Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 4. kokous 18.11.2014 Tommi Oikarinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 4. kokous 18.11.2014 Tommi Oikarinen."— Esityksen transkriptio:

1 JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 4. kokous 18.11.2014 Tommi Oikarinen

2 Asialista Aika: tiistai 18.11.2014, klo 13.00 – 15.00 Paikka: Valtiovarainministeriö (Mariankatu 9), kh. Pullonkaula Kokouksen asialista: 1.Kokouksen avaus ja edellisen kokouksen muistio 2.Käsitemalli Käsitteet (seuraava versio) Käsitemallin hyödyntäminen työssä 3.Tehtävä- ja palveluluokitus Palveluluokitus v.0.1 Tehtäväluokituksen kommentit / palautteet 4.Luokituksen pilotointi Kuntatieto-ohjelmassa Tiedossa olevat pilotit, suunnitteilla olevat pilotit 5.Seuraavat tehtävät 6.Muut asiat

3 2. TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS

4 Julkisen talouden makro-ohjauksen tietotarpeet Kustannukset:  Kuntakonserni  Kunta ja kuntayhtymä  Valtionosuustehtävät  Lakisääteiset tehtävät  Muut tehtävät  Rahoitusperiaate: kuntien tehtävistä säädettäessä on huolehdittava rahoitusperiaatteen mukaisesti kuntien tosiasiallisista mahdollisuuksista vastata niille kuuluvien palvelujen tuottamisesta. Tarkastelussa pitäisi ottaa lakisääteisten peruspalvelujen lisäksi huomioon rahoituksen riittävyys myös kunnan yleisen toimialan tehtäviin Toiminta (tehtävä  palvelu)  Valtionosuuslaskenta (tehtävä, koulutusaste, palvelu)  Tuottavuus, taloudellisuus/tehokkuus

5 Lain valmistelun tietotarpeet  Taloudellisten vaikutusten arvioinnissa kuntatalouden osalta pitäisi arvioida toimenpiteen vaikutukset kuntien tuloihin ja menoihin, miten eri kuntaryhmissä on tosiasialliset taloudelliset mahdollisuudet vastata ehdotetuista velvoitteista, toimenpiteen kohdistuminen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevaan kuntaan siten, että kunnan lakisääteisten tehtävien hoitaminen vaikeutuu sekä ehdotuksen vaikutus valtion ja kuntasektorin välisiin talous- ja rahoitussuhteisiin (OM 2007:6)  Lain toimivuuden ja mahdollisten muutostarpeiden arvioimiseksi lain valmistelusta vastannut ministeriö seuraa lain täytäntöönpanoa ja vaikutusten toteutumista (OM lainvalmistelun prosessiopas)

6 Tietotarpeet ja luokitukset Valtion tietotarpeet §§§§§§§§ PPPPPPPP Tehtäväluokitus Palveluluokitus VMOKMTK Kuntien tietotarpeet THL Tietotarpeiden toteutuminen luokitusrakenteessa Ministeriöt tarvitsevat tiedon lakisääteisten tehtävien kustannuksista ja tietyllä tasolla toiminnasta joka kustannukset aiheuttaa (mm. valtionosuuslaskenta) Tutkimus- ja tilastointi ei välttämättä pärjää lakiin perustuvalla jäsennyksellä, jolloin pitäisi varmistaa palveluluokituksen riittävä tarkkuustaso tiedon jatkojalostamisen mahdollistamiseksi

7 Palveluluokitus  Palveluluokitus (v 0.1): https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto/3-osaprojektit-ja-tehtavat/tietojen- standardointi/3-2-4-jhs-tehtava-ja-palveluluokitus/projektiryhman-kokoukset/kokous-4https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto/3-osaprojektit-ja-tehtavat/tietojen- standardointi/3-2-4-jhs-tehtava-ja-palveluluokitus/projektiryhman-kokoukset/kokous-4  Pohjamallit  Tampereen kaupunki  Helsingin kaupunki (palvelukartta)  Mikkeli (Kuntatieto-ohjelman palveluluokitus)  Kuntamaisema  Tilastokeskus (Kuntien ja kuntayhtymien taloustilaston tiedonkeruun sisältö tilastovuodesta 2015 alkaen)

8 Palveluluokitus / Kuntien tarpeet Minkälaiseen ja tasoiseen luokitteluun kohdistettavaa tietoa tarvitaan kunnan johtamisessa ja toiminnan ohjauksessa

9 Palveluluokitus / Ministeriöiden tarpeet Lakisääteiset tehtävät Valtion- osuustehtävät Yleiseen toimialaan kuuluvat tehtävät Kaikki yhteensä

10 Palveluluokitus / Tutkimus- ja tilastointitarpeet Onko palveluluokitus sellaisella tasolla että siitä voidaan loogisesti johtaa tilastoinnin ja tutkimuksen tarpeet?  Lähtökohta ei ole luokitus joka = tilastoinnin ja tutkimuksen tietotarve

11 Perhep. organis. Seurannan kohdistaminen yhteisiin luokituksiin Tehtävät (tavoitteet) Päiväkotihoidon organisointi Erityis- ja avoimen varhaiskasvatuksen organisointi Leikkitoiminnan toteutuksen organisointi Lasten päivähoito (L Lasten päivähoidosta 36/1973) Pal velut (tavoitteiden toteutus) P1P2P3P4 Päiväkoti- hoito Varhais- erityis- kasvatus Vuoro- hoito Perhe- päivähoito Varhais- erityis- kasvatus Avoin varhais- kasvatus Kerho- toiminta Avoin leikki- toiminta Päiväkotihoito (L lasten päivähoidosta 36/1973) Perhepäivähoito (L lasten päivähoidosta 36/1973) Muu päivähoito (L lasten päivähoidosta 36/1973) Leikkitoiminta (L Lasten päivähoidosta 36/1973) Tavoitetila: Ulkoisen tietohuollon kohteet on määritetty ja luokiteltu (luokittelusta on tehty mahdollisimman laajaa tarvetta tukeva) Kuntien sisäistä ja ulkoista raportointia varten on määritetty ja luokiteltu laskentakohteet tehtävä(luokka)/palvelu(ryhmä)tasolla yhteneväksi. P4.1 P4.2 Makro- ohjaus Palvelu- toiminnan ohjaus Tuotannon ohjaus

12 Seurannan kohdistaminen yhteisiin luokituksiin Tavoitetila: Ulkoisen tietohuollon kohteet on määritetty ja luokiteltu (luokittelusta on tehty mahdollisimman laajaa tarvetta tukeva) Kuntien sisäistä ja ulkoista raportointia varten on määritetty ja luokiteltu laskentakohteet tehtävä(luokka)/palvelu(ryhmä)tasolla yhteneväksi. Perhep. organis. Tehtävät (tavoitteet) Päiväkotihoidon organisointi Erityis- ja avoimen varhaiskasvatuksen organisointi Leikkitoiminnan toteutuksen organisointi Lasten päivähoito (L Lasten päivähoidosta 36/1973) Pal velut (tavoitteiden toteutus) P1P2P3P4 Päiväkoti- hoito Varhais- erityis- kasvatus Vuoro- hoito Perhe- päivähoito Varhais- erityis- kasvatus Avoin varhais- kasvatus Kerho- toiminta Avoin leikki- toiminta Päiväkotihoito (L lasten päivähoidosta 36/1973) Perhepäivähoito (L lasten päivähoidosta 36/1973) Muu päivähoito (L lasten päivähoidosta 36/1973) Leikkitoiminta (L Lasten päivähoidosta 36/1973) P4.1 P4.2 Palvelutoiminnan ohjauksen tietotarpeet Makro-ohjauksen tietotarpeet Palvelu- luokitus Tehtävä- luokitus Palvelujen tuotannon tietotarpeet Looginen yhteys

13 3. KÄSITEMALLI

14 Käsitemalli ja käsitteet  Käsitemallin kuvaus (v0.9): https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto/3-osaprojektit-ja- tehtavat/tietojen-standardointi/3-2-4-jhs-tehtava-ja-palveluluokitus/kasitemallihttps://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto/3-osaprojektit-ja- tehtavat/tietojen-standardointi/3-2-4-jhs-tehtava-ja-palveluluokitus/kasitemalli

15 Käsitemallin hyödyntäminen suosituksessa Ehdotus: Suosituksen liitteeksi tehdään kuvaus tehtävä- ja palveluluokituksen soveltamisesta talous- ja toimintatietojen raportointiin  näkökulma (yleinen, ulkoinen raportointi, sisäinen raportointi?)  käyttötapaus (kunta)  muuta

16 Käsitemallin ylläpito osana suosituksen ylläpitoa Tarvitaanko suositukseen myös kuvaus mallin ylläpidosta?  suosituksen ja liitteiden ylläpito  yhteinen malli eri suositusten kesken  ylläpidon kiinnittäminen muihin prosesseihin  kuntien tehtäväkartoituksen jatkuva ylläpito valmisteilla   tehtäviin tulevista muutoksista (+ §) saadaan tieto ylläpidosta   työryhmän suunnittelukohde: prosessi jolla pohjatiedosta tehdään muutokset tehtäväluokitukseen  prosessi  tehtävät (mm. päätöksenteko)  vastuu

17 Käyttötapaus 1: Lain muutos §§§§§§§§ PPPPPPPP Tehtäväluokitus Palveluluokitus HE Luokituksen ylläpito Eduskuntakäsittely Luokituksen ylläpito Tehtävän muutos- esitys Mahdolliset vaikutukset tehtäväluokitukseen ja käsitemalliin Tehtävän muutos Vaikutukset tehtäväluokitukseen Mahdolliset vaikutukset luokitusten välisiin yhteyksiin Mahdolliset vaikutukset Palveluluokitukseen ja käsitemalliin Vaikutukset palveluluokitukseen Vaikutukset luokitusten välisiin yhteyksiin 1.Ministeriö valmistelee tehtävän muutokseen tähtäävän lakiesityksen 2.Arvioidaan kuntien tehtäviin kohdistuvan lakiesityksen mahdolliset vaikutukset tehtäväluokitukseen HE:t kiertävät VM:n kautta (muutokset tehtäviin / vaikutukset talouteen) 3.Arvioidaan tehtävän muutoksen mahdollinen vaikutus palveluluokitukseen ja/tai luokitusten välisiin yhteyksiin sekä käsitemalliin 4.Eduskunta hyväksyy uuden tehtävän 5.Tehdään esitys tehtäväluokituksen muutoksesta ja muutoksen vaikutuksesta palveluluokitukseen ja/tai luokitusten välisiin yhteyksiin sekä käsitemalliin 6.Tehdään esitys uuden luokitusversion julkaisuaikataulusta 7.Jos esitys hyväksytään, muutetaan luokituksia ja niiden välisiä yhteyksiä ja julkaistaan uusi suositusversio 8.Käynnistetään käsitemallin muutos

18 Käyttötapaus 2: Palvelutoiminnan muutos §§§§§§§§ PPPPPPPP Tehtäväluokitus Palveluluokitus Luokituksen ylläpito Mahdolliset vaikutukset tehtäväluokitukseen Vaikutukset tehtäväluokitukseen Mahdolliset vaikutukset luokitusten välisiin yhteyksiin Mahdolliset vaikutukset palveluluokitukseen Vaikutukset palveluluokitukseen Vaikutukset luokitusten välisiin yhteyksiin Palvelutoiminnan muutos Prossessi? 1.Palvelutoiminnan ohjauksen tietotarve muuttuu 2. xx 3.Arvioidaan muutoksen mahdollinen vaikutus palveluluokitukseen ja/tai luokitusten välisiin yhteyksiin sekä käsitemalliin 4.Tehdään esitys palveluluokituksen muutoksesta ja muutoksen vaikutuksesta luokitusten välisiin yhteyksiin sekä käsitemalliin 5.Tehdään esitys uuden luokitusversion julkaisuaikataulusta 6.Jos esitys hyväksytään, muutetaan luokituksia ja niiden välisiä yhteyksiä ja julkaistaan uusi suositusversio 7.Käynnistetään käsitemallin muutos

19 Käsitemallin ylläpito osana suosituksen ylläpitoa Muita käyttötapauksia?

20 4. LUOKITUSTEN PILOTOINTI

21 Luokitusten pilotointi Pilotointikohteet:  Turku/Opetus: Turussa on käyty läpi operatiivista raportointia palveluiden tuotannon ohjauksen ja tilastoinnin näkökulmasta  Espoo/Kunnan johtaminen: ylätason kuvausten toteutus ja jatkovaiheiden suunnittelu käynnistynyt  Mikkeli/Taloushallinto: käsitemallinnuksen toteutussuunnitelma tehty  Pilotointikysymykset: määrityksen toimivuus/muutostarpeet, määrityksen käyttöönotto ja sen vaatima työ (kustannukset)  Käsitellään kysymykset seuraavassa kokouksessa, tulokset kun ne valmistuvat  Tampere; mahdollisuus perusteellisempaan pilotointiin  Treen MDM –projekti  vuodenvaihteen jälkeen kohteena palvelut  Luokituksen toimivuus  Luokituksen soveltamisohje (käyttö / käyttöönotto)  Kannatetaanko? Ajatuksia tai vaatimuksia pilotoinnin osalta?

22 5. SEURAAVAT TEHTÄVÄT

23 Jatkoeteneminen Tehtäväluokitus Palveluluokitus Ylläpitomalli Suositus LokakuuMarraskuuJoulukuu Tapaamiset Kokous 21.10. Työpaja 29.10. Seuraava versio Kokous 18.11. Pohja- aineistot Ensimmäinen versio Kokous xx.12. Seuraava versio Tapaamiset Keskustelu- Tilaisuus? Tehtäväluokituksen ylläpitomalli Palveluluokituksen ylläpitomalli Suositusteksti Suosituksen liitteet Seuraava versio Tehtäväluokituksen ylläpitomalli Tammikuu Kokous xx.1. Seuraava versio

24 6. MUUT ASIAT

25 Muita asioita  ?

26 KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN


Lataa ppt "JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 4. kokous 18.11.2014 Tommi Oikarinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google