskoulutus)  Yliopistouudistus; 2 milj. euroa tutkimusinfrastruktuurin rahoittamiseen  Ammatillisen peruskoulutuksen paikkamäärän lisäykseen 8,5 milj. euroa (osa jo 2009 lisäbudjetissa)  Ammatillinen lisäkoulutus yhteensä lisäykset noin 15 milj. euroa + oppisopimustyyppiseen täydennyskoulutukseen siirtona 3 milj. euroa.  Maahanmuuttajataustaisen opetushenkilöstön täydennyskoulutukseen 1 milj. euroa

4 4 Aikuiskoulutus 29.30 Budjetin luvussa 29.30 (Aikuiskoulutus) määräraha 501,8 milj. euroa (+26,6 milj. e) Keskeisimmät lisäykset –7,6 milj. euroa ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijatyövuosien lisäämiseen –3,8 milj. euroa oppisopimuskoulutuksena järj. amm. lisäkoulutukseen –8 milj. euroa opetushenkilöstön täydennyskoulutukseen Oppisopimuskoulutuksen momentti 29.30.32135 069 000 euroa –Indeksikorotus 1,1 milj. euroa –Ammatillinen lisäkoulutus noin 88,3 milj. euroa Opiskelijapaikkojen lisäämiseen 3,8 milj. euroa (3 milj. euroa sisältyi LTA II 2009) Oppisopimusten enimmäismäärä 29 160 (painotettu enemmän ei-tutkintoon valmistavaa lisäkoulutusta) –Ammatillinen peruskoulutus noin 46,7 milj. euroa (+ kuntien rah. osuus 58,4 milj. euroa) Opiskelijapaikkoja 15 050 –Korkeakoulutettujen oppisopimustyyppiseen täydennyskoulutukseen 4 milj. euroa (lisäys 3 milj. e siirtona momentilta 29.30.21) Laskennallisesti noin 1 240 oppisopimuspaikkaa) –Hallinnonalan säästöosuudesta 0,2 milj. euroa

5 5 Oppisopimuskoulutuksen määrällinen kehitys 2008-2011 Ammatillinen lisäkoulutus –VTA 2008 kiintiö 27 100, toteuma 27 231 –VTA 2009 kiintiö 27 900, toteuma 27 593 ylityksiä 614, alituksia 307, muutama yli 10 % ylitys –VTAE 29 160 Ainakaan alkuvaiheessa ei jaeta kaikkia Ammatillinen peruskoulutus –VTA 2008 arvio 15 050, toteuma 21 891 –VTA 2009 arvio 15 050, toteuma 18 875 Lasku muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tasaista –VTAE arvio 15 050

6 6 Lisäkoulutuksen enimmäismäärien ja haettujen paikkojen kehitys 2000-2009 VuosiHaetut määrätEnimmäismääräMyöntöaste % 200123 00016 00070 200224 00018 00075 200325 00020 50082 200425 10022 00088 200527 00022 08582 200626 00022 08585 200728 00025 00087 200831 23027 10087 2009 2010 30 90527 200 29 160 88

7 7 Oppisopimuskoulutuksen rahoitus, ohjaus ja laatu Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen johtoryhmän linjaus: Oppisopimuskoulutuksen rahoitus- ja ohjausjärjestelmää kehitetään ottamaan huomioon työelämän tarpeet, toiminnan tuloksellisuus ja työvoimakapeikot: a)tuloksellisuusrahoitus laajenee ammatilliseen lisäkoulutukseen b)parannetaan kustannusten ja rahoituksen vastaavuutta: selvitetään oma kustannuspohja, opiskelijamäärien säätelyn eri vaihtoehdot, alakohtaiset yksikköhinnat, laskentapäivien määrä, työnantajan koulutuskorvaukset - Perusselvitys keväällä 2009, perustetaan työryhmä vuoden 2010 alussa mahdollinen toteutusaikataulu 2012 c)Käynnistetään opetusministeriön, Opetushallituksen ja oppisopimuskoulutuksen järjestäjien yhteistyönä oppisopimuskoulutuksen laadun kehittämishanke (työpaikalla tapahtuva oppiminen, viranomaistehtävät, henkilökohtaistaminen, yhdenmukaiset käytännöt)

8 8 Toimeksianto 1)ehdotukset ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoituksen kriteereiksi, 2)laskelmat uusien rahoitusperusteiden vaikutuksista rahoitusjärjestelmään kokonaisuutena ja järjestäjäkohtaisiin valtionosuuksiin, 3)luonnokset muutosten vaikutuksista lainsäädäntöön. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2007-2012: 1)Ammatillisessa lisäkoulutuksessa käyttöön tuloksellisuusrahoitus 2)Tutkinnon merkitystä rahoituksen perusteena vahvistetaan Tuloksellisuusrahoitusjärjestelmän rakenne 1)Perusteena kahden aikaisemman vuoden aikana suoritetut tutkinnot 2)3 % lisäkoulutuksen valtionosuudesta (6 milj. euroa) 3)Valtionosuuspotista vähennetään 3 %:n mukainen euromäärä, joka jaetaan tutkintojen määrällä ja kohdennetaan koulutuksen järjestäjille suoritettujen tutkintojen suhteessa. 4)Erikseen oppilaitos- ja oppisopimusmuotoiseen koulutukseen 5)Rahoitus kohdennetaan valmistavan koulutuksen järjestäjälle Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus

9 9 Tuloksellisuusrahoitusjärjestelmän kohde Oppilaitosmuotoinen ja oppisopimusmuotoinen lisäkoulutus Rahoitus VTAE 2010 mukaan 227,2 milj. euroa –Oppilaitosmuotoinen 138,9 –Oppisopimusmuotoinen 88,3 –Rahoituksesta 75-80 % tutkintoon valmistavaan koulutukseen Suoritemäärät VTAE 2010 –Oppilaitosmuotoinen 16 410 opiskelijatyövuotta –Oppisopimusmuotoinen 29 160 opiskelijapaikkaa Suoritettujen tutkintojen määrät, vuosien 2007-2008 keskiarvo –Oppilaitosmuotoinen 8 222 –Oppisopimusmuotoinen 7602 Tavoitteena tutkinnon suorittamisasteen nosto 43 % > 80 % vuoteen 2012 mennessä.

10 10 Oppisopimusmuotoinen lisäkoulutus Tutkintokohtainen tuloksellisuusrahoituksen mukainen euromäärä sama kaikilla järjestäjillä Kahden vuoden aikana suoritettujen tutkintojen keskiarvo Rahoituksen kokonaismäärästä 3 % = tutkintokohtainen euromäärä Koulutuksen järjestäjäkohtainen tuloksellisuusrahoitus: –Tutkintokohtaisen euromäärän ja tutkintomäärän tulo –Yli 5 %:n lisäyksestä leikataan 1/3 –Tulosrahoituksen maksatus toteutetaan porrastamalla lisäkoulutuksen yksikköhintoja

11 11 Tuloksellisuusrahoitusjärjestelmän käyttöönotto Kahdessa vaiheessa –Ensimmäinen vaihe: laskennallinen järjestelmä 2010 –Toisen vaiheen jatkovalmistelu käyntiin ammatillisen koulutuksen tuloksellisuusrahoituksen neuvottelukunnassa: tutkintojen osat, laadulliset kriteerit

12 12 Ammattiopistostrategian vaikutukset oppisopimuskoulutukseen Ammattiopistostrategia –Ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjistä 20 %:lla alle 100 oppisopimuspaikkaa –Ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjistä 25 % alle 100 oppisopimuspaikkaa –Alueellisten vastuualueiden tarpeellisuus oppisopimuskoulutuksessa? –Suhteellisuus ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen välillä? –Suhteellisuus oppilaitosmuotoiseen ammatilliseen perus- ja lisäkoulutukseen?

13 13 Lisäkoulutuksen paikkojen jako vuodelle 2010 Hakemusten määräaika 5.11.2009 Lisäkoulutuspaikkojen jaon painopistealueita: –koulutuksen järjestäjän alueella sijaitsevien yritysten erityisosaamista edellyttäviin koulutustarpeisiin vastaaminen, yrittäjien toimintaedellytysten parantaminen ja yritysten sukupolvenvaihdosten edistäminen –Työttömien tai työttömyysuhan alaisten henkilöiden opisk. mahdollisuuksien parantaminen erityisesti vienti- ja teollisuusyrityksissä –Sosiaali- ja terveysalan työvoimatarpeen huomioiminen –maahanmuuttajien koulutusmahdollisuuksien parantaminen –vailla ammatillista tutkintoa olevan tai vanhentuneen ammatillisen koulutuksen varassa työelämässä olevan henkilöstön koulutustarpeiden huomioonottaminen

14 14 Tuetun oppisopimuskoulutuksen hankkeet 2008250 000 euroa6 hanketta 2009 400 000 euroa13 hanketta 2010 Budjetoitu 850 000 euroa Kokemusperäinen toiminnallinen kehittäminen> opetusministeriöllä ei valmista mallia Koulutuksellinen kehikko syrjäytymisvaarassa olevien yhteiskunta- ja työelämäkelpoisuuden edistämiseksi Mallintamista kehitettävä koulutuksellisten tavoitteiden näkökulmasta, lähtökohtaisesti tuettu tutkinnon perusteiden mukainen koulutus Maahanmuuttajat osa tuettua oppisopimuskoulutusta; tuettu erotettava kielikoulutuksesta Maahanmuuttajien tarpeisiin sovelletaan oppisopimustyyppistä koulutusta hyödyntäen tuetusta oppisopimuksesta saatuja kokemuksia


Lataa ppt "1 Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuusseminaari 28.-29.10.2009 Järvenpää Pasi Rentola."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google