Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulutusmäärät työelämän tarpeiden mitoituksen pohjalta Koulutuksen ennakointitietoa ohjaus- ja opetushenkilöstölle 3.2.2012 Kimmo Niiranen Maakunta-asiamies.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulutusmäärät työelämän tarpeiden mitoituksen pohjalta Koulutuksen ennakointitietoa ohjaus- ja opetushenkilöstölle 3.2.2012 Kimmo Niiranen Maakunta-asiamies."— Esityksen transkriptio:

1 Koulutusmäärät työelämän tarpeiden mitoituksen pohjalta Koulutuksen ennakointitietoa ohjaus- ja opetushenkilöstölle 3.2.2012 Kimmo Niiranen Maakunta-asiamies

2 Ennakointityön merkitys kasvaa  Osaamis- ja koulutustarpeiden ennakoinnin merkitystä suunnittelun ja päätöksenteon tukena korostavat mm.:  toimialarakenteen muutokset  globalisaatio / muutokset kv. työnjaossa  taantumasta toipuminen vs. pitkän av:n trendit  teknologinen kehitys, palveluvaltaistuminen  julkisen sektorin kestävyysvaje  EU-alueen talouskehitys, Venäjän kehitys  demografinen muutos  työvoiman eläköityminen ja työikäisen väestön väheneminen  kulutustottumusten ja palvelutarpeiden muutokset  työelämän sisältöjen ja osaamistarpeiden muutokset  muutoksen tahdin nopeutuminen

3 Demografinen muutos  Väestörakenteen ikääntyminen  vanhusväestön määrä kasvaa nopeasti  nuorisoikäluokkien koot pienenevät  työikäisten määrä vähenee (P-K 2010-2020: -14 500)  Vaikutukset työmarkkinoille ja koulutussektorille  uuden koulutetun työvoiman tarve kasvaa  haasteita / mahdollisuuksia / avoimia kysymyksiä  osaavan työvoiman riittävyys  koulutustarjonnan mitoitus, sote-alojen kehitys  aikuiskoulutus, maahanmuutto  Palvelujen järjestäminen ja taloudelliset vaikutukset  uudet palvelumallit ja yhteistyö  kuntatalouden paineet  yritystoiminnalle avautuvat mahdollisuudet

4

5

6 Ennakoinnin kenttä  Ennakoinnin eri näkökulmia  lyhyt vs. pitkä aikaväli  valtakunnallinen vs. alueellinen  määrällinen vs. laadullinen ennakointi  Eri tahoja ja toimijoita  ministeriöt, opetushallitus, keskusjärjestöt, tutkimuslaitokset, maakunnan liitot, ELY:t, AVI:t, Valtioneuvoston ennakointiverkosto jne.  Erilaiset tavoitteet, haasteet, toimenpiteet ja vastuut  eri hallinnonalojen ja toimijoiden tarpeet  lyhyt av: työllisyys ja toimialakehitysnäkökulma  TEM / ELY-keskukset  pitkä av: koulutus ja osaamistarpeet  OKM / TEM / maakunnan liitot

7 Ennakointiaineistot ja toimijat  Globaali taso  Tulevaisuudentutkimus – megatrendit ja heikot signaalit  Erittäin runsaasti kirjallisuutta, tutkimuksia, raportteja yms.  Kansallinen taso  PATKET (TEM, OKM, STM, VM)  OPH, Tilastokeskus, EK, ETLA, STAKES, VATT, jne.  Tilastot, tutkimukset, raportit, barometrit jne.  Aluetaso (Pohjois-Karjala)  ELY-keskus ja TE-toimistot (TKTT, Ammattibarometri)  Maakuntaliitto (Mao, Maasu, klusteri- yms. strategiat, POKETTI)  Itä-Suomen yliopisto, PKAMK ja PKKY  Tiedot yritys- ja kuntakentältä (+ muut sidosryhmät, media)  Mennyt kehitys, mutu, näppituntuma ja maalaisjärki → eri aineistoista muodostuva kokonaiskuva

8 Ennakointityö maakuntaliitossa  Työvoima- ja osaamistarpeiden ennakointi (KESU -ennakointi)  Koulutustarjonta 2008, KT 2012, KT 2016, nyt lakisääteistä  linkittyy läheisesti tulevaisuutta koskevaan ohjelma- ja strategiatyöhön  Ennakoinnin yhteensovittaminen  maakunnan eri toimijoiden kesken  maakuntien yhteistoiminta-alueilla  Liittojen aluekehitystehtävä ja strateginen suunnittelu  maakuntasuunnitelma, maakuntakaava, maakuntaohjelma  kehittämis- ja toimenpidelinjaukset  väestö- ja työpaikkatavoitteet  klusteri- ja muut painopistestrategiat, kehittämishankkeet  POKETTI-ennakointihanke  Kuntatalouden ennakointi  tulevaisuuden palvelutarpeet  palvelujen rahoitus ja kuntien talous

9 Koulutustarjonta 2016 –hanke  Koulutustarpeiden ennakointi ja koulutustarjonnan mitoitus valtakunnallisesti ja alueellisesti  nuorten koulutus  ammatillinen peruskoulutus, ammattikorkeakoulutus, yliopistokoulutus  aikuiskoulutus valtakunnan tasolla  taustalla edelliset kierrokset (KT2012, KT2008)  nyt säädöspohja  tilastotiedot ja ennusteet  toimiala- ja ammattirakenne-ennusteet (28X60), poistuma- laskelmat, nuorisoikäluokat, koulutuksen tehokkuusluvut, aloittajatarpeet koulutusasteittain ja opinto- ja koulutusaloittain  laskelmien taustalla Vattage –malli (VATT)  alueiden esitykset koulutusasteittain ja koulutusaloittain

10 Pohjois-Karjalan työpaikat 2007 ja ennuste 2025 (VATT, tavoiteura)

11 Työlliset pääammattiryhmittäin 2007 ja 2025 (VATT/KT2016)

12 20 suurinta ammattiryhmää 2025

13 Mediaani-ikä 2007

14 Työllisten mediaani-ikä ammattiryhmittäin; korkeimmat ja matalimmat

15 Työvoiman poistuma 2007-2025

16 Työvoiman poistuma 2007-2025, suurimmat ja pienimmät %-osuudet

17 Avautuvat työpaikat

18 Koulutuksen aloittajatarve koulutusaloittain

19 Koulutuksen aloittajatarve 2007-2025; 15 suurinta opintoalaa

20 VATT: Pohjois-Karjalan ennakoitu toimialakehitys (TU)

21 Koulutustarjonta 2016: Pohjois-Karjala (tavoiteura 1.3.2011)

22


Lataa ppt "Koulutusmäärät työelämän tarpeiden mitoituksen pohjalta Koulutuksen ennakointitietoa ohjaus- ja opetushenkilöstölle 3.2.2012 Kimmo Niiranen Maakunta-asiamies."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google