Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMatilda Kyllönen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
KOULUIKÄ PS2 LAJM
2
TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa
3
TEHTÄVÄ Mitä asioita koulukypsältä lapselta odotetaan? Miksi näitä taitoja tarvitaan? Mitä asioita sinä osasit kuin aloitit koulun? Katso video: – http://areena.yle.fi/1- 1681225
4
Koulukypsyyden edellytykset Fyysinen kehitys: – perusmotoriikka ja fyysinen kestävyys Kognitiivinen kehitys: – näön ja kuulon riittävä hahmotuskyky – kielelliset perusvalmiudet Sosiaalinen ja emotionaalinen kehitys: – kyky ottaa muut huomioon Opiskelumotivaatio
5
TEHTÄVÄ Mitä muistat alakoulun liikuntatunneilta? – miten alakoulun liikuntatunnit ovat vaikuttaneet nykyisiin harrastuksiisi? – miten suhtauduit liikuntatunteihin?
6
TEHTÄVÄ Psykologisten tutkimusten mukaan lasten itsetunto on keskivertoa heikompi, jos heidän liikunnan arvosanansa ovat heikkoja (1) Miten liikuntaharrastus tukee itsetuntoa? (2) Millaisia kielteisiä vaikutuksia liikunnalla voi olla lasten itsetunnolle?
7
Kouluikäinen ja muisti Kouluikäisen työmuistin nopeus ja tehokkuus kasvaa huomattavasti johtuen: – aivojen kypsymisestä, kehittymisestä – uusien taitojen oppimisesta koulussa Opiskelun edetessä kouluikäinen oppii: – painamaan säilömuistiin tehokkaammin tietoa ja – hakemaan tietoa tehokkaammin säilömuistista
8
Metakognitio Oman älyllisen toiminnan tiedostamista ja itsearvioinnin taitoja (1) Taidollinen metakognitio – ongelmanratkaisun suunnittelu ja ohjaaminen (2) Tiedollinen metakognitio – ymmärrys omasta ja muiden ajattelusta ja toimintatavoista
9
TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Jean Piaget’n teorian kolmannesta ja neljännestä vaiheesta kirjan sivujen 93–94 avulla
10
Kouluikäisen sosiaaliset suhteet Suhde vanhempiin on ambivalenttinen: – lapsi tai nuori kohdistaa vanhempiinsa samanaikaisesti sekä positiivisia että negatiivisia tunteita
11
Kouluikäisen sosiaaliset suhteet Kouluikäinen tasapainottelee kodin ja kavereiden välillä – vanhemmilta tarvitaan hoivaa, aikaa ja läheisyyttä – kaverisuhteet ovat yleensä toiminnallisia
12
Kouluikäisen sosiaaliset suhteet Kouluiässä lapsen sosiaaliset taidot kehittyvät enemmän kuin missään muussa ikävaiheessa – sosiaalisten taitojen merkitys elämällemme on suuri ja niiden perusta valetaan kouluiässä
13
Kuvalähteet http://sally206.rssing.com/chan-11002872/all_p15.html http://www.iltalehti.fi/perhe/2010020411057290_pr.shtml https://tiedebasaari.wordpress.com/2013/03/28/kouluiass a-harrastettava-saannollinen-liikunta-vahvistaa-luustoa-ja- estaa-murtumia-viela-vuosikymmenien-kuluttua/ https://sites.google.com/a/cms.k12.nc.us/ap-psych- 2a/kathleen-parnell---childhood-development http://www.slate.com/articles/health_and_science/science /2013/06/ambivalence_conflicted_feelings_cause_discomf ort_and_creativity.html http://www.desplainesschoolofmusic.com/Violin.php http://www.atl-spectrum.com/socialgroupsactivities.html
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.