Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tähän tarvittaessa otsikko Terveys-/hyvinvointikeskushankkeen toiminnallista tarkastelua eri vaihtoehtojen pohjalta Perusturvalautakunnan kokous 21.1.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tähän tarvittaessa otsikko Terveys-/hyvinvointikeskushankkeen toiminnallista tarkastelua eri vaihtoehtojen pohjalta Perusturvalautakunnan kokous 21.1.2015."— Esityksen transkriptio:

1 Tähän tarvittaessa otsikko Terveys-/hyvinvointikeskushankkeen toiminnallista tarkastelua eri vaihtoehtojen pohjalta Perusturvalautakunnan kokous 21.1.2015 § 5 Liite 3 Perusturvajohtaja Liisa Ståhle

2 Eri vaihtoehtojen tarkastelun taustatekijät Jokiniityn tontin nykyinen rakennusoikeus 10 000 kerrosneliötä Voimassa olevan hankesuunnitelmaluonteisen asiakirjan mukaan rakennusoikeuden ”tarve” 12 329 kerrosneliötä Perustuuko kunnan palveluverkko kolmen vai yhden palvelukeskittymän malliin Sisällytetäänkö hankkeeseen sairaansijoja vaiko ei Uudenlaiset toimintamallit ja -prosessit sekä teknologiset ratkaisut

3 Valmistelussa olevat eri vaihtoehdot Vaihtoehto I (Kolmen palvelukeskittymän malli) Ei sair.sijoja; vaihtoehtoina mm: vuokrataan tilat Espoon tk-sairaalan yhteydestä tai hankitaan palvelu Espoon kaupungilta (neuvotellaan yhteistyösopimus henkilöstön siirrosta) Vaihtoehto II (Kolmen palvelukeskittymän malli) 40 sairaansijaa (aiempi suunnitelma 50 ss+kasvu) Vaihtoehto III (Yhden palvelukeskittymän malli) Ei sairaansijoja; vaihtoehtoina mm: vuokrataan tilat Espoon tk-sairaalan yhteydestä tai hankitaan palvelu Espoon kaupungilta (neuvotellaan yhteistyösopimus henkilöstön siirrosta) Vaihtoehto IV (Yhden palvelukeskittymän malli) 40 sairaansijaa

4 Hankkeeseen sisältyvät toiminnot eri vaihtoehdoissa Vaihtoehto I (ei sairaansijoja) Vaihtoehto II (40 sairaansijaa) Vaihtoehto III (ei sairaansijoja) Vaihtoehto IV (40 sairaansijaa) Lääk. ja hoit.vastaanottotoim. Keskusta Masala (säilyy) Veikkola (säilyy) Keskusta Masala (säilyy) Veikkola (säilyy) Keskustasta palvelut kaikille kuntalaisille keskitetysti Keskustasta palvelut kaikille kuntalaisille keskitetysti Suun terveydenhuoltomahdollistaa pienten yksiköiden keskittämisen keskustassa Nykyään hajallaan olevat pienet yksiköt edelleen hajallaan. Kasvun varaa pien. Mahdollistaa pienten yksiköiden keskittämisen keskustassa Nykyisin hajallaan olevat pienet yksiköt edelleen hajallaan. Kasvun vara pois. NeuvolapalvelutAlkuper.suunn.muk. Mielenterveys- ja päihdepalvelut Alkuper.suunn.muk.Kasvun varaa pien.Alkuper.suunn.muk.Kasvun varaa pien. PäivystysOtettu huomioon mahd.keskitt. Alkuper.suunn.muk.Otettu huomioon mahd.keskitt. Alkuper.suunn.muk. Kotihoito ja muistipklPienehkö tarkitusPienehkö tarkistus Kuntoutuspalvelut (ml apuvälinekeskus) Alkuper.suunn.muk. Lääkekeskus ja väl.huolto Ulkoistetaan UkoistetaanUlkoistetaan

5 Vaihtoehto I, keskeisimmät vahvuudet ja heikkoudet Vahvuudet Mahdollistaa parhaiten hankkeeseen alunperin sisältyvien ja muidenkin kuin alkuper.suunnitelman sisältyvien avopalveluiden uudenlaisen ja kokonaisvaltaisen tarkastelun ja kehittämisen Mahdollistaa avopalveluiden tarpeen kasvuun varautumisen Heikkoudet Sairaansijojen ostaminen muualta merkitsee nykykustannuksilla laskettuna n. 1,0 miljoonan euron käyttömenojen lisäystä

6 Vaihtoehto II, keskeisimmät vahvuudet ja heikkoudet Vahvuudet Lääkäreiden ja hoitajien vastaanottotoiminnan (keskustan alue) sekä neuvolapalveluiden (keskustan alue) tulevaisuuden kasvutarpeeseen on voitu varautua Heikkoudet Suun terveydenhuollon hajallaan olevia yksiköitä ei voi keskittää Suun terveydenhuollon väestön kasvun mukaista varautumista tulevaisuuden palvelutarpeen kasvuun on jouduttu pienentämään Mielenterveys- ja päihdepalveluiden tulevaisuuden palvelutarpeen kasvuun varautumista on jouduttu pienentämään

7 Vaihtoehto III, vahvuudet ja heikkoudet Vahvuudet Mahdollistaa hankkeeseen alunperin sisältyvien avopalveluiden aiempaa paremman ja jossain määrin muidenkin kuin hankkeeseen sisältyvien avopalveluiden kokonaistarkastelun ja uudenlaisen kehittämisen Heikkoudet Sairaansijojen ostaminen muualta merkitsee nykykustannuksilla laskettuna n. 1,0 miljoonan euron käyttömenojen lisäystä

8 Vaihtoehto IV, vahvuudet ja heikkoudet Vahvuudet Heikkoudet Lääkäreiden ja hoitajien vastaanottotoiminnan tulevaisuuden palvelutarpeen kasvuun varautumista on jouduttu merkittävästi pienentämään Suun terveydenhuollon pienet keskustan alueen yksiköt edelleen hajallaan Suun terveydenhuollossa ei lainkaan tulevaisuuden kasvun varaa Masalan terveysasemalle siirretään osa hoitoyksiköistä mielenterveys- ja päihdepalveluiden kasvunvara pienentyy olennaisesti

9 Sairaalatoiminnan keskittäminen Jorvin yhteyteen, haitat ja hyödyt Hyödyt Parempi integraatio erikoissairaanhoidon kanssa Tutkimusmahdollisuudet lähellä ja laajemmat (lab ja kuvantaminen) Erityistyöntekijöiden asiantuntemuksen saatavuus (esimerkiksi terapiat ja terveyssosiaalityö) Potilasturvallisuus etenkin akuuttitilanteissa ja päivystysaikana (lääkäri aina paikan päällä) Sairaala Espoossa valmistuu jo 2016 Haitat Riskinä Kirkkonummella kehitetyn hyvän hoitotyön laadun vaarantuminen hoitohenkilökunnan hajaantuessa Suuremmat käyttökustannukset Hankalampi sijainti vierailijoille Tämänhetkiset heikot julkiset liikenneyhteydet (asiasta on mahdollista neuvotella etukäteen HSL:n kanssa) Vaatii enemmän työtä luoda toimiva yhteistyö kotihoitoon

10 Vaihtoehdon valinta ja hankkeen aikataulu Hankkeen eteneminen edellyttää, että mahdollisimman pian tulisi tehdä ratkaisu edellä esitettyjen vaihtoehtojen välillä Hankkeen aikataululliseksi tavoitteeksi on asetettu, että hankesuunnitelma on kunnanvaltuuston käsittelyssä toukokuussa 2015 Valtuuston käsittelyä edeltävä aikataulu Kunnanhallitus, huhti-toukokuu Perusturvalautakunta ja palvelutuotannon lautakunta, huhtikuu Hankesuunnitelman laadinnalle jäisi näin aikaa helmi-maaliskuu, mikäli poliittinen johto linjaa tammikuun aikana vaihtoehdon

11 Tavoitteena Suomen paras hyvinvointi / terveyskeskus!


Lataa ppt "Tähän tarvittaessa otsikko Terveys-/hyvinvointikeskushankkeen toiminnallista tarkastelua eri vaihtoehtojen pohjalta Perusturvalautakunnan kokous 21.1.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google