Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen asialla Työvoima- ja koulutustarpeiden alue-ennakointi Koulutustarjonta 2012 -projekti Heikki Mäenpää, Matti Kimari ja Samuli.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen asialla Työvoima- ja koulutustarpeiden alue-ennakointi Koulutustarjonta 2012 -projekti Heikki Mäenpää, Matti Kimari ja Samuli."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen asialla Työvoima- ja koulutustarpeiden alue-ennakointi Koulutustarjonta 2012 -projekti Heikki Mäenpää, Matti Kimari ja Samuli Leveälahti (OPH) 16.10.2006 joiden esityksiä yhdistänyt, muokannut ja täydentänyt Jyrki Haataja (KMK) 26.10.2006

2 Osaamisen ja sivistyksen asialla Valtakunnallisen ennakoinnin viitekehys Heikki Mäenpää Alue-ennakoinnin työkokous Opetushallitus 16.10.2006

3 3 Osaamisen ja sivistyksen asialla 1. Kehittämissuunnitelman valmistelu (1/2) Kehittämissuunnitelman muuttunut asema u □ Vahva hallitusohjelma. u □ Hallituksen strategia-asiakirja (HSA). u □ Politiikkaohjelmat. u □ Nyt: valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko huhtikuussa 2006 (ja eduskunnan vastaus loka- marraskuussa 2006). u □ Opetusministeriön tulevaisuuskatsaus, kesäkuu 2006.

4 4 Osaamisen ja sivistyksen asialla 1. Kehittämissuunnitelman valmistelu (2/2) Opetusministeriön kehittämissuunnitelmatyöryhmä □ Ministeriön virkamiestyöryhmä. □ Luonnos kehittämissuunnitelmaksi kesään 2007 mennessä. □ Avainkysymys: mitä kehittämissuunnitelmassa päätetään muuttuneessa tilanteessa? □ Asiantuntija- ja intressiorganisaatioiden kuuleminen syyskaudella 2006.

5 5 Osaamisen ja sivistyksen asialla 2. Koulutustarjonta 2012 -projekti Tehtävänä valmistella aloittajatavoitteet vuodelle 2012. □ Valtakunnalliset tavoitteet koulutusaloittain ja sektoreittain (nuoret). □ Ruotsinkelisen koulutuksen tavoitteet (nuoret). □ Alueelliset tavoitteet (nuoret). □ Aikuiskoulutuksen tavoitteet. Aloittajakehykset vuosille 2016 ja 2020 sektoreittain valtakunnallisesti ja alueellisesti (maakunnat ja korkeakoulualueet)? Aikataulut: □ Alustava ehdotus 31.1.2007 (valtakunnalliset tavoitteet). □ Lausuntoversioon kaikki tavoitteet, mikäli mahdollista.

6 6 Osaamisen ja sivistyksen asialla 3. Aluetavoitteiden valmistelu Mitä aluetavoitteista päätetään kehittämissuunnitelmassa? Poliittinen kysymys, joka ratkaistaan seuraavassa hallituksessa. Vaihtoehtoisia muotoja: □ Päätösosa / Liitteet / Opetusministeriön toimintaohjeet. Vaihtoehtoisia sisältöjä: □ Eri sektoreiden aloittajatavoitteiden kokonaismäärät maakunnittain (toinen aste) tai korkeakoulualueittain (korkea- aste). □ Koulutusaloittaiset aloittajatavoitteet eri sektoreilla maakunnittain (toinen aste) tai korkeakoulualueittain (korkea-aste). □ Koulutusaloittaiset prioriteetit eri sektoreilla maakunnittain. □ Tutkintoon/perustutkintoon johtavan aikuiskoulutuksen tarjonta maakunnittain tai korkeakoulualueittain.

7 7 Osaamisen ja sivistyksen asialla 3. Aluetavoitteiden valmistelu Miltä koulutus- ja yhteiskuntapoliittiselta pohjalta aluetavoitteet asetetaan? Poliittinen kysymys, joka ratkaistaan seuraavassa hallituksessa. Mahdollisia lähtökohtia nykyiseltä (siis 2008) pohjalta: □ "Kauhun tasapaino" (siis 50 % ja 50 %) ammatillisen ja korkea- asteen koulutuksen aloittajatavoitteiden välillä säilytetään valtakunnallisesti. □ Koulutustarjonnan alueellisen tasapainon parantamista jatketaan ja tarjonnan alueellisia eroja eri sektoreilla supistetaan (kehittämissuunnitelma 2003-2008 ja OPM 12.5.2004). □ Koulutustarjonnan kokonaisvolyymi suhteessa nuorisoikäluokan kokoon (OPM 12.5.2004) sovitetaan eri alueilla - edellisessä kohdassa sanottu huomioon ottaen - keskimääräisen nuorisoikäluokan koon muutoksiin kaudella 2008-2012.

8 Osaamisen ja sivistyksen asialla Valtakunnallisen ennakoinnin tilannekatsaus Matti Kimari Alue-ennakoinnin työkokous Opetushallitus 16.10.2006

9 9 Osaamisen ja sivistyksen asialla ENNAKOINNIN KEHITTÄMINEN  Opetushallituksen ennakoinnin ESR-projekti (Mitenna 2006)  Projektin keskeiset tavoitteet: - Ennakointimenetelmän kehittäminen - Laskentamallin kehittäminen - Alueellisen ennakointiyhteistyön kehittäminen  Projektille anottu jatkoaikaa 1.1. - 31.12.2007

10 Osaamisen ja sivistyksen asialla OPM OPH MAAKUNNAN LIITTO Työvoiman tarjonta ja kysyntä TE- KESKUS LÄÄNIN- HALLITUS VUOROPUHELUA TULOKSESTA KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄT TYÖMARKKINA- JÄRJESTÖT ESITYKSET ARVIO TOIMEKSIANTO JA OHJEISTUS TM, SM ALUE-ENNAKOINNIN YHTEISTYÖMALLI KESU 2007–2012:N VALMISTELUSSA

11 11 Osaamisen ja sivistyksen asialla KESKEISIÄ MUUTOKSIA LASKENTAMALLISSA  Luokitukset (3) –tarkennuksia, lisäyksiä  Ammatti/koulutus-vastaavuusavain –ammattiluokkakohtaiset avaimet (noin 400), mahdollistaa maakunnittaisia painotuksia  Menetelmän kehittäminen –aikuiskoulutus, ammattisiirtymät, työttömät  Laskentamallin tekninen kehittäminen –mm. EXCEL-sovellus, työkalut, raportointi, grafiikka

12 12 Osaamisen ja sivistyksen asialla  Syksyn aikana jatkettu ennakointimenetelmän ja ennakointityökalujen (avain, ammattirakenne) kehittämistä ja testausta  Työryhmäsivujen kehittäminen, tiedonvaihdon hoitaminen ja ohjeistus  Tarkistettu Tilastokeskuksen aineistoja (mm. vuoden 2004 ammattitiedot)  Työministeriön aineistoja saatu 13.10.2006  Ammatti/koulutus-avain tarkistusvaiheessa  TK:n aineistoista tuotettu laskentaparametreja koskevat tausta-aineistot (koulutusväylät, koulutuksen läpäisy ja työvoimaosuudet) VUODEN 2012 KOULUTUSTARJONNAN TAVOITTEIDEN VALMISTELU (tilanne 16.10.2006)

13 13 Osaamisen ja sivistyksen asialla  Lokakuussa 2006 käynnistyy valtakunnallisten (koko maa ja ruotsinkielinen) työvoiman kysyntäennusteiden (ammattirakenne-ennusteet) laadinta  Uudet poistumakertoimet marraskuussa  Alustavat valtakunnalliset koulutustarpeen laskentatulokset vuodenvaihteessa 2006/2007  Valtakunnallinen ennakointi etenee rinnan alueellisen ennakoinnin kanssa vuonna 2007 VUODEN 2012 KOULUTUSTARJONNAN TAVOITTEIDEN VALMISTELU (tilanne 16.10.2006)

14 14 Osaamisen ja sivistyksen asialla TYÖLLISYYDEN MUUTOS 1995 – 2004 (ennakkotieto)  uudistettu ammattiluokitus  tiedot väestölaskennan/työssäkäyntitilaston mukaisia  tuntematon ryhmän koko –199545 400 –200074 900 –2004e87 500  työllisyyden muutos –2000 - 2004e60 000

15 15 Osaamisen ja sivistyksen asialla TYÖLLISYYDEN MUUTOS PÄÄAMMATTIRYHMITTÄIN Lähde: Tilastokeskus OPH/KE/EN IH/jk 6.10.2006

16 16 Osaamisen ja sivistyksen asialla TYÖLLISYYDEN MUUTOS PÄÄAMMATTIRYHMITTÄIN Jakson keskimääräinen muutos -% vuodessa OPH/KE/EN IH/jk 6.10.2006 Lähde: Tilastokeskus

17 17 Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATTIRAKENNE VUOSINA 1995, 2000 JA 2004 Lähde: Tilastokeskus OPH/KE/EN IH/jk 6.10.2006

18 18 Osaamisen ja sivistyksen asialla SOSIAALI- JA TERVEYSALAN TYÖ (ammattiryhmittäin) Lähde: Tilastokeskus OPH/KE/EN IH/jk 6.10.2006 %

19 Osaamisen ja sivistyksen asialla Alue-ennakointityön organisointi KESU 2007 – 2012 yhteydessä Samuli Leveälahti Alue-ennakoinnin työkokous Opetushallitus 16.10.2006

20 20 Osaamisen ja sivistyksen asialla Mitenna 2006 –ennakointiprojektin toimenpiteitä alue-ennakointiyhteistyön kehittämiseksi  tavoitteena alue- ja keskushallinnon sekä aluehallinnon ja koulutuksen järjestäjien välisen ennakointiyhteistyön edellytysten parantaminen  Mitenna 2006 projektin alue-ennakointiyhteistyötä edistäviä toimenpiteitä ovat olleet mm. - alueryhmän perustaminen alue-ennakointiyhteistyön kehittämiseksi - selvitys alue-ennakointiyhteistyön nykytilasta ja kehittämistarpeista - alueyhteistyön työkokouksen järjestäminen - avoin ja aikainen tiedotus KESU-prosessin aikataulusta - aluetyöryhmien organisointien hyvien käytänteiden levittäminen - ohjeistus alue-ennakointiprosessin toteuttamiseksi - aluetyöryhmien työkokouksen järjestäminen  Mitenna 2006 –projekti arvioi alue-ennakointiyhteistyön onnistumista KESU 2007–2012 ennakointiprosessin jälkeen

21 21 Osaamisen ja sivistyksen asialla Alue-ennakointityön organisointi KESU 2007 – 2012 yhteydessä  yhteistyöryhmäkuvaukset pyydettiin työryhmäsivuille 15.8 mennessä  kuvaukset antavat mahdollisuuden levittää hyviä käytänteitä ja toisaalta kuvaavat alue-ennakointiyhteistyön kehittymistä  alustavien työryhmäsivuille tallennettujen yhteistyökuvausten mukaan 16 maakuntien liittoa on laajentanut yhteistyötä tai terävöittänyt organisointiaan (liite 1)  Hämeen liitossa, Itä-Uudellamaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla meneillään alue-ennakointiyhteistyötä kehittävät projektit  perusrakenteena tiivis laskentatyöryhmä, joka valmistelee asioita laajemmalle aluetyöryhmälle ja maakuntahallitus päättää lopullisen alueellisen näkemyksen  koulutuksen järjestäjät ja yliopistot huomioitu selvästi entistä paremmin jo ennakointityön valmisteluvaiheessa

22 22 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjeiden tausta  ohjeet koskevat koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman 2007–2012 alueellisten aloittajatavoitteiden asettamista tukevaa ennakointia  Opetushallituksen tehtävänä on koordinoida ja tukea maakuntien liittojen vetämää KESU-ennakointia  tarve ohjeiden laatimiseen on ilmennyt viime KESU-kierroksen palautteesta ja laivaseminaarin näkemyksistä  ohjeessa kuvataan ennakointiprosessin aikataulua, työnjakoa ja tiedonvaihtoa  ohje on alustava ja sitä tarkennetaan myöhemmin mm. vuoropuhelussa alueyhteistyöryhmien kanssa

23 23 Osaamisen ja sivistyksen asialla Koulutustarpeiden alue-ennakointiprosessi VALTAKUNNALLISET TOIMIALOITTAISET AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET OPH:N TUOTTAMA KOULUTUSTARPEIDEN ENNAKOINTILASKENTA MITENNA 2006-MALLILLA VALTAKUNNALLISET IKÄLUOKKA- ENNUSTEET TYÖVOIMA 2025-PROJEKTIN TOIMIALAENNUSTEET JA ALUEELLISET TOIMIALAENNUSTEET (PERUS- JA TAVOITEURA) OPH:N TUOTTAMA IKÄLUOKKAAN SOVITETTU NUORTEN ALOITTAJATARVE ALUEELLISET TOIMIALOITTAISET AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET ALUEELLISET IKÄLUOKKA- ENNUSTEET AIKUISKOULUTUKSEN VALTAKUNNALLISEN JA ALUEELLISEN TUTKINTOTARPEEN MITOITUS KOULUTUSTARJONTA 2012 –TYÖRYHMÄN, OPM:N JA MAAKUNTIEN LIITTOJEN VÄLINEN VUOROPUHELU LOPULLISTEN TAVOITTEIDEN MUODOSTAMISEKSI VALTAKUNNALLISET JA ALUEELLISET ALOITTAJATAVOITTEET KESU 2007–2012

24 24 Osaamisen ja sivistyksen asialla Alue-ennakointiprosessin aikataulu 1(2)  aikataulu perustuu opetusministeriön asettaman KESU 2007–2012 valmisteluryhmän asettamiin tavoitteisiin  valmisteluryhmän on määrä laatia luonnos uudesta KESUsta 30.6.2007 mennessä  aikataulun tiukentumisen seurauksena valtakunnallisen ja alueellisen ennakointityön aikataulu on hieman muuttunut aikaisemmin suunnitellusta  Syksyllä 2006 laaditaan valtakunnalliset alustavat koulutustarvelaskelmat. Alue-ennakointityön aloittamiseksi on tarpeellista mm. sopia alueellisten yhteistyöryhmien kokoonpanosta ja työnjakokysymyksistä, aikatauluista ja ennusteiden laadintaperiaatteista.  Tammikuussa 2007 maakuntien liitoille toimitetaan ennakoinnissa tarvittava ammattirakenne-ennustetta tukeva historia-aineisto.  Tammi–helmikuussa 2007 Opetushallitus tulee järjestämään yksityiskohtaisempia ja käytännön ennakointityöhön liittyviä koulutustilaisuuksia ennakointilaskelmien laadinnasta suuralueittain.

25 25 Osaamisen ja sivistyksen asialla Alue-ennakointiprosessin aikataulu 2(2)  Tammi–maaliskuu 2007 Alueelliset yhteistyöryhmät laativat maakuntakohtaiset ammattirakenne-ennusteet.  Maaliskuu 2007 Opetushallitus tukee alueellisten ennakointitulosten tulkintaa.  Huhtikuu 2007 Opetusministeriö antaa tarkennetut ohjeet alueille tarvittavista tiedoista ja vuoropuhelusta KESU 2007– 2012 alueellisten aloittajatavoitteiden mitoittamiseksi.  Huhti-kesäkuu 2007 Koulutustarjonta 2012 –työryhmä, Opetusministeriö ja maakuntien liitot mitoittavat vuoropuhelun kautta valtakunnalliset ja alueelliset aloittajatavoitteet.  Kesäkuu 2007 Luonnos KESUn valtakunnallisista ja alueellisista aloittaja- ja tutkintotavoitteista (OPM)  Lokakuu 2007 Koulutustarjonta 2012 -valmisteluryhmä jättää Opetusministeriölle esityksen KESU 2007-2012 tavoitteista

26 26 Osaamisen ja sivistyksen asialla Alueellisen ennakointiprosessin tiedonvaihto  Opetushallituksen Internet-sivustolla sijaitsevasta työryhmäsivusto on ensisijainen ja keskeisin tiedonvälityskanava ennakointiprosessin aikana  alueelliset yhteistyöryhmät tallentavat ennusteet työryhmäsivuille ohjeiden mukaan  Opetushallitus tallentaa työryhmäsivuille alue-ennakointia tukevaa aineistoa sekä koulutustarpeiden laskentatulokset  työryhmäsivuilla on keskeisintä seurata Ajankohtaista ja Kysymyksiä ja keskustelua –osioita  tunnuksia saa antaa vain alueellisten yhteistyöryhmien jäsenille  tärkeää turvata avoin tiedotus ennakointiprosessin aikana myös yhteistyöryhmiin kuulumattomille koulutuksen järjestäjille, elinkeinoelämälle yms. sidosryhmille

27 27 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tilastot ja tiedonvaihto (1/3)  Tiedonvaihdon foorumina TYÖRYHMÄSIVUT  Ennusteet ja ennustetyökalut sisältävät ennusteiden lisäksi runsaasti tilastotietoa  Opetushallitus tallentaa valtakunnalliset toimialaennusteet työryhmäsivuille (11-12/06)  Maakunnat tallentavat sivuille alueelliset toimialaennusteet (12/06)  Valtakunnalliset alustavat ammattirakenne-ennusteet (1/06) - > lopulliset ammattirakenne-ennusteet (3/07)  Ammattirakennetyökalu (1/07)  Maakunnat tallentavat alueelliset toimialoittaiset ammattirakenne-ennusteet sivuille (viim. 3/07)

28 28 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tilastot ja tiedonvaihto (2/3)  Ammattien ja koulutuksen vastaavuusavaimet nettiin alkuvuodesta  Tilastoja –tietoa opiskelijoiden alueellisesta liikkuvuudesta –työllisten alueellinen liikkuvuus –uudet opiskelijat, keskeyttäminen, moninkertainen koulutus, työvoimaosuudet

29 29 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tilastot ja tiedonvaihto (3/3)  Kaikki hankkeeseen liittyvä materiaali löytyy OPH:n työryhmäsivustolta, polku sivustolle on seuraava:  www.oph.fi -> työryhmät -> käyttäjätunnus: ********** -> salasana: ********* -> Työvoima- ja koulutustarpeiden ennakointi  Tunnukset (*********) annetaan vain E+S- ryhmäläisten (”Kainuun alueryhmä”) käyttöön!  Kiitos!

30 30 Osaamisen ja sivistyksen asialla

31 31 Osaamisen ja sivistyksen asialla

32 32 Osaamisen ja sivistyksen asialla Kiitos! (Kuvassa Roope 10kk)


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen asialla Työvoima- ja koulutustarpeiden alue-ennakointi Koulutustarjonta 2012 -projekti Heikki Mäenpää, Matti Kimari ja Samuli."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google