Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus"— Esityksen transkriptio:

1 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
TUTKIMUKSEN TAVOITE Tutkimuksella selvitetään kuluttajien käsityksiä ja mielikuvia elintarvike-, liikunta-, ja terveysosaamisesta Etelä-Pohjanmaalla. Lisäksi selvitetään millaisia mielikuvia Ruokaprovinssi-termi herättää kuluttajissa sekä sitä, kuinka hyvin Etelä-Pohjanmaan koetaan sopivan elintarvike-, liikunta- ja terveysosaamisen maakunnaksi. Eteläpohjanmaalaisilta kuluttajilta kysytään lisäksi mitä maakunnasta puuttuu, jotta se sopisi paremmin elintarvike-, liikunta ja terveysosaamisen maakunnaksi. Tutkimuksen tavoitteena on saada aineksia, sisältöä ja ideoita InnoAreenaan. MENETELMÄ Internet-tutkimus Foodwestin kuluttajapaneelissa OSA-ALUEET Mitkä maakunnat mielletään suurimmiksi/tärkeimmiksi: maatalouden osalta elintarviketeollisuuden osalta elintarvikekoulutuksen, -tutkimuksen, -kehityksen osalta ravintola- ja ruokakulttuurin osalta liikuntaosaamisen osalta terveysosaamisen osalta Millaisia mielikuvia Ruokaprovinssi-sana herättää? Millaisia mielikuvia Etelä-Pohjanmaa herättää? Mielikuvat Etelä-Pohjanmaasta elintarviketuotannon ja –osaamisen alueena Eteläpohjalaisten käsitykset maakunnan palvelutarjonnasta Etelä-Pohjanmaan ulkopuolella asuvien kokemukset maakunnasta ja sen palvelutarjonnasta Kuluttajien suhtautuminen Ruokaprovinssin konseptikuvaukseen OTOS 500 vastaajaa KOHDERYHMÄ 15-70-vuotiaat naisia 50 % / miehiä 50 % alueet: Etelä-Pohjanmaa 50 % pääkaupunkiseutu 20 % Tampere 10 % Turku 10 % Jyväskylä 10 %

2 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

3 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

4 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

5 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
MITKÄ MAAKUNNAT MIELLETÄÄN TÄRKEIMMIKSI ERI OSA-ALUEILLA Maatalous Elintarviketeollisuus Elintarvikekoulutus, -tutkimus ja -kehitys Ravintola- ja ruokakulttuuri Liikuntaosaaminen Terveysosaaminen

6 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
505

7 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

8 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

9 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

10 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

11 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

12 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

13 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

14 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

15 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

16 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

17 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

18 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
RUOKAPROVINSSI-SANAN HERÄTTÄMÄT MIELIKUVAT

19 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

20 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

21 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
SPONTAANIT MIELIKUVAT ETELÄ-POHJANMAASTA

22 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

23 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

24 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

25 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

26 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
MIELIKUVAT ETELÄ-POHJANMAASTA ELINTARVIKETUOTANNON JA –OSAAMISEN ALUEENA

27 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

28 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

29 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
ETELÄPOHJALAISTEN KÄSITYKSET MAAKUNNAN PALVELUTARJONNASTA

30 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

31 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

32 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

33 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

34 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

35 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
ETELÄ-POHJANMAAN ULKOPUOLELLA ASUVIEN KOKEMUKSET MAAKUNNASTA JA SEN PALVELUTARJONNASTA

36 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

37 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

38 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

39 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

40 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

41 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

42 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

43 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

44 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

45 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

46 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
KULUTTAJIEN SUHTAUTUMINEN RUOKAPROVINSSIN KONSEPTIKUVAUKSEEN Etelä-Pohjanmaan maakuntaa ollaan tekemässä tunnetuksi Ruokaprovinssina, suomalaisen elintarvikeosaamisen keskuksena. Ruokaprovinssissa yhdistetään ruokaan muita hyvinvointia edistäviä tekijöitä, kuten liikunta, terveys sekä mielen hyvinvointiin vaikuttavat kulttuuri ja elämykset mukaan lukien mm. tapahtumat sekä matkailu. Mitä mieltä olet yllä kuvatusta ideasta?

47 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
”Etelä-Pohjanmaan maakuntaa ollaan tekemässä tunnetuksi Ruokaprovinssina, suomalaisen elintarvikeosaamisen keskuksena. Ruokaprovinssissa yhdistetään ruokaan muita hyvinvointia edistäviä tekijöitä, kuten liikunta, terveys sekä mielen hyvinvointiin vaikuttavat kulttuuri ja elämykset mukaan lukien mm. tapahtumat sekä matkailu. Mitä mieltä olet yllä kuvatusta ideasta?”

48 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

49 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

50 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus

51 Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus
YHTEENVETO TUTKIMUSTULOKSISTA

52 Yhteenveto TÄRKEIMMÄT MAAKUNNAT MAATALOUDEN OSALTA
Kuluttajien mielestä Suomen tärkeimmät maakunnat maatalouden osalta ovat Etelä-Pohjanmaa ja Varsinais- Suomi. Etelä-Pohjanmaalla asuvista vastaajista valtaosa (84 %) pitää maakuntaansa tärkeänä maatalousmaakuntana, kun taas muualla asuvista vastaajista noin puolet mieltää Etelä-Pohjanmaan tärkeäksi maatalousmaakunnaksi - heidän keskuudessaan Varsinais-Suomi sai yhtä paljon mainintoja kuin Etelä- Pohjanmaa. TÄRKEIMMÄT MAAKUNNAT ELINTARVIKETEOLLISUUDEN OSALTA Kuluttajat mieltävät Suomen tärkeimmiksi maakunniksi elintarviketeollisuuden osalta Uudenmaan, Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan. Etelä-Pohjanmaalla asuvista vastaajista valtaosa (81 %) pitää maakuntaansa tärkeänä elintarviketeollisuuden osalta, mutta muualla Suomessa Etelä-Pohjanmaata ei mielletä kovin vahvasti näin. Pääkaupunkiseudulla ja Tampereen seudulla asuvista vastaajista vain kolmannes mieltää Etelä-Pohjanmaan tärkeäksi elintarviketeollisuudeltaan; Jyväskylän ja Turun seudulla asuvista vain viidennes. TÄRKEIMMÄT MAAKUNNAT ELINTARVIKEKOULUTUKSEN, -TUTKIMUKSEN JA KEHITYKSEN OSALTA Elintarvikekoulutuksen, -tutkimuksen ja kehityksen osalta tärkeimpänä maakuntana pidetään Uudenmaan maakuntaa. Etelä-Pohjanmaa korostuu ainoastaan eteläpohjalaisten vastaajien keskuudessa. 52

53 Yhteenveto TÄRKEIMMÄT MAAKUNNAT RAVINTOLA- JA RUOKAKULTTUURIN OSALTA
Ravintola- ja ruokakulttuurin osalta tärkeimpänä maakuntana pidetään Uudenmaan maakuntaa. Jonkin verran korostuu myös Varsinais-Suomi, Pirkanmaa ja Lappi. Etelä-Pohjanmaa ei korostu tärkeänä maakuntana edes eteläpohjalaisten vastaajien keskuudessa. TÄRKEIMMÄT MAAKUNNAT LIIKUNTAOSAAMISEN OSALTA Liikuntaosaamisen osalta tärkeimpinä maakuntina pidetään Keski-Suomea ja Uudenmaan maakuntaa. Etelä-Pohjanmaa korostuu ainoastaan eteläpohjalaisten vastaajien keskuudessa. TÄRKEIMMÄT MAAKUNNAT TERVEYSOSAAMISEN OSALTA Terveysosaamisen osalta tärkeimpänä maakuntana pidetään Uudenmaan maakuntaa, seuraavaksi yleisimmin Pirkanmaata ja Varsinais-Suomea. Etelä-Pohjanmaa ei korostu tärkeänä maakuntana edes eteläpohjalaisten vastaajien keskuudessa. 53

54 Yhteenveto RUOKAPROVINSSI-SANAN HERÄTTÄMÄT MIELIKUVAT
Kuluttajia pyydettiin kommentoimaan spontaanisti millaisia mielikuvia sana Ruokaprovinssi herättää. Mielikuvat olivat hyvin moninaisia, ja mikään yksittäinen mielikuva ei korostunut kuluttajien vastauksissa. Vastaajista16 % kertoi mielikuvansa liittyvän alueeseen, jossa vaalitaan sille alueelle tyypillisiä perinneruokia. 11 % yhdisti sanan alueeseen, jossa tuotetaan paljon ruokaa, ja yhtä monelle tuli mieleen jokin ruoka-aiheinen tapahtuma. 10 % yhdisti sanan lähiruokaan ja oman maakunnan raaka-aineista tuotettuun ruokaan, ja yhtä monelle tuli mieleen jokin elintarvikealan yhteistyöprojekti, yhteenliittymä tai kampanja. 5 % vastaajista koki sanan kielteiseksi, heille Ruokaprovinssista tuli mieleen syrjäseutu tai takapajula, jossa on hyvin yksinkertaista ja vaatimatonta ruokaa. SPONTAANIT MIELIKUVAT ETELÄ-POHJANMAASTA Kysyttäessä spontaaneja mielikuvia Etelä-Pohjanmaasta yleisimmät vastaukset liittyivät seuraaviin aihealueisiin: Lakeus / pelto / peltomaisema (53 % vastaajista) Maataloustuotanto (24 %) Yrittäjyys / ahkeruus (22 %) Rehellisyys / tunnollisuus / suorasanaisuus (18 %) MIELIKUVAT ETELÄ-POHJANMAASTA ELINTARVIKETUOTANNON JA –OSAAMISEN ALUEENA Etelä-Pohjanmaata pidetään elintarviketuotannoltaan ja -osaamiseltaan keskimääräistä vahvempana alueena Suomessa. Erityisesti eteläpohjalaiset vastaajat olivat tätä mieltä. Tamperelaiset ja jyväskyläläiset vastaajat mieltävät Etelä-Pohjanmaan voimakkaammin elintarviketuotannon ja -osaamisen alueeksi kuin pääkaupunkiseudulla tai Turussa asuvat vastaajat. 54

55 Yhteenveto ETELÄPOHJALAISTEN KÄSITYKSET MAAKUNNAN PALVELUTARJONNASTA
Etelä-Pohjanmaalla asuvien vastaajien odotukset maakunnan palvelutarjonnalle täyttyvät varsin hyvin. Lähes puolet heistä on sitä mieltä, että laadukkaita ruokaravintoloita on melko hyvin tai hyvin tarjolla, 37 % mielestä laadukkaiden ruokaravintoloiden tarjonta on keskinkertaista. Suurin osa kokee lähiruoan saatavuuden melko hyväksi tai erittäin hyväksi, sen sijaan luomuruoan saatavuus on viidenneksen mielestä huonoa tai melko huonoa ja kolmanneksen mielestä keskinkertaista. Liikuntapalveluita koetaan olevan tarjolla melko hyvin, ja erityisen tyytyväisiä ollaan luonto- ja virkistyspalveluiden sekä harrastusmahdollisuuksien tarjontaan. Kaikkein parhaiten tarjolla on vastaajien mielestä henkilökohtaisia hoitolapalveluita. Terveydenhoitopalveluita koetaan olevan kohtalaisen hyvin saatavilla, samoin kuin musiikkitarjontaa, teatteria ja tapahtumia. MUUALLA ASUVIEN KOKEMUKSET ETELÄ-POHJANMAASTA JA SEN PALVELUTARJONNASTA Etelä-Pohjanmaan ulkopuolella asuvista vastaajista 88 % on käynyt Etelä-Pohjanmaalla joskus. Heistä 7 % on käynyt Etelä- Pohjanmaalla kerran, 33 % muutaman kerran ja 60 % vähintään neljä kertaa. Syynä Etelä-Pohjanmaalla käymiseen on useimmiten ollut vapaa-ajan matka. Keskisen Kyläkaupassa on käynyt 38 %, ystävien tai tuttavien luona 29 % ja sukulaisten luona 23 %. Työmatkan takia Etelä-Pohjanmaalla on käynyt 28 % vastanneista. Kokemukset maakunnasta ovat olleet enimmäkseen hyviä (43 %). Viidennes vastaajista kommentoi kokemuksiaan neutraaliin sävyyn ja 12 % koki eteläpohjalaiset mukaviksi ihmisiksi. Vain 6 % maininnoista oli negatiivisia. Suurin osa Etelä-Pohjanmaalla käyneistä ei jäänyt kaipaamaan maakunnassa käydessään mitään palveluita tai toimintaa. Vain vajaa viidennes kertoi jääneensä kaipaamaan jotakin, mutta mikään yksittäinen palvelu tai toiminta ei korostu näissä vastauksissa. Kun vastaajia pyydettiin arvioimaan Etelä-Pohjanmaan palvelujen saatavuutta, laadukkaiden ruokaravintoloiden tarjonta arvioitiin hieman muita osa-alueita huonommaksi. Viidenneksen mielestä laadukkaita ruokaravintoloita on tarjolla huonosti tai melko huonosti ja neljänneksen mielestä keskinkertaisesti. 22 % mielestä laadukkaita ruokaravintoloita on melko hyvin tarjolla; vain 8 % on sitä mieltä että tarjonta on hyvä. Parhaiten arvioitiin olevan tarjolla musiikkia, tapahtumia, lähiruokaa sekä luonto- ja virkistyspalveluita, kuten ulkoilureittejä. 55

56 Yhteenveto SUHTAUTUMINEN RUOKAPROVINSSIN KONSEPTIKUVAUKSEEN
Suurin osa vastaajista (57 %) piti Ruokaprovinssin konseptia hyvänä ideana. Pääkaupunkiseudulla asuvat vastaajat suhtautuivat konseptiin hieman muita kriittisemmin: heistä 12 % piti Ruokaprovinssi-nimeä huonona ja 13 % oli sitä mieltä, että konsepti ei istu Etelä-Pohjanmaalle tai Ruokaprovinssin teemojen ei pitäisi ylipäätään keskittyä mihinkään tiettyyn maakuntaan vaan koko Suomeen. Vastaajilta kysyttiin mitä Etelä-Pohjanmaalla pitäisi olla enemmän tai mitä pitäisi kehittää, jotta idea Ruokaprovinssista voisi toteutua paremmin. Vastaukset olivat hyvin moninaisia, ja mikään yksittäinen teema ei korostunut ylitse muiden. 15 % vastaajista oli sitä mieltä, että Ruokaprovinssi kaipaa markkinointia ja mainontaa, 8 % mielestä lähiruoan saatavuutta pitäisi parantaa; yhtä moni kaipasi tapahtumia tai messuja. Kuusi prosenttia vastaajista oli sitä mieltä että Etelä-Pohjanmaalle ei tarvita mitään enempää, vaan kaikki edellytykset ovat jo olemassa. 56


Lataa ppt "Ruokaprovinssin kuluttajatutkimus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google