Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TEM ja alueiden kehittäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TEM ja alueiden kehittäminen"— Esityksen transkriptio:

1 TEM ja alueiden kehittäminen
Alivaltiosihteeri Heikki Aurasmaa TEM / Alueiden kehittämisyksikkö

2 TEM ELINKEINOMINISTERI Mauri Pekkarinen TYÖMINISTERI Tarja Cronberg
Valtiosihteeri Mikko Alkio Valtiosihteeri Katariina Poskiparta Kansliapäällikkö Erkki Virtanen TYÖLLISYYS- JA YRITTÄJYYS- OSASTO Tuija Oivo TYÖELÄMÄ- JA MARKKINA- OSASTO Raimo Luoma INNOVAATIO- OSASTO Petri Peltonen ENERGIA- OSASTO Taisto Turunen Strategia ja ennakointi Markku Wallin TC VIESTINTÄ Mervi Liukkonen Konsernistrategia-ryhmä Antti Joensuu MP Yrittäjyyden kehittäminen ja yritystuet Heikki Vesa Työympäristön sääntely Tarja Kröger Osaamis- innovaatiot Paula Nybergh Energiamarkkinat Arto Lepistö Strategiset hankkeet -ryhmä Jussi Toppila EU- JA KV-ASIOIDEN KOORDINAATIO Sirkka Potila SÄÄDÖSVALMISTELUN KEHITTÄMINEN Pasi Järvinen Tutkimus- ja ennakointi -ryhmä Heikki Räisänen Työmarkkinoiden kohtaanto ja työ- voiman saatavuus Teija Felt Työelämän laatu Pirjo Harjunen Kysyntä- innovaatiot Petri Lehto Uusiutuvat energialähteet ja kestävä kehitys Sirkka Vilkamo TC TC HENKILÖSTÖ JA OSAAMISEN KEHITTÄMINEN Mikko Salmenoja HALLINTOYKSIKKÖ Hannes Aulu Konserniohjaus Kalle J. Korhonen MP MP MP Hallinnonalan ohjaus ja rakenteet -ryhmä Sirpa Alitalo Työvoima- ja yrityspalvelut Jarmo Palm Kilpailupolitiikka Elise Pekkala Innovaatio- ympäristöt Antti Valle Energian perustuotanto Riku Huttunen TALOUSYKSIKKÖ Eero Murto TIETOHALLINTO- JA TIETOPALVELUT Olli Nykänen TE-keskusohjaus -ryhmä Marja-Riitta Pihlman MP MP Elinkeinopolitiikan koordinointi -ryhmä Risto Paaermaa Välityömarkkinat ja työllistyvyyden tukeminen Päivi Kerminen Sisämarkkina- ja kuluttaja- politiikka Antti Riivari Yritysten kasvu Janne Känkänen SISÄINEN TARKASTUS Jukka Lumenko Alueiden kehittäminen Heikki Aurasmaa MP MP Yritysoikeuden ryhmä Marja-Leena Rinkineva Yritysten kansain- välistyminen ja vienti Henrik Räihä (Merja Paavola) Aluestrategia-ryhmä Veijo Kavonius KONSERNIPALVELUIDEN KEHITTÄMISKESKUS Anssi Paasivirta Ohjelma-ryhmä Janne Antikainen MP Mineraali- politiikka Alpo Kuparinen Rakennerahastopolitiikka -ryhmä Kaisa-Leena Lintilä (Jussi Yli-Lahti) Rakennerahastojen hallinnointi -ryhmä Eeva-Liisa Koivuneva VALTAKUNNANSOVITTELIJAIN TOIMISTO Juhani Salonius TC TC MP MP TEM-konsernin virastot, laitokset ja yhteisöt Tekes VTT GTK TUKES PRH TE-keskukset Työvoimatoimistot Kuluttajavirasto Kilpailuvirasto MIKES MEK Energiamarkkinavirasto Kuluttajatutkimuskeskus Huoltovarmuuskeskus Ydinjätehuoltorahasto Invest in Finland Tesi Oy Finnvera Oyj Finpro ry Muut valtionapuyhteisöt TC

3 Työvoima- ja elinkeinokeskuksen organisaatio ( kehitteillä )
TYÖLLISYYS JA YRITTÄJYYS Yrittäjyyden edistäminen Yritystuet ml. maaseutuyritystuet, kalatalouden yritystuet Työnvälitys ja työmarkkinoiden toimivuus, työperäinen maahanmuutto, ammatinvalinta ja urasuunnittelu Työvoimakoulutus ja osaamisen kehittäminen Työllisyyttä tukevat palvelut ja välityömarkkinat Elinkeinotoimintaa tukevat infrastruk-tuuri-investoinnit INNOVAATIOT JA KANSAINVÄLIS-TYVÄ LIIKETOIMINTA Innovaatiopalvelut ja teknologiaprojektit Kansainvälistyminen Liiketoimintaosaami-nen (kasvu ja kansainvälistyminen) Keksintöasiat Työorganisaatioiden kehittäminen (Tykes) ALKUTUOTANTO JA ENERGIA EU:n maatalous-ja kalatalouspolitiikan tukihallinto Maatilojen rahoitustoimenpiteet Maatalouden ympäristöasiat Elintarviketuotannon tarkastustehtävät Uusiutuva energia ja energiatehokkuus Maaseudun kehittämishankkeet TOIMINNAN TUKI Taloushallinto Tietohallinto Henkilöstö ja osaamisen kehittäminen Viestintä Sisäinen tarkastus Oikeudelliset palvelut ml. palkkaturva ALUE- JA SEUDULLISET STRATEGIAT ENNAKOINTI, TILANNEANALYYSIT Yhteistyössä maakunnan liiton kanssa PALVELUVERKOSTON ”KONSERNIOHJAUS” - KUMPPANUUSSUHTEET JA –SOPIMUKSET TULOSSUUNNITTELU JA –OHJAUS (YHTEISTYÖSSÄ TEM, SM, MMM, MAVI, TEKES) HANKINNAT, LAATUJÄRJESTELMÄ Yhteistyössä maakunnan liiton kanssa RAKENNERAHASTOTOIMINTA VALVONTA MAKSATUS JA VARMENNUS ASIAKASRYHMITTÄIN JÄRJESTETTY ASIAKASPALVELU Asiakaspalvelu toteutetaan yhteistyössä työvoimatoimistojen ja sopimuskumppaneiden kanssa Tulosohjaus: Työvoimatoimistot (työvoiman palvelukeskukset osana työvoimatoimistoja) Sopimusohjaus: Seudulliset yrityspalvelut TEM hallinnonalan kumppanit: Tekes Finnvera Finpro TESI PRH Keksintösäätiö Alueen yhteistyökumppanit: Teknologiakeskukset Maakunnan liitot Kunnat Seudulliset kehittämisyhtiöt ja muut seutuypp-kumppanit Yliopistot, amk:t ja akk:t

4 Alueiden kehittäminen
Alueiden kehittämisen tavoitteena on edistää alueiden kansainvälistä kilpailukykyä, pienentää alueiden välisiä kehityseroja, turvata kansalaisten peruspalvelut ja yhteydet koko Suomessa Lähtökohtana ovat alueiden omiin vahvuuksiin ja osaamiseen perustuva erikoistuminen, toimijoiden välinen yhteistyö ja verkottuminen sekä alueiden kesken että kansainvälisesti Tavoitteena on vahvoihin maakuntiin perustuva monikeskuksinen aluerakenne, joka vahvistaa sekä kaupunkialueiden että maaseudun elinvoimaisuutta

5 Tavoitteisiin pyritään alueiden osaamista, innovatiivisuutta, yrittäjyyttä ja työllisyyttä sekä valtion palvelurakennetta kehittämällä Politiikkalohkon vuoden 2008 tulostavoitteet ovat: Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet Tasapainoinen alueellinen kehitys (muuttoliike, työllisyys, työttömyys) Alueellisen kilpailukyvyn vahvistuminen (kilpailukykyindeksi) Kansalaisten alueellisesti tasavertainen hyvinvointi

6 Alueiden kehittämisyksikkö (AKY)
Yksikkö vastaa alueiden kehittämisen strategioista, aluekehittämisen kansallisesta ohjelmatyöstä, rakennerahastopolitiikasta sekä rakennerahastojen hallinnoinnista 4 ryhmää: * Aluestrategiaryhmä (ASRA) * Ohjelmaryhmä (OHJE) * Rakennerahastopolitiikkaryhmä (RAPO) * Rakennerahastojen hallinnointiryhmä (RAHA) aloittanut 78 virkamiestä (nimiä listalla 91), joista 46 SM:stä, 3 KTM:stä ja 28 TM:stä (+ avs ainoana TEMin ulkopuolelta) Henkilöstön sijoittuminen yhteensä 65 henkilöä ( järjestelmät KOPAKE )

7 Aluestrategiaryhmä Ryhmän tehtäviä mm.
Vastaa aluekehittämisen tavoitteista ja toteutumisen seurannasta, alueellisen kehittämisen suuntaviivoista ja ministeriöiden aluestrategiatyön koordinoinnista sekä valmistelee pitkän tähtäimen aluekehitysstrategiaa 2020 Seuraa, ennakoi ja analysoi alueellisen kehityksen toimintaympäristön muutoksia ja osallistuu tutkimushankkeisiin Ohjaa maakunnan liittojen maakuntaohjelmatyötä ja osallistuu TE-keskusten ohjaukseen ryhmäpäällikkö Veijo Kavonius

8 Ohjelmaryhmä Ryhmän tehtäviä mm.
Vastaa kaupunki-, maaseutu- ja saaristopolitiikasta Vastaa kansallisen ohjelmatyön suunnittelusta, toteutuksen ohjauksesta, seurannasta ja arvioinnista sekä perusrahoituksen suuntaamisesta Vastaa 2009 käynnistyvän koheesio- ja kilpailukykyohjelman valmistelusta ja toteutuksen ohjauksesta ryhmäpäällikkö Janne Antikainen

9 Rakennerahastopolitiikkaryhmä
Ryhmän tehtäviä mm. Yhteensovittaa kansallista alue- ja työllisyyspolitiikkaa rakennerahasto-ohjelmissa ja niiden toimeenpanossa Vastaa rakennerahastovarojen budjetoinnista ja varojen jaosta yhteistyössä RAHA-ryhmän kanssa Ohjaa ja tukee TE-keskusten, maakunnan liittojen ja MYR:ien toimintaa Vastaa EU:n alueellinen yhteistyö –tavoitteen ohjelmista (9) ja ENPI-ohjelmista (3) Valmistelee Suomen linjaukset EU:n koheesiopolitiikan uudistamiseen Hoitaa Itämeri-yhteistyötä ja pohjoismaista aluepoliittista yhteistyötä vt. ryhmäpäällikkö Kaisa-Leena Lintilä (Jussi Yli-Lahti)

10 Rakennerahastojen hallinnointiryhmä
Ryhmän tehtäviä mm. Vastaa EAKR- ja ESR-ohjelmien hallintoviranomaistehtävistä Vastaa varojen budjetoinnista ja jakamisesta Vastaa seurantajärjestelmän kehittämisestä, seurantatiedon analysoinnista ja raportoinnista Vastaa vuosiraportoinnista ja ohjelmien seurantakomiteoiden työtä tukevista valmistelutehtävistä Ohjaa TE-keskuksia rakennerahasto-ohjelmien toimeenpanossa Vastaa ohjelmakauden päättämiseen liittyvistä tehtävistä ryhmäpäällikkö Eeva-Liisa Koivuneva

11 Konteksti – toimittava yhteistyössä muuttuvassa ympäristössä
Kunta- ja palvelurakenneuudistus , PARAS (VM) Aluehallinnon uudistaminen, ALKU (VM) Alueellistaminen (VM) Metropolipolitiikka (YM) Korkeakouluverkon uudistaminen (OPM) Maaseutupolitiikan kokonaisohjelma ja maaseutupoliittinen selonteko (MMM) Äkilliset rakennemuutokset (TEM) Innovaatiopolitiikka ja sen alueellinen ulottuvuus (TEM)

12 Mitä tulossa? Esimerkiksi: Koheesio- ja kilpailukykyohjelma
Aluekehittämisen kokonaisarviointi Aluestrategian 2020 valmistelu Ministeriöiden aluestrategioiden valmistelun tukeminen Aluelainsäädännön uudistaminen Seutujaon muutosten valmistelu EU –ohjelmien uudistaminen (komissio haluaa ideoita, yhteiset aivoriihet syksyllä ohjelmarakenteen uudistamisesta)

13 Koheesiota kilpailukyvyn kautta
Suomi ja sen alueet kamppailevat avoimessa globaalissa sarjassa osaamisessa ja kilpailukyvyssä, työpaikoista ja tekijöistä. Kilpailukyvyn vetureina tarvitaan vahvoja seutuja Kilpailukyky ja kasvu eivät riipu alueen koosta ja sijainnista – kaikkien alueiden potentiaali ja profiili on löydettävä. Yhteyksiä kilpailukykyisten ja kehitysedellytyksiltään haasteellisten alueiden välillä on tiivistettävä.

14 Koheesio- ja kilpailukykyohjelman valmistelu
Pääministeri Matti Vanhasen II hallituksen ohjelman mukaan: ”Ohjelmaperusteista aluekehitystyötä jatketaan. Kansallista ohjelmajärjestelmää yksinkertaistetaan ja ohjelmien määrää vähennetään”. Valtioneuvosto päätti aluekehittämisen valtakunnallisista tavoitteista vuosille Tavoitteiden mukaan: ”Laaditaan alueellisen kilpailukyvyn kehittämisohjelma, jolla kansallista ohjelmatyötä ja - politiikkaa kootaan yhteen seudullisiin ja strategisiin ja monimuotoisiin verkostoihin perustuen ja päällekkäisyyksiä poistaen”. Lisäksi tavoitepäätöksessä todetaan: ”Kaupunkiseutujen ja maaseudun seutujen strategista kehittämisotetta vahvistetaan kansallisilla kehittämisohjelmilla siten, että kaikki seudut laativat omat innovaatio-, työllisyys- ja elinkeinostrategiat valtion, maakunnan liiton ja seutujen kumppanuudella.”

15 Lähtökohta valmistelulle
Koheesio- ja kilpailukykyohjelma ei kilpaile maakunnallisen suunnittelu- ja kehittämisjärjestelmän kanssa, vaan on osa sitä ja täydentää sitä Seututaso: operatiivinen taso, toimijoiden strateginen kumppanuus ja kehittämisen kyvykkyyksien parantaminen Maakuntataso: strateginen taso, kansainvaltainen ohjaus Tuotettava kansallista lisäarvoa: yhteistyö kansallisella tasolla toimijoiden (ministeriöiden ja muiden kansallisten toimijoiden) välillä, kansalliset ja kansainväliset verkostot

16 Kokonaisuuden koordinointia ja räätälöityä kehittämistä
KOKOn avulla hahmotetaan alueellisen kehittämisen kokonaisuus ja ymmärretään tekemisen konteksti Vaikuttava kehittäminen vaatii eriyttämistä alueelliset erityispiirteet huomioiden

17 Koheesio- ja kilpailukykyohjelma (KOKO)
Nykyisten ohjelmien toimivat osat otetaan mukaan KOKO –ohjelmaan ja synkronoidaan ohjelma relevantteihin muihin prosesseihin 2009 Ohjelmakausi 2013 Synkronointi muihin relevantteihin kehittämisprosesseihin: PARAS, ALKU, alueellistaminen Koheesio- ja kilpailukykyohjelma (KOKO) Koheesio- ja kilpailukykyohjelma (KOKO) Synkronointi kuntien ja seutujen strategioihin, jotka päivitetään 2009 syksyllä Aluekeskusohjelma ja kaupunkiohjelmat Toimivat osat Maaseutuohjelma (AMO) Toimivat osat Saaristo-ohjelma Toimivat osat Osa maakunnallista suunnittelujärjestelmää sekä TE-keskusten ohjausta Synkronointi EU –ohjelmien kanssa, yhteinen valmistelu uuteen kauteen 2013-

18 Aluetilaisuudet keväällä
Valmistelun lanseeraus klo 10 (webcasting) Neljä alueellista tilaisuutta huhtikuussa 1. Pohjoinen, Oulu, 2. Etelä, Lahti 3. Länsi, Tampere, 4. Itä, Kuopio, Kaksipäiväinen ”lounaasta lounaaseen” Keskustelussa Koheesio- ja kilpailukykyohjelma Aluekehittämisen strategia 2020 ja ministeriöiden aluestrategiat Muita keskustelun aiheita Maakuntaohjelmien päivitys ja EU-ohjelmapolitiikan kehittäminen Seutujaon muuttaminen Ulkopuolinen konsultti juoksuttaa tilaisuuksissa työpajat (2-3 h)

19 Valmisteluryhmä Jäsenet (pohdittuja tahoja) Pj. TEM TEM (matriisi)
Muut ministeriöt muut valtioneuvoston keskeiset hankkeet: (ALKU, PARAS) Maakunnan liitot TE-keskukset AKO AMO Saaristo Maaseutu/MMM Kaupungit Kuntaliitto Kehittämisyhtiöt Yritykset Asiantuntijat Sosiaalipartnerit, ympäristö? Sihteeristö Alueiden kehittämisyksikkö ohjelmaryhmästä sekä aluestrategiaryhmästä Kokoukset 13.3. klo 9:30 – 12:00 10.4. klo 9:30 – 12:00 29.4. klo 9:30 – 12:00

20 Kehittämisen mahdollisuuksia ja haasteita
+ voimakas tahto yksinkertaistamiseen aluekehittämisessä + halu suurempiin kokonaisuuksiin kehittämisessä + parempi ymmärrys kokonaiskuvasta (”kyläpolitikoinnista kohti talousaluepolitikointia”) Kuntatalouden kehitys: pienentynyt vastinrahoitus kehittämiseen Luottamus: negatiiviset kokemukset seudullisessa yhteistyössä esimerkiksi yhteistoiminta-alueiden muodostumisessa on johtanut vaikeuksiin myös sellaisilla osa-alueilla, joissa on tehty hyvää yhteistyötä Tulos tai ulos: kriittisempi pohdinta mitä tehdään itse ja mitä yhdessä (seudullisesti, maakunnallisesti ja kansallisesti)

21 Yhteenvetoa TEM organisoitumassa tavoitteena uusi taso työ- ja elinkeinopolitiikassa Tarvitaan sekä kilpailukyky- että koheesiopolitiikkaa, seuduilla rooli molemmissa Alueita kehitetään yhteistyössä - koheesio- ja kilpailukykyohjelma ei kilpaile maakunnallisen suunnittelujärjestelmän kanssa vaan on osa sitä Maaseutu yhtenä kohteena uudessa koheesio- ja kilpailukykyohjelmassa Maatalouspolitiikka ja maaseutupolitiikka tulevat olemaan jatkossa enemmän toisiaan täydentäviä kuin toisiaan sisältäviä


Lataa ppt "TEM ja alueiden kehittäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google