Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkkopalvelun onnistunut uudistaminen Timo Pyykönen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkkopalvelun onnistunut uudistaminen Timo Pyykönen"— Esityksen transkriptio:

1 Verkkopalvelun onnistunut uudistaminen Timo Pyykönen

2 Haaste

3 Menestyksekkäät ratkaisut syntyvät strategisten, luovien ja teknisten taitojen oikeanlaisesta yhdistämisestä Internet-konsultointi Konseptin kehittäminen Tutkimus Luova konseptin kehittäminen Käyttäjä- ja käytettävyystutkimus Käytettävyyssuunnittelu Visuaalinen suunnittelu Käyttäjä- kokemus Liiketoiminta Logotype placeras i nedre högra hörnet. Teknologia Sisällönhallintaratkaisut Internet Service Portal Solutions .Net, J2EE Solutions

4 Hyvä verkkopalvelu on saumattomia palveluketjuja
Palvelulähtöinen verkkopalvelu Yhdistää toisiaan täydentäviä palveluita toimiviksi kokonaisuuksiksi, palveluketjuiksi, asiakkaan tarpeiden pohjalta. Prosessilähtöinen integraatio Integraatio yhdistää toiminnot ja ohjelmistot toimintaa tukeviksi prosesseiksi ja palveluiksi.

5 Tietotekniikan eri kerrokset täydentävät toisiaan
Kolme kerrosta suunnittelun lähtökohtana Jokaisessa kerroksessa on omat haasteensa Sähköisen asioinnin ja tiedon hallinnan ratkaisut asettavat uudenlaisia vaatimuksia integraatiolle ja esityskerrokselle Onnistunut käyttöliittymä tuo muiden investointien arvon esille Esityskerros Käyttöliittymät Käyttäjän prosessit Kontrollikerros Tiedon hallinta Prosessien hallinta Sähköisen asioinnin ratkaisut Integraatio Infrakerros Infra arkkitehtuuri Infra prosessit Työasemat Palvelimet, tietokannat ja verkot

6 Lisääntynyt toiminnallisuus lisää käyttöliittymän haasteita
Eri sisältö- ja toiminnallisuusalueiden on tuettava toisiaan sekä liiketoiminnan ja käyttäjien prosesseja Operatiivinen data Toiminnallisuus Toimitettu sisältö Löytäminen

7 Löydettävyys Navigointi asettaa vaatimuksia sisällön ryhmittelylle - noudata asiakasnäkökulmaa Bookmarks, linkitys Hakutoiminnot Profilointi Artikkelivalintaa helpottavat työkalut

8 Suunnittelu

9 Suunnittelun keskeiset osa-alueet
Liiketoiminnan vaatimukset Keskeiset liiketoiminnan vaatimukset? Kuinka prosesseja kehitetään? Pääkohde-ryhmät Kohderyhmien tarpeet Ratkaisut Ratkaisujen vaikutukset organisaatioon ja tarkennetut liiketointavaatimukset Tekninen ratkaisu, joka parhaiten tukee liiketoimintaa ja kohderyhmien tarpeita Teknologia

10 Tavoitteena hyvä käytettävyys
Hyvää käytettävyyttä ei luoda vahingossa, vaan se vaatii huolellista taustatyötä ja suunnittelua. Käyttäkeskeinen suunnittelu on osa koko tuotantoprosessia. Paraskaan asiantuntija ei täysin korvaa käyttäjätutkimusta. Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on siis yhtäältä asiantuntijatyötä ja toisaalta tiedonhankintaa tuon työn pohjaksi.

11 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
1. Konseptointi -vaihe 2. Tarkemman määrittelyn -vaihe Tilanneanalyysi Prosessien analyysi Konseptin kuvaus Toiminnallisuuden mallintaminen ja kuvaaminen Sisällön mallintaminen ja kuvaaminen Käyttöliittymän mallintaminen ja kuvaaminen 3. Suunnittelu -vaihe Toiminnallisuuden mallintaminen ja kuvaaminen - Tarkennukset Sisällön mallintaminen ja kuvaaminen - Tarkennukset Käyttöliittymän mallintaminen ja kuvaaminen -Tarkennukset Käyttöliittymän dokumentointi Testauksen toteutus Jatkokehitys käyttäjä- palautteen avulla 4. Toteutus -vaihe 5. Lanseerauksen jälkeen

12 2. Tarkemman määrittelyn -vaihe
Suunnittelun dokumentointi 1. Konseptointi -vaihe 2. Tarkemman määrittelyn -vaihe 3. Suunnittelu -vaihe Toimintaympäristön kuvaus Tunnistuttujen ongelmien kuvaus Sidosryhmien odotukset Suunnitelma lisätiedon keräämiseksi Käytettävyyden arviointisuunnitelma Resurssi –ja aikatauluarvio Käyttötapauskuvaukset ja -diagrammit Tarkennetut käyttötapauskuvaukset ja - diagrammit Sisältömäärittely Sivukartta Metadata-malli Tarkennettu sisältömäärittely Tarkennettu sivukartta Tarkennettu käyttöliittymäkuvaus (sis. navigointilogiikka & wireframes) Tarkennetut layout mallit Käyttöliittymädemo Käytettävyystestauksen protokolla ja tulosraportti Toimintamallien ja –prosessien kuvaus Käyttäjäryhmien ja -roolien kuvaus Vaatimuslista Karkean tason konseptiskenariot Käyttöliittymäkuvaus (sis. navigointilogiikka & wireframes) Layout mallit Käytettävyyden arviointiprotokolla ja tulosraportti Luokiteltu ja priorisoitu vaatimuslista Arkkitehtuurin mahdollisuuden ja rajoitukset Kustannukset ja hyödyt Alustavat käyttötapauskuvaukset Konseptikuvaus Käyttöliittymästandardi ja graafinen ohjeisto 4.Toteutus, 5. lanseeraus Testausraportti Tutkimussuunnitelma ja tutkimusraportti Mittaamissuunnitelma ja mittarit

13 Toteutus

14 Projektointi Tee teknologia linjaukset ja valitse oikeat tuotteet
Valitse oikeat kehityskumppanit Tunnista kriittisimmät teknologiset pullon kaulat Luo priorisoitu projektisalkku Priorosointi kriteerit Kriittisimmät pullokaulat Pay back Fokusointi rajalliseen määrään prosesseja kunkin kehitysvaiheen aikana

15 Projektihallinta Iteratiivinen projektisuunnittelu Miehittäminen
Projektin edistymisen seuranta Riskien hallinta Muutosten hallinta Laadunvarmennus Testatut dokumentointikäytännöt Aikataulu- ja budjettiseuranta

16 Julkistaminen

17 Julkistamista edeltävät tehtävät
Ylläpito- ja tukitoiminnot aloitettava ennen julkaisua Ohjeistot ja manuaalit ylläpito-organisaatiolle Ylläpitäjät koulutetaan Sisäinen ja ulkoinen viestintä suunnitellaan Palvelu liitetään osaksi muuta markkinointia Valitaan oikea ajoitus Varmistetaan sisällön oikeellisuus

18 Varmista että sisältö on kunnossa
Kohderyhmien tarpeet huomioivaa Brändin huomioivaa Monipuolista Tarpeeksi syvää Helposti löydettävää Ajantasaista

19 Ylläpito

20 Ylläpitosopimus Sopimuksessa
Osapuolten vastuut (hosting, järjestelmävastuu) Tikettien luokittelu, vasteajat (SLA) Mitä sopimus kattaa Varmistettava, että eri osapuolten sopimusten väliin ei jää aukkoja, eikä makseta päällekkäisyydestä

21 Luo mittarit ja seurantajärjestelmät
Kirjaa alkuperäiset liiketoiminta tavoitteet ja seuraa miten luotuja palveluja käytetään Dataa saatava helposti Kokonaisuus pystyttävä hahmottamaan Säännöllinen seuranta Tutki käyttökokemusta testeillä ja kyselyillä Teknisen ympäristön monitorointi

22 Kiitos! Timo Pyykönen


Lataa ppt "Verkkopalvelun onnistunut uudistaminen Timo Pyykönen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google