Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuLauri Mikkonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Aleksanterinkatu 19 A, FIN-00100 Helsinki, Tel +358 9 6223 133, Fax +358 9 6813 5410 www.paymanagement.fi Tukea tulospalkkiojärjestelmän rakentamiseen - haasteita ja mahdollisuuksia valtiosektorilla VM:n tulospalkkioseminaari 21.11.2006 konsultti Saara Tarumo Alexander Pay Management Oy
2
Sivu 2 konserni - yritys Alexander Group Suomen kattavin palveluvalikoima palkitsemisen alueella Alexander Pay Management Oy Peruspalkkausjärjestelmät Täydentävä palkitseminen Palkitsemisen toimivuuden arvioinnit Palkkavertailut Alexander Corporate Finance Oy Henkilöstörahastot Ylimmän johdon palkitseminen Osakepohjaiset kannustimet Pro Value Corporate Finance Oy Yritysten arvonmääritykset Alexander Pay Management Oy Peruspalkkausjärjestelmät Työn vaativuus Henkilökohtainen suoriutuminen Täydentävä palkitseminen Tulospalkkiot Voittopalkkiot Palkitsemisen toimivuuden arvioinnit Yhteensopivuus Tavoitteet ja vaikutukset Soveltaminen Palkitsemisen johtaminen Palkkavertailut Ylimmän johdon palkkavertailut Hallituspalkkiovertailut Palkkavaakavertailut
3
Sivu 3 Tulospalkkaus yksityisellä sektorilla (Lautala, nyk. Tarumo 2001) viennin osuus suuri tarve joustavaan palkitsemiseen suuri koko strategian jalkautus haasteellista suurissa organisaatioissa, suurissa organisaatioissa kehittämisresursseja toimihenkilövaltaisuus välitön ohjaus ja tulosten seuranta vaikeaa, tulokseen sidottujen palkkaustapojen puute uudelleenjärjestelyt tulospalkkaus osa laajempaa, tuloksellisuutta ja uutta kilpailustrategiaa tukevaa toimintatapojen uudistamista paikallinen sopiminen toimivat neuvottelusuhteet, tarve työehtojen räätälöintiin johdon ja henkilöstön suhde tulospalkkaus osa osallistavaa, henkilöstön merkitystä korostavaa johtamistapaa Havainnot Tulkinnat
4
Sivu 4 Entä valtiosektorilla? Onko valtiolla tarvetta joustavaan palkitsemiseen? TEHTÄVÄKOHTAINEN PALKANOSA - mitä tehdään? HENKILÖKOHTAINEN PALKANOSA - miten tehdään? TULOSPERUSTEINEN PALKANOSA - mitä saavutamme? UPJ
5
Sivu 5 Entä valtiosektorilla? Merkittävässä osassa virastoja ja laitoksia henkilöstömäärä > 100 Valtion henkilöstötilinpäätös 2005: 43% korkeakoulutettuja
6
Sivu 6 Entä valtiosektorilla? tulosohjaus, tuottavuustavoitteet, asiakaslähtöinen toimintatapa, suunta määräyskulttuurista neuvottelukulttuuriin, johtamisjärjestelmien uudistaminen Lähde: Tulosohjauksen käsikirja, Valtiovarainministeriö
7
Sivu 7 Haasteita ja mahdollisuuksia UPJ:n henkilökohtaisen palkanosan soveltamistavassa paikoin tulospalkkiomaisia piirteitä Hekon määrittelyssä keskityttävä suoriutumisen vakiotasoon, tulospalkkiojärjestelmässä vakiotason ylittäviin onnistumisiin Strategian jalkautus myös tulospalkkiojärjestelmän avulla haaste suurissa organisaatioissa: miten toteuttaa yksinkertainen mutta ohjaava malli? Keskityttävä strategisesti olennaiseen, mittaustasosta riippumatta ohjaus vietävä yksilötasolle asti Resurssipulaa myös suurissa organisaatioissa Ulkopuolinen asiantuntija! Vuonna 2005 17% valtion henkilöstöstä sai tulospalkkioita
8
Sivu 8 Haasteita ja mahdollisuuksia Asiantuntijaorganisaatiossa usein erilaisia tarpeita ja arvostuksia liittyen palkitsemiseen: esim. rahoituksen ja projektien hankinta, perustutkimus, tutkimustulosten kaupallistaminen ja myynti Projekti- / prosessikohtainen palkitseminen Tulosohjauksen käyttöönotto osin kesken Tulospalkkiojärjestelmän kehittämisen ohessa strategioiden kiteytystä ja konkretisointia sekä seurantajärjestelmien ja mittaristojen rakentamista Toiminta- ja johtamiskulttuurin murrosvaihe menossa? Onnistunut tulospalkkiojärjestelmä edellyttää hyvää yhteistoimintaa ja luottamusta Vuonna 2005 17% valtion henkilöstöstä sai tulospalkkioita
9
Sivu 9 Rahoituksesta Valtaosa valtiolla maksetuista tulospalkkioista 1-4% vuosiansiosta (lähde: valtion henkilöstötilinpäätös 2005) 4% vuosiansiosta = noin kahden viikon palkka TEHTÄVÄKOHTAINEN PALKANOSA - mitä tehdään? HENKILÖKOHTAINEN PALKANOSA - miten tehdään? TULOSPERUSTEINEN PALKANOSA - mitä saavutamme? 100% esim. 3000 € / kk x 12 kk = 36 000 € + 4% = 1440 € / 12 kk = 120 € / kk Tulospalkkiojärjestelmä on investointi, joka ohjaa henkilöstöä kiinnittämään huomioita koko organisaation tavoitteiden saavuttamiseen
10
Sivu 10 Mitä hyötyä ulkopuolisesta asiantuntijasta? Tuumasta toimeen Tyhmät kysymykset Ryhtiä prosessiin Vaihtoehtoiset ratkaisut
11
Sivu 11 Konsultoinnin kohteita Strateginen johtaminen Tavoitteiden täsmentäminen Strategiset valinnat Palkitsemisen yhteensopivuus Organisaation rakenteelliset, toiminnalliset ja kulttuuriset tekijät Projektin hallinta Aikataulutus, vaiheistus ja resurssointi Kehittämiseen osallistuva tahot ja yhteistoiminta Viestinnän ja koulutuksen suunnittelu ja toteutus Tavoitteiden konkretisointi ja mittaaminen Tavoitteiden saavuttamista osoittavien mittarien löytäminen Oikean mittaustason löytäminen Tulospalkkiojärjestelmän virittäminen Odotusarvo = oikea rimankorkeus Välinearvo = ponnistelulla on yhteys palkkion saamiseen Yllykearvo = palkkio on houkutteleva Tulospalkkiomatriisin rakentaminen ja laskelmat Painoarvot Palkkiokynnykset Pelisäännöt Soveltamisala Palkkionmaksun edellytykset Ym. Tulospalkkiojärjestelmän kustannusten hallinta Kokonaiskustannukset Palkkahallinnolliset näkökohdat Seuranta ja ylläpito Tavoitteiden saavuttamisen seuranta palkkiokaudella Tulospalkkiojärjestelmän toimivuus ja vaikutukset
12
Sivu 12 toimitusjohtaja J-P Marttinen konsultti Saara Tarumo puh. + 358 40 7160 086 puh. + 358 40 7221 693 j-p.marttinen@paymanagement.fi saara.tarumo@paymanagement.fi konsultti Tapio Wallin assistentti Päivi Pyöli puh. + 358 50 3703 202 puh.+ 358 40 7205 888 tapio.wallin@paymanagement.fipaivi.pyoli@paymanagement.fi Aleksanterinkatu 19 A 00100 Helsinki puh. + 358 9 622 3133 fax + 358 9 6813 5410
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.