Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ympäristövastuullinen matkailuyritys - kestävän matkailun haasteet pk- yrityksille Mari Mero MMM (ympäristönsuojelu) matkailuyrittäjä, Avara Maailma puheenjohtaja,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ympäristövastuullinen matkailuyritys - kestävän matkailun haasteet pk- yrityksille Mari Mero MMM (ympäristönsuojelu) matkailuyrittäjä, Avara Maailma puheenjohtaja,"— Esityksen transkriptio:

1 Ympäristövastuullinen matkailuyritys - kestävän matkailun haasteet pk- yrityksille Mari Mero MMM (ympäristönsuojelu) matkailuyrittäjä, Avara Maailma puheenjohtaja, Reilun matkailun yhdistys ry

2 Mari Mero 2 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Sisältö  Matkailun merkityksestä  Matkailualan erityispiirteitä  Massamatkailun ongelmia  Eko-, kestävää vai reilua matkailua?  Omistajien, henkilökunnan, alihankkijoiden ja asiakkaiden motivointi ympäristövastuuseen  Miten tiedottaa ympäristövastuusta?  Matkailun ilmastovaikutusten hallinta

3 Mari Mero 3 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Matkailun merkityksestä  Suurin maailmantalouden sektori, n. 10 % BKT:sta ja 230 miljoonaa työpaikkaa  ongelmana rajanveto: tilastojen luotettavuus?  924 miljoonaa ulkomaanmatkaa v. 2008 (kasvua 2% edellisvuoteen)  (vuonna 1995 530 miljoonaa matkaa)  Kotimaanmatkailun ja liikematkailun suuri merkitys!

4 Mari Mero 4 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Matkailun merkityksestä (2)  Merkittävimmät matkailumaat yhä Ranska, Espanja, Italia  Kasvu viime vuosina nopeinta Lähi-idässä, Aasiassa ja Afrikassa (mutta osuudet yhä pieniä)  Valtaosa matkailuyrityksistä pieniä, alle 15 hengen omistajavetoisia yrityksiä

5 Mari Mero 5 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Matkailualan erityispiirteitä  Isot alkuinvestoinnit  Kysynnän räjähdysmäinen kasvu ja muutokset  halpalentoyhtiöt, Internet, vaurastuminen, ikääntyvä väestö, uudet markkinat  enemmän, lyhytkestoisempia matkoja entistä pidemmälle  Jatkuva laajentuminen uusille kohdealueille  Kova kilpailu, pienet katemarginaalit  pienentää halukkuutta lisäinvestointeihin

6 Mari Mero 6 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Matkailualan erityispiirteitä (2)  Tuotekehitys- ja markkinointipäätökset tehdään usein jopa vuotta ennen sesonkia  Mielikuvien (turvallisuus, ilmasto, maisemat, ihmiset, hintataso) merkitys korostunut  uusien tuotteiden, kohteiden, yritysten pääsy markkinoille hidastuu  Konservatiiviset toimintatavat dynaamisella alalla, muutosvastarinta

7 Mari Mero 7 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Matkailualan palveluketju  Luonnonvarat, maisema, paikalliskulttuuri > matkakohteen vetovoima  Kuljetuspalvelut  Majoituspalvelut  Ravitsemuspalvelut  Ohjelmapalvelut  Matkamuistot ja muu kauppa

8 Mari Mero 8 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Kestävyys – mitä se on?  Heikko kestävyys (Weak sustainability): Menetetty luonnonvara voidaan korvata vastaavan arvoisella keinotekoisella hyödykkeellä tai palvelulla - useimmiten matkailun kestävyydellä viitataan tähän  Vahva kestävyys (Strong sustainability): Resursseja käytetään niin, että niiden varannot eivät pääse ehtymään - matkailualalla vielä kaukainen haave

9 Mari Mero 9 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Kestävää matkailua?  Taustaa:  yleinen ympäristötietoisuuden herääminen  massamatkailun suosion nopea kasvu  öljykriisi > tietoisuus resurssien rajallisuudesta  huoli matkakohteiden (tai niitä ympäröivän luonnon) pilaantumisesta

10 Mari Mero 10 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Massamatkailun ongelmia  Resurssien käyttö ylittää niiden uusiutumisvauhdin  Suuri sesonkivaihtelu: palvelut vajaakäytössä valtaosan vuotta  Huippusesonki usein kuivalla, kuumalla kaudella  Matkailijoiden kulutustottumukset poikkeavat paikallisväestöstä

11 Mari Mero 11 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Massamatkailun ongelmia (2)  Jätehuollon kapasiteetti ei riitä  Sosiaaliset lieveilmiöt  Taloudellisten hyötyjen jakautuminen kohteessa epätasaista  Suoranainen haitta paikallisväestölle  elinkeinon harjoittaminen estyy  hintataso nousee  toimeentuloturva heikkenee

12 Mari Mero 12 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Matkailun ympäristöongelmat  Maankäytön muutokset  vaikutukset maisemaan, muihin elinkeinoihin, asutukseen  Vesivarojen ehtyminen, likaantuminen  Jäteongelmat  maa, ilma, vesi  erityisesti ongelmajätteet  Ilmastonmuutos  kuljetusten keskeinen rooli > nojaa vielä fossiilisiin polttoaineisiin

13 Mari Mero 13 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Matkailun ympäristöhyödyt  Suojelualueiden perustaminen ja ylläpito  joissain tapauksissa jopa pelastanut lajeja sukupuutolta  Vuorovaikutuksen, tietoisuuden ja ymmärryksen lisääntyminen  Koulutus ja työskentelymahdollisuudet ulkomailla > tietotaitoa ympäristönhoitoon  Joskus myös matkakohteen ympäristön tilan parantuminen  sanitaatio, jätehuolto, maisemointi

14 Mari Mero 14 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Eko-, kestävää vai reilua matkailua?  Ekoturismi "Responsible travel to natural areas that conserves the environment and improves the well-being of local people." (TIES, 1990)  Kestävä matkailu  Vastuullinen matkailu  Reilu matkailu

15 Mari Mero 15 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Ongelmana uskottavuus  Mikään taho ei valvo kestävyys, eko- tai reiluusväittämiä  Monenkirjavien merkkien, sertifikaattien ja luokitusten viidakko  Kuluttajien luottamus ja kiinnostus laskenut  ilmastonmuutoksen vaikutus asenteisiin ja käyttäytymiseen?

16 Mari Mero 16 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Keskeisiä kysymyksiä  Voidaanko matkailualan ympäristöhaittoja pienentää kannattavasti?  Voidaanko väistämättömät ympäristöhaitat 'oikeuttaa' muiden sektoreiden (sosiaaliset, taloudelliset) hyödyillä?  Kenen tehtävä on muuttaa matkailualaa kestävämmäksi?

17 Mari Mero 17 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Viherpiiperrystä vai todellisia ekotekoja?  Useimmiten keskitytään kokonaisuuden kannalta vähämerkityksisiin osa-alueisiin  sähköiset esitteet, 1 euron ilmastomaksut, kertakäyttöpakkauksista luopuminen...  Keskeisimmät ympäristövaikutukset jäävät vähälle huomiolle  kuljetusten keskeinen rooli: tuotteiden ja raaka-aineiden tuotantoketju ja asiakkaiden matkustustapa

18 Mari Mero 18 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Mikä on olennaista?  Mistä toiminnoista aiheutuvat suurimmat ympäristövaikutukset?  kuljetukset, energiankäyttö, vedenkäyttö, jätteet, kemikaalit  Näiden vähentämiseen pätevät samat säännöt kuin muillakin toimialoilla  Mitä toimintoja on mahdollista muuttaa ilman, että kilpailukyky vaarantuu?  Voiko jonkun toimintatavan muutos tuoda kilpailuhyötyä?

19 Mari Mero 19 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Puhtaaksi viherpesulla?  Ei muuteta mitään omassa toiminnassa  Tuetaan hyväntekeväisyyshankkeita, korostetaan 'yritysvastuuta'  Yleistä, mutta kuluttajien skeptisyys lisääntyy koko ajan  Myös media vahtii ylilyöntejä 'Lahjoitamme prosentin luonnonsuojeluun', 'tuemme paikallista ympäristökasvatusta', 'sentti eurosta pandan hyväksi', 'euron ilmastomaksu, toinen euro yritykseltä'...

20 Mari Mero 20 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 'Helpot' ekohankkeet matkailussa  Ei lisäkustannuksia yritykselle, vaan merkittäviäkin säästöjä  Sähkön, lämmön, veden käyttö: toimintatapojen tarkistus  kertakäyttöpakkauksista luopuminen, kemikaalien vaihto ympäristömerkittyihin  Jätteenkäsittely  Vastuu asiakkaille  pyyhkeiden/ lakanoiden pesetys  Veden- ja sähkönsäästö  jätteiden lajittelu

21 Mari Mero 21 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 'Keskiraskaan sarjan' muutokset  Palveluiden, toimintojen rajoittaminen, keskittyminen ydintuotteeseen  esim. pesulapalvelujen siirto alihankkijoille  Käyttörajoitukset, lisämaksut, hintaporrastus kulutuksen mukaan  vielä vähän käytetty, paljon mahdollisuuksia  Uusiutuvat energianlähteet  Investoinnit ekotehokkaisiin laitteisiin, rakenteisiin, rakennuksiin  ilmalämpöpumput, vettä säästävät hanat, valoautomatiikka..

22 Mari Mero 22 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 'Vahva' kestävyys  Määrätietoinen markkinointi lähialueille  Matkustuksen ympäristöhaitat pienenevät  Matkatuotteiden kehittäminen vähäenergisiksi  Moottoroitujen ohjelmapalvelujen vähentäminen, mitä tilalle?  Julkisen liikenteen hyödyntäminen  raideliikenne  Lähiruoka, paikalliskulttuuri, hyvinvointi ja yhdessäolo

23 Mari Mero 23 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Omistajien motivointi  Taloudelliset seikat  Suoranaiset säästöt energia-, jäte- ja vesimaksuissa  Kuluttajien odotukset  Parhaat säästöideat, eniten 'pudottanut' osasto...  Henkilökunnan odotukset  Varsinkin nuorempi polvi tottunut odottamaan kierrätystä, energiansäästöä  'Ajan henki'

24 Mari Mero 24 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Henkilökunnan motivointi  Vetoaminen ympäristövastuuseen ('lastemme tulevaisuus')  Nuoret ja naiset otollinen kohderyhmä  Vanha kaarti kritisoi 'lisävaivaa'  Kilpailut, ideariihet  Parhaat säästöideat, eniten 'pudottanut' osasto...  Tilanteen kartoitus, seuranta tärkeää

25 Mari Mero 25 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Yhteistyöverkostot ja alihankkijat  Matkailualalla keskeisiä, harva tuote yhden yrityksen yksin tuottama  Koko ketjun toiminta mielletään myyjän toiminnaksi  Ympäristöasiat näkyvät suoraan asiakkaalle erityisesti ohjelmapalveluissa  Kuluttajat jakavat tietoa kokemuksistaan vertaisverkoissa  Huonot kokemukset kerrotaan varmasti

26 Mari Mero 26 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Miten motivoida alihankkijoita?  Alihankkijoiden kilpailuttamisessa otetaan huomioon hinnan ja toimitusehtojen lisäksi myös ympäristövastuu  Ympäristökartoitus tehty, olemassa suunnitelma haittojen pienentämiseksi  Imagohyödyn saavuttamiseksi ympäristötyöstä tulee kertoa asiakkaille  Suomessa mielletään usein hankalaksi  Asiallinen tieto lisää tuotteen uskottavuutta (Esim. Scandic, Joutsenmerkki)

27 Mari Mero 27 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Asiakkaiden motivointi  Vetoaminen ympäristövastuuseen  Tehoaa niihin, jotka muutenkin tiedostavia  Eniten kuluttava 5% tuskin kiinnittää huomiota  Herättää myös epäluuloja viherpesusta  Lisämaksut, maksuporrastus käytön mukaan  Tällä hetkellä sisältyy korkeampaan hintaan paremmin varustelluissa palveluissa  Ekomerkit, luokitukset, sertifikaatit  Ulkopuolisen tahon myöntämä luotettavampi  Kriteerien oltava julkisia, jos luokitus oma

28 Mari Mero 28 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Miten tiedottaa ympäristövastuusta?  Vältä epämääräisiä ilmaisuja  'Vihreä', 'eko', 'kestävä'... eivät tarkoita mitään, jos niitä ei perustella  Hyödynnä merkkijärjestelmät omissa markkinointimateriaaleissa  Käytä ympäristömerkittyjä tuotteita ja kerro siitä  Osallistu alan kehittämistyöhön  Julistukset, sitoumukset, Best Practices

29 Mari Mero 29 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Matkailun ilmastovaikutuksista  Maailmanlaajuisesti C02-päästöistä n. 5 % matkailusta (IPCC 2007)  Kuljetukset merkittävin päästölähde (60-95%)  Vaikka teknologia parantuu, matkailun volyymi kasvaa nopeammin  Lentoliikenne + 5 % / vuosi, päästöt + 3 %  Maantieliikennekin merkittävä kulkumuoto  Valtaosa kaikista ajomatkoista lyhyitä

30 Mari Mero 30 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Realiteetit  EU sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin lähitulevaisuudessa  Vähennystavoitteet tulevat osumaan myös matkailualaan  Alan kannattaa aktiivisesti etsiä tehostamiskohteita  Erityisesti ekotehokkuuden lisäämisen mahdollisuudet merkittäviä  Rakennukset, liikenne, jätehuolto

31 Mari Mero 31 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Ilmastomaksut  Vapaaehtoisia lisämaksuja, joilla pyritään vähentämään matkailun ilmastovaikutuksia  Ilmastotietoisuutta nostamalla  Päästöjä vähentämällä  Ilmastonmuutoksen vaikutuksiin sopeutumalla  Kustannukset ja laskutapa vaihtelevat  Huomioidaanko CO2, kaikki päästöt vai RF  Mahdollisuus kompensoida kaikki tai osa päästöistä  Hyväksyykö kuluttaja lisäkustannuksen?

32 Mari Mero 32 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Päästökauppa  EU:ssa kaikki lentoliikenne 2012 alkaen  Tietty määrä päästöoikeuksia ilmaiseksi  Loppujen hinta määräytyy markkinoilla  Päästöoikeuksia voi ostaa/myyd  Päästötonnin hinta viime vuosina 20-40 E  Kilpailua vääristävä vaikutus?  Imagohyöty?

33 Mari Mero 33 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 'Hiilineutraalit' matkakohteet  Maa, matkakohde, kaupunki tai yritys voi julistautua 'hiilineutraaliksi'  Perustuu päästöjen kompensointiin, yleensä hiilinielujen avulla  Teoriassa mahdollista  Ongelmana luotettavuus, saavutettu ilmastohyöty kyseenalainen  Kuluttajien tietoisuus ja ymmärrys vielä vähäistä  Ei valvovaa tahoa

34 Mari Mero 34 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Kuluttajien ilmastoasenteet  Tietoisuus matkailun ilmastohaitoista yleistä  Kyselyissä halukkuutta muuttaa matkailutottumuksia  Käytännössä muut vaikuttimet tärkeämpiä  Epäluulo yritysten ilmastoväittämiä kohtaan  Vapaaehtoisten ilmastomaksujen tilittäminen vielä harvinaista  Mahdollisuus kehittää uusia tuotteita!  Raideliikenne, pyöräily, patikointi

35 Mari Mero 35 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 Hyödyllisiä linkkejä  Kansainvälisiä matkailujärjestöjä  Maailman matkailujärjestö UN-WTO (www.unwto.org)  Matkailualan yritysten järjestö World Travel and Tourism Council (www.wttc.org)  Kansainvälinen ekoturismijärjestö International Ecotourism Society (www.ecotourism.org)  Matkailualan kansalaisjärjestöjä  Tourism Concern (www.tourismconcern.org.uk)www.tourismconcern.org  Reilun matkailun yhdistys (www.reilumatkailu.fi)

36 Mari Mero 36 Helsingin ympäristökeskus 8.5.2009 KIITOS! Lisätietoja: Mari Mero Avara Maailma mari.mero@avaramaailma.fi


Lataa ppt "Ympäristövastuullinen matkailuyritys - kestävän matkailun haasteet pk- yrityksille Mari Mero MMM (ympäristönsuojelu) matkailuyrittäjä, Avara Maailma puheenjohtaja,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google