Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KEMIAN OPETTAJANKOULUTUS Maija Aksela & Jari Lavonen 02.03.2006.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KEMIAN OPETTAJANKOULUTUS Maija Aksela & Jari Lavonen 02.03.2006."— Esityksen transkriptio:

1 KEMIAN OPETTAJANKOULUTUS Maija Aksela & Jari Lavonen 02.03.2006

2 ESITYKSEN SISÄLLYS TAUSTAA TAVOITTEET TUTKINNON RAKENNE OPINNOT KEMIAN LAITOKSELLA: A) KEMIA B) KEMIAN OPETUS KEMIAN OPETUKSEN KESKUKSEN MUU TOIMINTA PEDAGOGISET OPINNOT (Prof. Jari Lavonen)

3 TAUSTAA  Aineenopettajankoulutus painopistealue Helsingin yliopistossa  Painopistealue matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja ainelaitoksilla  Tavoitteena kouluttaa nk. tutkivia opettajia elinikäiseen oppimiseen

4 TAUSTAA Kemian aineenopettajankoulutus (FM) antaa pätevyyden opettaa kemiaa peruskoulussa (7- 9), lukiossa ja aikuiskoulutuksessa. Toisena opettavana aineena opiskelijoilla on yleisimmin biologia, fysiikka, kotitalous, matematiikka ja tietojenkäsittelytiede. Jatko-opintomahdollisuus: FL- ja FT tutkinnot kemian opetuksesta

5 KEMIAN OPETUKSEN KURSSIT Vuodesta 2001 kemian opettajankoulutusta vahvistettu kemian laitoksella: henkilöresursseja ja omia kursseja Kemian opetuksen keskuksen henkilökuntaa: Maija Aksela, vastuuhenkilö Marika Nieminen, tutkija Elina Nurminen, tutkija Kai Kaksonen, tuntiopettaja Sini-Tuulia Mankinen, verkkoyhdyshenkilö Tea Liikanen, tuntiopettaja Mikko Wirtanen, tuntiopettaja ohjausryhmä ja suunnitteluryhmä tukena

6 TAUSTAA Kemian aineenopettajakoulutukseen sisäänpääsykiintiöt: 20 suoravalinta (s + k) ja 15 muut/vuosi. Aineenopettajakoulutus on kiinnostava vaihtoehto: v. 2005 koulutukseen haki kolminkertainen määrä hakijoita vrt sisäänottopaikat Pääaineopiskelijoita on opiskelemassa nykyisin 105. Lisäksi kemian laitoksella opiskelee kemiaa toisena opetettavana aineena opiskelevia opiskelijoita, kemian opetuksen jatko-opiskelijoita, opintoja täydentäviä opiskelijoita, täydennyskoulutuksessa olevia opettajia sekä luokanopettajaopiskelijoita yhteensä noin 100/vuosi.

7 KEMIAN OPETTAJAN- KOULUTUKSEN TAVOITTEITA Päätavoitteena on lapsen ja nuoren kemian tietojen ja taitojen kehittäminen sekä kiinnostuksen herättäminen kemiaan ja sen opiskeluun KOULUTTAMALLA taitavia ja innostuneita kemian ja sen opetuksen asian- tuntijoita eri asteille, joilla on vahva pedagoginen aineenhallinta nk. tutkivia kemian opettajia

8 KEMIAN OPETTAJANKOULUTUKSEN NK. KOLMIKANNASSA Opis- kelija AINELAITOS: 1) pääaine (158 op) 2) toinen aine (60 op) SOKLA (46 op) HARJOIT- (14 op) TELUKOULUT lisäksi 22 op muita opintoja (mm. kielet, HOPS)

9 KEMIAN OPETTAJIENKOULUTUS (%) KEMIAN LAITOS (53 %) SOKLA +HARJ. (20 %) TOINEN AINELAITOS (20 %) MUU (7 %)

10 TUTKIMUSPERUSTAINEN KEMIAN OPETUS Tutkimusalue painopistealueet: Materiaali– ja nanokemia Vihreä kemia Ympäristökemia Laskennallinen ja teoreettinen kemia Kemian opetus

11 KEMIAN OPINTOJA: 86 op Yl. & Epäorg. kemia (28 op) Org. kemia (21 op) KEMIA * * Fys. kemia (12 op) Muu kemia*: (14 + 6 +5 op) *muut opinnot, sovitaan HOPSissa & tutkielma ** 18 op laboratorio- töitä

12 KEMIAN YHTEISET KURSSIT YLEINEN JA EPÄORGAANINEN KEMIA (28 op): 55321 Yleinen kemia, 8 op 55324 Liuosanalytiikka, 5 op 55328 Epäorgaaninen kemia, 3 op 55310 Epäorgaanisen kemian perustyöt IA, 3 op 55311 Epäorgaanisen kemian perustyöt IB, 3 op 55326 Epäorgaanisen kemian perustyöt II, 6 op

13 KEMIAN YHTEISET KURSSIT ORGAANINEN KEMIA (21 OP): 55521 Orgaaninen kemia I, 3 op 55525 Orgaanisen kemian perustyöt I, 6 op 55537 Orgaanisten yhdisteiden rakenteiden selvittäminen, 3 op 55522 Orgaaninen kemia II, 6 op 55508 Biologinen kemia, 3 op

14 KEMIAN YHTEISET KURSSIT FYSIKAALINEN KEMIA (12 OP) 55422 Atomien ja molekyylien rakenne, 5 op 55418 Termodynamiikka ja dynamiikka, 7 op KANDIDAATTITUTKIELMA JA KYPSYYSNÄYTE (6 op) Opiskelijan valitsemasta kemian alasta Ohjaajina alan professori ja kemian opettajankoulutuksen vastuuhenkilö MUISSA OPINNOISSA (5 op) 55015 Turvallinen työskentely laboratoriossa, 3 op 55026 Kemia tutuksi, 2 op

15 VAIHTOEHTOISET KEMIAN OPINNOT (14 op) Kemian aineopintoihin ja syventäviin opintoihin sisältyviä opintojaksoja, jotka sovitaan jokaisen opiskelijan kanssa erikseen HOPS-ohjauksessa. Suositeltavia kursseja: -Johdatus polymeerikemiaan -Johdatus ympäristökemiaan -Radiokemian peruskurssi -Kemian historia -Orgaanisen kemian II työt -Atomien ja molekyylien rakenne kurssin työt -syventävät kurssit eri kemian osa-alueilta

16 MUUT OPINNOT (21 op) 55015 Turvallinen työskentely laboratoriossa, 3 op 55026 Kemia tutuksi, 2 op 55101 Henkilökohtainen opintosuunnitelma, 1 op 55025 Henkilökohtainen opintosuunnitelma, 1 op (MAISTERI) 55027 TVT-opinnot, 5 op 55028 TVT-ajokortti, 3 op 55034 Integroidut TVT-opinnot, 2 op 55033 Äidinkieli, 3 op (seminaariesitelmä sekä Kemia elinympäristössä -kurssin raportointi) Toinen kotimainen kieli, 3 op Vieras kieli, 4 op

17 KEMIAN OPETUKSEN KURSSIT (37 op + gradu 40 op= 77 op) KURSSIT: 55003 Johdatus kemian opetukseen, 3 op 55004 Kemia elinympäristössä, 4 op 55018 Kemia tieteenä, 5 op 55006 Kemian mallit ja visualisointi, 5 op 55036 Kemian opetuksen keskeiset alueet I, 6 op 55037 Kemian opetuksen keskeiset alueet II, 4 op 55005 Kokeellisuus kemian opetuksessa, 10 op 50150 Pro gradu -tutkielma ja kypsyysnäyte, 40 op -sisältää kemian opetuksen ja tutkimuksen seminaarin (5 op)

18 KURSSIEN AJOITUSMALLI 1. syksy Kemia tutuksi (2 op) Turvallinen työskentely laboratoriossa (3 op) Yleinen kemia (8 op) Epäorgaanisen kemian perustyöt IA (3 op) Epäorgaanisen kemian perustyöt IB (3 op) Orgaaninen kemia I (3 op) TVT-ajokortti (3 op) 1. kevät Johdatus kemian opetukseen (3 op) Liuosanalytiikka (5 op) Epäorgaanisen kemian perustyöt II (6 op) Orgaanisen kemian perustyöt I (6 op) Epäorgaaninen kemia (3 op)

19 YLEISTÄ KEMIAN OPETUKSEN KURSSEISTA: KURSSEILLA KÄSITELLÄÄN ASIOITA NELJÄSTÄ NÄKÖKULMASTA: 1) KEMIAN KÄSITTEET JA ILMIÖT (OPS) 2) KEMIAN KÄSITTEIDEN JA ILMIÖIDEN OPPIMINEN 3) KEMIAN KÄSITTEIDEN JA ILMIÖIDEN OPETUS (MALLINNUS JA KOKEELLISUUS) 4) KEMIAN KÄSITTEET JA ILMIÖT ARKIELÄMÄSSÄ KÄYTETÄÄN MONIPUOLISIA OPETUSMENETELMIÄ TIETO –JA VIESTINTÄTEKNIIKAN MONIPUOLINEN KÄYTTÖ KEMIAN OPPIMISEN TUKENA

20 TAVOITTEELISTA TOIMINTAA: ARVIOINTI KESKEISTÄ

21 Mielekkään/merkityksellisen oppimisen kriteerit Aktiivisuus Konstruktiivisuus Yhteistoiminnallisuus Tavoitteellisuus Keskustelu- muotoisuus ja vuorovaikutteisuus Autenttisuus Reflektiivisyys

22 AJATTELUN TASOT KEMIASSA Makroskooppinen MikroskooppinenSymbolinen Ihminen NaOH, n=m/M Gabel et. al 1987, Johnstone 1991, Nakhleh & Krajcik, 1991

23 TIEDOT KURSSEISTA JA ILMOITTAUTUMINEN Almassa omat Kemian opetuksen keskuksen sivut vuodesta 2004: http://alma.helsinki.fi/http://alma.helsinki.fi/ -tiedotukset -kurssikuvaukset ja ajoitusmalli -opinto-ohjaus -ilmoittautuminen Kemian opetuksen keskuksen sivuilla: http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja Jokaisella kurssilla omat WebCT-kurssialustat: http://www.helsinki.fi/webct http://www.helsinki.fi/webct

24 KEMIAN OPETTAJIEN TÄYDENNYSKOULUTUS PERUSKOULUTUKSESSA "SIEMENET" ELINIKÄINEN OPPIMINEN VERKOSTOITUMINEN TUKIVERKOT

25 KEMIAN OPETUKSEN KESKUKSEN MUU TOIMINTA Tavoitteena tukea kemian opettajia opetuksessa sekä oppilaita ja opiskelijoita kemian opiskelussa ja tuoda esille uusinta kemian ja kemian opetuksen tutkimustietoa Kemian opetuksen tutkimus

26 LUMA–KESKUKSEN TOIMINTAMALLI LUMA- KESKUS FYSIIKKA KEMIA TIETOJEN- KÄSITTELYTIEDE MAAN- TIEDE BIOLOGIA MATEMA- TIIKKA OPETUSHALLINTO ELINKEINOELÄMÄ:TEOLLISUUSJÄRJESTÖT OPETTAJAN- KOULUTUS KOULUT -opetus- virastot -opettajat -oppilaat

27 OHJELMA VUONNA 2005-2006 -LUMA –TIEDEPÄIVÄ OPETTAJILLE -KSENONIT –PÄIVÄ 18.3 LAPSILLE JA PERHEILLE -TYÖPAJAT OPETTAJILLE SYKSYLLÄ JA KEVÄÄLLÄ -KESÄKURSSIT OPETTAJILLE -KERHOT KEVÄÄLLÄ JA SYKSYLLÄ -LEIRIT KESÄLLÄ -LUMA-VIIKKO KAIKILLA ASTEILLA -WWW-SIVUT JA SÄHKÖPOSTI- TIEDOTUS -KESKUSTELUPALSTAT http://www.helsinki.fi/luma

28 http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja

29

30 ILOA YHTEISTYÖSTÄ!

31 Opettajan pedagogiset opinnot 60 op Jari Lavonen Aineenopettajakoulutuksen johtaja jari.lavonen@helsinki.fi

32 Aineenopettajalta edellytettävä asiantuntijuus: yhteenveto kolmikantayhteistyöstä Ainetieto ja taito:  hyvin järjestynyt kokonaiskuva keskeisistä käsitteistä ja niiden välisistä suhteista (asiantuntijan tietorakenne)  käsitys tiedon luonteesta  kuinka uutta tietoa hankitaan, Pedagoginen tieto ja taito: opetuksen laaja-alainen suunnittelu (psykologiset, yhteiskunnalliset ja filosofiset reunaehdot) ja arviointitaito  työtapojen käyttötaito  motivointitaito  tieto- ja viestintätekniikan pedagoginen käyttötaito  aineenopettaja kasvattajana Taito itsensä jatkuvaan kehittämiseen: valmiudet oppia uutta ainetietoa ja pedagogista tietoa  opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä  taito reflektoida

33 Vuoden 2005 tutkintovaatimukset: Neljän moduulin prosessimalli Moduuli 1 (15 op) - Oppimis- ja kehityspsykologia, vuorovaikutustaidot, 4 op. - Erityispedagogiikka, vuorovaikutustaidot, 4 op. - AD 1: aineen opettamisen ja oppi- misen tietoteoreettiset, psykologiset ja didaktiset perusteet, 7 op. Moduuli 2 (10 op + 4 op) - AD 2: työtapa- ja opetuksen suunnitteluseminaari, 3 op. - Ohjattu perusharjoittelu harjoittelukoulussa, 7 op. - AD 4, osa 1: Tutkimusmetodit ja opettajatutkielman aloitus, 4 op. Moduuli 3 (17 op) - Kasvatuksen yhteiskunnalliset, historialliset ja filosofiset perusteet, 5 p. - AD 3: opetussuunnitelmatyön, opetuksen, opiskelun ja oppimisen arvioinnin –seminaari, 7 op. - Ohjattu soveltava harjoittelu kenttäkoulussa, 5 op. Moduuli 4 (18 op – 4 op) - AD 4, osa 2: opettaja oman työnsä tutkijana: tutkimusmenetelmiä ja opettajatutkielma,6 op. - Ohjattu syventävä harjoittelu harjoittelukoulussa, 8 op. Syksy (Perusopinnot 25 op) Kevät (Aineopinnot 35 op)

34 Opinnot opiskelijan kokemana opiskelijapalaute syksyltä 2005

35 Kehitys- ja oppimispsykologia kurssin hyöty opettajaksi kehittymisen kannalta (1=erittäin vähän hyötyä, 5=erittäin paljon hyötyä) Frequency 0123456 0 20 40 60 80 100

36 Ainedidaktiikka kurssin hyöty opettajaksi kehittymisen kannalta. (1=erittäin vähän hyötyä, 5=erittäin paljon hyötyä) Frequency 0123456 0 20 40 60 80 100 120

37 Harjoittelu kurssin hyöty opettajaksi kehittymisen kannalta. (1=erittäin vähän hyötyä, 5=erittäin paljon hyötyä) Frequency 0123456 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180

38 Mikä tukee tavoitteiden saavuttamista?

39 Keskustelut ryhmässä tukivat tavoitteiden saavuttamista (1=erittäin huonosti, 5=erittäin hyvin) 0123456 0 25 50 75 100 125 Frequency

40 Kirjallisuuden lukeminen tukivat tavoitteiden saavuttamista (1=erittäin huonosti, 5=erittäin hyvin) 0123456 0 20 40 60 80 100 Frequency

41 Kirjalliset tehtävät tukivat tavoitteiden saavuttamista (1=erittäin huonosti, 5=erittäin hyvin) 0123456 0 20 40 60 80 100 120 Frequency

42 Luennot tukivat tavoitteiden saavuttamista (1=erittäin huonosti, 5=erittäin hyvin) 0,001,002,003,004,005,006,00 0 20 40 60 80 100 120 Frequency


Lataa ppt "KEMIAN OPETTAJANKOULUTUS Maija Aksela & Jari Lavonen 02.03.2006."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google