Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

RYHMÄNOHJAAJAN KANSIO

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "RYHMÄNOHJAAJAN KANSIO"— Esityksen transkriptio:

1

2 RYHMÄNOHJAAJAN KANSIO
OSA 1 OHJAAMINEN RYHMÄNOHJAAJAN ROOLIT ORIENTAATIOVAIHE ENSIMMÄINEN OPISKELUVUOSI 5. TOINEN OPISKELUVUOSI 6. KOLMAS OPISKELUVUOSI OSA 2 MENETTELYTAPAOHJEITA JA TARVITTAVIA LOMAKKEITA Lähtötasotestit ohjeineen ja mallivastauksineen Ryhmänohjaajan tehtävät HOJKS- asioissa 2. Varhaisen puuttumisen malli – ohjeet poissaoloihin puuttumisesta 3. Puuttuminen päihteidenkäyttöön 4. Toiminta kiusaamistilanteissa 5. Opiskelijan ohjaaminen työpajatoimintaan ja etsivän nuorisotyön asiakkaaksi 6. Opintojen keskeyttäminen OPETUSTYÖTÄ OHJAAVAA LAINSÄÄDÄNTÖÄ Kurinpito OSA 3 OMAA RYHMÄÄ KOSKEVAA MATERIAALIA

3 RYHMÄNOHJAAJAN KANSIO
Avuksi Sinulle uusi tai jo kokenutkin ryhmänohjaaja KANSION SISÄLTÖ JAKAUTUU KOLMEEN OSAAN: 1. OSA OHJEITA TOIMIESSASI RYHMÄNOHJAAJANA OPINTOJEN ERI VAIHEISSA 2 . OSA MENETTELYTAPAOHJEITA JA LOMAKKEITA ERI TILANTEISIIN 3. OSA OMAA RYHMÄÄSI KOSKEVAA MATERIAALIA. Kansiosta löydät tietoja siitä, miten voit ottaa vastaan uuden, ehkä hieman arankin opiskelijan. Siirtyminen uuteen oppilaitokseen, uudenlaiseen opiskeluilmapiiriin sekä uusien ihmisten suureen joukkoon voi tuoda nuorelle pelon ja epävarmuuden tunnetta. Sinä ryhmänohjaajana olet avainasemassa siinä, että nuori tuntee olonsa tervetulleeksi uuteen oppilaitokseen. Ohjauksen tavoitteena on tehdä ohjattavista oman elämänsä parhaita ohjaajia. Tämä kansio on tuotettu AmisURA-projektissa, joka on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen osarahoittama, opintojen läpäisyasteen parantamiseen tähtäävä ESR-projekti Ekamissa.

4 OHJAAMINEN Ryhmänohjaajana olet uuden opiskelijan paras ja tärkein tuki. Koulutukseen tulevat opiskelijat ovat taustoiltaan yhä heterogeenisempia. Jokaisella heistä on erilaiset oppimisvalmiudet. Hyvin hoidettu uuden opiskelijan ja opiskelijaryhmän vastaanottaminen on paras keino opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisyssä. On tärkeää, että nuori tuntee, että hänestä välitetään ja kokee oppimisympäristönsä turvalliseksi heti opiskelujen alusta alkaen. Ryhmänohjaaja ohjaa, neuvoo, seuraa ja tukee opiskelijan oppimista ja opintojen etenemistä koko opiskelun ajan. Hän kertoo opiskelijalle erilaisista vaihtoehdoista, vaatimuksista ja ratkaisumalleista ollen tiukka ja vaativa, mutta samalla kuuntelija, kannustaja ja ymmärtävä aikuinen. Ryhmänohjaajalta edellytetään hyviä vuorovaikutustaitoja. Hän on kiinnostunut sekä koko ryhmästään että yksittäisestä opiskelijasta. Hänen tulee olla helposti lähestyttävä, opiskelijaa kannustava ja motivoiva. Ryhmänohjaaja vastaa omalta osaltaan Ekamin yhteisten arvojen toteutuksesta ja on esikuvana oman alansa ammattilaisesta. Koko henkilöstön panos opiskelijoiden ohjaamisessa ja hyvinvoinnissa on ensiarvoisen tärkeää.

5 EKAMIN RYHMÄNOHJAAJA Antenni herkkänä Suuri sydän
tavoitettavissa tasapuolinen Suuri sydän aktiivinen helposti lähestyttävä Isot silmät ja korvat oma itsensä sosiaalinen positiivinen , jämäkkä aikuinen kiinnostunut opiskelijoista antaa palautetta huumorintajuinen hyväksyvä puuttuu varhain Vikkelät jalat Ekamin ideaaliryhmänohjaaja, syksyn 2011 ryhmänohjaajapysäkkien pohdintojen tulos

6 TOIMIESSASI OHJAAJANA luo innostava ja opiskelua tukeva ilmapiiri
anna opiskelijalle täysi ihmisarvo, vaikka et hänen kaikkia tekojaan voi hyväksyäkään anna kokemuksesi ja tietosi opiskelijoiden käyttöön luota jokaisen opiskelijan kykyyn ajatella ja oppia jaa vastuuta – tue sisäistä yrittäjyyttä pyri siihen, että opiskelijat omaksuvat halun jatkuvaan opiskeluun ja itsensä kehittämiseen auta opiskelijoita itse arvioimaan menestystään - itsearviointi asiallinen ja ystävällinen aikuisuus riittää, ei tarvitse yrittää olla kiva ota rohkeasti huolesi puheeksi - varhainen puuttuminen muista luottamuksellisuus ja salassapito TEESIT OPISKELIJAN KOHTAAMISEEN: rohkaiseminen ja kannustaminen johdonmukaisuus avoimuus rehellisyys huomaavaisuus aikuisen roolin pitäminen (Syksyn 2012 ryhmänohjaajakoulutuksen satoa) OHJAA JA TUE OPISKELIJOIDEN OPINTOJEN ETENEMISTÄ ! HAVAINNOI JA TUE KOKO RYHMÄÄSI JA JOKAISEN OPISKELIJASI KYKYÄ OPISKELLA JA TYÖSKENNELLÄ !

7 NEUVOJA VERKOSTON JÄSEN
RYHMÄNOHJAAJAN ROOLIT RYHMÄNOHJAAJAN ROOLIT VALMENTAJA rohkaise opiskelijaasi omien kykyjensä löytämiseen ja käyttöönottoon NEUVOJA tue opiskelijaasi selviytymään muutoksista ja pettymyksistä niin, että itsetunto säilyy TILANNEARVIOIJA auta opiskelijaasi näkemään ongelmat ja korjaamaan ne (esim. käytös) TUKIJA poista oppimisen halua estävät ja haittaavat tekijät anna palautetta KASVATTAJA perehdytä ja sitouta oppimiseen ja opiskeluun (esim. poissaolot, kiusaaminen) VERKOSTON JÄSEN tee havaintoja oppimisen edistymisestä ja toimi havaintojesi pohjalta RYHMÄN-OHJAAJA

8 KÄSITTELE NÄITÄ TEEMOJA ENSIMMÄISINÄ OPISKELUPÄIVINÄ
ORIENTAATI0VAIHE KÄSITTELE NÄITÄ TEEMOJA ENSIMMÄISINÄ OPISKELUPÄIVINÄ TERVETULOA TALOON: TILOIHIN, HENKILÖSTÖÖN JA PALVELUIHIN TUTUSTUMINEN esittele tilat, avainhenkilöt ja opiskelijapalvelut – hyödynnä Ekamin opiskelijan opasta - kalenteria täytätä opiskelijatietolomake kerää puuttuvat ohjaustoiminnan taustatieto -lomakkeet tarkista opiskelijoiden nimilista ja yhteystiedot, ota yhteys puuttuviin opiskelijoihin ja tiedota tilanteesta opintotoimistoon jaa opintotoimistosta saamasi Wilma-tunnukset opiskelijoille esittele ateriapalvelut, asumispalvelut, verkkopalvelut yms. tiedota opiskelijahuollon toiminnasta (opiskelijahuoltosuunnitelma intrassa – opetussuunnitelmat > opiskelijahuoltosuunnitelma 2012) teetä tulotestit ja tarkista ne, toimita tiedot opintoalaervalle HOJKS –työtä sekä tarvittavien tukien käynnistämistä/järjestämistä varten SAVUTON EKAMI– selvitä periaatteet, sitouta ja valvo

9 ORIENTAATI0VAIHE PEREHTYKÄÄ YHDESSÄ Ekamin opiskelijan opas /kalenteri
työjärjestykset ja niissä olevat merkinnät, jaksotus, aikataulut keskeiset käsitteet: mm opintojakso, opintoviikko, tutkinnon osa, opiskelijakortti järjestyssäännöt työturvallisuus, hätätiet pukukaappi, tarvittavat opiskeluvälineet (kansio, välilehdet, kirjat, ym.) kokeilkaa opiskelijoiden kanssa, että wilman tunnukset toimivat, perehdytä wilman käyttöön käytä wilmaa tiedotuskanavana opintojen alusta alkaen ja sitouta opiskelijat pyydä opiskelijoita päivittämään henkilötietonsa ja huoltajiensa tiedot wilmaan TUE RYHMÄYTYMISTÄ ryhmäytyminen ei ole muusta orientaatiosta irrallaan osallistu aktiivisesti starttipäivään sekä muihin Ekamin yhteisiin tilaisuuksiin ryhmäsi kanssa hyödynnä tilaisuuksien tarjoamat mahdollisuudet ryhmäytymisen tukemiseen aktivoi vuorovaikutukseen, rohkaise kysymään! tehkää yhdessä ryhmän pelisäännöt ryhmän ja yksilön oikeudet, vastuut ja velvollisuudet yhteisöllisyys teoriaa ja toimintaa sopivassa suhteessa hyvää lisämateriaalia esim.

10 KÄSITTELE NÄITÄ TEEMOJA ENSIMMÄISEN JAKSON AIKANA
ORIENTAATI0VAIHE KÄSITTELE NÄITÄ TEEMOJA ENSIMMÄISEN JAKSON AIKANA OPINTOJEN ETENEMINEN opiskeluaika, 3 v (+1) OPS, tutkinnon rakenne, opintojen eteneminen ja jaksotus opintojen etenemisen jatkuva seuranta osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen järjestäjän tehtävät, ryhmän vastuu/yhteyshenkilön valinta opintojen keskeyttäminen, eroaminen: yhteys AINA opoon / kuraattoriin – jo ennaltaehkäisevä yhteistyö käytössä olevat työ- ja opiskelumenetelmät yhteistyö muun henkilöstön kanssa seuraa poissaoloja: merkitse viikoittain selvitysten perusteella poissaolojen luvallisuus / luvattomuus, tee kuukausittaiset koontilistat, poissaolojen kertyessä keskustele opiskelijan kanssa, kutsu kuulemistilaisuuteen (15h tai 4 krt luvattomia poissaoloja), tee esitys varoitukseksi, ohjaa opiskelijahuollon piiriin jne. (lue ohjeet , kansion osa 2) ARVIOINTI – sinulla on tiedotusvastuu arvioinnin tehtävät, kohteet, kriteerit oppimisen ja osaamisen arviointi arvosanan muodostuminen tutkinnon osittain arvosana-asteikko arvosanan uusiminen, korottaminen, uusintakokeisiin ilmoittautuminen ja uusintakoepäivät opintojen etenemisen edellytykset työssäoppimisen arviointi ammattiosaamisen näyttöjen arviointi arvioinnin oikaiseminen osaamisen tunnustaminen (opo ja opettajat) arvosanojen tallentaminen opintokortin ja tutkintotodistuksen sisältö

11 ORIENTAATI0VAIHE HAASTATTELE OPISKELIJAT
tutustu opiskelijaan, hänen elämäntilanteeseensa, toiveisiinsa, tavoitteisiinsa ja muihin huomioonotettaviin asioihin käytä apunasi sinulle palautunutta ohjaustoiminnan taustatietolomaketta laadi yhteistyössä opon ja ammatillisen opettajan kanssa henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS), ryhmänohjaajana täydennä ja seuraa sen toteutumista (Opinto-ohjaussuunnitelma intrassa) osallistu henkilökohtaista opiskelun järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) laadintaprosessiin TEE YHTEISTYÖTÄ HUOLTAJIEN KANSSA vie huoltajien tiedot wilmaan opiskelijoiden taustatietolomakkeista, opintosihteerit lähettävät wilman tunnukset ja käyttöohjeet niiden perusteella huoltajille soita opintojen alkuvaiheessa kaikkien opiskelijoidesi huoltajille esittäytyäksesi ja helpottaaksesi myöhempää yhteistyötä, kerro yhteystietosi ja tavoitettavuutesi lähetä huoltajaillan kutsukirjeet opiskelijoiden mukana kotiväelle ja varmista, että kutsut palautuvat allekirjoitettuina sinulle osallistu huoltajailtaan, esittele ko. koulutusalaa, tavoitteita, työelämän tilannetta ym. motivoi huoltajia mukaan huoltajayhteistyöryhmä HYTIN toimintaan ole nopeasti yhteydessä huoltajiin opiskelijoita koskevissa asioissa, varsinkin ongelmatilanteissa wilma on hyvä yhteistyön väline kotien kanssa

12 APUNASI RYHMÄNOHJAUKSESSA OPISKELIJAHUOLLON TOIMIJAT
TEE YHTEISTYÖTÄ OPISKELIJAHUOLTOTYÖRYHMÄN KANSSA kuraattori, opo, terveydenhoitaja, opiskelijahuoltoasiantuntija tavoitteena opiskelun tukeminen ja opiskelijoiden hyvinvointi kokoontuu säännöllisesti kampuksittain kokousajat löytyvät intrasta (OPISKELIJAHUOLTOSUUNNITELMA INTRASSA!) OPISKELIJA OPO -hopsin laadintaan osallistuminen - opintojen suunnittelu ja etenemisen seuranta - valinnaiset opinnot - opiskelijavalintatyö - sis. ja ulkoinen yhteistyö - markkinointi OPINTOSIHTEERI - opiskelijahallinto - todistukset - opinto- ja koulumatkatuki KURAATTORI -opiskeluun ja yksityiselämään liittyvä tuki (koulun sisäinen sosiaalityöntekijä) - opintotuki - asumiseen liittyvät asiat - ulkopuolisen verkoston palveluihin ohjaaminen - viranomaisyhteistyö OPISKELIJA-TOIMINNAN OHJAAJA - tutortoiminta - opiskelija-yhdistykset - yhteiset tapahtumat - yhteisöllisyyden edistäminen TERVEYDENHOITAJA - opiskelijoiden terveyden ylläpito ja edistäminen - opiskeluympäristön terveellisyydestä huolehtiminen OPISKELIJAHUOLTO-ASIANTUNTIJA - opisk. psyykkisen hyvinvoinnin tukeminen ja ylläpito - ennaltaehkäisevä mielenterveystyö - ongelmatilanteissa auttaminen OPINTOALAERVA - integroidun erityisopetuksen koordinointi osastolla TEE YHTEISTYÖTÄ MUIDEN OPISKELIJAPALVELUISSA TYÖSKENTELEVIEN KANSSA

13 ORIENTAATI0VAIHE HENKILÖKOHTAINEN OPISKELUSUUNNITELMA ELI HOPS on sisällöltään perinteistä opintokorttia laajempi, ja se syventää opintopolun aikaista ohjausta ja opiskelijan ammatillisen kasvun tukemista. opetuksen ja opinto-ohjauksen yksilöllinen tukikeino koko koulutuksen ajan täydentyvä ja tarkentuva auttaa opiskelijan ohjauksessa ja opintoihin sitouttamisessa väline opiskelijan ammatillisen ja persoonallisen kasvun ohjaamiseen ja tukemiseen mahdollistaa opintojen etenemisen seuraamisen oppimisen tavoitteet opintojen suorittaminen, suoritustavat ja ajoitus opintojen sisältämät valinnaiset opinnot työssäoppimisen ajat ja paikat ammattiosaamisen näyttöjen ajankohdat, paikat sekä näyttöjen eteneminen opiskelutavat yksilöllisen kehittymisen ja työllistymisen tavoitteet itsearviointia omasta toiminnasta lukukausittain / lukuvuosittain HENKILÖKOHTAISEN OPISKELUN JÄRJESTÄMISTÄ KOSKEVA SUUNNITELMA ELI HOJKS ryhmänohjaaja on mukana ryhmänsä HOJKS :n ja HOPS :n laadinnassa yhteistyössä opintoalaervan ja opon kanssa ( laki 630/1998,20§, /479 ) laaditaan aina erityisopetusta tarvitsevan opiskelijan, hänen huoltajansa sekä opiskelijaa opettavien opettajien kanssa yhteistyössä kirjallinen, oppilaitosta velvoittava sopimus opiskelijan tarvitsemista palveluista jatkuva prosessi: erityisen tuen tarve voi tulla esille, muuttua tai poistua kokonaan opintojen edetessä toteutumista ja opintojen etenemistä seurataan säännöllisin seurantapalaverein mieluiten kerran lukukaudessa

14 ENSIMMÄINEN OPISKELUVUOSI
KÄSITTELE NÄITÄ TEEMOJA ENSIMMÄISENÄ OPISKELUVUONNA TUE AMMATILLISTA KASVUA JA KEHITTYMISTÄ ammatti-identiteetti, ammattietiikka sekä yhteiset pelisäännöt motivoivien työelämäkäyntien järjestäminen ammatilliset työprojektit työssäoppimisen merkitys opiskeluun liittyvien valinnaisuuksien merkitys muut ammattiin kasvamiseen kuuluvat asiat JATKA/SYVENNÄ PEREHDYTTÄMISTÄ uuden tutkinnon osan tavoitteisiin, sisältöön, toteutukseen ja arviointiin aineen opettajat perehdyttävät omien opintojaksojensa sisältöön ja arviointiin  jos opiskeluympäristö vaihtuu, perehdytä uuteen ympäristöön PIDÄ RYHMÄNOHJAAJAN TUNTEJA/TUOKIOITA edistä ja tue ryhmäytymistä ohjaa opiskelutaitoihin käy läpi elämänhallintaa vahvistavia teemoja: ajankäyttö, rahankäyttö, itsetuntemus ja itsetunto, valinta- ja muutostilanteet, terveet elämäntavat, vastuu- vapaus – vaikuttavuus yms. tiedota ajankohtaisista asioista

15 ENSIMMÄINEN OPISKELUVUOSI
OHJAA UUDEN JAKSON ALKAESSA työjärjestys, valinnaiset opinnot, opettajat, tilat OHJAA JAKSON AIKANA tue opiskelijaa ottamaan vastuuta omien opintojensa seurannasta seuraa opiskelijan opintojen etenemistä ja ohjaa rästien suorittamiseen mahdollisimman nopeasti seuraa poissaoloja, ryhdy tarvittaessa toimenpiteisiin tee yhteistyötä sisäisen verkoston ja huoltajien kanssa OHJAA JAKSON PÄÄTTYESSÄ tee yhteenveto poissaoloista varmista, että opintoja koskevat tiedot ovat ajan tasalla (hylätyt, kesken jääneet, suoritetut opinnot) keskustele opintojen etenemisestä ryhmän ja yksittäisten opiskelijoiden kanssa ja sovi toimenpiteistä anna palautetta tiedota SEURAA HENKILÖKOHTAISTA OPETUKSEN JÄRJESTÄMISTÄ KOSKEVAA SUUNNITELMAA (HOJKS) opinnot, muutokset tuen tarpeissa opintoja koskevien tietojen ajantasaisuuden varmistaminen (hylätyt, kesken jääneet ja suoritetut) keskustele tilanteista tarpeen mukaan tee yhteistyötä ervan ja huoltajien kanssa  

16 ENSIMMÄINEN OPISKELUVUOSI
HENKILÖKOHTAINEN OHJAUS muista varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiotto heti kun oma huolesi herää ohjaa eri tilanteissa, esim. poissaolot, opintojen viivästyminen ohjaa opon tai kuraattorin luokse: keskeyttämisvaara, eroaminen, keskeyttäminen, siirtyminen toiselle alalle (kuraattori keskustelee opiskelijan kanssa ja tarvittaessa hoitaa keskeyttämis- / eroilmoituksen täyttämisen) tue ja ohjaa erityistä tukea tarvitsevaa tai syrjäytymisvaarassa olevaa opiskelijaa tee yhteistyötä opon, kuraattorin, terveydenhoitajan, opintosihteerin sekä opiskelijahuoltoryhmän kanssa PUUTU HETI OPISKELIJAN TILANTEESEEN, KUN HUOLESI HERÄÄ,  TARTU ONGELMATILANTEISIIN VÄLITTÖMÄSTI OSALLISTU OPISKELIJAHUOLTOTYÖRYHMÄN KOKOUKSIIN TARVITTAESSA DOKUMENTOI KESKUSTELUT JA SOVITUT TOIMENPITEET (ks. dokumentointilomake kansion osassa 2)  OHJAA OPINTOSOSIAALISISSA ASIOISSA opintosihteerille tai kuraattorille (opintotuki, koulumatkatuki, vakuutukset yms.)

17 TOINEN OPISKELUVUOSI KÄSITTELE NÄITÄ TEEMOJA
TOISENA OPISKELUVUONNA KÄSITTELE NÄMÄ TEEMAT TOISENA OPISKELUVUONNA JATKA JA SYVENNÄ PEREHDYTTÄMISTÄ kertaa opiskeluun liittyviä käytännön asioita perehdytä aina opintokokonaisuuden tavoitteisiin, sisältöön, toteutukseen ja arviointiin aineenopettajat perehdyttävät opintojaksonsa sisältöön TUE AMMATILLISTA KASVUA JA KEHITYSTÄ ammatti-identiteetti, ammattietiikka sekä yhteiset pelisäännöt, hyvä käytös motivoivat työelämäkäynnit ammatilliset työprojektit työssäoppimisen merkitys opintoihin kuuluvat valinnaisuudet uraohjaus RYHMÄNOHJAAJAN TUNNIT/ TUOKIOT edistä ryhmäytymistä, ohjaa opiskelutaitojen kehittymistä, osallistu kaikkiin Ekamin yhteisiin tapahtumiin ryhmäsi kanssa käsittele elämänhallintaa vahvistavia teemoja: ajankäyttö, rahankäyttö, itsetuntemus ja itsetunto, valinta- ja muutostilanteet, terveet elämäntavat, vastuu- vapaus, yms. tiedota ajankohtaisista asioita kerro opiskelijoille kansainvälisen vaihdon mahdollisuuksista

18 TOINEN OPISKELUVUOSI OHJAA JAKSON ALKAESSA
työjärjestys, valinnaiset opinnot, opettajat, ajankohtaiset asiat, ym.  OHJAA JAKSON AIKANA tue opiskelijaa ottamaan vastuuta omien opintojensa seurannasta seuraa ryhmäsi opintojen etenemistä ja ohjaa opiskelijoita rästien suorittamiseen mahdollisimman nopeasti seuraa poissaoloja ja ryhdy tarvittaviin toimenpiteisiin tee yhteistyötä sisäisen verkoston ja huoltajien kanssa osallistu / järjestä toisen vuoden huoltajailta (voi olla toiminnallinen, johon opiskelijat osallistuvat, esim. yhteinen iltapala, auton renkaiden vaihto, kampaukset huoltajille ym. alakohtaista toimintaa) OHJAA JAKSON PÄÄTTYESSÄ tee yhteenveto poissaoloista varmista opintoja koskevien tietojen ajantasaisuus (hylätyt, kesken jääneet ja suoritetut opinnot ) keskustele ryhmän tai yksittäisten opiskelijoiden kanssa ja sovi toimenpiteistä osallistu seurantapalavereihin ja esittele ryhmäsi tilannetta

19 TOINEN OPISKELUVUOSI TARKISTA HENKILÖKOHTAISEN OPETUKSEN
JÄRJESTÄMISTÄ KOSKEVA SUUNNITELMA (HOJKS) keskustele, tarvitaanko muutoksia varmista opintoja koskevien tietojen ajantasaisuus (hylätyt, kesken jääneet ja suoritetut opinnot ) tee yhteistyötä huoltajien kanssa HENKILÖKOHTAINEN OHJAUS tarkista opiskelijan HOPS muista varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiotto erilaisissa opiskelijatilanteissa ohjaus eri tilanteissa, kuten; keskeyttämisvaara, eroaminen (opiskelijan oltava aina yhteydessä kuraattoriin tai opoon), keskeyttäminen, siirtyminen toiselle alalle, poissaolot, opintojen viivästyminen. erityistä tukea tarvitsevan / syrjäytymisvaarassa olevan opiskelijan tuki ja ohjaus tee yhteistyötä opon, kuraattorin, terveydenhoitajan, opintosihteerin sekä opiskelijahuoltotyöryhmän kanssa OSALLISTU OPISKELIJAHUOLTORYHMÄÄN TARVITTAESSA  TARTU ONGELMATILANTEISIIN VÄLITTÖMÄSTI DOKUMENTOI KESKUSTELUT JA SOVITUT TOIMENPITEET (ks. dokumentointilomake kansion osassa 2)  OHJAA OPINTOSOSIAALISISSA ASIOISSA opintosihteerille tai kuraattorille (opintotuki, koulumatkatuki, vakuutukset yms.)

20 KOLMAS OPISKELUVUOSI KÄSITTELE NÄITÄ TEEMOJA KOLMANTENA OPISKELUVUONNA
KERTAA EDELLISVUOSIEN PERUSASIOITA RYHMÄN TARPEEN MUKAISESTI MOTIVOI OPISKELIJAA JA VAHVISTA AMMATILLISEN IDENTITEETIN KEHITTYMISTÄ, TOIMI ITSE OMAN ALASI AMMATTILAISEN ESIKUVANA TIEDOTA AJANKOHTAISISTA ASIOISTA RYHMÄNOHJAAJAN TUNNIT / TUOKIOT aktivoi ryhmäytymistä ja keskinäistä vuorovaikutusta tue ammatillista kasvua; ammatti-identiteettiä, ammattietiikkaa sekä muistuta yhteisistä pelisäännöistä ohjaa opiskelutaitoja vahvista elämänhallinnallisia taitoja OHJAA JAKSON ALKAESSA, SEURAA OPINTOJEN ETENEMISTÄ työjärjestys, valinnaiset opinnot, opettajat OHJAA JAKSON AIKANA tue opiskelijaa ottamaan vastuuta omien opintojensa seurannasta seuraa ryhmäsi opintojen etenemistä ja motivoi heitä suorituksiin seuraa poissaoloja ja ryhdy tarvittaviin toimenpiteisiin tee yhteistyötä sisäisen verkoston ja huoltajien kanssa  OHJAA JAKSON PÄÄTTYESSÄ tee yhteenveto poissaoloista varmista opintoja koskevien tietojen ajantasaisuus (hylätyt, kesken jääneet, suoritetut opinnot ) keskustele ryhmän tai yksittäisten opiskelijoiden kanssa ja sovi toimenpiteistä anna palautetta

21 KOLMAS OPISKELUVUOSI URAOHJAUS: OHJAA TYÖELÄMÄÄN TAI JATKO-OPINTOIHIN
järjestä erilaisia tutustumiskäyntejä, alan messut henkilökohtaiset uraohjauskeskustelut tiedota oppilaitoksen jatko-opintoinfoista ota tarvittaessa yhteys opoon OSALLISTU OPISKELIJOIDEN KANSSA/TIEDOTA REKRYTOINTITILAISUUKSISTA JA JÄRJESTÄ TYÖELÄMÄKÄYNTEJÄ TEE YHTEISTYÖTÄ MUIDEN RYHMÄNOHJAAJIEN, OPINTO-OHJAAJAN KANSSA, TYÖMARKKINAJÄRJESTÖJEN JA TE-TOIMISTON KANSSA HYÖDYNNÄ TYÖSSÄOPPIMISJAKSOT TUE TYÖLLISTYMISTÄ  HOIDA KÄYTÄNNÖN ASIAT mm. avaimien, pukukaappien, oppilaitoksen omaisuuden palautus  TARKISTA OPINTOSUORITUKSET opintokortit kunnossa / suoritukset kasassa toimita valmiit suoritukset ajoissa opintosihteerille todistusten kirjoittamista varten JAA PÄÄSTÖTODISTUKSET VALMISTUVILLE UUSILLE AMMATTILAISELLE ONNEA VALMISTUNEILLE JA ONNISTUNEELLE RYHMÄNOHJAAJALLE!


Lataa ppt "RYHMÄNOHJAAJAN KANSIO"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google