Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Petri Nokelainen Kasvatustieteiden yksikkö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Petri Nokelainen Kasvatustieteiden yksikkö"— Esityksen transkriptio:

1 Petri Nokelainen Kasvatustieteiden yksikkö
Oppimisympäristöt Petri Nokelainen Kasvatustieteiden yksikkö

2 Oppimisympäristöt Oppimisympäristöllä tarkoitetaan oppimiseen liittyvää fyysisen ympäristön, psyykkisten tekijöiden ja sosiaalisten suhteiden kokonaisuutta, jossa opiskelu ja oppiminen tapahtuvat (OPH, 2004). FYYSINEN PSYYKKINEN SOSIAALINEN Rakennukset Kognitiiviset tekijät Vuorovaikutus Ympäristö Affektiiviset tekijät Ihmissuhteet Varustus

3 Oppimisympäristöt Opetusteknologia tarjoaa erilaisia oppimisalustoja (Toikkanen, 2012). FYYSINEN PSYYKKINEN SOSIAALINEN Rakennukset Kognitiiviset tekijät Vuorovaikutus Ympäristö Affektiiviset tekijät Ihmissuhteet Varustus <- Opetusteknologia

4 Oppimisen eri muodot Formaali oppiminen on organisoitua ja tapahtuu koulutusjärjestelmän puitteissa Ohjelmointikurssi oppilaitoksessa (Nokelainen, 2010.)

5 Oppimisympäristöt Pedagogiikka – oppi kasvatuksesta
Didaktiikka – oppi opetuksesta FYYSINEN Kognitiiviset tekijät SOSIAALINEN Kognitiiviset tekijät Affektiiviset tekijät OPETTAJA Affektiiviset tekijät Pedagoginen näkemys Didaktinen näkemys Pedagoginen näkemys Didaktinen näkemys

6 Oppimisen eri muodot Formaali oppiminen on organisoitua ja tapahtuu koulutusjärjestelmän puitteissa Ohjelmointikurssi oppilaitoksessa Non-formaali oppiminen on koulutuksen ulkopuolella tapahtuvaa organisoitua koulutusta Työssäoppimisjakso ohjelmointialan yrityksessä (Nokelainen, 2010.)

7 Kognitiiviset tekijät Affektiiviset tekijät
Oppimisympäristöt FYYSINEN Kognitiiviset tekijät SOSIAALINEN Kognitiiviset tekijät Affektiiviset tekijät OPETTAJA Affektiiviset tekijät Pedagoginen näkemys Pedagoginen näkemys Didaktinen näkemys Didaktinen näkemys Kognitiiviset tekijät Affektiiviset tekijät Pedagoginen näkemys VIRTUAALINEN Didaktinen näkemys

8 Oppimisen eri muodot Formaali oppiminen on organisoitua ja tapahtuu koulutusjärjestelmän puitteissa Ohjelmointikurssi oppilaitoksessa Non-formaali oppiminen on koulutuksen ulkopuolella tapahtuvaa organisoitua koulutusta Työssäoppimisjakso ohjelmointialan yrityksessä Informaali oppiminen on jokapäiväisessä elämässä tapahtuvaa oppimista Tietokonepelien pelaaminen, vertaisverkkojen käyttö (Nokelainen, 2010.)

9 Kognitiiviset tekijät Affektiiviset tekijät
Oppimisympäristöt Myös non-formaalit ja informaalit ympäristöt voivat olla oppimisympäristöjä. FYYSINEN Kognitiiviset tekijät SOSIAALINEN Kognitiiviset tekijät Affektiiviset tekijät Affektiiviset tekijät Pedagoginen näkemys Pedagoginen näkemys Didaktinen näkemys Didaktinen näkemys VIRTUAALINEN

10 Oppilaitos / koulu oppimisympäristönä
FYYSINEN VIRALLINEN EPÄVIRALLINEN (Kiilakoski, 2012.)

11 Opiskelu ja oppimisympäristöt ennen
Antiikin ajoista lähtien opetus on ollut oppiainekohtaista ja tapahtunut siihen varatuissa paikoissa. Opettaja on pystynyt kontrollomaan oppilaiden opiskelun etenemistä ja pääsyä tiedon lähteille.

12 Opiskelu ja oppimisympäristöt nyt
Eri oppiaineita tarvitaan edelleen, mutta niiden käsittely toisistaan erillään ei vastaa nykypäivän asettamiin haasteisiin -> opiskelu nähdään yhä enenevässä määrin prosessina, jossa etsitään vastauksia ongelmiin.

13 SkillsFinland ja OKM: Ammattitaitokilpailut
Taitaja9 Yhdeksäsluokkalaiset Taitaja / TaitajaPlus Ammattitaidon SM EuroSkills Ammattitaidon EM WorldSkills Ammattitaidon MM (Nokelainen et al., 2012.)

14 TAMK – Proakatemia: Tiimioppiminen
(

15 Fyysisten oppimisympäristöjen suunnittelu
Fyysinen ympäristö (rakennus, sijainti, tietoverkot, TVT-laitteet) vaikuttaa pedagogisiin ratkaisuihin. Kuka päättää rakennetusta ympäristöstä? Arkkitehdit, insinöörit, virkamiehet, tutkijat, loppukäyttäjät, …

16 MIT: Studio-opiskelu (

17 Koulurakennus Auditorio Kirjasto Liikunta-tilat Päivä-hoito Ruokala
Koulut Puistot, urheilu-kentät Kaupun-kiympä-ristö Kaupat Päivä-hoito Ikäihmis-ten palvelut Yhteiskun-nan palvelut Kaupalliset palvelut (Sulonen, 2009.)

18 Yhteiskunnan jäsenet Auditorio Kirjasto Liikunta-tilat Päivä-hoito
Ruokala Yhteiskunnan jäsenet Koulut Puistot, urheilu-kentät Kaupun-kiympä-ristö Kaupat Päivä-hoito Ikäihmis-ten palvelut Yhteiskun-nan palvelut Kaupalliset palvelut

19 Fiskarin malli

20 Oppimisympäristöjen kokonaisvaltainen suunnittelu
TopSchool (Tampereen kaupunki, Tampereen yliopisto) ( PALM - Participatory Learning Model and Environments in Life-cycle Services for Children and Adolescents Pedagoginen käytettävyys

21 Opetusteknologia osana oppimisympäristöä
Suljetut virtuaaliset oppimisalustat (VLE, Virtual Learning Environments; CMS, Content Management Systems) –paluu opettajakeskeiseen malliin tapahtuu helposti.

22 NEGATIIVINEN VAIKUTUS POSITIIVINEN VAIKUTUS
1. Oppimisen itsearviointi Kehitysvaiheiden huomioiminen Formatiivinen arviointi Opettaja-oppilas opetustuokiot Akseleraatio Tietokoneavusteinen opetus 0.37 NEGATIIVINEN VAIKUTUS KYPSYMI-NEN OPETTAJA POSITIIVINEN VAIKUTUS (Hattie, 2009.)

23 Opetusteknologia osana oppimisympäristöä
Sosiaalinen media -> personoidut oppimisympäristöt

24 http://www. upsidelearning. com/blog/index

25

26 (OPH, 2010.)

27 (OPH, 2010.)

28 (OPH, 2010.)

29 (OPH, 2010.)

30 (OPH, 2010.)

31 (OPH, 2010.)

32 (OPH, 2010.)

33 (OPH, 2010.)

34 (Kumpulainen, 2012.)

35 MoMath – matematiikkaa kännykällä
(Pirkkalainen, 2012.)

36 (Pirkkalainen, 2012.)

37 Oppimiselle asetetut haasteet
Tämän päivän nopeasti kehittyvät, dynaamiset ja kompleksiset ongelmat eivät ole ratkaistavissa todellisuudesta eristetyillä tai sitä yksinkertaistavilla lähestymistavoilla. Tiedon puoliintumisaika: kuinka moni tänään opituista ”faktoista” pitää paikkansa kymmenen, viiden tai yhden vuoden kuluttua?

38 Miten niihin vastataan?
Oppimisprosessi on yhtä tärkeä kuin oppimistuotos -> elinikäisen oppimisen avaintaidot. Ryhmässä tapahtuva oppiminen, jossa tarkastellaan merkityksellisiä ilmiöitä -> sosiaalistuminen, motivaatio. Oppiminen ymmärretään ajasta ja paikasta riippumattomaksi -> tuetaan myös non-formaalia ja informaalia oppimista, sosiaalinen media. Fyysinen ympäristö mahdollistaa em. toiminnan.

39 Lähteet Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London & New York: Routledge. Kiilakoski, T. (2012). Koulu nuorten näkemänä ja kokemana. Muistiot 2012:6. Helsinki: Opetushallitus. Retrieved from Kumpulainen, K. (2012). Learning process tomorrow: Transforming the choronotopes of learning in 21st century education. Retrieved from -CELE_Kristiina Kumpulainen.pdf Nokelainen, P. (2010). Mistä on ammatilliset huippuosaajat tehty? Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 12(2), 4-12.

40 Lähteet Nokelainen, P., Smith, H., Rahimi, M., Stasz, C., & James, S. (2012). What Contributes to Vocational Excellence? Characteristics and experiences of Competitors and Experts in WorldSkills London Madrid, Spain: WorldSkills Foundation. Retrieved from Nuikkinen, K. (2009). Koulurakennus ja hyvinvointi. Teoriaa ja käytännön kokemuksia peruskouluarkkitehtuurista. Acta Universitatis Tamperensis Tampere: Tampere University Press. OPH (2004). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet Helsinki: Opetushallitus. Retrieved from OPH (2011). The school of opportunities – towards every learner’s full potential. Helsinki: Finnish National Board of Education. Retrieved from

41 Lähteet Pirkkalainen, L. (2012). Lukion matematiikkaa kännykällä. Retrieved from Sulonen, J. (2009). The usability of contemporary finnish schools - InnoSchool. Retrieved from usability of contemporary finnish schoolsPIENI.pdf


Lataa ppt "Petri Nokelainen Kasvatustieteiden yksikkö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google