Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ESOK 09.10.06. Asialista 1. Pilottien kuulumiset 2. ESOK-hankkeen ajankohtaiskatsaus 3. ESOK-hankkeen toimintasuunnitelmaluonnos 2007-2009 4. Toimintasuunnitelman.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ESOK 09.10.06. Asialista 1. Pilottien kuulumiset 2. ESOK-hankkeen ajankohtaiskatsaus 3. ESOK-hankkeen toimintasuunnitelmaluonnos 2007-2009 4. Toimintasuunnitelman."— Esityksen transkriptio:

1 ESOK 09.10.06

2 Asialista 1. Pilottien kuulumiset 2. ESOK-hankkeen ajankohtaiskatsaus 3. ESOK-hankkeen toimintasuunnitelmaluonnos 2007-2009 4. Toimintasuunnitelman toteuttamiskäytännöt ja resurssit.

3 Pilottien kuulumiset

4 ESOK-hankkeen ajankohtaiskatsaus •Rehtorien neuvostojen tapaamiset •Esteettömyyden kehittämistoimikunnan kokous •DfA-konferenssin satoa •Yhteistyötapaamiset hankekumppanien kanssa •ESOK-hankkeen esite •Ajankohtaista

5 Rehtorien neuvostojen tapaamiset Arenen tapaaminen 20.6. -06 •Edustajaksi toimikuntaan nimettiin Riitta Käyhkö Kemi-Tornio ammattikorkeakoulusta Syrenen tapaaminen 2.10. -06

6 •Miten ESOK-hankkeessa esteettömyys määritellään? •Miten ja mihin ”yksi” hanke pystyy vastaamaan? •Mitkä asiat priorisoidaan hankkeessa? Muutamia, joihin keskitytään? •Miten esteettömyysasiat ovat ulkomailla? Missä on tehty enemmän ja mitä? •Miten luki-häiriöt huomioidaan? Kuinka paljon niitä on? •Mikä yhteys / suhde esteettömyydellä on tasa- arvotyöhön? Onko erillistä vai missä määrin päällekkäistä? •Mikä osa esteistä ja esteettömyydestä on fyysistä ja missä määrin muuta – mitä muuta?

7 Esteettömyyden kehittämistoimikunnan kokous •Esteettömyyden kehittämistoimikunnan kokous 27.10.06 Helsinki/NKL •Torstai 18.01.2007 klo 12-15 Hki/Vane

8 DfA-konferenssin satoa •Rovaniemi 13.-15.9. -06 –Klaus Miesenberger, Johannnes Keplers Universität, Linz, mahdollista yhteistyötä, mm. Apuvälinekoulutus (Assistive Technology) –Pohjoismaiden neuvosto: PM-yhteistyö DfA- koulutuksessa ja seminaareissa –AOL-hanke Mikael Snaprud, Högskole i Agder, mahdollista yhteistyötä www-sivujen testaamisessa, työprojekteissa, seminaareissa, Plone-kehittelyssä –Sovittu alustavasti yhteistyötapaamisista eri pilottikorkeakoulujen edustajien kanssa

9 Yhteistyötapaamiset hankekumppaneiden kanssa •Lukiolaisten liiton kanssa yhteistyötapaaminen, Kauppinen A. ja Makkonen J., Pasilassa 29.08.2006 •Samokin, Nordlund M., ja Syl:n, Pakkanen L., kanssa yhteistyötapaaminen Pasilassa 29.08.2006 •AKAVAn edustajan, S. Pöyhösen, kanssa yhteistyötapaaminen Pasilassa 21.09.2006 •Diakin virtuaali- ja verkko-opiskelu, yhteistyötapaaminen Jarkko Elon kanssa Pasilassa 21.09.2006 •Näkövammaisten keskusliiton yhteistyötapaaminen 27.09. •Invalidiliiton kanssa yhteistyötapaaminen, M. Kivi, K. Jokinen, R. Konttinen, Pasila 02.10.2006 •Tulossa: Kuulonhuoltoliitto, Kuurojen Liitto, Esteettömyysyhdistys Joensuu

10 Esok-hankkeen esite •Esitteen PDF-versiot: http://esok.jyu.fi/esokes3.pdf/ http://esok.jyu.fi/esiteeng.pdf/ •Ruotsinkielinen versio tekeillä •Painatuksesta tarjouspyynnöt saatu

11 Ajankohtaista - Ammattikorkeakoulujen esteettömyyshankkeiden tapaaminen 1.11.-06 Jyväskylässä - Yhteistyö ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kanssa (Joensuu, Kokkola) - Esteettä kulttuuriin ja oppimiseen –seminaari Jyväskylässä 13.-14.11.-06 - Polulla-hankkeen (Diak+Laurea) kanssa opetushenkilöstön koulutusta 6.-7.11. -06: ESOK ja Samok

12 Ajankohtaista OTUS-säätiön, järjestöjen/OPMn selvitys Koulutusura, opintojen esteettömyys ja työllistyminen vammaisten nuorten näkökulmasta •Selvitys tuottaa tietoa vammaisten nuorten opintojen asenteellisista, sosiaalisista, rakenteellisista ja fyysisistä esteistä sekä opintoja edistävistä tekijöistä toisen asteen koulutuksessa ja korkeakoulutuksessa •Hankkeessa haastatellaan vammaisia nuoria. Teemahaastattelujen aihepiirit ovat: 1) oma koulutusura ja opiskeluaikainen hyvinvointi, 2) esteet kussakin koulutusuran vaiheessa, 3) kannustimet kussakin koulutusuran vaiheessa ja 4) tuleva työllistyminen. •Lisäksi opiskelijoille varataan mahdollisuus kertoa kokemuksiaan siitä, millaisina he pitävät omia työllistämismahdollisuuksiaan ja millaisina he ylipäätään näkevät ja/tai haluaisivat nähdä tulevan työelämänsä.

13 OTUS-säätiön, järjestöjen/OPMn selvitys Selvityksen aikataulu •Haastatteluaineiston kerääminen aloitetaan loppuvuodesta 2006 •opiskelijavalintoihin ehdotettavien suositusten tueksi tuotetaan korkeakoulujen esteettömyyttä arvioivaa materiaalia opiskelijanäkökulmasta tietoa kevään 2007 aikana •hankkeen käynnistymisestä riippuen tutkimus valmistuu aikaisintaan toukokuussa 2007 •Raportointi syksyllä 2007

14 Ajankohtaista -Pääsykoesuositukset -OPM pitänyt kehittämistä perusteltuna -OTUS tuottaa taustatietoa tutkimuksessaan -Pääsykoesuositukset Turun yliopistossa 2006 -Tiedonkeruu korkeakouluilta: -Yhteyshenkilöt (esteettömyys, yhdenvertaisuus, vammaisuus), -oppimisvaikeuskäytännöt

15 Ajankohtaista -Esteettömyys Diakin strategiatyössä •Yhteistyöpalaveri: Diak Turku, viittomakielisen materiaalin tuottaminen hankkeen sivuille, S. Marku, 22.09.2006 •Yhteistyöpalaveri: Viittomakielinen luokanopettajakoulutus ja opiskelijat/JY 12.10.06 •Esteetön ympäristö kaikille -opetusvideo

16 Toimintasuunnitelmaluonnos 2007- 2009 1.Esteettömyyden johtaminen •Tuotos: Osallisuus sisältyy korkeakoulujen arviointiin ja strategiaan ja johto on sitoutunut sen toteutukseen 2.Fyysinen ympäristö kaikille •Tuotos: Fyysinen opiskeluympäristö korkeakouluissa sekä harjoittelu- ja työpaikoilla tukee mahdollisimman monen opiskelua ja osallistumista 3.Ohjausta jokaiselle •Tuotos: Opintojen ohjauksessa otetaan huomioon opiskelijoiden yksilölliset tarpeet 4.Opinnot kaikille •Tuotos: Opintojen (opetuksen, opiskelun ja oppimisen) suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa otetaan huomioon kokonaisvaltaisesti kaikkien opiskelijoiden tarpeet

17 Toimintasuunnitelmaluonnos 2007- 2009 5.Tietoiseksi esteettömyydestä •Tuotos: Tietoisuus osallisuuden edellytyksistä henkilöstön, opiskelijoiden ja korkeakouluyhteisön toiminnassa lisääntyy 6.Sidosryhmät voimavarana •Tuotos: Sidosryhmien asiantuntemusta hyödynnetään osallisuuden toteuttamiseksi osana korkeakoulujen perustoimintaa 7.Tutkimus ja kehittäminen •Tuotos: Tutkimus- ja kehittämistoiminta tukee osallisuuden toteuttamista

18 Toimintasuunnitelmaluonnos 2007- 2009 1.Esteettömyyden johtaminen •Tuotos: Osallisuus sisältyy korkeakoulujen arviointiin ja strategiaan ja johto on sitoutunut sen toteutukseen 1.1.1 Organisoidaan/osallistutaan korkeakoulujen johdon tapaamiseen/tapaamisiin 1.1.2 Rehtorineuvostojen tapaaminen kesä- ja elokuussa -06 – kysytään, kuinka yhteydenpitoa ja tiedotusta jatketaan 1.1.3 Tavataan vuosittain rehtorineuvostoja 1.1.4 Kutsutaan pilottikorkeakoulujen rehtorit yhteistyötapaamiseen marraskuussa 2006, OPM mukana kutsun esittämisessä 1.1.5 Tarjotaan hankkeesta tiedotusta ARENEn ja SYRENEN nettisivuille vuosittain

19 Toimintasuunnitelmaluonnos 2007- 2009 2.Fyysinen ympäristö kaikille •Tuotos: Fyysinen opiskeluympäristö korkeakouluissa sekä harjoittelu- ja työpaikoilla tukee mahdollisimman monen opiskelua ja osallistumista 2.1.1 Tiedotetaan suosituksista ja esitellään olemassa olevia esteettömyyssuosituksia mm. verkkoportaalissa, tapaamisissa ja koulutuksissa 2.1.2 Kerätään olemassa olevista suosituksista palautetta kehittämistyön tueksi 2.1.3 Osallistutaan esteettömyyssuositusten laatimiseen järjestöjen ja muiden asianosaisten kanssa

20 2.Fyysinen ympäristö kaikille 2.2 Toimitaan yhdessä kirjastojen kanssa niiden esteettömyyden toteuttamiseksi 2.2.1 Osallistutaan kirjastojen kehittämistoimintaan 2.2.2 Kootaan ja levitetään kirjastojen esteettömyyssuosituksia sekä hyviä käytäntöjä ja kerätään niistä palautetta kehittämistyön tueksi 2.3. Apuvälineet yhteiseen käyttöön 2.3.1 Käydään korkeakouluverkostossa keskustelua yhteisten apuvälineiden hankkimiseksi ja lainaamistoiminnan käynnistämiseksi (mm. seminaari 13. – 14.11.2006/JKL)

21 Toimintasuunnitelmaluonnos 2007- 2009 3.Ohjausta jokaiselle •Tuotos: Opintojen ohjauksessa otetaan huomioon opiskelijoiden yksilölliset tarpeet 3.1 Opintojen ohjauksen suositusten laatiminen yhdenvertaisuuden ja esteettömyyden huomioimiseksi 3.1.1 Kootaan portaaliin hyviä käytäntöjä esteettömyyden huomioimisesta 3.1.2 Kehitetään yhteistyössä eri asianosaistahojen kanssa suosituksia 3.1.3 Tuotetaan oppimateriaalia ja osallistutaan opo- kouluttajien koulutukseen

22 3.Ohjausta jokaiselle 3.2 Tuutorien koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen 3.2.1 Kootaan portaaliin tuutoreille esteettömyyteen liittyvää koulutusmateriaalia 3.2.2 Tehdään koulutusmateriaalia yhteistyössä opiskelijajärjestöjen kouluttajien kanssa 3.2.3 Tiedotetaan korkeakoulujen tuutor- toiminnasta vastaaville henkilöille portaalin esteettömyysmateriaalista 3.2.4 Ollaan mukana opiskelija-tuutoreiden perehdytyksissä / koulutuksissa

23 Toimintasuunnitelmaluonnos 2007- 2009 4. Opinnot kaikille •Tuotos: Opintojen (opetuksen, opiskelun ja oppimisen) suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa otetaan huomioon kokonaisvaltaisesti kaikkien opiskelijoiden tarpeet 4.1 Suunnitteluun ja toteutuksen arviointiin osallistuvat esteitä kohdanneet opiskelijat ja henkilöstön jäsenet sekä heidän edustajansa (järjestöt) 4.1.1 Toteutetaan yhteistyössä ao. tahojen kanssa nettikyselyt kaikille opiskelijoille ja henkilöstölle, kyselyssä voi myös ilmoittautua mukaan esteettömyystyöhön 4.1.2 Suositetaan korkeakouluja kutsumaan esteitä kohdanneita opiskelijoita työryhmiin ja kehittämistoimikuntaan

24 4. Opinnot kaikille 4.2 Laaditaan suositus monenlaisten opiskelijoiden ottamiseksi huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa 4.2.1 Laaditaan yhteistyössä eri tahojen kanssa esimerkeistä ja käytännöistä nousevia suosituksia, joita levitetään ESOK-portaalissa 4.2.2 Keskustellaan asianosaisten tahojen kanssa korkeakouluille esitettävistä suosituksista (esim. pääsykokeet)

25 4. Opinnot kaikille 4.3 Osallistutaan pedagogisiin ja opiskelun kehittämistapahtumiin ja foorumeihin 4.3.1 Otetaan Peda-foorumin järjestäjiin yhteyttä ja valmistellaan sinne osallistuminen vuosina 2007, 2008 ja 2009 4.3.2 Osallistutaan seminaariin ”Pedagogisia verkkoja kokemassa” (11 / 06 Turku)

26 Toimintasuunnitelmaluonnos 2007- 2009 5.Tietoiseksi esteettömyydestä •Tuotos: Tietoisuus osallisuuden edellytyksistä henkilöstön, opiskelijoiden ja korkeakouluyhteisön toiminnassa lisääntyy 5.1 Koulutusohjelmien suunnittelu 5.1.1 Osallistutaan opetus- ja toteutussuunnitelmien laadintaan esteettömyyden edistämiseksi 5.1.2 Suunnitellaan henkilöstön koulutukseen materiaalipaketti yhdessä esteitä kohdanneiden henkilöiden, oppilaitosedustajien ja järjestöjen kanssa 5.1.3 Suunnitellaan esteettömyyteen liittyviä koulutuksia oppilaitosverkostojen, maakuntien, valtakunnan ja kansainvälisille tasoille

27 5.Tietoiseksi esteettömyydestä 5.2 Koulutusohjelmien toteutus 5.2.1 Oppilaitoksissa on vuosittain 1-2 koulutustilaisuutta henkilöstölle esteettömyysteemassa – toteutetaan yhteistyössä opiskelijoiden ja järjestöjen kanssa 5.2.2 Vuosittain järjestetään 1-2 oppilaitosverkostojen koulutustapahtumaa (esim. opinnäytetöistä: Savonia +Jypoly + Diak ja esim. Esteettömyys verkoissa mm. H.P:n gradu, Salomaan DI-työ) 5.2.3 Vuosittain järjestetään 1-2 maakunnallista koulutustapahtumaa 5.2.4 Vuosittain järjestetään yksi valtakunnallinen koulutustapahtuma 5.2.5 Hankkeen kestäessä yksi kv-koulutustapahtuma

28 5.Tietoiseksi esteettömyydestä 5.3 Koulutuksen arviointi ja kehittäminen 5.3.1 Koulutukseen osallistuvilta kerätään palautetta ja suunnitelmia ja toteutusta kehitetään saadun palautteen perusteella 5.3.2 Osallistamiseen liittyvän osaamisen arvostamisesta herätetään keskustelua (yhdenvertaisuuteen, monenlaisuuteen ja esteettömyyteen)

29 5.Tietoiseksi esteettömyydestä 5.4 Hankkeen ja asianosaistahojen keskinäinen viestinnän suunnittelu 5.4.1 Laaditaan viestintäsuunnitelmia korkeakoulujen kanssa (laaditaan luonnospohja) 5.4.2 Laaditaan viestintäsuunnitelma järjestöjen ja rehtorineuvostojen kanssa 5.4.3 Laaditaan viestintäsuunnitelma valtakunnan tasolle (OPM, ministeriöt, kv-yhteydet ja media)

30 Toimintasuunnitelmaluonnos 2007- 2009 6. Sidosryhmät voimavarana •Tuotos: Sidosryhmien asiantuntemusta hyödynnetään osallisuuden toteuttamiseksi osana korkeakoulujen perustoimintaa 6.1 Tapaamiset ja työryhmät sidosryhmien kanssa 6.1.2 Syvennetään yhteistyötä pienryhmätyöskentelyllä ja paikallisilla tapaamisilla

31 6. Sidosryhmät voimavarana 6.2 Asiantuntijapankin luominen 6.2.1 Kootaan asiantuntijaverkosto, jotka ovat vastaamassa esteettömyyteen liittyviin kysymyksiin 6.2.2 Verkkoportaaliin avataan palsta, johon voi jättää esteettömyyteen liittyviä kysymyksiä 6.2.3 Toimitetaan esitetyt kysymykset asiantuntijoille vastattaviksi 6.2.4 Kysymyksistä ja vastauksista kootaan palstat - a) korkeakouluille yhteistä, b) yliopistot, c) ammattikorkeakoulut (–> henkilöstö, opiskelijat)

32 6. Sidosryhmät voimavarana 6.3 Tiedon jakaminen / kokoaminen ja levittäminen hankkeesta ja Hyvistä käytännöistä 6.3.1 Muodostetaan korkeakoulujen henkilöstön ja opiskelijaedustajien verkosto 6.3.2 Lähetetään korkeakouluille Hyvät käytännöt -kyselyä verkostojen ja yhteyshenkilöiden kautta 6.3.3 Kootaan Hyvät käytännöt portaaliin aihealueittain 6.3.4 Tiedotetaan Hyvien käytäntöjen -palstasta korkeakouluille 6.3.5 Markkinoidaan opinnäytetöiden aiheeksi hyvien käytäntöjen ”metsästämistä”

33 Toimintasuunnitelmaluonnos 2007- 2009 7.Tutkimus ja kehittäminen •Tuotos: Tutkimus- ja kehittämistoiminta tukee osallisuuden toteuttamista 7.1 Tutkimusten, selvitysten, opinnäytetöiden ja hankkeiden toteuttaminen, raporttien kokoaminen ja levittäminen 7.1.1. Etsitään kyselemällä ja havainnoimalla työelämästä, järjestöistä ja oppilaitoksista esteettömyyteen liittyviä projekti- kehittämis- ja opinnäytetyön aiheita sekä raportteja 7.1.2 Markkinoidaan oppilaitoksissa, verkkoportaalissa sekä mediassa opiskelijoille esteettömyysaiheita 7.1.3 Toimitaan yhteyshenkilöinä opinnäytetöiden teko- ja ohjausprosessissa 7.1.4 ESOK-portaalissa levitetään kehittämis-, projekti- ja opinnäytetöitä

34 7.Tutkimus ja kehittäminen 7.2 Alueelliset ja valtakunnalliset kehittämistapaamiset ja seminaarit 7.2.1 Otetaan selvää kyselyillä esteettömyyteen liittyvistä hankkeista ja toiminnoista oppilaitoksissa, työelämässä ja järjestöissä 7.2.2 Verkotetaan toimijoita ja kehittäjiä sekä kutsutaan heitä tapaamisiin

35 7.Tutkimus ja kehittäminen 7.3 Pilottien ja ammattikorkeakoulujen sekä hankkeiden toiminnan ja tuotosten seuranta sekä tiedon levittäminen 7.3.1 Pyydetään tietoa toiminnoista ja tarjotaan tilaa esitellä niitä verkkoportaalissa 7.3.2 Kun portaaliin tulee kysymyksiä, linkitetään vastauksiin esim. Hyviä käytäntöjä, kehittämishankkeita, projekteja ja opinnäytteitä

36 7.Tutkimus ja kehittäminen •7.4 Kansainvälinen yhteistyö ja seuranta 7.4.1 Kansainvälisten alustajien ja osanottajien kutsuminen videoneuvotteluseminaareihin 7.4.2 HEAG-hankkeen seuranta (mahdollisesti 2006 käynnistyvä) 7.4.3 Pohjoismaisen korkea-asteen opiskelun arvioinnin edistäminen 7.4.4 Suomessa järjestettävän kansainvälisen seminaarin ja kokoontumisen edistäminen 7.4.5 Kansainvälisten esteettömyysteeman raporttien ja uutisten seuranta ja esittely

37 Toimintasuunnitelman toteuttamiskäytännöt ja resurssit

38 Muut asiat kokoukselle


Lataa ppt "ESOK 09.10.06. Asialista 1. Pilottien kuulumiset 2. ESOK-hankkeen ajankohtaiskatsaus 3. ESOK-hankkeen toimintasuunnitelmaluonnos 2007-2009 4. Toimintasuunnitelman."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google