Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kriminalistiikan kurssi 5. 10

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kriminalistiikan kurssi 5. 10"— Esityksen transkriptio:

1 Kriminalistiikan kurssi 5. 10
Kriminalistiikan kurssi Mika Broms rikoskomisario Rahanpesun selvittelykeskus Tiedusteluosasto Keskusrikospoliisi 1 Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi 1

2 Rahanpesu Rahanpesua on rikoksella hankittujen varojen alkuperän häivyttämistä siten, että ne vaikuttavat laillisesti hankituilta. Rahanpesulla pyritään mahdollistamaan varojen riskitön käyttö. Rikollisille rahanpesu on keino palauttaa rikoksella hankitut varat takaisin lailliseen tai laittomaan toimintaan. Rahanpesu kriminalisoitiin vuonna 1994. Omaksi rikosnimikkeekseen Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

3 Kuinka laajaa rahanpesu on?
Maailmanlaajuiset arviot vaihtelevat vuositasolla miljardin US dollarin välillä Suomessa taustalla talous- sekä huumausainerikokset Talousrikosvahingot noin 150 miljoonaa euroa Huumausaineiden arvo katukaupassa noin 100 miljoonaa euroa Ulkomailta tuleva rikoshyöty? Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi_3

4 Rahanpesun selvittelykeskus
Vastaanottaa epäilyttäviä liiketoimia koskevat ilmoitukset, tallettaa ja selvittää ne sekä huolehtii niiden tutkinnasta Edistää yhteistyötä, tietojenvaihtoa ja koulutusta viranomaisten sekä ilmoitusvelvollisten kanssa Edistää yhteistyötä ja tietojenvaihtoa vieraan valtion FIU- yksiköiden, viranomaisten ja KV -järjestöjen kanssa Mahdollisimman ajantasaisen palautteenanto rahanpesusta ilmiönä (tilannekuva) Terrorismin rahoituksen torjunta (tilannekuva) Rahanpesurekisterin rekisterinpitäjä Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi_4 4

5 Rahanpesulain mukainen poliisitutkinta
Rahanpesun estäminen ja selvittäminen = ensivaiheen poliisitutkinta Rikoshyödyn takaisinsaanti, ml kv- rikoshyöty Terrorismin rahoituksen estäminen ja selvittäminen Ilmoitusten tutkintaan annettu erityiset toimivaltuudet rahanpesulaissa Laaja oikeus tietojen saamiseen kaikilta ilmoitusvelvollisilta ja muilta viranomaisilta yleispankkitiedustelut verottaja, ulosotto, tulli, jne. Tietojen saaminen ulkomaisilta (FIU-)rahanpesuyksiköiltä Mahdollisuus liiketoimen kohteena olevien varojen jäädytykseen viiden arkipäivän ajaksi Poliisilain mukaiset kuulustelut Salaiset pakkokeinot poliisilain perusteella Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

6 Rahanpesun vaiheet 1. Sijoitusvaihe - laiton raha yritetään saada laillisen rahoitusjärjestelmän piiriin - suuri kiinnijäämisriski, mutta jos varat onnistutaan saamaan rahoitusjärjestelmään, on niitä tämän jälkeen vaikea jäljittää 2. Harhautusvaihe - erilaisilla toimenpiteillä omaisuus erotetaan laittomasta lähteestään - tavoitteena on, ettei varoja ja niiden laitonta alkuperää enää pystytä yhdistämään toisiinsa 3. Palautusvaihe - rikollisella toiminnalla saadut varat sekoitetaan laillisiin varoihin Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

7 Rahanpesun riskit Yritykselle: maineriski taloudellinen riski
vääristää kilpailua Yhteiskunnalle: mahdollistaa rikollista toimintaa lisää järjestäytynyttä rikollisuutta lisää korruptiota uhka valtioiden taloudelle ja poliittiselle järjestykselle Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

8 Rahanpesu / terrorismin rahoitus
Rahanpesussa on kyseessä rikoksella saadut varat huolellisuusvelvollisuus kohdistuu varojen alkuperään Terrorismin rahoitus voi tapahtua myös laillisesti hankituilla varoilla huolellisuusvelvollisuus kohdistuu varojen kohteeseen Käytännössä ilmoitusvelvollinen ilmoittaa liiketoimista, jotka ovat ilmoitusvelvollisen toimialaltaan saaman kokemuksen mukaan epätavallisia. Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi_10

9 Ilmoitusvelvolliset Luotto-, rahoitus- ja sijoitussektori kokonaisuudessaan Vakuutusyhtiöt ja vakuutusvälittäjät Panttilainauslaitokset Vedonlyönti-, totopeli- ja pelikasinotoimintaa harjoittavat yhteisöt Kiinteistönvälittäjät Liike- tai ammattitoimintana kirjanpitoa tai tilintarkastusta tarjoavat Liike- tai ammattitoimintana huutokauppoja toimittavat Liike- tai ammattitoimintana oikeudellisissa asioissa avustavat Liike- tai ammattitoimintana veroneuvontaa tarjoavat Liike- tai ammattitoimintana tapahtuva tavaroiden myynti tai välitys, jos maksu otetaan vastaan käteisenä ja se on vähintään euroa Omaisuudenhoito- ja yrityspalveluiden tuottajat Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

10 Rahanpesulain mukaiset velvoitteet
Tuntemisvelvollisuus asiakas on tunnistettava ja todennettava sekä asiakassuhteen riskiperusteinen arviointi Asiakassuhteen jatkuva seuranta perusteet palvelujen käytölle selvitettävä, jos liiketoimi on epätavallinen Ilmoitusvelvollisuus epäilyttävistä liiketoimista ilmoitettava rahanpesun selvittelykeskukselle Henkilökunnan jatkuva koulutus ja omaan toimintaansa soveltuvat toimintaohjeet rahanpesulain noudattamiseksi Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

11 Ilmoitusvelvollisuus
Ilmoitus epäilyttävästä liiketoimesta ei ole rikosilmoitus! Ilmoituksen tekemistä ei saa paljastaa asiakkaalle. Ilmoitus ei merkitse asiakassuhteen päättymistä. Jos rikollinen alkuperä löytyy, asia siirretään esitutkintaan. Jos alkuperä ei selviä, tietoja ei voida käyttää muuhun tutkintaan. Ilmoituksen sisältämien tietojen käyttö mahdollista vain rahanpesun estämiseksi ja selvittämiseksi. Rahanpesun selvittelykeskus ei kerro asiakkaalle hänestä tehdystä ilmoituksesta. Tiedot talletetaan rahanpesurekisteriin, johon on pääsy vain rahanpesun selvittelykeskuksen henkilökunnalla. Ilmoituksen voi tehdä netissä osoitteessa: Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

12 Rahanpesurikokset RL 32 luvun 6-11 §
7 § Törkeä rahanpesu 8 § Salahanke törkeän rahanpesun tekemiseksi 9 § Tuottamuksellinen rahanpesu 10 § Rahanpesurikkomus 11 § Itsepesu (v.2012) Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi_14

13 Rahanpesu RL 32 luku 6 § Joka
1) ottaa vastaan, käyttää, muuntaa, luovuttaa, siirtää, välittää tai pitää hallussaan* rikoksella hankittua omaisuutta, rikoksen tuottamaa hyötyä tai näiden tilalle tullutta omaisuutta hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä tai* peittääkseen tai häivyttääkseen hyödyn tai omaisuuden laittoman alkuperän tai avustaakseen rikoksentekijää välttämään rikoksen oikeudelliset seuraamukset, taikka Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi_15

14 RL 32:6 § 2) peittää tai häivyttää rikoksella hankitun omaisuuden*, rikoksen tuottaman hyödyn taikka NÄIDEN tilalle tulleen omaisuuden todellisen luonteen, alkuperän, sijainnin tai siihen kohdistuvat määräämistoimet tai oikeudet tai avustaa toista tällaisessa peittämisessä tai häivyttämisessä, on tuomittava rahanpesusta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Yritys on rangaistava. Kriminalistiikka_ /mbKeskusrikospoliisi

15 Keskeiset tunnusmerkistötekijät
1. Tietoisuus varojen laittomasta alkuperästä 2. Törkeä huolimattomuus varojen alkuperän suhteen (RL 32:9) 3. Omaisuuteen ryhtyminen peittämis- tai häivyttämistarkoituksessa (RL 32:6, 1 kohta) 5. Omaisuuden alkuperän peittämis- tai häivyttämistoimi (RL 32:6, 2 kohta ilman ryhtymistä) 6. Rahanpesun kohteena täytyy olla rikoksella hankittu omaisuus 7. Rahanpesijä on muu kuin esirikoksen tekijä (huom paitsi itsepesu!) Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

16 Tietoisuus varojen alkuperästä
Ei edellytä nimenomaista tietoisuutta tietystä alkurikoksesta Turun seudun käräjäoikeus : Yleisen elämänkokemuksen mukaan on olosuhteet huomioon ottaen pidettävä ilmeisenä, että kätkemisrikoksesta syytetyt ovat rahat vastaanottaessaan ja kierrättäessään ne [tiliensä kautta] ymmärtäneet varat rikoksen kautta saaduiksi. Sillä seikalla, ovatko he mahdollisesti luulleet ne veropetoksen tai jonkin muun rikoksen kautta saaduiksi, ei ole asiassa merkitystä. Heidän on täytynyt ymmärtää, että heidän menettelynsä tulisi johtamaan rahojen laittoman alkuperän häivyttämiseen. Hgin HO:n tuomio (nro 1697) työsopimusmuulin syyksi luettavasta tietoisuudesta (diaarinro R 11/2887) . Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

17 Peittämis- tai häivyttämistarkoitus, RL 32:6 § 1 kohta
Ryhtymistavat lueteltu tyhjentävästi: ottaa vastaan, käyttää, muuntaa, luovuttaa, siirtää tai välittää Edellyttää, että omaisuuden alkuperän peittämiseen tai häivyttämiseen ryhdytään, ei edellytä kuitenkaan onnistumista Esimerkiksi varojen kierrättäminen erilaisten tapahtumien kautta siten, että ne vaikuttavat laillisesti hankituilta (tekaistu kauppa- tai velkakirja, veroparatiisiyhtiöiden omistuksessa, oikeustoimilla ei ole liiketaloudellisia perusteita) arvioitu usein objektiivisesti havaittavissa olevien seikkojen perusteella Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

18 Peittämis- tai häivyttämistarkoitus, RL 32:6 § 2 kohta
edellytyksenä toteutunut peittämis- tai häivyttämistoimi 2 kohdassa ei ole määritelty ryhtymistapoja, vaan voi syyllistyä myös ilman aktiivista toimintaa ja pestävään omaisuuteen ryhtymistä peittäminen ja häivyttäminen tulosta tekijän toimista, esimerkiksi kirjanpidon manipulointi, bulvaanina toimiminen Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi_20

19 Rahanpesun tekotavat RL 32 luvun 6 §:n 1 kohta
ottaa vastaan henkilö ottaa varat haltuunsa sallii oman tilinsä käytön, tallelokeron avaaminen luovuttaa avaa tilin ja luovuttaa tilin käyttöoikeuden edelleen esirikoksen tekijälle usein tekotapa täyttyy yhdessä edellisen kanssa käyttää usein omaisuuden nopeatahtista tuhlaamista esim. henkilö ottanut vastaan mk, jolla lyhentänyt shekkitilinsä saldoa, tuomittiin kätkemisrikoksesta, koska oli jo ottanut vastaan ko. varat Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

20 Rahanpesun tekotavat…
muuntaa vaihtaminen toiseksi valuutaksi, omaisuuden osto siirtää varojen siirto tililtä toiselle välittää esimerkiksi kiinteistöjä tai arvopapereita Pitää hallussaan (uusi) - tietoisuus -Itsepesu Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

21 Rikoksella hankittu omaisuus
Rikoksella hankittua omaisuutta, rikoksen tuottamaa hyötyä tai näiden tilalle tullutta omaisuutta Omaisuuden ei tarvitse kokonaan olla rikollista alkuperää, esim. pankkitilillä olevat varat, kiinteistö Voi olla myös sijaan tullutta omaisuutta, rahanpesulle on tyypillistä, että omaisuus muuttaa muotoaan Rikoksen tuottama hyöty lisättiin > rahanpesun kohteena voi olla kaikentyyppinen rikoshyöty, esim. tilittämättä jääneet verot Jälkikäteinen teko eli rahanpesu ei voi toteutua ennen kuin alkurikos on täyttynyt Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

22 Törkeä rahanpesu (RL 32:7)
Jos rahanpesussa 1) rikoksen kohteena on erittäin arvokas omaisuus tai 2) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti, ja rahanpesu on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä rahanpesusta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi. Yritys on rangaistava Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

23 Tuottamuksellinen rahanpesu RL 32:9
Joka törkeästä huolimattomuudesta ryhtyy 6 §:ssä tarkoitettuihin toimiin, on tuomittava tuottamuksellisesta rahanpesusta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

24 Tuottamuksellinen rahanpesu
Tekijällä ei ole varmaa tietoa varojen alkuperästä, mutta teko osoittaa törkeää huolimattomuutta. Selvästi tavanomaisesta poikkeavat olosuhteet. Painava syy suhtautua varojen alkuperään epäillen. Huolimattomuutta on arvioitava tekijän tietoon tulleiden seikkojen ja muiden objektiivisesti havaittavissa olevien seikkojen perusteella. Tuottamusarvioinnissa on kiinnitettävä huomiota myös mahdollisuuksiin selvittää varojen alkuperää. Tuottamuksellinen rahanpesu ei täyty silloin, kun ilmoitusvelvollinen on toteuttanut asiakkaan ehdottaman epäilyttävän liiketoimen saattaakseen asian viranomaisen tutkittavaksi. Tuottamuksellinen rahanpesu ei täyty myöskään silloin, kun selvitys- ja ilmoitusvelvollisuus on täytetty eikä epäily rahanpesusta ole varsin vahva. Ei sovelleta oikeudenkäyntiavustajaan tai -edustajaan, joka avustaa rikosasiassa syytettynä olevaa henkilöä ja vastaanottaa syytetyltä palkkion avustustehtävästään. Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

25 Tuottamuksellinen rahanpesu
Varat vastaanottava henkilö tuntee esirikoksen tekijän taloudellisen aseman hyvin eikä hänen sen nojalla ole syytä pitää mahdollisena, että esirikoksen tekijä olisi voinut rehellisesti saada kyseistä omaisuutta haltuunsa. Tietoisuus esirikoksen tekijän elämäntavasta, kuten huumausaineiden kauppaamisesta, taloudellisista vaikeuksista tai tähän kohdistetusta rikostutkinnasta voi myös aiheuttaa varojen vastaanottajalle syyn epäillä varojen alkuperää. Henkilö avustaa esirikoksen tekijää perustamaan yhtiöitä tai tekemään oikeustoimia, joita on luonteensa puolesta syytä epäillä valeoikeustoimiksi. Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

26 Tuottamuksellinen rahanpesu
Tuottamuksellisesta rahanpesusta ei ole juurikaan oikeuskäytäntöä Tuottamuksellinen rahanpesu edellyttää tekijältä törkeää huolimattomuutta Edellyttää kokonaisarvostelua, jossa arvioidaan tekoa ja tekijän huolimattomuutta Onko tärkeitä huolellisuusvelvoitteita rikottu ? Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

27 Itsepesu RL 32:11 Liittyy törkeään rahanpesuun 2012 kesästä voimassa
Ei vielä ennakkotapauksia Lakivaliokunnan lausunto OECD:ssa toimivan FATF:n vaatimus Suomen lainsäädäntöön _25Kriminalistiikka_ /mbKeskusrikospoliisi

28 Kätkemis- ja rahanpesurikoksista 11 § Rajoitussäännökset
Tässä luvussa tarkoitetusta rikoksesta ei tuomita henkilöä, joka on osallinen siihen rikokseen, jolla omaisuus on toiselta saatu tai joka on tuottanut hyödyn (esirikos). Henkilö voidaan kuitenkin tuomita 7 §:n mukaisesta rikoksesta, mikäli rahanpesurikos muodostaa tekojen jatkuvuus ja suunnitelmallisuus huomioon ottaen olennaisimman ja moitittavimman osan rikoskokonaisuudesta. Tämän luvun säännöksiä ei sovelleta rikoksentekijän kanssa yhteistaloudessa asuvaan, joka ainoastaan käyttää tai kuluttaa rikoksen-tekijän yhteistalouden tavanomaisiin tarpeisiin hankkimaa omaisuutta.

29 12 § Menettämisseuraamus
Omaisuus, joka on ollut 6, 7 tai 9 §:ssä tarkoitetun rikoksen kohteena, on tuomittava valtiolle menetetyksi. Menettämisseuraamukseen sovelletaan, mitä 10 luvun 11 §:n 3 momentissa säädetään. Muun omaisuuden menettämisen osalta noudatetaan, mitä 10 luvussa säädetään. Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, rahanpesun kohteena ollut omaisuus voidaan valtiolle menetetyksi tuomitsemisen asemesta tuomita esirikoksella loukatulle vahingonkorvauksena tai edunpalautuksena, jos omaisuus on laadultaan tähän sopivaa eikä vahingonkorvausta tai edunpalautusta hänelle ole suoritettu, noudattaen soveltuvin osin, mitä 10 luvun 2 §:n 3 momentissa säädetään. Omaisuus on kuitenkin tuomittava menetetyksi, jollei se ole laadultaan sopivaa tai sitä ei voida tuomita loukatulle vahingonkorvauksena tai edunpalautuksena 10 luvun 2 §:n 3 momentissa tarkoitetun esteen vuoksi. Tällöin esirikoksella loukatun oikeudesta saada valtion varoista vahingonkorvausta tai edunpalautusta vastaava määrä noudatetaan soveltuvin osin, mitä 10 luvun 11 §:n 2 momentissa säädetään.

30 32:14 § (4.3.2011/191) Oikeushenkilön rangaistusvastuu
Kätkemisrikokseen, törkeään kätkemisrikokseen, ammattimaiseen kätkemisrikokseen, rahanpesuun, törkeään rahanpesuun ja tuottamukselliseen rahanpesuun sovelletaan, mitä oikeushenkilön rangaistusvastuusta säädetään. Kriminalistiikka_ /mbKeskusrikospoliisi_30

31 RL 34a luku, 5 § Joka suoraan tai välillisesti antaa tai kerää varoja rahoittaakseen tai tietoisena siitä, että niillä rahoitetaan… Terrorismirikoksia: … omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa / vahinkoa valtiolle, kv-järjestölle… Tietoisuus rahan todellisesta käyttötarkoituksesta (yleisesti) Ei tarvitse olla käytetty terroristiseen tekoon Toissijainen säännös Varat: kaikenlaista taloudellista arvoa omaavaa omaisuutta MITEN TÄHÄN PYKÄLÄÄN SAAKKA ON PÄÄDYTTY HIDAS ALKU LAINSÄÄDÄNNÖN KEHITYKSESSÄ TERRORISMIN RAHOITUKSEN VASTAINEN YLEISSOPIMUS (1999, YK) ENSIMM. MAAILMANLAAJUINEN KV-SOPIMUS VAATIMUS TR:N KRIMINALISOINNISTA VAATIMUS TR:N TORJUNNAN ASETTAMISESTA ETUSIJALLE TERR. VAST. TOIMINNASSA EU:N TERRORISMIN VASTAINEN TOIMINTAOHJELMA EU MAAT SITOUTUIVAT EM. YK: SOPIMUKSEEN JA SEN PIKAISEEN RATIFIOIMISEEN SÄÄDÄNNÖN TAHTI KIIHTYI, KUN 9/11 ISKU TAPAHTUI SYY: HAVAINTO SIITÄ, ETTÄ KO. ISKUA EI OLISI KYETTY TOTEUTTAMAAN, MIKÄLI TERRORISTIT EIVÄT OLISI KYENNEET SIIRTELEMÄÄN VAROJAAN VAPAASTI… HAVAINTO TR:N MERKITYKSELLISYYDESTÄ TERR. ORGANISAATION TOIMINNASSA!!!  SEURAUS MM. ALLA: YK:N TURVALLISUUSNEUVOSTON PÄÄTÖSLAUSELMA (OLIKO SE 1373) VAIN KAKSI VIIKKOA ISKUJEN JÄLKEEN ANNETTU KEHOTUS JÄSENMAILLE RYHTYÄ TOIMIIN TR ESTÄMISEKSI KV-YHTEISTYÖN KOROSTAMINEN KEHOTUS KRIMINALISOIDA TR KANSALLISESSA LAINSÄÄDÄNNÖSSÄ EUROOPPA-NEUVOSTO YHTEINEN KANNANOTTO 2001 VAHVISTI YK:N KANNAN EUROOPAN UNIONIN NEUVOSTON HYVÄKSYMÄ PUITEPÄÄTÖS 2002 KESÄLLÄ KRIMINALISOINTIVELVOITE EU:N JÄSENMAILLE, JONKA MUODOT JA KEINOT KANSALLISEEN HARKINTAAN VALMISTELU SUOMESSA ALKOI JA 34A -LUKU TERRORISTIRIKOKSISTA LISÄTTIIN RL:N LOPPUVUODESTA 2002, JOHON TR PYKÄLÄ SIIRRETTIIN MUIDEN TERRORISTIRIKOSTEN JOUKKOON TR PYKÄLÄSTÄ: Ei edellytä, että terrorismirikos todella tapahtuu tai että rahat todella käytetty terrorismirikokseen = ITSENÄINEN RIKOS TIETOISUUS = TARKOITUSTAHALLISUUTTA VAATIVA? - KORKEIN TAHALLISUUDEN ASTE… TOISSIJAINEN SÄÄNNÖS: muut RL 34a luvun rikokset usein ensisijaisia (ERITYISESTI 34a:4  terroristiryhmän toiminnan edistäminen) Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi 31

32 Terrorismin rahoitus Terrorismi on yleismaailmallinen ilmiö, joka koskettaa jokaista valtiota Suomessa ei ole näyttöä (tuomioistuin) tapauksista, joissa varoja olisi siirretty terrorismiin (huom I tutkinta meneillään, syyteharkintaan loppuvuodesta) Vrt. Ruotsi Viitteitä terrorismin rahoituksesta Pakotelistat / Close Match -tapaukset Rahanpesuilmoituksia, joissa indikaattoreita Varainkeruu Yhdistystoiminta Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi_32

33 Terrorismin rahoitus yhtään iskua ei tehdä ilman rahaa
jokaisen iskun valmistelu vaatii rahaa minkä tahansa organisaation toiminta tarvitsee rahaa Välttämättä kysymys ei ole suurista summista Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi

34 Esimerkkejä VUODEN 2001 NEW YORKIN TERRORISTI ISKU TOIMI ”VEDEN JAKAJANA”. TÄMÄN JÄLKEEN ISKUJEN TOTEUTTAMISEN HINTA ON LASKENUT. ISKUJEN TOTEUTTAMINEN ON INTERNETISSÄ OLEVAN TIETOMÄÄRÄN SEURAUKSENA HELPOTTUNUT HUOMATTAVASTI. KÄYTÄNNÖSSÄ KUKA TAHANSA VOI RAKENTAA POMMIN INTERNETISTÄ LÖYDETYILLÄ OHJEILLA. HUOMATTAVAA ON, ETTÄ ISKUN TOTEUTTAMINEN EI OLE KALLISTA. TÄMÄ ASETTAA HAASTEITA TERRORISMIN RAHOITUKSEN SELVITTÄMISELLE. RAHALLA VOIDAAN OSTAA TARVIKKEITA (KUTEN VAIKKAPA BENSAA tai lannoitteita) POMMIN RAKENTAMISTA VARTEN  JOISSAKIN MAISSA NS. TILIANALYYSIN MERKITYS UHKIEN ARVIOINNILLE. SUOMESSA VÄLITTÖMIEN TERRORISTI-ISKUJEN VAARAA EI OLE (SUPON VUOSIKATSAUS). ESIMERKKINÄ LONTOON POMMI-ISKUJEN KULUISTA: POMMITARVIKKEIDEN OSTAMISET, REPUT, VUOKRA-AUTO… ESIMERKKINÄ NEW YORKIN POMMI-ISKUSTA: LENTOKOULUTUKSEN HANKKIMINEN, LIIKKUMINEN MAASSA, LENTOLIPUT… Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi_34 34

35 TEON / ISKUN KUSTANNUS KOKONAISRAHOITUKSESTA
Kriminalistiikka_ /mb_Keskusrikospoliisi


Lataa ppt "Kriminalistiikan kurssi 5. 10"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google