Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monitahoarviointia opetussuunnittelun tueksi Case TMA-malli Seminaari 31.8.2006 Kasia Lammi ja Reeta Eloranta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monitahoarviointia opetussuunnittelun tueksi Case TMA-malli Seminaari 31.8.2006 Kasia Lammi ja Reeta Eloranta."— Esityksen transkriptio:

1 Monitahoarviointia opetussuunnittelun tueksi Case TMA-malli Seminaari 31.8.2006 Kasia Lammi ja Reeta Eloranta

2 2 Työmarkkina-analyysimalli  Työkalu nykyisten pääaineiden sekä uusien ohjelmien tarpeen ja suuntaamisen sekä sisällöllisen kehittämisen arviointiin  Mallin avulla tuotetaan tietoa työelämän osaamistarpeista ja niiden muutoksista  Pyritään löytämään myös vaihtoehtoisia ja epätyypillisiä suuntia työllistymiseen

3 3 Missä TMA-mallia voi hyödyntää?  Opetussuunnittelu- ja laadunvarmistustyössä  Yhteistyössä työelämän kanssa  Opiskelijoiden ohjauksessa ja urasuunnittelussa http://www.ristiinrastiin.net http://www.kitkatta.net

4 4 TMA -mallin rakenne  Katsaus taaksepäin - kohdennettu tiivistys tilastoista ja sijoittumisseurannoista  Nykytilan analyysi - kuvaus kohdepääaineen nykytilasta ja asemasta koulutuskentällä  Tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointi - yleinen ennakointitieto - asiantuntijatieto Tarkastelu oppiainetasolla

5 5 Pilotin kohdepääaineet  Informaatiotutkimus (Tampereen yliopisto)  Hallintotiede (Tampereen yliopisto)  Hallintotiede ja sosiaali- ja terveyshallinto (Vaasan yliopisto)  Suomen kieli (Tampereen yliopisto)  Nykysuomi, modern finska som det andra inhemska språket ja Modern Finnish as a Foreign Language (Vaasan yliopisto)

6 6 TMA-mallin toteutus I-vaiheTaustoitus - tilastoraportti II-vaiheSähköinen ennakointikysely - kohderyhmä oppiaineen työllistymis- kentän asiantuntijat - lomakemalli III- vaihe Laitoksella järjestetty tulevaisuuspaja - ennakointikyselyn tulosten syventäminen ja konkretisointi

7 7 Tilastoraportti  opintojen kaari  oppiaineen asema koulutuskentällä  sijoittuminen valmistumisen jälkeen ja tyytyväisyys opetukseen ja tutkintoon  tilastotiedon lähteet  - haasteena oppiainetason tiedon kerääminen ja myös sukupuolittainen tarkastelu

8 8 Sähköinen ennakointikysely Toteutus delphi-tutkimuksen menetelmää soveltaen Pirkanmaan ennakointipalveluiden tuki ja asiantuntemus oli alussa käytettävissä Lomakemalli 3-osainen: - osaamistarpeet nyt ja v.2015 – oman alan osaaminen ja yleiset taidot - megatrendit ja niiden vaikutus oppiaineesta valmistuvien osaamistarpeisiin - oppiaineen tarjoaman osaamisen asema työmarkkinoilla

9 9 Kysely työelämän asiantuntijoille - asiantuntijoiden valinnan merkitys korostuu KyselyVast. (%)Tulev.paja Info Tay7933 (41,8 %)(20) 11 Hall Tay10939 (35,8 %)(23) 9 Hall VY6220 (32,3 %)(14) 6 Suomi Tay6827 (39,7 %) Suomi VY5819 (32,7 %) Yht.376138 (36,7 %)(57) 26

10 10 Tulevaisuuspajat  asiantuntijat ja oppiaineen edustajat syventävät ja konkretisoivat kyselyssä esille nousseita teemoja, niiden merkitystä osaamisen ja opetuksen kehittämisen kannalta  kiinnostavia teemoja osaamisalueet, joiden merkityksestä vastaajat eivät olleet yhtä mieltä

11 11 Tulevaisuuspajojen arviointia  suunniteltava hyvin etukäteen  työelämän edustajien tapaamisessa käsiteltävät teemat mietittävä ja rajattava tarkoin, muuten jäädään liian yleiselle tasolle  vetäjän keskeinen rooli ja osaaminen korostuvat  mahdollistaa työelämän ja oppiaineen edustajien konkreettisen vuoropuhelun ja sidosryhmä- yhteistyön kehittämisen  oppiaineet hyödyntävät strategia- ja laatutyössä  tulokset voivat näkyä opetussuunnitelmien sisällöllisenä kehittymisenä

12 12 Esimerkkinä hallintotieteen (TaY) viisi tärkeintä oman alan osaamisaluetta v. 2015 1. Strateginen ajattelu ja johtaminen 2. Muutoksen johtaminen 3. Henkilöstön johtaminen 4. Verkostojen johtaminen 5. Taloushallinnon tuntemus Eniten kasvaa vuoteen 2015 - julkisen yrittäjyyden tuntemus

13 13 Tärkeimmät työelämässä tarvittavat yleiset taidot v. 2015 (hallintotiede) 1. Luovan ajattelun taidot 2. Viestintätaidot vierailla kielillä 3. Johtamistaidot 4. Analyyttisen, systemaattisen ajattelun taidot 5. Viestintätaidot äidinkielellä 6. Tiedonhankintataidot

14 14 Tulevaisuuden osaamistarpeisiin vaikuttavat megatrendit ( hallintotiede) Informaatio- ja kommunikaatioteknologioiden kehittyminen Hyvinvointivaltion muuttuminen Globalisaatio Toimintaympäristöjen verkostoituminen Väestön ikääntyminen Arvojen muutos

15 15 Tulevaisuuspajan teemoja (hallintotiede Tay) Oman alan osaaminen - verkosto-osaaminen - muutoksen johtaminen - riskien hallinta - julkisten palvelujen tuotantojärjestelmät

16 16 Tulevaisuuspajan teemoja... Yleiset taidot ja tutkintojen asema - viestintä- ja vuorovaikutustaidot - monialaisuuden korostuminen - eri tasoiset hallintotieteen tutkinnot työmarkkinoilla


Lataa ppt "Monitahoarviointia opetussuunnittelun tueksi Case TMA-malli Seminaari 31.8.2006 Kasia Lammi ja Reeta Eloranta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google