Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Hankesuunnitelma 23.5.2013 Tommi Oikarinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Hankesuunnitelma 23.5.2013 Tommi Oikarinen."— Esityksen transkriptio:

1 JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Hankesuunnitelma 23.5.2013 Tommi Oikarinen

2 Hankkeen tausta  Kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavia tietoja tarvitaan laajasti eri tarkoituksiin.  Vaatimukset palvelujen kilpailuttamisesta, tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamisesta sekä erilaisten tilaaja – tuottaja –mallien soveltamisesta edellyttävät palveluiden tuotteistamista ja palvelutoiminnan kustannusvastaavuuden noudattamista.  Valtionhallinnossa ministeriöiden tarpeet kohdistuvat pääasiassa oman hallinnonalansa ja toimialansa ohjaukseen. Tilastoinnin, tutkimuksen ja peruspalvelujen arvioinnin ja palvelujärjestelmän rakenneanalyysin tarpeet ovat osin päällekkäisiä kunkin hallinnonalan tarpeiden kanssa.  edellä kuvatuissa tietotarpeissa talous- ja toimintatietojen tulee olla yhdistettävissä.  Tavoitteiden toteuttaminen vaatii yhteistä sopimista taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen jäsentämisestä ja luokittelusta sekä tietojen standardointia sekä standardien käytön yhtenäistämistä.  Toimenpiteillä voidaan merkittävästi kohentaa tietojen laatua, vertailukelpoisuutta ja tietotuotannon nopeutta.  Kuntien ja kuntayhtymien tehtävä- ja palveluluokitus on yksi keskeisistä paremman vakioinnin vaatimista kohteista.

3 Hankkeen tausta  Kuntien toiminnan ja talouden tarkastelu kuntien tehtävien näkökulmasta edellyttää olemassa olevien tehtäväluokituksen päivittämistä ja standardointia.  Tehtäväluokitusta käytetään pääasiallisesti kansallisessa tilastoinnissa ja talouden tunnuslukujen esittämisessä kuntien ja kuntayhtymien käyttötalouden tulojen ja menojen sekä investointien luokitteluun, jota hyödynnetään sekä kunnan oman toiminnan arvioinnissa että vertailussa muihin kuntiin.  Kuntien palveluluokitusta käytetään kuntien palvelutoiminnan suunnitteluun, arviointiin ja ohjaukseen sekä palveluiden tuotteistamiseen.  Tehtäviin ja palveluihin sidotun tiedon ajantasaisuuden, laadun sekä tietojen tuotannon tuottavuuden parantaminen edellyttää tietojen käsittelyn kehittämistä ja yhdenmukaistamista kunnissa ja kuntayhtymissä sekä valtakunnallisten välineiden, menettelytapojen ja mallien luomista tiedonhallinnan tueksi.  Tiedon tuottamisen ja hyödyntämisen näkökulmasta on tärkeää, että tehtävä- ja palveluluokitukselle saadaan muodostettu looginen yhteys, jolloin toiminnassa syntyvä tieto pystytään jalostamaan kunnan toiminnan johtamisen sekä julkisen talouden ja kuntatalouden suunnittelun ja ohjauksen tarpeisiin  Yhtenäisten ja yhteisten luokitusten avulla luodaan paremmat edellytykset julkisen hallinnon toiminnan ja tuottavuuden kehittymisen arvioinnille, kuntien väliselle vertailulle sekä kuntien sisäiselle toimintojen väliselle vertailukehittämiselle.

4 Hankkeen tausta  Tiedon standardointi on ehdoton edellytys tietotuotannon automatisoinnille, joka on välttämätön edellytys tietotuotannon nopeuttamiselle ja tiedon tuotantokustannusten alentamiselle.  Lähtökohtana luokitusten kehittämistyölle on se, ettei nykyisissä tehtäväluokituksissa ei ole käytetty kaikilta osin lainsäädännössä omaksuttua peruskuntien tehtävä- ja palvelurakennetta, eikä luokitteluissa ole käytetty lainsäädännön käsitteistöä  yhdenmukaisuus tehtäviin ja VOS - järjestelmään  Luokitteluissa ei ole myöskään käytetty vakiintunutta käsitteistöä kuntien tehtävistä, eikä tehtäviä, palveluja ja toimintoja ei ole luokiteltu edes luokitusjärjestelmän sisällä yhtenevällä kriteeristöllä.  Käytössä olevat palveluluokitukset on toteutettu yleensä tarpeen ja kohteen mukaan (tehtäväluokituksia on tehty mm. tilastoinnin, tietojen säilyttämisen, tutkimustoiminnan sekä talouden ja toiminnan seurannan tarpeisiin, kullekin omalla rakenteella ja omalla käsitteistöllä)  Kuntien tehtävä- ja palveluluokituksen määrittely JHS –järjestelmässä perustuu kuntien talous- ja toimintatietojen laajempaan standardointikokonaisuuteen, jota järjestelmän sisällä ollaan toteuttamassa  Kokonaisuuden tavoitteena on yhdenmukaistaa kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen määritystä ja ylläpitokäytäntöjä kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavien laskentakohteiden osalta (tililuettelo, tehtävä, palvelu, toimipaikkatieto).

5 Hankkeen tausta  Kehittämistyö liittyy julkisen talouden suunnitelman, kuntatalouden makro-ohjauksen sekä kuntien tilastoinnin ja tietohuollon kehittämiseksi käynnistettyjen kansallisten hankkeiden toteutukseen.  Hallituksen 28.8.2013 tekemässä päätöksessä rakennepoliittisesta ohjelmasta päätettiin ottaa käyttöön uusi kuntien talousohjausjärjestelmä ja parantaa julkisen talouden kestävyyttä kehittämällä tuottavuutta. Hallituksen 29.11.2013 tekemässä päätöksessä rakennepoliittisen: ”Kuntatalouden ohjauksen toimivuuden turvaamiseksi Kuntatieto-ohjelman toimeenpanossa otetaan huomioon kuntatalouden ohjauksen edellyttämät tietotarpeet. Vauhditetaan julkisten palvelujen kustannusten läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta ottamalla kuntasektorilla käyttöön yhtenäinen malli tuotannon ja kustannusten laskentaan ja vertailuun.”  Luokitukset muodostavat perustan kuntien ja kuntayhtymisen taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen kohdentamiselle kuntien palvelutoiminnan ohjauksen sekä kuntien välisen vertailun kehittämiselle.  Hanke muodostaa kehityskokonaisuuden valtiovarainministeriön vetämässä kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelmassa (Kuntatieto-ohjelma), jonka tavoitteen on nopeuttaa, laajentaa ja parantaa kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatietojen tuottamista, yksinkertaistaa ja helpottaa kuntien tiedonantotaakkaa valtion tarpeisiin sekä kehittää kuntien tiedonhallinnan prosesseja ja niitä tukevia välineitä kunnan johtamisessa tarvittavan tiedon tuotannon parantamiseksi.  Työn toteutuksessa hyödynnetään Kuntatieto –ohjelmassa tuotettua pohjamääritystä tehtävä- ja palveluluokituksesta

6 Suositushankkeen tavoitteet  Hankkeessa tehtävän määrittelyn tarkoituksena on luoda yksi ”master” -luokitus jota voidaan sovittaa ja soveltaa eri käyttötarkoituksiin. Tällä tavalla toiminnan tehtävittäinen ja palvelukohtainen tarkastelu saadaan sovitettua vastaamaan yhdenmukaisemmin eri käyttötarkoituksia ja parannettua tietojen vertailukelpoisuutta.  Luokituksen avulla tulee pystyä kuvaamaan tuloja ja menoja yhteiskunnallisen tehtävän mukaan ilman, että organisaatioiden välinen tehtäväjako ja siinä tapahtuvat muutokset tai palvelun tosiasiallinen tuottajaorganisaatio vaikuttavat tulokseen.  Tehtävä- ja palveluluokitukset laaditaan toimintolähtöisesti siten, että niissä otetaan huomioon lainsäädännön asettamat tehtävät kunnille.  Lisäksi tehtävä- ja palveluluokitukset tulee laatia siten, että siinä otetaan huomioon olemassa oleva julkisyhteisöjen tehtäväluokitus COFOG, (ks. JHS 186) sekä muut tiedon käsittelyyn kehitetyt luokitukset (mm. asiakirjallisen tiedon käsittelyn luokitukset).

7 Toteutuksen työvaiheet  Luokitusten käyttötarkoituksen määrittely  Luokituksen käsitteiden määrittely  Tehtävä- ja palveluluokituksen ja muiden siihen liittyvien luokitusten suhteiden ja liittymien määrittely  Luokituksen rakenteen määrittely  Luokituksen määrittely  Luokituksen soveltamisohjeen laadinta (muodostaa määrityksen kanssa ns. luokituskäsikirjan)  Luokituksen ylläpitomallin määrittely ja mallin toteutuksen suunnittelu  Luokituksen käyttöönottosuunnitelma  JHS –suositusehdotuksen palautekierros  Kuntien tehtävä- ja palveluluokituksen dokumentointi ja julkaisu

8 Aikataulu 20142015 HuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJouluTammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesä Hankesuunnitelman laatiminen JHS –jaosto 23.5.2014 JHS –jaosto 23.5.2014 JHS –suositusluonnoksen laatiminen Palautekierros Suosituksen viimeistely Julkaisu JHS –jaosto 4/2015 JHS –jaosto 4/2015 JUHTA 5/2015 JUHTA 5/2015 Tarkastuspisteet muiden sidoshankkeiden osalta

9 Työryhmä  Tommi Oikarinen, valtiovarainministeriö / KAO  Pasi Rentola, Opetushallitus (varajäsen Heli Lehtonen, Opetushallitus)  Eila Ratasvuori, Helsingin kaupunki  Mari Siimar, Turun kaupunki  Mikko Mehtonen, Suomen Kuntaliitto  Pirkko Heikkinen, Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä  Olli Seppänen, Tilastokeskus (varajäsen Tuula Hausmann, Tilastokeskus)  Lea Vuorinen, Tilastokeskus (varajäsen Atte Virtanen, Tilastokeskus)  Ari Virtanen, THL  Johanna Eerola, THL  Riikka Väyrynen, THL (THL:n edustajien varajäsen)  Raili Oittinen, Kansallisarkisto  Työryhmän editori N.N.  Työryhmän kokoonpanoa täydennetään erityisesti kuntien palvelutoiminnan asiantuntijoilla työn käynnistämisen yhteydessä

10 Työmääräarvio (luonnos)  Asiantuntijakonsultti 37 – 42 htp  JHS-hankekoordinaattori 8,3 htp  Työryhmän vetäjä 26 htp  Työryhmä 11,5 htp / jäsen

11 Loppu!


Lataa ppt "JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Hankesuunnitelma 23.5.2013 Tommi Oikarinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google