Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarika Ranta Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat: Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen arvioinnin ja itsearvioinnin kehittäminen koulun sisäisten yhteistyömuotojen kehittäminen
2
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskusteluun sisältyy Valmistautuminen keskusteluun Oppilas - huoltaja - opettaja -keskustelu Jälkiseuranta
3
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelu on kodin ja koulun yhteistyömuoto, jonka tarkoituksena on suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti tukea oppilaan tiedollista, taidollista ja sosiaalista kehitystä myönteisessä ja kannustavassa hengessä
4
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun keskeisiä sisältöjä: Menestyminen eri oppiaineissa kyky työskennellä eri oppiaineissa viihtyvyys oma-aloitteisuus ja sitoutuminen koulunkäyntiin opiskeluun liittyvä vastuuntunto tavoitteet eri oppiaineissa ja opiskelussa yleensä mahdolliset ongelmat ja koulunkäynnin esteet kaverisuhteet kyky työskennellä itsenäisesti ja ryhmässä
5
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskusteluun valmistautuminen Opettajan valmistautuminen keskustelun tarkoituksesta ja tehtävistä tiedottaminen keskustelun tavoitteiden selkiyttäminen opiskelutilanteen selvittäminen kutsu: paikka, aika
6
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskusteluun valmistautuminen: Oppilaan ja vanhempien valmistautuminen: orientoituminen keskusteluun (mm.itsearviointi) toivomukset käsiteltävistä asioista sopiva keskusteluajankohta
7
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kommunikaatio Kommunikaatio sisältää kaksi eri näkökulmaa: sisältö (käsittelee jotain) suhde (valta, luottamus, pelot jne…) …kommunikaatiosuhde on selvitettävä ja hyväksyttävä ennen kuin kommunikaation sisältö voi johtaa tulokseen
8
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Vuorovaikutuspätevyys (Peavya mukaillen) Narratiivinen kompetenssi ohjaajan kyky kuunnella oppilaan ja vanhempien kertomuksia ja työskennellä niiden pohjalta kyky saada oppilas kertomaan ”tarinansa” jossain muodossa
9
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Vuorovaikutuspätevyys Sosiologinen kompetenssi kyky eritellä niitä sosiaalisia rakenteita, joissa oppilas/ vanhemmat elävät
10
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Vuorovaikutuspätevyys: Kielikulttuurinen kompetenssi: avoimuus oppilaan/ vanhempien kulttuuriselle taustalle ja yhteyksille kyky luoda yhteinen perusta keskinäiselle kommunikaatiolle, jossa yhteisen kielen löytäminen on keskeinen taito
11
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Vuorovaikutuspätevyys Suunnittelukompetenssi: Oppilaalle mielekkäiden toimintaprojektien suunnitteleminen, jotka edistävät tavoitteiden saavuttamista
12
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskusteluvalmiudet Kuuntelu: kuulet, mitä toinen sanoo yrität ymmärtää, mitä toinen sanoo yrität asettaa sanotun oikeisiin mittasuhteisiin saat toisen käsittämään, että olet kuullut ja yrittänyt ymmärtää
13
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskusteluvalmiudet Nonverbaaliset valmiudet: tilajärjestelyt silmäkontakti läsnäolon osoitus, rauhallisuus seuraamisen osoitus äänen taso, puheen tempo
14
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskusteluvalmiudet Verbaaliset valmiudet: oppilaan tai huoltajan ilmaisemien tosiasioiden uudelleen muotoilu tosiasioiden ja tunteiden uudelleen muotoilu yhteenveto käsittelyn alla olevaan teemaan liittyvien kysymysten asettaminen
15
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Erilaiset kysymystyypit Avoimet kysymykset (miltä se tuntui?) Suljetut kysymykset (mitä harrastuksia sinulla on?) johdattelevat kysymykset (voitko hyvin?) hyökkäävät kysymykset (mikset tullut aikaisemmin kertomaan?)
16
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Hyvä kysyjä Asettaa lyhyitä kysymyksiä kysyy yhden asian kerrallaan asettaa kysymyksiä, joita ei tarvitse selitellä odottaa vastausta ei vastaa omiin kysymyksiin ei kuulustele ei kysy sellaista, mihin tietää jo vastauksen
17
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskustelun I. vaihe Keskustelun ohjaajalla tulee olla kyky: kuunnella muotoilla uudelleen tehdä yhteenveto huomioida asettua toisen asemaan asettaa kysymyksiä olla selkeä tarkentaa johtaa keskustelua
18
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskustelun 2. vaihe Tavoitteena on perspektiivien avartaminen ja päämäärien asettaminen löytää realistinen ja käyttökelpoinen päämäärä, jota täsmennetään 3. Vaiheessa toimintatavat: yhteenvedon muotoilu, verbalisointi, vastakkainasettelu, uuden löytäminen, luettelointi, visualisointi, tiedon jakaminen
19
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskustelun 3. vaihe Päämäärästä toimintaan, oppilaan tulee ehdottomasti osallistua päätöksentekoon Ohjaajan valmiudet: ideointi vaihtoehtojen läpikäynti osien yhdistäminen arvostaminen lopettaminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.