Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HELSINGIN ASUMISNEUVONNAN TOIMINTAMALLI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HELSINGIN ASUMISNEUVONNAN TOIMINTAMALLI"— Esityksen transkriptio:

1 HELSINGIN ASUMISNEUVONNAN TOIMINTAMALLI
Asumisneuvonta on Helsingin Sosiaali- ja terveysviraston asunnottomuutta ennaltaehkäisevää toimintaa, jolla pyritään vaikuttamaan erilaisiin asumissosiaalisiin ongelmiin Toimintaa tukee myös ARA, (Paavo-ohjelma) Asuntoyhtiöissä voi olla ongelmia vuokravelkojen, häiritsevän elämän tai asunnon huonon hoidon kanssa Häätötilanteet ovat haasteellisia, aikaa vieviä ja taloudellisesti raskaita prosesseja Asumisneuvonta on asumiseen liittyvää erityisosaamista Asumisneuvonta on Helsingin Sosiaaliviraston asunnottomuutta ennaltaehkäisevää toimintaa, jolla pyritään vaikuttamaan erilaisiin asumissosiaalisiin ongelmiin Toimintaa tukee myös ARA Asuntoyhtiöissä voi olla ongelmia vuokravelkojen, häiritsevän elämän tai asunnon huonon hoidon kanssa Häätötilanteet ovat haasteellisia, aikaa vieviä ja taloudellisesti raskaita prosesseja

2 ASUMISNEUVONTA Hanke kehitettiin vastaamaan Helsingin alueellisia erityispiirteitä ja tarpeita Nykyisessä laajuudessaan toiminut vuodesta 2009 Asumisneuvonta vakinaistettiin 2011 lopussa Asumisneuvojia yhteensä 14 Työskentely tapahtuu joko kiinteistöyhtiössä tai sosiaaliasemalla Pysyvät alueelliset yhteistyörakenteet luotu Mukaan tullut myös yksityiset ja yleishyödylliset yhteisöt

3 ASUMISNEUVONTA Asumisneuvonta auttaa asiakasta häätöuhka- ja vuokravelkatilanteessa Asumisneuvonnalla voidaan vaikuttaa naapuruusriitoihin ja asumisturvallisuuteen Asumisneuvojalla on kanavat ja valtuudet hoitaa vaikeitakin asioita (ATJ-tietojärjestelmä, poikkihallinnollinen yhteistyö, sopimukset) Asukkaiden asuminen voidaan turvata ja toisaalta tarvittaessa tukea asukasta pakollisissa häätöprosessissa saamaan tarvitsevansa hoito- tai muun palvelupaikan/tuetun asumispaikan

4 ASUMISNEUVONNAN STRATEGINEN TOIMINTAMALLI
Toimintaym -päristö Yhteiskun- nalliset tekijät Toiminta- Ajatus, visio Asumis- sosiaalinen työ, kriisi- luonteinen työ,palvelu- ohjaus Strategia: asumisneuvonta kiinteistöyhtiöissä, sosiaaliasemilla Asunnottomien lapsiperheiden koordinointi Asunnottomien lapsiperheiden tilapäinen asuttaminen ARVIOINTI Tilastointi, raportointi verkosto- yhteistyöko- kokoukset Arvioin- nin yhteis- kunnalli- nen merkitys: Nostaa esiin asumisso- siaalisia ilmiöitä Organisaatio: Sosiaali- ja terveysvirasto Kiinteistövi- rasto (ARA) Tavoite: Asunnotto-muuden ja syrjäytymi- sen ennaltaehkäi-seminen Asiakastyö, parityö, välittömät interventiot, verkostotyö TULOSTEN ARVIOINTI Kustannus- laskelmat Ilmiöiden tarpeisiin vastaaminen, työmenetelmien kehittäminen

5 ENNALTAEHKÄISEVA ASUMISSOSIAALINEN TYÖ
Asumisneuvonta Asunnottomien lapsiperheiden tilapäinen asuttaminen Asunnottomien vuokravelkaisten lapsiperheiden koordinointi

6 ASUNNOTTOMUUSUHAN ALLA OLEVAT /
ASUMISSOSIAALISEN TYÖN PROSESSISKUVAUS(dioja mukailtu S. Timosen malleista) ASIAKKUUS Asumisneuvonta Sosiaaliviraston alueelliset palvelupisteet Kiinteistöyhtiöt Muu verkosto ASUMISNEUVONTA häätöjen ja syrjäytymisen ennaltaehkäiseminen: Asiakastyö, parityö, välittömät interventiot, verkostotyö ASUNNOTTOMUUSUHAN ALLA OLEVAT / ASUNNOTTOMAT LAPSIPERHEET Asunnottomien vuokravelkaisten lapsiperheiden toimintamalli Asunnottomien lapsiperheiden tilapäinen asuttaminen ja pysyväisluonteisen asumisratkaisun hakeminen

7 ASUMISRATKAISUN KOORDINOINTI
ASUNNOTTOMUUSUHAN ALLA/ASUNNOTTOMAT LAPSIPERHEET Vuokravelan maksusuunnitelma Maksusuunnitelman seuranta Yhteistyö Stadin asuntojen kanssa/asunnon saanti Siirtoneuvottelu alueen asumisneuvojan /aikuissosiaalityön palvelupisteen työntekijän kanssa ASUNNOTTOMAT LAPSIPERHEET Asunnottomien lapsiperheiden jonotilanteen hoitaminen Asuttaminen Asukasohjaus/palveluohjaus Verkostotyö Pysyvän asumisratkaisun löytäminen Siirtoneuvottelu alueen/aikuissosiaalityön palvelupisteen työntekijän kanssa JATKOTYÖSKENTELY ARVIOINTI SEURANTA RAPORTOINTI

8 Asumisneuvonnan kokonaisprosessi
Asumisneuvonnan tarve: asumisen jatkumista uhkaava häiriötilanne Yhteydenotto asumisneuvontaan: Asiakas, kiinteistöyhtiö, viranomainen, sukulainen, naapuri Asumisneuvontatyö: työskentely asukkaan kanssa asumisen jatkuvuuden turvaamiseksi Kontakti asukkaaseen ja tapaamisen sopiminen. Ongelman kartoitus, ratkaisuvaihtoehdot, sopimukset, palveluohjaus Puhelinsoitto, kotikäynti, toimistokäynti, kirje, sähköposti Asumisneuvonnan tulos: asuminen turvattu, palveluohjaus onnistunut, asukas selviää ilman asumisneuvojaa , asumisratkaisun koordinointi Sopimukset, seuranta ja dokumentointi / asumisneuvoja Työskentelyn ja sopimusten seuranta, tarvittaessa interventio, yhteys muihin toimijoihin

9 OSAPROSESSIT:ASUNNOTTOMUUSUHAN ALLA OLEVAT JA ASUNNOTTOMAT (dioja mukailtu S. Timosen malleista)
ASUNNOTTOMUUSUHKA/ ASUNNOTON TIETO ASUMISNEUVOJALLE ASIAKAS SAA PYSYVÄN ASUMISMUODON SIIRTONEUVOTTELU ALUEEN ASUMISNEUVOJALLE: ASUMISEN SEURANTA ASIAKAS SAA ASUNNON AIKUISSOSIAALITYÖ ASTU ASIAKAS SAA VÄLIAIKAISEN ASUNNON ALKUVAIHEEN PALVELUSUUNNITELMA ASUNNON HAKU VUOKRAVELKATILANNE ASUNNOTTOMUUDEN SYYN SELVITTELY VERKOSTOYHTEISTYÖ SEURANTAKÄYNNIT PSYKOSOSIAALINEN TUKI/KANNATTELU ASUMISRATKAISUN KOORDINOINTI VUOKRAVELKAISTEEN LAPSIPERHEDEN MALLI LOVIISANKADUN PERHEASUNNOT YKSINÄISET ERONNEET PÄIHDE- JA MIELENTERVEYSONG- ELMAISET

10 OSAPROSESSIT: ASUMISTERVEYDELLISET ONGELMAT
HUONO HOITO: HAMSTRAUS RAKENTEELLISET ONGELMAT SIIVOTTOMUUS PALOKUORMA ASUNNON ASUMISNEUVOJALLE TIETO KOKONAISTILANTEEN ARVIOINTI PALVELUOHJAUS KOTIKÄYNTI VIRANOMAISYHTEISTYÖ KIINTEISTÖYHTIÖN KANSSA YHTEISTYÖ TARVITTAVA KRIISILUONTEINEN TYÖ ASUMISRATKAISUN KOORDINOINTI TARVITTAESSA: SEURANTA ASTU AIKUISSOSIAALITYÖ ASUNNON VAIHTO VANHUSTYÖ KOTIHOITO VANHUS- JA VAMMAISPALVELUT MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEPALVELUT ASUNNON HOIDON SEURANTA/ASUMISNEUVOJA KIINTEISTÖYHTIÖ

11 SIDOSRYHMÄT Hallinnollinen organisaatio
HELSINGIN SOSIAALI-JA TERVEYSVIRASTO ARA Hallinnollinen organisaatio Työn johtaminen ja kehittäminen Rahoitus 80 % Asiakastietojärjestelmät Tehokas viranomaisyhteistyö Valtakunnallinen asumisneuvonnan kehittäminen, rahoitus 20 % HELSINGIN KIINTEISTÖVIRASTO HEKA-YHTIÖT Toimeksiantosopimukset Rahoitus 4-20 % asumisneuvontapalvelusta Yhteiset toimintamallit, ohjeet ja yhteistyörakenteet Ammatillinen yhteistyö ja palvelun kehittäminen MUUT VIRANOMAISET JA KOLMAS SEKTORI Stadin asunnot Yleishyödylliset asunnot, yksityiset vuokranantajat Järjestöt Seurakunta Poliisi

12 TILASTOJA Lapsiperheet muodostavat suurimman asiakasryhmän (yht. 34 %). Näistä maahanmuuttajalapsiperheitä on 15 %. Maahanmuuttajien osuus asiakkaista on edellisvuoteen verrattuna noussut 3,1 %. Yksinhuoltajien osuus on yhteensä 14 %. Nuorten ja mielenterveysongelmaisten osuus on viime vuosina pysytellyt samana. Päihdeasiakkaiden osuus on vähentynyt viime vuodelta 6,3 %.  

13 TILASTOJA

14 MAAHANMUUTTAJAN ERITYISONGELMAT
Maahanmuutto aiheuttaa erilaisia psykososiaalisia haasteita. Niihin vaikuttavat useat tekijät, mm. sukupuoli, koulutustausta, ikä syy, jonka vuoksi maahanmuuttaja on joutunut jättämään kotimaansa. Erityisesti pakolaisilla paljon mielenterveysongelmia Pakoon on liittynyt epävarmuutta, pelkoa, kaaosta, sekä henkilökohtaisia vaaratilanteita Mielenterveysongelmat vaihtelevat laadultaan (vankeus, kidutus, suru, uuden identiteetin luominen aiheuttavat masennusta ja traumoja

15 HUOLEN PUHEEKSIOTTAMISEN MENETELMÄ (Arnkil)
Menetelmä sopii sovellettuna kaikkeen psykososiaaliseen asiakastyöhön Menetelmän avulla voidaan kunnioittavasti ja tukea tarjoamalla esittää huolensa Kysymyssarjassa kolme osaa, kun koet huolta/haluat ymmärtää tilannetta lisää: 1. Mistä olet huolissasi asiakkaasi tilanteessa? 2. Mitä tapahtuu, jos et ota huoltasi puheeksi 3. Kuinka suuri huolesi on?

16 HUOLEN PUHEEKSIOTTO Kysymyksiä (jälkikäteen)
Miten toteutit puheeksioton? Saitko kerrottua huoltajille huolesi, löytyikö tilanteesta uusia voimavaroja/tukimuotoja Mitkä olivat tunnelmasi puheeksioton aikana ja jälkeen? Tapahtuiko, niin kuin ennakoit, vai jotain muuta? Miltä tilanne nyt näyttää, mikä herättää toiveikkuutta, mikä huolestuttaa edelleen? Mitä aiot tehdä huolen vähenemiseksi?

17 VERKOSTOYHTEISTYÖ Mielenterveysasiakkuus (kiireetön/kiireellinen)
Keskeiset yhteistyökumppanit: Tiedon saanti: kotikäynti (isännöitsijä, sosiaaliviranomainen, psykiatrinen sairaanhoitaja, kotihoidon työntekijä) Yhteistyö Auroran sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa kotiuttamisvaiheessa(mahd. raivaussiivous, TT-tuki yms. tarvittavan tuen järjestäminen) Asumisen seurannan sopiminen Kiireelliset: tilannearviointi/ lääkäri/tarv. Poliisi

18 HAASTEET Ongelmina liian nopeat kotouttamiset
Vähäinen jatkotuki (asiakkaan varassa esim. lääkkeenotto terveyskeskuksessa) Tilanteen uusiutuminen Häätöuhka häiritsevästä elämästä Laitoshoidon riittämättömyys Jalkautuneen psykososiaalisen tuen puute Eri tietojärjestelmät, tieto ei kulje viranomaisten välillä

19 MAHDOLLISUUDET Asumisneuvojilla yhteiset alueelliset kokoukset, jossa edustettuna myös kotihoito ja psykiatrinen sairaanhoito (pkl) Yhteiset kotikäynnit lisääntyneet Asiakkaita ”putoaa” harvemmin auttamisverkostosta Asumisneuvonnan kannatteleva työote voi ehkäistä itsemurhia/ ongelmien pahentumista


Lataa ppt "HELSINGIN ASUMISNEUVONNAN TOIMINTAMALLI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google