Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa eli EVA Suvi Helanen, PPSHP/ TerPS2.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa eli EVA Suvi Helanen, PPSHP/ TerPS2."— Esityksen transkriptio:

1 Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa eli EVA Suvi Helanen, PPSHP/ TerPS2

2 Konsta Pylkkänen: Kaukoviisaus, mitä se on? ”Se on sitä, että asiat harkitaan etukäteen ja kuvitellaan tapaus sikseenkin elävästi, että kun se kerran tapahtuu, on reitit selvät. Tätä lajia on harvalle suotu. Jolla sitä on, niin pitäkööt hyvänään! Mutta tässä lajissa on kaksi pahaa vikaa; asia jää huvikseen tapahtumatta tai se sattuu eri tavalla. Joka arvaa ottaa nämäkin huomioon, sille on maailmanranta kevyt kiertää…” Veikko Huovinen, Havukka-ahon ajattelija

3 ”Kuntapäättäjät ovat tehneet kautta aikain kuntalaisten hyvinvointiin ja terveyteen merkittävästi vaikuttavia päätöksiä – mutta he eivät ole välttämättä aina tiedostaneet päätösten vaikuttavuutta.” ”Kuntapäättäjät ovat tehneet kautta aikain kuntalaisten hyvinvointiin ja terveyteen merkittävästi vaikuttavia päätöksiä – mutta he eivät ole välttämättä aina tiedostaneet päätösten vaikuttavuutta.” 3

4 Miksi ja mihin ennakkoarviointia (EVAa) tarvitaan? Jäsentämään ja selventämään valmistelu– ja päätöksentekotilannetta Vaihtoehtoisten päätösehdotusten vaikutusten punnitsemiseen lyhyellä ja pitkällä aikajänteellä. Tarkastelemaan toteuttaako päätösehdotus kunnan yleisiä tavoitteita tai hallinnon esityksiä, esim. kuntastrategiaa

5 EVA osana arviointikokonaisuutta Ennakkoarviointi (EVA) Toimeenpanon aikainen arviointi Jälkeenpäin tapahtuva arviointi (Sundquist ja Oulasvirta 2011, 12)

6 Yksittäisten vaikutustyyppien tarkastelusta kohti kokonaisuuden ennakkotarkastelua Yksittäisiä vaikutustyyppejä - Ympäristövaikutusten arviointi (YVA) - Terveysvaikutusten arviointi (TVA) - Mielenterveysvaikutusten arviointi (MIVA) - Sosiaalisten vaikutusten arviointi (SVA) - Lapsivaikutusten arviointi (LAVA) - Sukupuolivaikutusten arviointi (SUVA) - Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi (IVA) - ym. EVA Erilaisia vaikutuksia arvioidaan samanaikaisesti (Sundquist ja Oulasvirta 2011, 13)

7 Kokemuksia vaikutusten ennakkoarvioinnista ?

8 Kuntaliiton suosittelema työväline Luettavissa osoitteessa: http://shop.kunnat.net/produ ct_details.php?p=2572 http://shop.kunnat.net/produ ct_details.php?p=2572 … Kuntaliiton hallitus on 8.6.2011 pitämässään kokouksessa hyväksynyt kuntien ja kuntayhtymien luottamushenkilöille, viranhaltijoille ja valmistelijoille sekä soveltuvin osin kuntien liikelaitoksille tarkoitetun suosituksen ”Vaikutusten ennakko-arvioinnista kunnallisessa päätöksenteossa”.

9 Lait: Velvoite hyvinvointivaikutusten ennakkoarviointiin Terveydenhuoltolaki 11 § Kunnan… on päätöksenteon ja ratkaisujen valmistelussa arvioitava ja otettava huomioon tehtävien päätösten ja ratkaisujen vaikutukset väestön terveyteen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Ehdotus sosiaalihuoltolaiksi 6 § * Kunnan on päätöksenteossa ja ratkaisujen valmistelussa sekä toteuttamisessa ennakoitava, arvioitava ja otettava huomioon tehtävien päätösten ja ratkaisujen vaikutukset väestön hyvinvointiin. * Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2012: 21,169.

10 Jos kyse on sote-yhteistoiminta-alueesta… Uusi terveydenhuoltolaki 12 §:... Jos sosiaali- ja terveydenhuolto on järjestetty useamman kunnan yhteistoimintana, yhteistoiminta-alueen on osallistuttava asiantuntijana eri toimialojen väliseen yhteistyöhön sekä sosiaalisten ja terveysvaikutusten arviointiin alueen kunnissa. Uusi terveydenhuoltolaki 12 §:... Jos sosiaali- ja terveydenhuolto on järjestetty useamman kunnan yhteistoimintana, yhteistoiminta-alueen on osallistuttava asiantuntijana eri toimialojen väliseen yhteistyöhön sekä sosiaalisten ja terveysvaikutusten arviointiin alueen kunnissa.

11 Ennakkoarvioinnin linjaus ► Johtoryhmän, valtuuston, lautakunnan strateginen päätös ennakkoarvioinnin säännönmukaisesta käytöstä/ hyödyntämisestä ► Kunnan on tarpeen linjata jo ennakkoon itselleen, mitkä päätökset vaativat ennakkoarviointia Kunta voi tehdä listan siitä, millaiset asiat otetaan ennakkoarvioinnin kohteeksi (> kuntasuunnitelma) Ennakkoarviointia ei ole tarkoituksenmukaista tehdä silloin, kun kyseessä on oikaisuvaatimukset, viranhaltijoiden nimeämiset ja tiedoksi merkittävät asiat.

12 Suositus esittää, että… 1. Päätösesitysten vaikutusten arviointia tehtäessä päättäjien tulee tarkastella erilaisten vaikutusten arviointia samanaikaisesti. 2. Päätösten vaikutusten arviointia on syytä samanaikaisesti tarkastella ainakin: 1) kuntalaisvaikutusten 2) ympäristövaikutusten 3) organisaatio- ja henkilöstövaikutusten sekä 4) taloudellisten vaikutusten suhteen ► vaikutusnäkökulmia voi olla useita muitakin arvioitavasta asiasta riippuen ja näkökulmien sisällä useita ulottuvuuksia 3. Päätösesitysten vaikutusta tulee arvioida sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä.

13 Neljä näkökulmaa Kuntalais- vaikutukset Ympäristö- vaikutukset Organisaatio- ja henkilöstö- vaikutukset Talous- vaikutukset Kunnassa asuvat ihmiset Tarkasteltavia palveluja käyttävät ja ei-käyttävät Muita palveluja käyttävät Luonnonvarojen ja energian käyttö Päästöjen ja jätteiden määrä Kulutuskäyttäytyminen Toimintojen sijoittuminen Liikkumis- ja liikenneratkaisut Viranomaisten väliset suhteet Viranomaisten tehtävät ja menettelytavat Luottamushenkilöiden toiminta Henkilöstö, organisaatio ja hallinto Kunnan tulo- ja menotalous (Sundquist ja Oulasvirta 2011, 33-35)

14 Tarkoituksena siis on… Esittelijän esityksen rinnalla kuvataan ainakin nollavaihtoehto, jossa on kuvattu, mitä tapahtuu, jos asialle ei tehdä mitään. Vaihtoehtojen esittäminen ei tarkoita luopumista siitä käytännöstä, että esittelijä puoltaa esityksessään vain yhtä esitystä. Poliittiset päätöksentekijät ja kuntalaiset voivat halutessaan tutustua asian taustoihin ja perusteluihin nykyistä paremmin. (Joko osallistumalla ennakkoarviointiin sen eri vaiheissa tai tutustumalla ennakkoarviointimateriaaliin päätösasiakirjojen liitteinä.)

15 HYVINVOINTIKERTOMUKSEN VALMISTELU Säännöllinen raportointi valtuustolle ja viranhaltijajohdolle Asioiden valmistelu johtoryhmälle Toimeenpanon tukeminen Tiedolla johtaminen & hyvinvoinnin edistämisen suunnittelu, seuranta ja arviointi Yhteisten käytäntöjen sopiminen Eri hallinnonalojen ammattilaisten osaamisen tukeminen Osaamisen vahvistaminen Ennakkoarvioinnin käytännöistä sopiminen Ennakkoarviointiosaamisen tukeminen SÄHKÖINEN EVA / HYVINVOINTIKERTOMUS Vaikutusten ennakkoarvioinnin (EVAn) koordinointi Alueellisten sopimusten ja tehtävien valmistelu johtoryhmälle Alueellisesta yhteistyöstä vastaaminen oman kunnan osalta Yhteistyö esim. järjestöjen yms. toimijoiden kanssa Alueellinen yhteistyö EVA hyvinvointiryhmän toiminnassa (THL 2010, 16. Kursivoitu teksti on Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hankkeen lisäys.)

16 EVA prosessin vaiheet Vaihe 1: Arvioinnin tarpeellisuus, päätös ennakkoarvioinnin tekemisestä Vaihe 2: Tietojen hankinta Vaihe 3: Vaikutusten tunnistaminen ja rajaaminen Vaihe 4: Vaihtoehtojen muodostaminen Vaihe 5: Vaihtoehtoehtojen vertailu ja arviointi Vaihe 6: Arvioinnin raportointi, päätösesityksen laadinta Vaihe 7: Vaikutusten /päätöksen seuranta

17 Vaihe 1: Arvioinnin tarpeellisuus, päätös ennakkoarvioinnin tekemisestä Ei tarvetta EVAlle Ei vaikutuksia TAI vaikutukset tiedossa Suppea arviointi SUPPEA EVA Nopeaa reagointia vaativia TAI ei- merkittäviä vaikutuksia Laaja arviointi LAAJA EVA Merkittäviä vaikutuksia TAI ristiriitoja 17

18 Tietoa… nykytilasta vaihtoehdoista vaikutuksista – myönteiset ja kielteiset halutusta tulevaisuudesta: mitä tavoitellaan? – kansalliset tavoitteet – paikalliset tavoitteet – hallinnonalojen tavoitteet 18 Vaihe 2: Tietojen hankinta

19 Millaista tietoa tarvitaan? Mitä tilastot kertovat? Esim. mittarit, hyvinvointi- kertomus Mitattava tieto Millaisia käsityksiä aiheesta on? Esim. eri väestöryhmien, ammattilaisten ja asukkaiden haastattelu Kokemus- tieto Mitä halutaan tavoitella? Esim. haastattelut, kuntasuunnitelma, kansalliset ohjelmat… Tietoa arvoista

20 Vaihe 3: Vaikutusten tunnistaminen ja rajaaminen = SUPPEA EVA 20

21 SUPPEA EVA SH 201421

22 SUPPEA EVA SH 201422

23 Vaihe 4: Vaihtoehtojen muodostaminen = LAAJA EVA Millaisia ratkaisuvaihtoehtoja on olemassa? – Nykytila = 0-vaihtoehto: kuvaus siitä, mitä tapahtuu, jos asiaan ei puututa, mitään ei muuteta, jatketaan entisellään  vertailun pohjaksi – Kerätään eri näkökulmia vaihtoehdoiksi  kuvattava tasapuolisesti

24 LAAJA EVA Vaihe 5: Vaihtoehtojen vertailu ja arviointi SH 201424

25 Vaihe 6: Arvioinnin raportointi, päätösesityksen laadinta Arviointi tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi – Tiedon oltava selkeää ymmärrettävää havainnollista – Esittely kirjallisesti + suullisesti (liite/ oheismateriaali?) lähteet kerrottava ja menetelmät kuvattava esittelijä esittää vaihtoehdoista yhtä Lopputulos päättäjille  arvottaminen ja paremmuusjärjestykseen laittaminen, päätöksenteko

26 Vaihe 7: Vaikutusten/päätöksen seuranta Suunni- telma Mitä seurataan? Kuinka usein? Kuka vastaa? Ennakoidut vaikutukset? Arvaamattomat vaikutukset? Epäsuorat vaikutukset? Tavoitteiden toteutuminen? Seurannan ja arvioinnin suunnitelma

27 LAAJA EVA SH 201427

28 VALMIIT ASIAKIRJAT SH 201428

29 Mihin EVA sopii? Ennakkoarviointi sopii kaikkeen kunnalliseen päätöksentekoon Hankekunnissa sitä on tehty mm. : - kouluverkkotarkastelu, -tiivistäminen - uimahallin, päiväkodin, nuorisotilan, koulun peruskorjaus - koulun, päiväkodin, senioritalon, jäähallin rakentaminen - ikäihmisten kotihoitotiimityön vahvistaminen - perhekeskus-toimintamallin käyttöönotto - avoterveydenhuollon vastaanottotoiminnan uudelleen järjestelyt - omaishoidontuen tasojen määrittely - kevyen liikenteen väylän, alikulun rakentaminen ja aikataulutus - koulupsykologin, -kuraattorin, terveydenhoitajan, hyvinvointisuunnittelijan toimen perustaminen - lastensuojelun kehittämistoimet - vammaispalvelu- ja mielenterveysyksiköiden yhdistäminen - laboratorio- ja kuvaantamispalveluiden "ulkoistaminen” - yksityisteiden talvikunnossapito

30 Kustannussäästöjä? Palveluiden kustannukset usein tiedossa, edistämisen säästöt harvoin näkyvissä: 1 koulukuraattori/ 8 koulupudokasta vähemmän päihdetyössä yhden henkilön kuukauden tehohoidon kustannukset kustantaisivat kahden työntekijän vuosipalkan huostaanoton hinta 100 000€ /ehkäisevät toimet? lonkkamurtuman hinta 20 000€ /ehkäisevät toimet? ks €Matti: http://www.isonetti.net/paihdetyo/EuroMatti_2009.pdf

31 Esim. Kangasala 23.10.2013 EVA-harjoitukset/ aiheet: 1) Terveyskeskuksen rakennushanke, eri toteutusvaihtoehdot (esittely: jyl Sari Mäkinen) 2) Yhtenäiskouluhanke Kyötikkälään? (esittely: siv.joht. Leena Pajukoski/ yleiskaavasuunnittelija Jenni Joensuu-Partanen) 3) Vanhuspalvelujen kehittäminen/ tehostetun palveluasumisen lisääminen (esittely: sos.joht. Sinikka Särkkä/ sote-joht. Raija Harju)

32 Esimerkki: Kuinka paljon alkoholi maksaa? Yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle n. 1 000 000 € 65 vuoden ikään mennessä Nuorisoasemakäynti 50 € Nuorisoasemakäynti 50 € Katkaisuhoito 125 € / vrk = 46 000 € / v Katkaisuhoito 125 € / vrk = 46 000 € / v Tukiasuminen 60 € / vrk = 20 000 € / v Tukiasuminen 60 € / vrk = 20 000 € / v Huostaan otetun lapsen laitoshoito 70 000 - 110 000 € / v Lähde: €Matti. Alkoholiohjelma 2008-2011 ja THL.. Työterveyshuollon varhainen puuttuminen alkoholin käyttöön 84-241 € Työterveyshuollon varhainen puuttuminen alkoholin käyttöön 84-241 € Perhehoito 16 000 € / v Perhehoito 16 000 € / v 32 Ehkäisevän päihdetyön koordinaattorin palkkaaminen 40 000 € / v Ehkäisevän päihdetyön koordinaattorin palkkaaminen 40 000 € / v

33 Ennakkoarvioinnin hyödyt, mikä paranee ? SH 2012-2013 Esittelijät, valmistelijat Luottamus- henkilöt Järjestelmällisyys, yhteys strategiaan Ratkaisuvaihto- ehdot näkyville Asiantuntijoiden osallisuus Vaikutukset, perustelut näkyville Läpinäkyvyys Ratkaisuvaihto- ehtojen vertailu Arvottaminen helpottuu Perustellut päätökset Valmistelu- yhteistyö ja osallisuus Läpinäkyvyys Vastuunjako

34 Sähköinen vaikutusten ennakkoarviointi sähköinen EVA www.hyvinvointikertomus.fi –sivuille saadaan kevään 2014 aikana myös sähköinen vaikutusten ennakkoarviointi –työväline (sähköinen EVA) www.hyvinvointikertomus.fi Sähköinen EVA Sähköinen EVA on valmistelijoiden työväline, jolla helpotetaan esille nousseiden vaihtoehtojen, päätösesitysten ja tavoitteiden vaikutusten arviointia etukäteen, jo valmistelun alkuvaiheesta alkaen

35 Sähköisen EVAn rakenne Suppea EVA 1. Suppea EVA ( valmisteluvaihe) 1.1 Vastuuhenkilöt ja aikataulutus 1.2 A) Arvioitavan asian nykytilan kuvaus, B) ehdotettu päätösesitys sekä C) esille nousseet/ nousevat vaihtoehtoiset ratkaisumallit ja päätösesitykset 1.3 Vaikutuskohteiden tunnistaminen sekä myönteisten ja kielteisten vaikutusten merkittävyyden arviointi nykytilassa ja vaihtoehdoissa (väh. neljä suositeltua näkökulmaa) ja yhteenveto 1.4 Päätös varsinaisen ennakkoarvioinnin tarpeellisuudesta - Jos vaikutukset ennakoidaan merkittäviksi > varsinainen EVA - Jos vaikutusten ei ennakoida olevan merkittäviä > suppea EVA, ei päätöksentekoon - Jos vaikutusten ei ennakoida olevan merkittäviä > suppea EVA, josta laaditaan päätösesitys 2. Esittelijän päätösesitys 3. Päätöksen seuranta- ja arviointisuunnitelma 4. Päätösesityksen hyväksyntä

36 Sähköisen varsinaisen EVAn rakenne 1. Suppea EVA Varsinainen EVA 2. Varsinainen EVA (valmisteluvaihe) 2.1 Vastuuhenkilöt ja aikataulutus 2.2 Vaikutusten ennakkoarvioinnissa huomioitavat kuntastrategian linjaukset 2.3 (Nykytilan kuvaus tulee suppeasta EVAsta) Päätösvaihtoehtojen muodostaminen ja kuvaaminen 2.4 Vaikutusten kirjaaminen ja päätösvaihtoehtojen vertailu 2.5 Yhteenveto päätösvaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista 3. Esittelijän päätösesitys 4. Päätöksen seuranta ja arviointisuunnitelma 5. Päätösesityksen hyväksyntä EVAn julkaiseminen

37 Ryhmäkeskustelu: EVA omaan kuntaan? Miettikää yhdessä, missä kunnan talousarviossanne/ käyttösuunnitelmissanne / päätöksentekoon tulossa olevissa asioissa voisitte harjoitella tai tulette käyttämään EVAa jo tämän vuoden aikana?

38 EVA-harjoitus siirtyminen testialustalle työvälineen idean läpikäynti harjoitus-EVAn laadinta kunnittain harjoituksen purku ja oivallukset keskusteluineen Palautekyselyn täyttäminen


Lataa ppt "Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa eli EVA Suvi Helanen, PPSHP/ TerPS2."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google