Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomen tietoyhteiskuntaohjelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomen tietoyhteiskuntaohjelma"— Esityksen transkriptio:

1 Suomen tietoyhteiskuntaohjelma
Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Suomen tietoyhteiskuntaohjelma Pohjois-Savon liiton maakuntasali Katrina Harjuhahto-Madetoja ohjelmajohtaja, tietoyhteiskuntaohjelma valtioneuvoston kanslia tietoyhteiskuntaneuvoston pääsihteeri

2 Suomen tietoyhteiskuntaohjelma
Mitä tarkoittaakaan tietoyhteiskunta? Hallituksen tietoyhteiskuntaohjelma, lyhyt oppimäärä Missä nyt mennään - ajankohtaista tietoyhteiskunta- kehityksestä Havaintoja Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiasta Ajankohtaista hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmasta

3 G L O B A L I S A A T I O L M U U O V T O S S I N T E R N E T
MILLAINEN ON TIETOYHTEISKUNTA? paikallisuus globaali G L O B A L I S A A T I O L U O V S M U T O S Verkosto- yhteiskunta Jälkiteollinen yhteiskunta Luottamus- yhteiskunta ihmiset (virtuaali)organisaatiot (virtuaali)yhteisöt tietoverkot laitteet jne. tieto tuotannontekijänä rakennetyöttömyys itsepalvelu- vs. palvelu- yhteiskunta e-työ käden taidot! jne. sähköiset palvelut verkko alihankkijat jne. T I E T O – J A V I E S T I N T Ä – T E K N I I K K A I N T E R N E T Moni- mutkaisuus 24 x 7 – tai sitten ei…

4 Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen mahdollistaa:
rakenteelliset uudistukset uudet prosessit ja toimintamallit varautuminen eläköitymiseen kilpailukyvyn ylläpito tuottavuuden lisääminen uudet liiketoimintamahdollisuudet uudet liiketoimintamallit uudenlaiset verkostot yhteistyö yli perinteisten organisaatiorajojen

5 Suomen tietoyhteiskuntaohjelma
Mitä tarkoittaakaan tietoyhteiskunta? Hallituksen tietoyhteiskuntaohjelma, lyhyt oppimäärä Missä nyt mennään - ajankohtaista tietoyhteiskunta- kehityksestä Havaintoja Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiasta Ajankohtaista hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmasta

6 2000-LUVUN HAASTEITA Väestön ikärakenteen muutos  huoltosuhteen muutos (100:150?) Suuret ikäluokat eläkkeelle  uusien työntekijöiden saatavuus ja kouluttaminen, hiljaisen tiedon siirto/katoaminen Sosiaali- ja terveyspalveluiden kysynnän kasvu  medikalisaatio, ikääntyvä väestö Alueellinen eriarvoistuminen, muuttoliike Rakennetyöttömyys ja alhainen työllisyysaste Kansainvälinen ja kotimainen taloudellinen tilanne EU:n laajeneminen ja Suomen asema nettomaksajana Globaali kilpailun kiristyminen ja kansainvälisen verokilpailun kiristyminen Tuottavuuden parantaminen ja toimintojen tehostaminen Kilpailukyvyn ylläpito Tutkimus- ja tuotekehitysrahoituksen taso ja suuntaaminen

7 HALLITUSOHJELMA: Hallituksella 4 poikkihallinnollista politiikkaohjelmaa: työllisyys, yrittäjyys, tietoyhteiskunta ja kansalaisvaikuttaminen Tietoyhteiskuntaohjelman tarkoituksena lisätä: kilpailukykyä tuottavuutta sosiaalista tasa-arvoa alueellista tasa-arvoa kansalaisten hyvinvointia elämänlaatua hyödyntämällä tieto- ja viestintätekniikkaa koko yhteiskunnassa Tietoyhteiskuntaohjelman avulla pyritään säilyttämään Suomen asema yhtenä TIVIn johtavista tuottajista ja hyödyntäjistä maailmassa.

8 TIETOYHTEISKUNTAOHJELMA
Suomen 1. hallitustason tietoyhteiskuntastrategia v. 1994 Hallitus hyväksyi nykyisen tietoyhteiskuntaohjelman Ty-ohjelmaa johtaa pääministeri Matti Vanhanen + ministeri- ryhmä Laajapohjainen tietoyhteiskuntaneuvosto (ministerit ) ja 7 jaostoa Painopisteet: olemassa olevan teknologian hyödyntäminen ja soveltaminen uusien sähköisten palveluiden tuottaminen prosessien ja toimintamallien uudistaminen ja kehittäminen (back office ja front office) poikkihallinnollisuus ja yhteistyö HSA 2005 –päivitys tulossa

9 Tietoyhteiskuntakehitys nostettu strategiseksi painopistealueeksi
Hallituksen tietoyhteiskuntaohjelma VALTIONHALLINTO EDISTÄÄ TIETOYHTEISKUNTAKEHITYSTÄ: varmistamalla kansalaisten mahdollisuuden päästä nopeiden tietoliikenneyhteyksien piiriin kehittämällä kansalaisten tietoyhteiskunta- valmiuksia luomalla uusia toimintatapoja ja sähköistämällä valtion omia palveluita ja hallintoa edistämällä vastaavaa kehitystä kuntasektorilla ja elinkeinoelämässä koulutuspoliittisilla toimenpiteillä panostamalla tutkimukseen ja tuotekehitykseen tukemalla muita tietoyhteiskuntasektorilla toimijoita osallistumalla tietoyhteiskuntakehitystä edistäviin keskeisiin hankkeisiin lainsäädännöllisillä toimenpiteillä Yleinen tietoyhteiskuntakehitys TIETOYHTEISKUNTAOHJELMAN VAIKUTTAVUUSTAVOITTEET Tietoyhteiskuntakehitys nostettu hallituksessa strategiseksi painopistealueeksi VAIKUTUS MUIHIN TOIMIJOIHIN! TY-ohjelma Hallituksen politiikkaohjelmat eivät ole vastaavanlaisia ohjelmia kuin AKO tai OSKE

10 Koko kansan tietoyhteiskunta
Vrt. e-KOREA VISION 2006 Global Leader Tietoyhteiskuntaohjelman päämissio on: Koko kansan tietoyhteiskunta Kaikilla kansalaisilla tulisi olla mahdollisuus hyödyntää tietoyhteiskunnan palveluita Julkisen hallinnon tulisi lisätä tuottavuutta ja uudistaa prosessejaan ja toimintamallejaan TIVIn avulla Elinkeinoelämän tulisi kyetä parantamaan kilpailukykyään TIVIn avulla

11 Julkisen hallinnon avoimuuden lisääminen
Toinen päätavoite on: Julkisen hallinnon avoimuuden lisääminen Kansalaisille annetaan mahdollisuus osallistua aktiivisesti hallinnon valmisteluprosesseihin Kansalaisille tarjotaan hallintoa koskevaa perustietoa

12 Mihin katosivat sähköiset palvelut?
Vuonna 2003 päätettiin panostaa julkiseen T&K-rahoitukseen lisää 200 miljoonaa € kuluvan hallituskauden aikana Julkishallinnon tietohallinto TIETOYHTEISKUNTAOHJELMAN MINISTERIRYHMÄN KOKOUS TIETOYHTEISKUNTAOHJELMAN TAVOITTEISTA JOHDETUT YLEISPRIORITEETIT (taustalla mm. kevään 2004 ministeriökierros) Horisontaalinen ja vertikaalinen yhteistyö Palvelutuotannon kehittäminen (TIVIn avulla) Koulutus ja tietoyhteiskuntaosaaminen Tietoliikenneyhteydet Lainsäädäntö ja toimintaympäristö Mihin katosivat sähköiset palvelut?

13 TOTEUTUSSUUNNITELMAN OSA-ALUEET HSA 2005 -LUONNOS
Tietoliikenneyhteydet ja digitaalinen televisiotoiminta Kansalaisten tietoyhteiskuntavalmiudet ja turvallinen tietoyhteiskunta Koulutus, työelämä, tutkimus ja tuotekehitys Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen julkishallinnossa Julkishallinnon palveluiden kehittäminen Sosiaali- ja terveydenhuolto Julkishallinnon tietohallinto Liiketoiminnan ja sisältöjen sähköistäminen Lainsäädännölliset toimenpiteet Kansainvälinen ulottuvuus

14 Suomen tietoyhteiskuntaohjelma
Mitä tarkoittaakaan tietoyhteiskunta? Hallituksen tietoyhteiskuntaohjelma, lyhyt oppimäärä Missä nyt mennään - ajankohtaista tietoyhteiskunta- kehityksestä Havaintoja Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiasta Ajankohtaista hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmasta

15 Tarja Heinonen: Miten Suomen tuottavuuden nousua saataisiin nopeutettua. Jari Järvinen: Hyvinvointipalveluiden rahoittaminen ja tuottaminen. Pasi Sorjonen: Mitä ovat keskeiset julkiset palvelut ja miten ne voidaan tuottaa tehokkaimmin. Kuinka kunnat saadaan hillitsemään menojensa kasvua. Raija Volk: Julkisen sektorin palvelut ja palveluiden avautuminen ulkomaiselle kilpailulle.

16 HALLITUKSEN POLITIIKKARIIHI 8.2.2005
Optimiväestöpohja palvelukohtaisesti (erityisesti soster ja opetus) Kuntarakenne – liitokset vai yhteistyö vai molempi parempi? Menojen kasvu > tulojen kasvu  tuottavuutta saatava lisää Päätökset 10/2006

17 Kunnat ovat erilaisia Keskiarvo Pienin Suurin
Asukasluku Asukastiheys as/km2 17,1 0, ,1 Pinta-ala (ilman vesiä) km Elinkeinorakenne Maa- ja metsätalous % 4,3 0,1 32,0 Jalostus % 25,8 5,5 50,6 Palvelut % 68,1 35,8 84,8 Ikärakenne 0–14-vuotiaita % 17,6 9,6 31,7 15–64-vuotiaita % 66,8 55,3 71,8 65-vuotiaita ja yli % 15,6 6,0 32,4 Tuloveroprosentti ,30 16,00 21,00 Verotulot 2003 €/asukas Vuosikate 2003 €/asukas 240 –

18 Peitto vajaat 95 % NMT 450 -taajuudet
Laajakaistayhteyksien määrän kehitys Lähde: LVM

19 80 % Internetin käyttö viimeisen 3 kk aikana iän ja sukupuolen mukaan keväällä 2004, % vuotiaista Lähde: Nettiostotutkimus kevät 2004

20 Internetin käyttötarkoitukset keväällä 2004, % 15-74 -vuotiaista internetin käyttäjistä
Lähde: Nettiostotutkimus kevät 2004

21 Puhelimen suosio mieluisimpana asiointi välineenä on säilynyt korkealla. Neljä viidestä pitää sitä mieluisimpana asiointivälineenä. Kaikissa kuvion ryhmissä on kuitenkin tapahtunut siirtymää pois puhelimen suosiosta asioiden hoitovälineenä. Voimakkainta tämä muutos on alle 30-vuotiaiden naisten ryhmässä, joissa enää kaksi kolmesta pitää puhelinta parhaimpana asioiden hoitamisen välineenä. Tähän saattaa vaikuttaa se, että nuorilla on usein vain matkapuhelin, jolloin puhelun hinta kannustaa sähköpostin käyttöön, vaikka muuten haluaisi käyttää puhelinta asioiden hoitamisessa.

22

23 Internetin palvelujen turvallisuutta koskeviin mielipideväitteisiin suhtautuminen nettiä joskus käyttäneiden ryhmässä, marraskuu 2004 Puhelimen suosio mieluisimpana asiointi välineenä on säilynyt korkealla. Neljä viidestä pitää sitä mieluisimpana asiointivälineenä. Kaikissa kuvion ryhmissä on kuitenkin tapahtunut siirtymää pois puhelimen suosiosta asioiden hoitovälineenä. Voimakkainta tämä muutos on alle 30-vuotiaiden naisten ryhmässä, joissa enää kaksi kolmesta pitää puhelinta parhaimpana asioiden hoitamisen välineenä. Tähän saattaa vaikuttaa se, että nuorilla on usein vain matkapuhelin, jolloin puhelun hinta kannustaa sähköpostin käyttöön, vaikka muuten haluaisi käyttää puhelinta asioiden hoitamisessa.

24 10-49 50+ 250+

25 Suomen tietoyhteiskuntaohjelma
Mitä tarkoittaakaan tietoyhteiskunta? Hallituksen tietoyhteiskuntaohjelma, lyhyt oppimäärä Missä nyt mennään - ajankohtaista tietoyhteiskunta- kehityksestä Havaintoja Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiasta Ajankohtaista hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmasta

26 POHJOIS-SAVON TY-STRATEGIA
Tietoyhteiskunnasta tietämysyhteiskuntaan  vrt. knowledge economy Tavoitteet linjassa kansallisen ohjelman kanssa kansalaisten osallistumismahdollisuudet + Tietoyhteiskunta on koko yhteiskunta  vrt. muut alueet Suomessa Yhteistyö ja kumppanuudet Paikalliset ja kansainväliset verkostot Osaamisen ja koulutuksen kehittäminen Kehittäjien osaaminen + Innovatiivisuus Laajakaistayhteydet, mobiiliteknologia ja digi-tv Etätyön mahdollisuudet Liikenne, logistiikka ja paikkatieto Avoimen lähdekoodin hyödyntäminen, julkisen tiedon hyödyntäminen +

27 POHJOIS-SAVON TY-STRATEGIA
Maakunnallinen ja seudullinen tietohallinto-yhteistyö + valtakunnallinen yhteistyö prosessi- ja toimintamalliuudistukset Hyvien käytäntöjen levittäminen + Tietoyhteiskunnan rooli erilaisilla alueilla +  kaupungit ja maaseutu Aluekehittämisen ja suunnittelun pohjaksi keskitetty tulevaisuustarkastelu +  nopeasti muuttuva ympäristö Olemassa olevan tiedon hyödyntäminen!!! Priorisoinnit, vastuu ja aikataulutus Strategian säännöllinen päivittäminen ja seuranta Yhteiset mittarit eEurope 2010 valmisteilla, unohtakaa eE 2005 Alueelliset vahvuudet löydettävä!!!

28 Suomen tietoyhteiskuntaohjelma
Mitä tarkoittaakaan tietoyhteiskunta? Hallituksen tietoyhteiskuntaohjelma, lyhyt oppimäärä Missä nyt mennään - ajankohtaista tietoyhteiskunta- kehityksestä Havaintoja Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiasta Ajankohtaista hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmasta

29 TULEVAISUUDEN VERKOTTUVA SUOMI

30 TULEVAISUUDEN VERKOTTUVA SUOMI
Yhteenveto Raportin viesti: Tietoyhteiskunta on koko yhteiskunta, jonka kehittämisessä tarvitaan kaikkia yhteiskunnan toimijoita. Suomi on edelleen tietoyhteiskuntakehityksen kärkimaita, mutta aseman säilyttäminen vaatii jatkuvia panostuksia. Teknologian kehittämisestä siirryttävä teknologian hyödyntämiseen sisältöjen kehittämiseen palvelujen kehittämiseen (niin sähköiset kuin perinteiset) työelämän ja johtamisen kehittämiseen osaamisen kehittämiseen  “sosiaaliset innovaatiot”

31 TULEVAISUUDEN VERKOTTUVA SUOMI
Yhteenveto Teknologia on arkipäiväistynyt Teknologian hyödyntäminen vauhdittumassa Neuvosto näkee tietoyhteiskuntakehityksen positiivisena mahdollisuutena Suomen tulevaisuuden kannalta globalisoituvassa maailmassa Yhteistyön ja verkostojen merkitys korostuu Poikkihallinnollisen, monitieteisen ja kv-yhteistyön merkitys Standardointia lisättävä Toimintamallit ja prosessit uudistettava Rakenteita ja organisaatioita uudistettava

32 TULEVAISUUDEN VERKOTTUVA SUOMI
Yhteenveto Tietoturva vaatii niin kansallisia kuin kv-ponnistuksia Läsnä-äly lisääntyy Konvergenssi jatkuu Koulutukseen panostettava edelleen kaikilla tasoilla Teknologian avulla voidaan jakaa työtä ja ylläpitää palveluita siten, että alueellinen tasa-arvo lisääntyy Terveydenhuollon tietohteiskuntakehitys etenee vauhdikkaasti (mm. kansallinen terveyshanke)

33 TULEVAISUUDEN VERKOTTUVA SUOMI
”Suomessa on totuttu perinteisen ”kaikki tuntevat toisensa” –kulttuurin riittävyyteen. On saatava käyntiin poikkisektoriaalisia foorumeja, joissa eri toimialoja ja toimiryhmiä edustavat henkilöt työskentelevät syvällisesti ja pitkäjänteisesti yhteisissä hankkeissa luoden uutta näkemyksellistä tietämystä.” TY-neuvoston raportti, s. 44

34 AJANKOHTAISIA HANKKEITA
TIME-työryhmän ehdotusten toimeenpano (ValtIT) KuntaTIME-työryhmän käynnistäminen TEHO-TIVI –hanke Julkiset palvelut verkkoon eli JUPA-hanke Sähköisen tunnistamisen ja maksamisen alusta, pk-seudun pilotti Suurten kaupunkien tietoyhteiskuntayhteistyö, mm. mobiili Julkishallinnon sähköisen asioinnin strategia Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelman toteuttaminen ja mahdolliset lisätoimenpiteet Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäminen TIVIn avulla aluetietojärjestelmät / sähköinen resepti / call centerit / mobiiliajanvaraus jne. Laajakaistastrategian toteuttaminen ja mahdolliset lisätoimenpiteet Asiakaspäätetyöryhmän loppuraportti Paikkatietostrategian toteuttaminen

35 KuntaTIME-työryhmä pääministeri asettanut 14.12.2004
kuntien, kuntayhtymien, maakuntaliittojen, KELAn, JUHTAn, Suomen Kuntaliiton ja eri ministeriöiden edustajista koostuva työryhmä tavoitteena hakea synergiaetuja valtion ja kuntien tietoyhteis- kuntakehityksessä sekä parantaa julkishallinnon tietohallinnon yhteentoimivuutta loppuraportti ja toimenpide-ehdotukset mennessä  keihäänkärkien haku ulkopuolinen konsultti sihteeristön tukena, myös JUHTAn tietohallintojaosto sparraajana käynnistynyt haastattelukierroksella (Henry Ehrstedt) liittyy suoraan myös “peruspalveluremonttiin”

36 KuntaTIME-työryhmä Puheenjohtaja Marketta Kokkonen, kaupunginjohtaja, Espoon kaupunki Varapuheenjohtaja Cay Sévon, ylijohtaja, sisäasiainministeriö Jäsenet Jan-Erik Backa, talous- ja kehitysjohtaja, Pedersören kunta Mauri Gardin, kaupunginjohtaja, Rovaniemen kaupunki Katrina Harjuhahto-Madetoja, ohjelmajohtaja, tietoyhteiskuntaohjelma, valtioneuvoston kanslia Pentti Itkonen, erityisasiantuntija, sosiaali- ja terveysministeriö Pekka Kantola, tekninen johtaja, Kuusamo Timo Kietäväinen, varatoimitusjohtaja, Suomen Kuntaliitto Katriina Puhakka, kehittämisjohtaja, Oulun kaupunki Matti Puhakka, johtaja, kansaneläkelaitos Arja Terho, neuvotteleva virkamies, valtiovarainministeriö Timo Valli, tietohallintojohtaja, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri Maakuntaliittojen edustaja (nimetään myöhemmin) Työryhmän sihteerit Heikki Lunnas, kehittämispäällikkö, Suomen Kuntaliitto Markku Nenonen, JUHTAn pääsihteeri, sisäasiainministeriö

37 KuntaTIME-työryhmä Määrittelytyössä tarkoitus käsitellä seuraavat osa-alueet: tavoitetilan määrittely nykytilan kartoitus ohjeistus, standardit ja niiden sitovuus tietorakenteiden ja tietojärjestelmien yhteentoimivuus perusrekistereiden hyödyntäminen muut mahdolliset yhteiset rekisterit tietoliikenneyhteyksien tila ja niiden vaikutus tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen julkisissa palveluissa yhteispalvelun, erityisesti virtuaalisen yhteispalvelun, mahdollisuudet verkkoasioinnin yhteiset tukipalvelut yhteydet tietoyhteiskuntaohjelman osa-alueessa Valtion oma tietohallinto eriteltyihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin kuntasektorin ja kunta-valtio –yhteistyön näkökulmasta (liite) investointien ja hankintojen toteuttaminen sekä hankintamenettelyt ja –organisaatiot julkisen hallinnon tietohallinnon yhteistyön organisointitavat mahdolliset lainsäädännön muutostarpeet

38 TEHO-TIVI -hanke pääministeri asettanut 09/04
tietoyhteiskuntaohjelman, tuottavuusohjelman ja JUHTAn yhteishanke tavoitteena: kuvata ja analysoida n. 10 kpl julkisen sektorin onnistunutta TIVI-hanketta antaa toimenpidesuosituksia analysoitujen hankkeiden pohjalta laatia malleja investointien arviointiin työseminaari (alustavasti ) ja loppuraportti konsulttina Capgemini Finland Oy tietoa ensisijaisesti päätöksentekijöille hyödyntäminen esim. uusissa kunnanvaltuustoissa

39 TEHO-TIVI -hanke Arviointikohteiksi on valittu seuraavat hankkeet:
Ajoneuvohallintokeskus – mobiilipalvelut Espoon kaupunki - toimeentulotuen haku Kansaneläkelaitos - työnjakohanke Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu - Lapin etäopetuksen kehittäminen tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen MediNeuvo Oy - terveydenhuollon call center -palvelut Teknologiakeskus Neopoli / Lahden seutu – “hammasaikapilotti” Pirkanmaan sairaanhoitopiiri - laboratorio- ja apteekkiliikelaitos Seutukeskus Oy Häme – palvelukeskusmalli Tekonivelsairaala Coxa Oy - kokonaistoimintamalli Tornion kaupunki - vuokra-asuntohakemus Verohallitus - veroehdotus

40 JUlkiset PAlvelut verkkoon eli
JUPA-hanke v.2004 v.2005 I-Määrittelyvaihe II-Käyttöönottovaihe 10/04 määritystyö projekteissa toteutus, käyttöönotot projekteissa verkkopalvelut kansalaisten käytössä palveluiden valinta alueiden valinta Mallien julkistus & Julkinen haku prosessimallit valmiit projektien valinta Vastuu: SM

41 JUPAn määritysvaiheen palvelut
tulokset: Vanhuspalvelut Asumispalvelut Koulutoimen palvelut Lieksa Hämeenlinna Riihimäki Rovaniemi Päivähoitopalvelut Rakennus- ja ympäristötoimen palvelut Oulun seutu ESLH Etelä-Karjala Tavaraliikennelupa Matkailu, kulttuuri- ja vapaa-ajanpalvelut

42

43 Ohjausjärjestelmien on muututtava Ei eGovernment vaan Government
TULEVAISUUS Asioiden valmistelu, käsittely ja toteuttaminen seudullisesti ja koko kuntasektorin / koko julkishallinnon tasolla lisääntyy Yhteistyö, yhteistyö, yhteistyö!!! Toisaalta keskittäminen, toisaalta erikoistuminen Yhteishankinnat ja investointien koordinointi Yhteisiä järjestelmiä, rajapintoja, resursseja ja prosesseja Palvelukeskukset, myös virtuaaliset Uudet toimintamallit, tilaaja-tuottajamallit, ulkoistaminen jne. Tehdyn työn hyväksikäyttö muissa yksiköissä ja organisaatioissa Hyvien käytäntöjen levittäminen ja omaksuminen Sektorimuurit murtuvat  lainsäädäntöä myös uudistettava EU-tason kehitys ja yhtenäistämistarpeet??? ”Siiloutunut organisaatio ei pysty tuottamaan virtaviivaisia prosesseja.” Ari Kannisto, IBM

44

45 KIITOS! Lisätietoja: www.tietoyhteiskuntaohjelma.fi
Yhteystiedot: 09 – KIITOS!


Lataa ppt "Suomen tietoyhteiskuntaohjelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google